Kitty Mermaid schreef:Een stemoperatie leert je niets over dynamiek, intonatie en articulatie.
Hahahaha, neee idd.....articulatie kun je niet aanopereren......
......het is wel zelfs zo en dat ff ter waarschuwing, je stembereik wordt door beide operatietechnieken kleiner, de eerste en tweede operatie, waar van buiten geopereerd werdt, de stembanden te rekken, had bij mij sterk dat effekt, de diepe bas is weg, maar ook veel van de hoge tonen.....
......de eerste stembandinkorting(3de en 4de operatie) had het effekt, dat ik ietsje hoger klink, maar dat was nog niet genoeg en we hebben besloten nu nog een laatste keer te sleutelen.....heeft dat niet het gewenste effekt, zo ga ik naar Würzburg, daar zit ene, die al met de nieuwste technieken werkt, zoals een soort kunststof of silicone inspuiten in de stembanden om ook de heesheid weer eruit te krijgen, die je overhoud, als je de stembanden inkort.....die arts daar heeft al vele transsekuelen aan een vrouwelijke stem geholpen.....
.....ik vind het ovrigens kiks voor diegenen, die het enkel met logopedie redden eenduidig vrouwelijk te klinken en zich niet zo aanhoren als een man, die vrouwelijk praat! Bij mij is nou eens de stemaparaat zo dermate vergroeit, dat daar met training niks meer te veranderen valt aan de klank.....als veelpraatster heb ik al de goeie intonatie en artikulatie en als ik dat nog un tikkeltje meer in die richting train, dan klink ik nog steeds als kerel, maar veelste opgezet en überhaupt....wat heb ik daarmee gewonnen......ik denk helemaal niks en zo denken mijn logoladys en dr deJong ook over.....en wie mijn stemtrainings en operatiegeschiedenis gevolgt heeft, weet, dat ik daar al veel over geschreven heb, zoals hier, als ook op andere foren......
groetjes