Janiek2 schreef:mila schreef:Wat is spijt dan?
Goeie vraag. Van alle verhalen die ik in de afgelopen jaren heb gehoord is me wel één ding duidelijk: transen zonder gemengde gevoelens post-op lijken zeldzaam. Of is dat omdat degenen die daar nooit last van hebben uit beeld verdwijnen voor wat de ts-wereld betreft?
Spijt is nooit continue en heeft verschillende niveau's. Spijt van een aankoop, of dat je iets heb laten hangen of staan (ik had bijvoorbeeld meer schoenen moeten kopen in NY), spijt van een liefde die anders liep, spijt van een pizzaslice te veel hebben gegeten. Spijt van de kapper, spijt van opmerkingen die wel of juist niet zijn gemaakt op een feestje of in de tram.
Spijt van transen zie ik alleen bij diegene die hun eigen situatie kunnen relativeren. Die zich niet verschuilen achter 'ik heb nu een vagina en dus ben ik gelukkig'. Ik bedoel, de helft van de wereldbevolking is niet gelukkig omdat ze een vagina hebben, eerder ongelukkig door kritiek op hun lichaam vanaf dat ze klein zijn en opgroeien. Als trans moet je daar nog aan wennen, als 'geboren' vrouw ben je 't gewend. Ik dwaal een beetje af. Al loop je meer tegen dingen aan als je vol in het leven staat. Veel transen zie je niet Janiek omdat ze achter de geraniums zitten. En het is een taboe waar ik over praat, over spijt of ongenoegen.
Spijt is eigenlijk terugkijken naar een kruispunt in je leven, hoe groot of hoe klein ook, en je denkt, wat zou er gebeurt zijn als ik een andere afslag had genomen? (meer geld had uitgegeven, operatie uitgesteld, toch die jurk gekocht, toch die opmerking gemaakt of ingeslikt)