De emancipatie van transgenders

Algemeen

Moderator: Moderators

Sticky
ForumFan

Bericht door Sticky »

Ik hoop maar dat een dagje feesten op zo'n bootje in de grachten me kan redden van de zure verongelijktheid die ik hier lees. Ik beloof hierbij plechtig om dan niet uit een hondenbak te gaan eten of ander fetishistisch gedrag te vertonen, ik zou niet graag de beeldvorming over onze exclusieve soort willen bederven. Ook zal ik geen homo's en junks in het water duwen uit jaloezie dat ze zo volledig geaccepteerd zouden zijn... wat een onzin toch allemaal!
Het enige wat 'de samenleving' wat mij betreft te doen heeft, is er begrip voor hebben dat niet iedereen hetzelfde is. Er zijn mensen die op dezelfde soort vallen, er zijn mensen die van de ene naar de andere soort overstappen, wat zou het? Het verschil tussen een transgender en een pre-op is leuk voor wie zich daarin wil verdiepen... zal nog moeilijk worden trouwens, want vragen of iemand een operatie wenst is indiscreet en dus ongeoorloofd.

Zo slecht gaat het niet hoor. Er zijn vrij regelmatig goede programma's over GID op tv, zoals bij Oprah, Tyra, maar ook Valentijn. Het begrip wat ikzelf heb ervaren is me alles meegevallen, mijn eigen zelfacceptatie is vaak lastiger dan acceptatie vanuit mijn omgeving.
Laten we opkomen voor wat wel relevant is, zoals meer vergoedingen voor noodzakelijke behandelingen bij een transitie.
Dat je voor zeldzame behandelingen en operaties een stukje moet reizen is een realiteit in de hele gezondheidszorg. Er wordt hier wel erg hoog van de toren geblazen. Pfffff.
Tijd op, ik ga zo de stad in. Hopen dat het goed gaat :)

Sticky
Vrouw
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Het gaat niet alleen om zeldzame behandeling, het gaat ook psychische hulp NA SRS, transseksualiteit laat bij iedereen z'n sporen na, de een kan daar zonder hulp goed mee leven, een ander wil daar wel hulp bij hebben, en nog anderen hebben door alles nog meer psychische beschadigingen opgelopen, bv niet alleen door de geslachtsverandering. Toch in het algemeen in de ggz wordt dan toch de geslachtsverandering als boosdoener aangewezen en is de hulp gewoon slecht.

En ja, algemene acceptatie van mensen onder elkaar is nodig. Maar zolang we allochtonen nog zo noemen en ze dat zelf ook doen, ook al zijn ze (en soms zelfs ook hun ouders) in Nederland geboren, krijg je geen algemene acceptatie van elkaar. Bovendien is er altijd een groep die niet wil accepteren, en dat is geen probleem. Maar een directeur van een gemeentelijke belastingdienst die bv niet wil dat een transseksueel in 'zijn' bedrijf komt werken is iets wat nog steeds voor komt. En dat soort zaken zou weg moeten.

En wat betreft die aandacht op tv, er zijn bijna geen Nederlandse programma's. De situatie in de VS is nu eenmaal anders dan hier. Het stukje voorlichting over hoe of wat is hetzelfde, maar de rest niet.

En hoog van de toren blazen ? Hmmm, ik weet nog een tijdje terug dat je in een post ook commentaar had, en toen je gevraagd werd dat commentaar toe te lichten bleef het stil.........

En ja, dat zure, ik weet niet waar jij dat uit haalt, maar ik heb het nergens gelezen. Van een beetje opbouwende kritiek is nooit iemand slechter van geworden.
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Maarja......in Duitsland zijn in menige steden CSDs, ChristoferStreetDays, en op die in Keulen ben ik net geweest en ik moet zeggen, dat er vrij goeie kritiken 's avonds op de buis waren.......nou is Keulen ook de toleranteste stad voor homos en transen en zo, ze word zelfs homohoofdstad van Europa genoemt en ik ben van mening, dat Duitsland in die opzichte sowieso al veel verder is dan Nederland.....de hele wereld zegt wel es dat Nederland best tolerant is, maar die mensen kennen dit land alleen van zun touristische kant en dat is echt bidder om te moeten zeggen, dat Nederland in princiepe maar un klein hypocriet streekje ergens op de kaart is.......

......trouwens ben ik ene keer eens op de GayPride geweest in Amsterdam en het viel heel erg tegen, ik werd nog nooit in mun leven zo vaak nagekeken en in princiepe waren het allemaal touristen die dit deden.......heel anders in Keulen hoor, daar viel ik geen eens op had ik het gevoel.......

Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Nannette schreef: Toch in het algemeen in de ggz wordt dan toch de geslachtsverandering als boosdoener aangewezen en is de hulp gewoon slecht.
Als bovenstaande waar is, dan heb je een (heel groot) punt. Het lijkt me alleen wel heel sterk dat een GGZ instelling het zou durven te zeggen dat je problemen veroorzaakt worden door je geslachtsverandering. Kun je je bewering ook hard maken?
Nannette schreef: Maar een directeur van een gemeentelijke belastingdienst die bv niet wil dat een transseksueel in 'zijn' bedrijf komt werken is iets wat nog steeds voor komt.
Nogmaals, roep je nu maar wat of heb je bewijzen? Ik kon namelijk probleemloos als Petra op de kieslijst terwijl ik nog pre op was. Bovendien kan ik het me echt niet voorstellen dat welke overheid dan ook (lokaal, provinciaal, landelijk) weg kan komen met discriminatie. Al was het alleen maar omdat de oppositie dan heel veel herrie gaat maken en het vervolgens erg breed wordt uitgemeten in de pers.

Er is overigens veel te veel transigheid op tv.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Sticky
ForumFan

Bericht door Sticky »

Nannette schreef:En hoog van de toren blazen ? Hmmm, ik weet nog een tijdje terug dat je in een post ook commentaar had, en toen je gevraagd werd dat commentaar toe te lichten bleef het stil.........
Heb ik iets gemist? Dan hoor ik het graag, hier of per pb, wat jij wil. Kan best zijn dat ik ergens overheen gelezen heb, of niet gezien heb dat er een reactie werd verwacht.
Nannette schreef:En ja, dat zure, ik weet niet waar jij dat uit haalt, maar ik heb het nergens gelezen. Van een beetje opbouwende kritiek is nooit iemand slechter van geworden.
Tsja, ik vind de toon in de draadje hier en daar inderdaad zuur. In een wereld waarin ik toch aardig mijn gang kan gaan, zeker als ik er zelf achter sta, wordt hier gesteld dat er nog zo weinig bereikt is, dat we toch zo gediscrimineerd worden, dat Gay Pride ons alleen maar imagoschade kan opleveren, terwijl de toon tegen alles wat niet precies in 'ons' straatje past, nogal eens aanmatigend is. Maar dat had ik geloof ik al uitgelegd.

Sticky
Vrouw
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Morbide schreef:Als bovenstaande waar is, dan heb je een (heel groot) punt. Het lijkt me alleen wel heel sterk dat een GGZ instelling het zou durven te zeggen dat je problemen veroorzaakt worden door je geslachtsverandering. Kun je je bewering ook hard maken?
Ik ben in 2001 vrijwillig opgenomen geweest, en een vepleger was zou aardig om mij te vertellen dat al mijn problemen door mijn geslachtsverandering kwamen (Jelgersma kliniek Oegstgeest). In de periode 2005-2007 ben ik bij RIAGG Rijnmond in 'behandeling' geweest bij een SPV'er, zei heeft ook heel vaak gezegd dat een groot deel van mijn problemen door mijn geslachtsverandering kwamen.

Nu kun je het een nooit los zien van het ander, maar dat soort uitspraken vind ik te ver gaan
Morbide schreef:Nogmaals, roep je nu maar wat of heb je bewijzen? Ik kon namelijk probleemloos als Petra op de kieslijst terwijl ik nog pre op was. Bovendien kan ik het me echt niet voorstellen dat welke overheid dan ook (lokaal, provinciaal, landelijk) weg kan komen met discriminatie. Al was het alleen maar omdat de oppositie dan heel veel herrie gaat maken en het vervolgens erg breed wordt uitgemeten in de pers.
Ik heb in 2000 gesolliciteerd gesolliciteerd bij een softwarehouse (Titan) die mij ook tijdens mijn geslachtsverandering aan het werk hebben geholpen. Ik zou bij de belastingdienst in Den Haag geplaatst kunnen worden, maar de directeur moest toestemming geven, en die gaf het om de voormelde reden dus niet. Maar je denkt toch niet dat ik dat dan ook kan bewijzen en naar de rechter kan stappen, weten en bewijzen zijn 2 heel verschillende zaken.
Morbide schreef:Er is overigens veel te veel transigheid op tv.
Daar kun je weleens gelijk aan hebben. Maar is al die aandacht positief gericht ook, vaak niet wat ik er van zie of meekrijg, soms gelukkig ook wel.
Valerie_
ff weer wat posten

Bericht door Valerie_ »

Sticky schreef:terwijl de toon tegen alles wat niet precies in 'ons' straatje past, nogal eens aanmatigend is. Maar dat had ik geloof ik al uitgelegd.
Het is geen afkeuring van de meeste mensen hier denk ik, maar gewoon het besef dat het iets heel anders is, en eigenlijk niets (of weinig) met elkaar van doen heeft.
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Sticky, een aantal van ons kunnen aardig onze weg vinden in de samenleving. Maar dat zijn vaak niet degene die op een forum als dit komen.
Post-ops zijn trouwens al te zoeken met een zaklampje hier. Maar er zijn er ook genoeg die regelmatig worden uitgescholden of worden weggepest waar ze wonen. Dat zou in deze tijd toch niet meer mogelijk moeten zijn ?
Valerie_
ff weer wat posten

Bericht door Valerie_ »

Sticky schreef:Ik hoop maar dat een dagje feesten op zo'n bootje in de grachten me kan redden van de zure verongelijktheid die ik hier lees.
om in de stemming te blijven dan ;) : http://www.youtube.com/watch?v=_PTCfWze8TI
Sticky
ForumFan

Bericht door Sticky »

Doet het niet... :(

@Nannette: Al was ik er niet bij, het klinkt niet best van je ervaringen met begriploze GGZ-ers, om het zacht uit te drukken. Van hulpverleners die ondeskundig zijn om je GID te onderscheiden van andere (misschien met transitie samenhangende of erdoor veroorzaakte) problemen, heb je weinig te verwachten. Het lijkt me keihard om dat te moeten meemaken.

Sticky
Vrouw
Sticky
ForumFan

Bericht door Sticky »

Nannette schreef:Sticky, een aantal van ons kunnen aardig onze weg vinden in de samenleving. Maar dat zijn vaak niet degene die op een forum als dit komen.
Dat vind ik nou weer kort door de bocht, ik reageerde alleen maar op het gesip over discriminatie en Gay Pride. Dat het kan tegen zitten qua woonomgevong, werk, familie of wat dan ook, zal ik niet ontkennen. Ik probeer alleen maar niet te sippen, en geen lange tenen te kweken. En ik moet mijn plek ook zelf veroveren, het komt me echt niet allemaal aanwaaien.
Nannette schreef:Post-ops zijn trouwens al te zoeken met een zaklampje hier.
Ja, jammer. Ook wel begrijpelijk, jij bent ook een paar jaar uit het wereldje geweest toch? Pre-ops zijn hier trouwens ook zeldzaam, ik denk aan J., en verder?

Sticky
Vrouw
Sticky
ForumFan

Bericht door Sticky »

Valerie_ schreef:Het is geen afkeuring van de meeste mensen hier denk ik, maar gewoon het besef dat het iets heel anders is, en eigenlijk niets (of weinig) met elkaar van doen heeft.
Die afkeuring over homoseksualiteit zal inderdaad wel meevallen en het verschil is me ook heel, heel duidelijk inmiddels. Maar niet het benadrukken ervan. Laat ik het zo zeggen: Ik word het liefst als vrouw gezien, maar zo gauw dat niet het geval is (en dat gebeurt voorlopig nog vaak genoeg) heb ik nog liever dat ik ze me als homo zien dan als eh, gewone man, ewwww, dat ben ik dus echt niet. Gooi het dan maar op een grote buitenbeentjeshoop.

Sticky
Vrouw
Valerie_
ff weer wat posten

Bericht door Valerie_ »

Sticky schreef:
Valerie_ schreef:Het is geen afkeuring van de meeste mensen hier denk ik, maar gewoon het besef dat het iets heel anders is, en eigenlijk niets (of weinig) met elkaar van doen heeft.
Die afkeuring over homoseksualiteit zal inderdaad wel meevallen en het verschil is me ook heel, heel duidelijk inmiddels. Maar niet het benadrukken ervan. Laat ik het zo zeggen: Ik word het liefst als vrouw gezien, maar zo gauw dat niet het geval is (en dat gebeurt voorlopig nog vaak genoeg) heb ik nog liever dat ik ze me als homo zien dan als eh, gewone man, ewwww, dat ben ik dus echt niet. Gooi het dan maar op een grote buitenbeentjeshoop.

Sticky
Klinkt plausibel ;) maar eh... wil je hiermee zeggen dat homoseksuelen geen gewone mannen zijn dan?

LOL
ik ben benieuwd wat voor reactie's je daarop krijgt op een gay forum, zouden we eens moeten proberen :D
Sticky
ForumFan

Bericht door Sticky »

Valerie_ schreef:dat homoseksuelen geen gewone mannen zijn
En hap zei Sticky :)

Ja, dat wil ik in zoverre zeggen, dat ook als homo leven nog steeds betekent dat je ergens buiten de (echt mijn termen geloof ik) mainstream straight potatoes hetero vanilla wereld staat. Net zoals 'wij' bang kunnen zijn voor negatieve reacties, zo durft ook het grootste deel van de gays niet openlijk en spontaan hun genegenheid te tonen in het openbaar. Dat is voor verliefde heterostelletjes wel anders, toch?
Soortgelijk speelt het op de werkvloer, naar familie, enz. enz. Net als bij ons. Denk ik. Het enige verschil is dan dat 'wij' onze zichtbaarheid niet altijd kunnen verbergen, niet naar keuze anoniem kunnen zijn, zo lang we niet enorm passabel zijn.

Sticky
Vrouw
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Daar heb je wel gelijk in Sticky, een in het openbaar vrijend homo of lesbisch stelletje wordt vaak met grote ogen aangekeken, of ze van een andere planeet zijn. (verhip, misschien zijn hun en wij dat ook wel, help, alien ontvoering <lol>)
Plaats reactie