Natuurlijk heeft een ander net zo goed recht om mijn uiterlijk niets te vinden (of zelfs: gevaarlijk) als ik het recht heb om me daar niets van aan te trekken.
Het probleem met mensen die iets gevaarlijk vinden is alleen, dat ze denken dat ze meer rechten hebben: namelijk het recht om een ander te behoeden voor het gevaar dat ze zien. En dat is de eerste gedachte waarmee ze anderen in de weg gaan zitten. Het is duidelijk een stap verder dan de stap om als jezelf op straat te gaan lopen - met die stap sta of loop je niemand in de weg, al ziet iemand nog zo graag een "eng iemand", een "gevaarlijk iemand" of zelfs een "gevaarlijk iets" in jou.
Als ik berichten zoals die van jou lees dan denk ik vaak: waarom wil iemand zo graag aandacht voor die "gevaarlijke kant" van T*'s? Waarom wil iemand graag "die roze bril laten afzetten"? Ik lees er angst in. Een verlammende angst, die eigenlijk zegt "je bent dan wel de kast uit gekomen, maar eigenlijk moet je er snel weer in, want dat is lekker veilig. Weg van mensen die je mogelijk kwaad willen doen". Dat is ook wat ik lees in je laatste bericht in een zin als "Zodra er een behoorlijk aantal mensen zijn die ons echt als een gevaar of als een verstoring van de openbare orde zien, zijn wij toch echt met een drastische minderheid". Het is die angst waar ik op reageer, met berichten die oproepen om je nooit, maar dan ook echt nooit, meer op te sluiten in je eigen huis en om, als de tijd daarvoor rijp is, het gewoon aan te durven om je niets van de angsten van een ander aan te trekken. Want die angsten van een ander zijn van een ander en het is aan die ander om daar op een constructieve manier iets mee te doen - of niet. Net als het aan jou is om op een constructieve manier aan je angsten voor een ander z'n gevoel van gevaar iets te doen - of niet.
Ik weet dat ook jij de ervaring hebt dat het niet zo is dat "een behoorlijk aantal mensen ons als een gevaar zien" als we, zoals jij dat noemt, "half lopen". Ik denk dan ook dat je jezelf en anderen onnodig bang maakt door te suggereren dat zoiets er aan zou kunnen komen. Dat de democratie aan het verdwijnen is ben ik niet met je eens. Ik vind het opvallend dat ik, zelfs na de moord op Van Gogh, nog nooit lastig gevallen ben op straat. Niemand die mij in een hoek drukt of molesteert omdat ik "half loop". Geen politieagent die mij aanhoudt om mij daar eens op te ondervragen - of te gaan foulleren omdat iemand die anders is misschien wel gevaarlijk is. Ik denk dat je de democratie kunt helpen door juist de ruimte te gebruiken die die democratie biedt!
Misschien lees ik (weer) teveel in je berichten - sorrie dan daarvoor.
Groetjes,
Frederique
Oh ja: als jouw invulling van T* is om je publiek te vermaken dan denk ik dat je aan de dames van die website een slecht publiek hebt waar weinig brood van op de plank komt. Misschien moet je dan wel op zoek naar een andere doelgroep voor jouw invulling van het T* zijn?