Medische behandeling/ ~begeleiding

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

Chloe'tje
ForumFan

Medische behandeling/ ~begeleiding

Bericht door Chloe'tje »

Er is -erg verspreid- al enorm veel geschreven over dit onderwerp, maar ik heb nu behoefte om eea op een rij te krijgen.

Het transitieproces begint (even erg eenvoudig weergegeven) via de reguliere route met intake/psychobabbel gedurende (veel) maanden, tegelijkertijd of in de loop der tijd RLE, en na dit alles HRT en uiteindelijk SRS (uitzonderingen zijn er altijd).

Naast deze reguliere route is er de alternatieve route, via een psycholoog/psychotherapeut en een endocrinoloog. Als je na de HRT een SRS wilt, moet je dat buiten NL zoeken. Mijn vraag gaat over deze alternatieve route en met name ervaringsgegevens (dus iedereen die ervaring met deze route heeft).

In hoeverre is er bij deze alternatieve route een vast protocol? Met andere woorden, zijn er net zoals bij de reguliere route ijkmomenten die een volgende fase mogelijk maken? En als deze er zijn, waar bestaan deze dan uit?

Om mijn invalshoek even te verduidelijken. Op dit moment heb ik (meer) behoefte aan (pure) fysieke begeleiding, dan een 'complete behandeling'. Zoiets als een begeleiding door een endocrinoloog met (misschien) af en toe een babbel om te kijken of ik niet doordraai ;)
Gast

Bericht door Gast »

Hoi Chloe'tje,

Ik loop de alternatieve route via een psycholoog en krijg nu (na 9 maanden gesprekken) een doorverwijzing naar een endocrinoloog, en een doorverwijzing (voor een eerste gesprek) naar een chirurg. Dit gaat dus veel sneller en is veel meer op maat (naar mijn gevoel). Het protocol wordt natuurlijk gebruikt, maar dan wel volgens de eigen interpretatie van de psycholoog. Ik hoop binnen een jaar mijn operatie gehad te hebben (in het buitenland - gedeeltelijk zelf betalen).

De nadelen van de alternatieve route zijn vooral de kosten, en je moet veel zelf uitzoeken. Hierbij is Internet echter wel een grote hulp! Het voordeel is de snelheid en veel meer maatwerk. Ik ben zelf transgender en pas niet in het standaard protocol.

Groetjes,
Reneetje
Chloe'tje
ForumFan

Bericht door Chloe'tje »

Bedankt voor de reacties (ook per PB)!

Het lijkt erop dat er niet zoveel bezoekers zijn die met deze route ervaring hebben (of er gewoon niets over willen zeggen ;-) ).

Ik ben allergisch voor protocollen en ik zie mijzelf niet in eindeloze sessies. Daarvoor ben ik veel te ongeduldig. Dat wil niet zeggen dat alles maar snel-snel-snel gaat, maar ik kan er niet tegen als anderen mijn tijd verdoen.

Daarnaast wil ik niet zwart/wit mijn verleden laten vallen om in te ruilen voor een andere toekomst, zoals de reguliere weg wil.

Ik denk dat ik eerst mijn huisarts eens ga polsen ....
antoinette41
dagelijks aanwezig

Bericht door antoinette41 »

Voor mensen die snel een heel proces door willen lopen, is de alternatieve route een optie.
Al je het via de normale weg wilt belopen moet je gauw op 5/6 jaar rekenen.
Verder de kosten van een eigen traject zijn vrij hoog, niet iedereen heeft even een halve ton euro s liggen:)
En je nazorg , na de operatie via een buitenlandse chirurg,moet je ook maar afwachten, in de vu zullen ze je niet een ,twee, drie helpen met dit.
De psycholoog in dit alternatieve traject, die het best bekend is,Tanja van Hengel,n.b. kost wel 90 euro per uur.
Maar ze kan je geheel naar het eindtraject brengen.
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
joandelynn
Eredivisie

Bericht door joandelynn »

Chloe'tje schreef:Daarnaast wil ik niet zwart/wit mijn verleden laten vallen om in te ruilen voor een andere toekomst, zoals de reguliere weg wil.
Huh? Wat bedoel je daarmee? Dat is toch al lang niet meer zo tegenwoordig?
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
joandelynn
Eredivisie

antoinette41 schreef:Verder de kosten van een eigen traject zijn vrij hoog, niet iedereen heeft even een halve ton euro s liggen:)
Waarom is dat eigenlijk zo? In principe moet de verzekering het als je buitenom gaat en voldoet aan de Standards of Care toch ook gewoon vergoeden?

En wordt Tanja van Hengel ook niet vergoed door de verzekeringen? Ik loop zelf ook bij een gendertherapeute (die overigens alleen doorverwijst naar de VU en geen weg buitenom ondersteunt), maar dat wordt gewoon vergoed vanuit de basisverzekering.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
Petra v
ForumFan
Contacteer:

Bericht door Petra v »

joandelynn schreef:
antoinette41 schreef:Verder de kosten van een eigen traject zijn vrij hoog, niet iedereen heeft even een halve ton euro s liggen:)
Waarom is dat eigenlijk zo? In principe moet de verzekering het als je buitenom gaat en voldoet aan de Standards of Care toch ook gewoon vergoeden?

En wordt Tanja van Hengel ook niet vergoed door de verzekeringen? Ik loop zelf ook bij een gendertherapeute (die overigens alleen doorverwijst naar de VU en geen weg buitenom ondersteunt), maar dat wordt gewoon vergoed vanuit de basisverzekering.
Was dat maar waar, het schijnt zo te zijn dat alleen behandelingen in het EU vergoed worden, en bv Thailand met moeite. Vooral de hoogte van de vergoeding is een vraagteken. Pure bureaucratie. In een ideale wereld regeert de logica en respect, bij uitkerende instanties moet dat nog uitgevonden worden. Kleine letters, die kennen ze wel. Het lijkt erop dat pas als je met een advocaat in de arme gaat navragen is men opeens wakker en behulpzaam. Vooral eerst zien of en hoeveel er vergoed wordt door je eigen verzekering eer gij begint.

Uiteraard zijn er positieve gevallen, :D maar vraag maar es rond hoe ieder het bij de Hell's deuren moest weg halen. :-?

Ik hoop dat wanneer ik er aan toe ben dat ik niet de zelfde trammelant heb als menige andere trans.

Wie positieve ervaringen heeft mag die posten, dat geeft meteen een positievere beeld.
Man, man wat is het fijn een vrouw te zijn.....
Chloe'tje
ForumFan

Bericht door Chloe'tje »

joandelynn schreef:
Chloe'tje schreef:Daarnaast wil ik niet zwart/wit mijn verleden laten vallen om in te ruilen voor een andere toekomst, zoals de reguliere weg wil.
Het is misschien mijn interpretatie van wat ik gelezen heb, maar komt het (even van minder relevante nuances ontdaan) daar niet op neer? Gesprekken, RLE en dan hormonen?
Chloe'tje
ForumFan

Bericht door Chloe'tje »

joandelynn schreef:

Ik heb zelf (ook) wat moeite met te begrijpen, welke medische behandeling nu voor vergoeding in aanmerking komt, bijvoorbeeld in de situatie dat er wel of geen verwijzing vanuit de eerste lijn plaatsvindt. Nog even afgezien van het feit dat particuliere verzekeringen onderling ook verschillen ??

Overigens lijkt mij de kans op vergoeding van de buitenlandse route niet zo groot, gezien de casus over buitenlandse behandelingen bij andere zaken met wachtlijsten in NL.
Chloe'tje
ForumFan

Bericht door Chloe'tje »

Petra v schreef:<tekst>
Als ik op buitenlandse fora lees hoeveel onduidelijkheid er is over behandelingsprotocollen, het al dan niet voorschrijven medicatie en andere behandelingen, meen ik dat de situatie in NL niet veel anders is en zal dat ik een aantal gevallen leiden tot onrechtvaardige situaties. Dus ik kan mij niet voorstellen dat het ooit een rustig pad zal worden...
adriana
Eredivisie

Bericht door adriana »

Hi
even inhaken op een paar punten.
Ik geloof dat de basis verzekering een 6 gesprekken per jaar met een gender psycholoog(e) vergoed.
Een consult bij Tanja van Hengel wordt direkt belast aan je verzekering, vroeger moest je dit direkt zelf afrekenen.
Tanja van Hengel zit helemaal barstensvol met o.a. TS "klanten" resulteerd dat een gesprek 1x in de 3 maanden plaats vind, schiet niet echt op.
Tanja van Hengel is wel een eerste genderlijns psychologe werkt volgens de SOC en is bevoegd om na de RLE de benodigde verklaringen aftegeven voor een SRS.

Bij het VU momenteel 1x in de maand gesprek met de psycholoog, mijn ervaring.
Bij het VU zal in feite vanaf Oktober a.s. de RLE worden terug gebracht van 18 naar 12 maanden.

Nadeel is dat de chirurgische afdeling wel 18 maanden blijft aanhouden alvorens men op de wachtlijst wordt geplaats.
Daarna als men wilt volgd eventueel een SRS binnen 12 tot 18 maanden.
Dus in feite na einde RLE is een SRS 1.5 tot 2 jaar later.

Deze info is van afgelopen week van het VU, dus recent.

Wat wel kan is na 12 maanden RLE geeft het VU de benodigde papieren voor een SRS elders, met een goeie planning zou men dus b.v. binnen 1 maand na de RLE de SRS elders (buitenland) kunnen ondergaan, scheelt je dus al minimaal 1.5 jaar in vergelijking met het VU

De psychologen daar ook zijn niet gelukkig met deze situatie maar het ontbreekt aan chirurgische (medische) capaciteit en ook de prioriteit voor TS staat zeker niet boven aan de lijst.

Voordeel VU is wel dat je veel minder zelf hoeft te regelen en als er later iets is ze vlakbij zitten.

Adriana
antoinette41
dagelijks aanwezig

Bericht door antoinette41 »

Over de vergoedingen,Jos had eens verteld dat de kosten van de advocaten en dergelijke van verzekeringsmaatschappijen,bij elkaar geteld werden, de kosten van een vergoeding van alle transsexuelen in het niets vielen.
Ja, het werd al genoemd dit land, het zit vol regels en beperkingen, maar achteraf zijn ze meer geld aan deze flauwekul kwijt, dan aan ons te helpen .
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Ik denk dat degene die nu beginnen met transitie heel waarschijnlijk geen wachtlijst meer heeft van 1,5 - 2 jaar na 18 maanden voor SRS. Naar mijn weten is het de bedoeling dat deze wachttijd korter wordt, en de wachtlijst dus ook. De tijd tussen intake en 1e gesprek psycholoog is ook al korter geworden dan dat die was. (en zal in de toekomst misschien weer groeien....). Vorig jaar 40 m2f operaties in het VU, dat ruim te weinig, maar oa veroorzaakt door brand in ok's. Normaal is dat aantal wel hoger. Ik ben benieuwd hoeveel dr. Kanhai er op jaarbasis gaat doen, en hoeveel het VU er voor volgend jaar gepland heeft.
joandelynn
Eredivisie

adriana schreef:Ik geloof dat de basis verzekering een 6 gesprekken per jaar met een gender psycholoog(e) vergoed.
Volgens mij klopt dat niet hoor, kijk b.v. hier:
Psychotherapie wordt in principe onbeperkt vanuit de basisverzekering vergoed en gedeclareerd in een Diagnose Behandeling Combinatie (DBC). De DBC-factuur wordt pas na afsluiting van de gehele behandeling aan uw zorgverzekeraar of aan uzelf gestuurd. Afhankelijk van uw zorgverzekeringspolis (natura of restitutie) en het al dan niet gecontracteerd zijn van uw behandelaar, ontvangt u een vergoeding.
Mijn eerste DBC is na een jaar inmiddels afgesloten en omvatte 11 gesprekken, en die zijn volledig vergoed.

Wat wel een instinker is: de DBC telt mee voor het eigen risico in het jaar waarin de DBC geopend is. Ik had maar 2 gesprekken in 2008 en de rest in 2009, maar omdat ik in 2008 een maximaal vrijwillig eigen risico had moest ik uiteindelijk toch nog een flinke mep zelf betalen. In feite betaal je dan over 2008 voor gesprekken die je pas in 2009 gevoerd hebt. Een beetje krom vind ik.
Saartje
Eredivisie

Bericht door Saartje »

Chloe'tje schreef:
joandelynn schreef:
Het is misschien mijn interpretatie van wat ik gelezen heb, maar komt het (even van minder relevante nuances ontdaan) daar niet op neer? Gesprekken, RLE en dan hormonen?
Nee, niet meer.
Of ze hebben tegen me gelogen een paar weken geleden. ;)
Men run on testosterone, women on toblerone.

Jo Brand
Plaats reactie