Een man die graag een vrouw wil zijn is niet gek

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Epilatie zou al terug moeten zijn in het pakket, is al in najaar 2008 door CvZ voorgesteld voor vergoeding vanuit basisverzekering. BVG is nog (steeds) geen uitspraak over.
Sommige mensen denken dat bv de zelfhulpgroep vanuit transvisie genoeg ondersteuning biedt, maar dit is tot net na srs, daarna heb je er weinig meer aan voor ondersteuning. Er is vanuit transvisie geprobeerd zo'n groep op te zetten, daar was te weinig belangstelling voor.
Een patiëntenvereniging biedt trouwens aan sich geen ondersteuning, helpt het alleen te ondersteunen. In principe is transvisie door de overheid in het verleden erkend als patiëntenvereniging voor mensen met genderdysforie.
Psychologische hulpverlening vanuit professionele hoek heeft ook voordelen. Maar veel mensen vinden dat ze dan weer een stigma meekrijgen, en dat is ook iets wat doorbroken moet worden in de samenleving. In de VS doet niemand er echt moeilijk over als je naar de shrink gaat, en hier ?
Ik heb pas een boek gelezen, van Lisa Appignanesi, over hoe psychiatrische diagnoses veranderen in de loop der tijden. Daaruit blijkt in ieder geval dat pathologiseren van je karakter of gedrag je meestal niet veel verder helpt. Het houdt je van de straat, dat wel.
Er genezen ook genoeg mensen mbv een diagnose en ggz behandeling, laten we dat ook niet vergeten.
Ik persoonlijk vind een diagnose al helemaal geen nut hebben, er moet gehandeld worden vanuit de problemen die je hebt. Ik ben nu bezig met een cursus waarbij geleerd wordt dat je niet je ziekte bent, maar dat die een deel van je uitmaakt. Ik weet dat al, maar ik hoop dat er nog onderdelen komen waar ik mijn voordeel mee kan doen.
Een tijdje geleden las ik trouwens dat mensen met Asperger voor bepaalde beroepen erg gewild zijn, dus elk nadeel kan ook een voordeel (worden).
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

@ Snoopy:

Voor die borstvergroting staat Transgender Netwerk Nederland al van het prille begin af op de bres. DAt merk je aan zo'n artikel niet, maar het is wel zo.

@ Anna:

De geest vanwaaruit de cursus die jij doet werkt, is nou precies de geest vanwaaruit verzet tegen opname van gendedysforie in de DSM voortkomt. Je problemen onder ogen zien zonder jezelf compleet als patiënt te identificeren, maakt je mondiger, actiever en komt je zelfbeeld en welbevinden onmiddellijk ten goede.

Ik heb een keer een prachtige documentaire gezien over een autistische vrouw, die de gave had zich zodanig in koeien in te leven, dat zij wist te bedenken aan welke voorwaarden de logistiek in slachthuizen moest voldoen om die koeien daar zonder alteveel stress door heen te leiden. Zij miste dan wel enkele vaardigheden die voor de meeste mensen volstrekt vanzlefsprekend zijn, maar had haar weg gevonden door uit te gaan van wat zij andere mensen te bieden had.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Het verzet om genderdysforie in DSM te laten staan ben ik het helemaal mee eens, maar dan moet het wel erkend worden als aangeboren ziekte, anders vallen er makkelijk behandelingen weg. Dus het moet dan en en zijn, want alleen uit DSM weg, dan is het maar de vraag of er oa in Nederland maar ook elders ter wereld nog behandelingen blijven bestaan.
snoopy
Eredivisie

Bericht door snoopy »

Anna. schreef:Het verzet om genderdysforie in DSM te laten staan ben ik het helemaal mee eens, maar dan moet het wel erkend worden als aangeboren ziekte, anders vallen er makkelijk behandelingen weg. Dus het moet dan en en zijn, want alleen uit DSM weg, dan is het maar de vraag of er oa in Nederland maar ook elders ter wereld nog behandelingen blijven bestaan.
Dat zou een erg kromme manier van handelen zijn, als dat zo uitwerkt.
"Ga er maar vanuit dat alleen SOMMIGE transen IRL de waarheid KUNNEN spreken..."

"ik ben een lesbo geboren in de verkeerde seksuele voorkeur"
snoopy.......en de rest is gek
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Ik heb ook geen idee hoe dat uitwerkt. De medische wereld moet wel een manier hebben die binnen hun werkkaders past om te verantwoorden dat het goed is om ons de gewenste behandeling te geven.
snoopy
Eredivisie

Bericht door snoopy »

het uitblijven van behandeling staat gelijk aan psychisch leed...dus ik vind het niet zo gek dat we in zon lijst staan...maar ja ik heb uberhaupt al geen hoge pet op van die lijst an sich...en wie wel... dusjjj
"Ga er maar vanuit dat alleen SOMMIGE transen IRL de waarheid KUNNEN spreken..."

Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Persoonlijk heb ik er niet eens zo'n probleem om medisch geclassificeerd te worden. Dat is erg betrekkelijk en niet veel meer dan een structuur om de medische stand haar nodige houvast te geven.

Als het erop aankomt is het een onverklaarbaar fenomeen, zo'n extreem onbehagen met de sekse waarin je geboren bent, of het gender dat je opgelegd hebt gekregen. Eigenlijk moet je daarvoor sowieso een beetje buiten de kaders van het medische streven denken. Dat inpassen is misschien helemaal niet zo nodig.
Monica Dreamgirl
ForumFan

Bericht door Monica Dreamgirl »

Anna schreef:
Ik heb tot nog TNN vooral bezig gezien op het vlak van transgenders, en weinig naar transseksuelen specifiek toe, terwijl dat waarschijnlijk toch de grootste groep is. TNN kan heel goed belangenbehartiging doen, waarom zorgen ze dan bv niet dat advies CvZ om epilatie in te vergoeden in het basispakket komt ? Ik persoonlijk heb nog te weinig vertrouwen in TNN als de belangenbehartigers voor transseksuelen, daarvoor is de samenstelling veel te divers, en zal elke tak aandacht willen hebben voor hun deel. Eerst zien, dan geloven dat er ook daden en niet alleen woorden komen.
Hallo Anna en Snoopy,

TNN zet zich in voor alle transgenders. We gebruiken de term 'transgender' daarin zoals die wereldwijd gebruikt wordt, als koepelterm voor iedereen. Dus voor ons is een transseksueel een transgender, een travestiet is een transgender, een transgenderist is een transgender, iedereen die zichzelf niet beschouwt als man of vrouw is voor ons transgender. Voor al die mensen willen we proberen de belangen te behartigen.

Transseksuelen vormen niet de grootste groep, statistisch zijn de travestieten dat. Transseksuelen zijn waarschijnlijk wel degenen die de meeste zorg nodig hebben en voor wie nog steeds veel geregeld moet worden, hoeveel er ook al veel is geregeld, maar dat laatste geldt ook voor transgenderisten. Het is wat dat betreft geen kwestie van welke 'tak' de meeste aandacht wil (wat dat betreft hebben we verfrissend weinig last van hokjesdenken, al zeg ik het zelf), het is voor ons een kwestie van welke zaken het dringendst moeten worden aangepakt, simpelweg omdat ze nu onrechtvaardig zijn geregeld. Daar valt de vergoeding van de borstcorrectie onder, maar bijvoorbeeld ook afschaffing van de eis dat je verplicht onvruchtbaar moet zijn voor je juridisch je geslacht kunt laten veranderen, en de afgelopen weken ook de DSM-kwestie, omdat daarvoor op 17 oktober actie werd gevoerd.

Bestuur, medewerkers en oprichters van TNN hebben inderdaad redelijk diverse achtergronden, gelukkig wel. Dat is heel bewust zo gedaan, om uit zoveel mogelijk verschillende hoeken ervaringsdeskundigen te hebben. Het bestuur en de medewerkers bestaan momenteel uit zeven mensen, van wie er vier transseksueel zijn. Waarom we als TNN dus niet in staat zouden zijn om de belangen van transseksuelen adequaat te behartigen is me een raadsel.

Over het terugbrengen van de vergoeding voor de borstoperatie zijn we inderdaad al enige tijd in gesprek met het CvZ, en we hebben goede hoop dat we onze zin gaan krijgen, er is alleen nu geen zicht op de termijn waarop dat zal gebeuren.

Het verhaal in NRC-Next ging niet over dat soort zaken, maar alleen over de DSM-kwestie. Wat we als TNN hopen te bereiken, en wij niet alleen, maar ook TG Europe en nationale lobbyclubs en organisaties in zo'n 40 landen, is dat genderdysforie verdwijnt uit de DSM (een lijst van uitsluitend psychische aandoeningen) en terecht komt in de ICD van de Wereldgezondheidsorganisatie (een lijst van alle ziektes en medische aandoeningen) als een niet-psychische conditie waar medische behandeling voor noodzakelijk is. Zoiets als zwangerschap. Ook geen ziekte, maar wel iets waarvoor je alle zorg vergoedt krijgt. We weten dat dit allemaal niet onomstreden is, maar wij vinden het gestoord dat je je, als geestelijk gezond mens, eerst gestoord moet laten verklaren voor je behandeld kunt worden. Als je het mij persoonlijk vraagt denk ik ook dat het voor ons zelf niet goed is. Wanneer je altijd maar het stigma krijgt opgeplakt dat er iets mis met je is dan is dat slecht voor je zelfvertrouwen, en daar wordt je dus niet beter van.

Janiek, dank je wel voor de berichtjes waarin je het voor Judith opneemt.

groetjes

Monica, PR TNN
Ik ben mezelf.
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Een mooi betoog, Monica :D !

Toch kan ik me ook wel wat voorstellen bij de terughoudendheid van transseksuelen om TNN als hun club te zien. En ik denk dat dat vooral met beeldvorming te maken heeft.

Die parapluterm, die transgender wordt geacht te zijn, zou zich wel eens onbedoeld tot een identiteit kunnen gaan ontwikkelen, een soort derde sekse. Voor iedereen die zich niet in de bestaande hokjes thuisvoelt en zo. Dat zullen de travestieten en transgenderisten en genderqueers onder de paraplu waarschijnlijk niet zo erg vinden, want die hebben daar toch vaker min of meer warme gevoelens bij.

Maar voor transseksuelen is dat geheel en al contrarie aan hun belang en verlangen. Die zijn misschien wel "anders", maar niet op een manier dat ze niet in de bestaande hokjes passen. Daar passen ze, in ieder geval in hun eigen beleving, prima in.

Maar goed, nu redeneer ik vooral vanuit mijn persoonlijke beleving. Ben wel benieuwd hoe anderen hier daarover denken.
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Janiek_ schreef:Maar voor transseksuelen is dat geheel en al contrarie aan hun belang en verlangen. Die zijn misschien wel "anders", maar niet op een manier dat ze niet in de bestaande hokjes passen. Daar passen ze, in ieder geval in hun eigen beleving, prima in.

Maar goed, nu redeneer ik vooral vanuit mijn persoonlijke beleving. Ben wel benieuwd hoe anderen hier daarover denken.
Ik denk dat dat ook het grote verschil is inderdaad.

@Monica
En om nu travestie ook als transgender te beschouwen vind ik wat ver gaan. Zal voor de ene travestiet wel gelden, maar ook voor meer dan genoeg niet. In mijn beleving zou TNN de belangen met iedereen met (een mate van) genderdysforie moeten vertegenwoordigen. En daar zitten ook travestieten bij, maar echt niet allemaal. En dan is nog maar de vraag wat de grootste groep is Monica. Ik heb ik Judith niet aangevallen, alleen bepaalde manier van schrijven, en dat is geen persoonlijke aanval. Ik had wat meer verwacht van TNN. Ook dat mensen die niet bij 1 van de organisaties zitten er deel van uit kunnen maken. Er zijn genoeg mensen met veel kennis en ervaring op dit gebied die niet bij 1 van de aangesloten organisaties komen.
Madeleine.
ff weer wat posten

Bericht door Madeleine. »

Monica Dreamgirl schreef: Het verhaal in NRC-Next ging niet over dat soort zaken, maar alleen over de DSM-kwestie. Wat we als TNN hopen te bereiken, en wij niet alleen, maar ook TG Europe en nationale lobbyclubs en organisaties in zo'n 40 landen, is dat genderdysforie verdwijnt uit de DSM (een lijst van uitsluitend psychische aandoeningen) en terecht komt in de ICD van de Wereldgezondheidsorganisatie (een lijst van alle ziektes en medische aandoeningen) als een niet-psychische conditie waar medische behandeling voor noodzakelijk is. Zoiets als zwangerschap. Ook geen ziekte, maar wel iets waarvoor je alle zorg vergoedt krijgt. We weten dat dit allemaal niet onomstreden is, maar wij vinden het gestoord dat je je, als geestelijk gezond mens, eerst gestoord moet laten verklaren voor je behandeld kunt worden.
Vind het nog steeds lastig, als er geen psychische aandoening te verklaren valt wat blijft er dan over?
Een medische aandoening zonder dringende noodzaak, kan wel eens heel lastig worden om dan ook maar iets vergoed te krijgen... (je gaat er toch niet dood aan?)
Dan heb ik liever dat ik zo gek als een deur wordt verklaard en geholpen.

Misschien zie ik het wat simplistisch maar mij bekruipt het gevoel dat door het uitvechten van een principekwestie dat kleine beetje vastigheid dat transseksuelen nu hebben ook wordt afgenomen...
Waar je route in dit leven ook naartoe leidt,
vergeet geen plezier te hebben op de weg daar naartoe.
Ik gebruik teveel smileys, sorry... ;)
snoopy
Eredivisie

Bericht door snoopy »

Ik vind het ook een mooi betoog en hoop dat jullie wat kunne bereiken.

Ik snap wel dat je indirect wilt laten weten dat ik misschien wel een hokjesgeest heb, maar dat is niet zo, ik vind het prima allemaal. Ieder moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt.

Ik begrijp alleen niet zo erg wat er bijv voor travestieten gedaan zou kunnen worden? Ik zou het wel prima vinden als het als heel normaal zou worden beschouwd en algemene kennis zou worden dat travestieten mannen zijn die zich verkleden als vrouwen om allerlei redenen maar niet omdat ze zich vrouw voelen. En dat is niet omdat ik bekrompen denk maar omdat het zo is. !

Het is verder ook niet in mijn belang dat mannen met vrouwenkleding aan gaan lopen want dat maakt het voor mij alleen maar moeilijker om mezelf te zijn door mn handicap. Dat het niet in mijn belang is schijn je niet te begrijpen, dan kom je direct met "hokjesgeest" enz.

snoopy
Eredivisie

Bericht door snoopy »

Madeleine. schreef: Een medische aandoening zonder dringende noodzaak, kan wel eens heel lastig worden om dan ook maar iets vergoed te krijgen... (je gaat er toch niet dood aan?)
Dan heb ik liever dat ik zo gek als een deur wordt verklaard en geholpen.

Misschien zie ik het wat simplistisch maar mij bekruipt het gevoel dat door het uitvechten van een principekwestie dat kleine beetje vastigheid dat transseksuelen nu hebben ook wordt afgenomen...
laten we hopen van niet... Het is natuurlijk wel een dringende noodzaak (want je gaat er dus wel dood aan), maar die is alleen psychologisch te verklaren. Ik vind ook hoe Monica zegt dat er al "zoveel is geregeld voor transseksuelen" een erg vreemde opmerking en bijna een soort rieken naar misplaatste jaloezie.

snoopy
Eredivisie

Bericht door snoopy »

Anna. schreef:. En daar zitten ook travestieten bij, maar echt niet allemaal.
Nou dat vind ik dus onzin. Travestie staat buiten genderdysforie... Je bent niet genderdysfoor als je als man graag een jurkje aantrekt. Het is ook geen "mate van genderdysforie" naar mijn mening heeft het helemaal niets met elkaar te maken.

Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Snoopy schreef: Het is ook geen "mate van genderdysforie" naar mijn mening heeft het helemaal niets met elkaar te maken.
Voor sommigen wel, hoor. Maar verder ben ik het met je eens: er is eigenlijk geen enkele overeenkomst tussen travestie en transseksualiteit. Hooguit dat iemand die er niet veel ervaring mee heeft ze door elkaar haalt.

En dat doen travestieten en transen zelf vaak ook, zij het tijdelijk, tot hun identiteit zich uitkristalliseert. Maar soms gebeurt dat nooit.

Het "niet in hokjes denken" vind ik prachtig, vooral als het betekent dat je voorzichtiger wordt met iets over groepen mensen te zeggen. (Hoor mij!) Maar als het een soort taboe wordt om verschillen tussen mensen te benoemen of te benadrukken, dan voel ik er duidelijk minder voor.
Plaats reactie