![:wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![:wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Groetjes,
Frederique
Moderator: Moderators
Ik denk... zo onbegripvol en respectloos als snoopy was over de 'ex-hetero vader' trans.
Nee hoor, het is in ieder geval niet bedoeld om jou tegen de haren in te strijken. Het spijt mij als het wel zo overkomt.Lisa met een S schreef:Ik denk dat iedereen voor zichzelf de weg kiest dat het meest dragelijk is. In mijn situatie en optiek, de consequenties voor mij persoonlijk om een andere weg dan het travestie te kiezen, zou mij minder geluk brengen dan wat ik nu heb op dit moment.
Ik denk niet dat Janiek het zo bedoelt, maar soms ervaar ik haar opmerkingen over travestie en travestieten als net zo onbegripvol en respectloos als snoopy was over de 'ex-hetero vader' trans.
Lisa
Ik denk dat je gelijk hebt als je bedoelt dat het niet vanzelfsprekend en zelfs niet bevorderlijk voor je welzijn is om transzijn als een chronische ziekte te beleven. Dat is ook een argument vóór de campagne die TNN steunt om genderdysforie uit de DSM te krijgen.Anna. schreef:Blijft de vraag of de mensen zich hier door hun t* zijn zien als iemand met een handicap of een chronische ziekte of aandoening.
Het rare in mijn optiek is dat in het verleden mensen zich hard gemaakt hebben dat het geen ziekte of handicap is, en een chronische aandoening is ook niet zomaar iets. Ik weet dat wat een ieder meemaakt voor die persoon het zwaarste is, je kunt niet vergelijken met een ander. Maar ik vind het nogal wat om te zeggen dat t* per definitie zorgt voor een chronische aandoening.
Dat het voor mensen met t* issues een chronische aandoening of handicap kan zijn kan ik me voorstellen, maar iedereen ?
Het blijft verleidelijk om "zelfs de meest passabele" transman of transvrouw in de hoek van androgynie in te lijven, nietwaarFrederique_ schreef:Omgekeerd geldt het ook: het idee van "je gaat naar de VU en daarna ben je voorgoed van je gendervariantie af" is me ook te simpel.
't Zit er voor mijn gevoel ergens tussenin. We kunnen niet zonder behandeling en de behandeling maakt het leven gemakkelijker, maar het lost niet -alles- op. De medische techniek is daar nog niet ver genoeg voor: transvrouwen krijgen geen werkende baarmoeder, transmannen geen volledig werkende piemel. In die zin heeft zelfs de meest passabele transman/transvrouw nog een androgyne lichaam. Maar zelfs als die medische onvolkomenheden er niet zouden zijn dan zijn we er nog niet, we houden dan een ander verleden dan iemand die nooit gendervariant was. Ook in die zin zit er veel "chronisch" aan ons verhaal, zelfs bij iemand die volledig passabel is. Voor mijn gevoel is dat chronische bij travestieten nog meer zo, juist vanwege de dubbelheid in hun uiterlijk is hun "outingsperiode" levenslang. Dat geldt veel minder voor passabele transen.
En ja, de gendervariantie moet UIT de DSM. Maar dan omdat we een lichamelijke aandoening hebben, die DEELS oplosbaar is met medische middelen.
Groetjes,
Frederique
Het gaat niet om "vrouwelijk" voelen in mijn geval. Het gaat om vrouw zijn en dat is een kwestie van to be or not to be. Die beperkingen hoeven niet persé een identiteitskwestie te worden. Op de meeste terreinen waarop het dagelijks leven zich afspeelt doen ze dat echt niet. In een seksuele relatie kan het nogal wat vergen van beide partijen. Maar je kunt heel goed vrouw zijn zonder seksuele betrekkingen te hebben. Dat doen heel veel vrouwen.Frederique_ schreef:Hoe vrouwelijk jij je ook voelt (zelfs als net-zo-vrouw-als-iemand-die-als-vrouw-geboren-is al mogelijk zou zijn - wat ik betwijfel): je zult lichamelijk nooit net zo vrouw worden als wie wel als vrouw geboren is. En die verschillen zul je blijven tegenkomen...
Ja, en zo kun je ook vrouw zijn zonder dat je lichaam van binnen helemaal vrouwelijk is, hetgeen niemand eigenlijk ziet. Ik ben zeker in gedrag altijd al vrij vrouwelijk geweest, en ook mijn lichaam is dat (nu) gewoon. En ik vind de psyche ook leidend bij wie je bent, niet je lichaam. Ik ben 100% vrouw. Nouja, dat kan natuurlijk niet, ik weet de reacties al, nou, 99% dan.Frederique_ schreef:Vrouw zijn is meer dan alleen een vrouwelijk lichaam hebben.