Zo is het. Jouw of mijn mening is niet belangrijk, alleen de feiten zijn belangrijk.Janiek_ schreef: Ah, dus zo zie jij het allemaal .
.
Hoger sterfte risico na sekse verandering
Moderator: Moderators
Dan zouden we nog kunnen discussiëren over het verschil tussen feiten, waarnemingen, interpretaties, meningen en vooroordelen, maar daar heb ik een nogal ontmoedigend vooroordeel over: namelijk dat wij daar samen niet uit zullen komen .natashya schreef:Zo is het. Jouw of mijn mening is niet belangrijk, alleen de feiten zijn belangrijk.Janiek_ schreef: Ah, dus zo zie jij het allemaal .
.
Prettige dag verder!
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Sinds een paar weken werk ik wekelijks 1 dag in de week bij een andere vestiging van hetzelfde bedrijf waar ik werk. Elke keer maak ik kennis met wat collega's. Mijn trans-achtergrond komt daarbij soms naar voren. Vaak hebben mensen het al door, een enkele keer schrok iemand duidelijk toen ik dat zei: die had dat inderdaad niet door. Als je je dan bedenkt dat ik in Vlaanderen consequent "meneer" ben, dan snap je hoe snel sommige mensen en hoe traag andere mensen zijn in het herkennen van mij als vrouw...Janiek_ schreef:Ik heb ook meegemaakt dat mensen het niet in de gaten hebben, maandenlang. En ik merk dat zo'n situatie het voor mij wel moeilijker maakt om open te zijn als daar een aanleiding toe komt.
Ik heb in deze situaties wel zoiets van "men moet gewoon weten van mijn achtergrond", daarom laat ik het in elke groep wel bij iemand vallen. 't Is deel van mij, 't is ook iets dat ze in de vorm van "geslachtsoperatie" nog wel eens over de wandelgang zullen horen. Als iemand transfoob is heeft die iemand zelf een probleem: ik verander daar namelijk niet van. Dergelijke transfobie bestaat in mijn collega-kring wel, maar is bij niemand tot dusver reden om niet met mij samen te willen werken. En zolang dat zo is laat ik het maar wat gebeuren...
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Je voelt je enkel aangevallen. Er wordt hier al gelijk gedacht dat n ieder die aan deze discussie mee doet gelijk TS zou zijn. Alsof geen TS hier geen mening over zou kunnen hebben.natashya schreef: Verder vind ik het wel heel flauw dat jij mij nu probeert aan te vallen omdat ik geniet van vrouwelijke sexy lingerie. Ik lach jou toch ook niet uit dat jij beweert een vrouw te zijn terwijl je gewoon leeft als een man in een slobberbroek en trui?
"Leven als een man in een slobberbroek en trui". Verklaar je ander.
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.
Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
de uit de kast TV die zich TS noemt..... Hmmzzz, ik kom hgier ook wel eens op de site profielen tegen die het ook echt zien als n trap. Bedoel je dat er soms mee? De "Ik ben nu TV, maar merk dat ik verander in TG of TS" mensen?natashya schreef: Maar als je bijv eens langs de virgin gaat, zie je werkelijk het verschil niet tussen een in de kast TV en een uit de kast TV. De uit de kast TV noemt zichzelf alleen graag transseksueel, en om het geheel af te maken naar hun idee ondergaan ze een geslachtsoperatie. Niet elke man heeft die keuze, als je vrouw en kinderen hebt vindt je dat misschien wel belangrijker. Ik vind dat die TV's TS's best wel eens wat meer respect zouden mogen krijgen van de uit de kast TV's TSen. Je bent echt niet meer of beter, wanneer je beslist een geslachtsoperatie te ondergaan, en zoals al eerder gezegd, een vrouw wordt je er ook niet van.
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.
Ooh dus je bent zelf geen TS? Ben je dan een wannabe TS? Of ben je Ambrosius ipv Amber? Ik dacht dat jij schreef over jezelf dat je een vrouw was? Over de slobberbroek en trui... nou ik vind dat dus knap... als ik een slobberbroek en trui aandoe krijg ik vreemde blikken en zullen er vast mensen zijn die mij met meneer gaan aanspreken.AM_ber_79 schreef:Je voelt je enkel aangevallen. Er wordt hier al gelijk gedacht dat n ieder die aan deze discussie mee doet gelijk TS zou zijn. Alsof geen TS hier geen mening over zou kunnen hebben.natashya schreef: Verder vind ik het wel heel flauw dat jij mij nu probeert aan te vallen omdat ik geniet van vrouwelijke sexy lingerie. Ik lach jou toch ook niet uit dat jij beweert een vrouw te zijn terwijl je gewoon leeft als een man in een slobberbroek en trui?
"Leven als een man in een slobberbroek en trui". Verklaar je ander.
Jij zult wel heel vrouwelijk en passabel zijn dan.
Je zou zo de politiek in kunnen gaan. Dingen verdraaien en uit zn verband rukken doe je in ieder geval erg goed.
-
- Eredivisie
Nathasya schreef :
Maar als je bijv eens langs de virgin gaat, zie je werkelijk het verschil niet tussen een in de kast TV en een uit de kast TV. De uit de kast TV noemt zichzelf alleen graag transseksueel, en om het geheel af te maken naar hun idee ondergaan ze een geslachtsoperatie.
Ik vind dit een nogal vreemde vergelijking.
Niet elke uit de kast TV is een transseksueel toch ?
Mogelijk zie jij het verschil niet op hun gezicht, maar het verschil in het dagelijkse leven voor de TV en de TS is wel enorm natuurlijk.
In het heel kort zou ik het zo schrijven.
In de kast TV's hebben vooral angst dat hun TV geheim naar buiten komt.
verder functioneren ze vaak 90% van de tijd als man. (ik bedoel sociale positie als man, duidelijk uiterlijk als man).
Er is ook een heel duidelijke switch in het uiterlijk tussen man en vrouw.
Uit de kast TV's doen waarschijnlijk vaker aan travestie en gaan ook uit en gaan soms gewoon winkelen tijdens de dag.
Niettemin blijven ze in de sociale positie van een man zitten.
Blijven ook geslachtelijk en hormonaal man.
Ik vermoed dat bij hen er minder angst is met betrekking tot hun TV geheim.Ze hebben het een plaats gegeven en iedereen mag het weten, maar ze blijven verder wel functioneren als man (sociale positie, naam, .....).
Persoonlijk denk ik dat het voor deze TV's soms heel lastig kan zijn om te moeten 'switchen'. Namelijk het ogenblik dat ze de switch maken tussen hun eigen vrouw en man beeld.
TSen zitten in een heel andere situatie dan TV's.
Er is geen switch meer en de keuze is definitief gemaakt om te functioneren in de sociale rol : vrouw.
Meestal worden transen op termijn ook fysiek en hormonaal vrouw.
Er is geen enkele reden om een TV of een TS meer of minder vrouw te noemen, het is gewoon een heel ander gegeven.
Als TS heb je gewoon de keuze niet meer om sociaal te functioneren als man. En dat is toch een enorm belangrijk gegeven.
Werk, relaties, sociaal leven, seksualiteit, vooroordelen,............
enfin uiteindelijk is 'vrouw zijn' geen competitie.
Groetjes,
Mel
Maar als je bijv eens langs de virgin gaat, zie je werkelijk het verschil niet tussen een in de kast TV en een uit de kast TV. De uit de kast TV noemt zichzelf alleen graag transseksueel, en om het geheel af te maken naar hun idee ondergaan ze een geslachtsoperatie.
Ik vind dit een nogal vreemde vergelijking.
Niet elke uit de kast TV is een transseksueel toch ?
Mogelijk zie jij het verschil niet op hun gezicht, maar het verschil in het dagelijkse leven voor de TV en de TS is wel enorm natuurlijk.
In het heel kort zou ik het zo schrijven.
In de kast TV's hebben vooral angst dat hun TV geheim naar buiten komt.
verder functioneren ze vaak 90% van de tijd als man. (ik bedoel sociale positie als man, duidelijk uiterlijk als man).
Er is ook een heel duidelijke switch in het uiterlijk tussen man en vrouw.
Uit de kast TV's doen waarschijnlijk vaker aan travestie en gaan ook uit en gaan soms gewoon winkelen tijdens de dag.
Niettemin blijven ze in de sociale positie van een man zitten.
Blijven ook geslachtelijk en hormonaal man.
Ik vermoed dat bij hen er minder angst is met betrekking tot hun TV geheim.Ze hebben het een plaats gegeven en iedereen mag het weten, maar ze blijven verder wel functioneren als man (sociale positie, naam, .....).
Persoonlijk denk ik dat het voor deze TV's soms heel lastig kan zijn om te moeten 'switchen'. Namelijk het ogenblik dat ze de switch maken tussen hun eigen vrouw en man beeld.
TSen zitten in een heel andere situatie dan TV's.
Er is geen switch meer en de keuze is definitief gemaakt om te functioneren in de sociale rol : vrouw.
Meestal worden transen op termijn ook fysiek en hormonaal vrouw.
Er is geen enkele reden om een TV of een TS meer of minder vrouw te noemen, het is gewoon een heel ander gegeven.
Als TS heb je gewoon de keuze niet meer om sociaal te functioneren als man. En dat is toch een enorm belangrijk gegeven.
Werk, relaties, sociaal leven, seksualiteit, vooroordelen,............
enfin uiteindelijk is 'vrouw zijn' geen competitie.
Groetjes,
Mel
Mooi gezegd, Melanie !
Maar je ziet het hier wel vaker in discussies, dat zolang je zelf geen TS bent, het eruit ziet alsof eht een kwestie van gradaties is: "we willen tenslotte allemaal vrouw zijn, ik twee keer in de maand, jij de hele tijd."
En vaak wordt vanuit het persectief van een TV transseksualiteit ook als een keuze gezien. Dat kan zo voelen omdat je als TV de keuze lijkt te hebben om "verder te gaan". Maar ik vermoed dat zo ongeveer iedere TS zal zeggen dat het geen keuze is.
Maar je ziet het hier wel vaker in discussies, dat zolang je zelf geen TS bent, het eruit ziet alsof eht een kwestie van gradaties is: "we willen tenslotte allemaal vrouw zijn, ik twee keer in de maand, jij de hele tijd."
En vaak wordt vanuit het persectief van een TV transseksualiteit ook als een keuze gezien. Dat kan zo voelen omdat je als TV de keuze lijkt te hebben om "verder te gaan". Maar ik vermoed dat zo ongeveer iedere TS zal zeggen dat het geen keuze is.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer:
Janiek,
Vanuit mijn perspectief, heb jij jarenlang ook zo een keus gehad. Je had jaren geleden naar de VU kunnen gaan en hormonen aanvragen en het proces aangaan dat leidt evt. tot een SRS. Maar je heb 'gekozen', net zoals ik, om dat niet te doen. Jarenlang heb je als vrouw geleefd, zonder hormonen, zonder SRS in het vooruitzicht, maar altijd de mogelijkheid om te 'kiezen' om het wel te doen. Had je de 'keus' om niet door het leven als vrouw te gaan?
Hoe is dat nou zo vreselijk anders als de 'keus' dat ik op dit moment heb? Ook ik kan op elke moment 'kiezen' om naar de VU te stappen? Maar ik kan niet 'kiezen' om al mijn vrouwenkleding weg te doen en nooit meer te verlangen om in het gedaante van een vrouw te verschijnen. Ik kan het proberen, maar ook voor mij zou het uiteindelijk mijn ondergang worden, als ik dat probeer vol te houden.
De enige 'keus' dat ik heb, dat jij niet hebt, is de keus wanneer ik een vrouw 'wordt' en wanneer ik als man verschijn (of is het andersom, en is de vrouw erbinnen de ware 'ik' en de man mijn vermomming). Dat is weliswaar een heel andere situatie dan de jouwe, dat met zich heel andere problematicas met zich mee brengt, maar op wat baseer je jouw conclusie, dat wat er binnenin gebeurt bij mij of bij jouw zo wezenlijk anders is?
Ik heb geen idee, en ik hou mijzelf helemaal niet bezig (meer) om mij af te vragen of wat ik voel anders is dan jou, of dan Frederique, of als wat jij voelt meer raakvlakken met mij heeft dan met Frederique, ondanks dat wat jij meemaakt op dit moment door door het leven te gaan als vrouw meer raakvlakken heeft met Frederique dan met mij.
Ik gebruik ook het woord 'gradatie' in dit verband, maar alleen om aan te geven wat het verschil is in het uitwerking van de gevoelens van binnen: een travestiet heeft genoeg aan twee avonden per week binnenshuis als vrouw te leven, maar misschien na een poosje lukt dat ook niet meer, en groeit door naar twee dagen per week en dan naar buitentoe. Misschien is dat ook niet meer genoeg, en wordt het elke vrije moment dat men kan... tot uiteindelijk ook de travestiet zich gedwongen voelt om toch voltijd als vrouw te leven.... maar dan zonder hormonen -- en zich niet meer 'travestiet' te noemen. Misschien na zoveel jaren vol te houden in zo'n situatie, moet ook dat persoon naar de VU stappen.
Ik heb geen idee hoe dat is.. en of dat een realistische scenario is. Ik weet alleen dat ik, net zoals Irene, kijk naar jou en zie mijn voorland. En het maakt mij vreselijk angstig en bang.
Lisa
Vanuit mijn perspectief, heb jij jarenlang ook zo een keus gehad. Je had jaren geleden naar de VU kunnen gaan en hormonen aanvragen en het proces aangaan dat leidt evt. tot een SRS. Maar je heb 'gekozen', net zoals ik, om dat niet te doen. Jarenlang heb je als vrouw geleefd, zonder hormonen, zonder SRS in het vooruitzicht, maar altijd de mogelijkheid om te 'kiezen' om het wel te doen. Had je de 'keus' om niet door het leven als vrouw te gaan?
Hoe is dat nou zo vreselijk anders als de 'keus' dat ik op dit moment heb? Ook ik kan op elke moment 'kiezen' om naar de VU te stappen? Maar ik kan niet 'kiezen' om al mijn vrouwenkleding weg te doen en nooit meer te verlangen om in het gedaante van een vrouw te verschijnen. Ik kan het proberen, maar ook voor mij zou het uiteindelijk mijn ondergang worden, als ik dat probeer vol te houden.
De enige 'keus' dat ik heb, dat jij niet hebt, is de keus wanneer ik een vrouw 'wordt' en wanneer ik als man verschijn (of is het andersom, en is de vrouw erbinnen de ware 'ik' en de man mijn vermomming). Dat is weliswaar een heel andere situatie dan de jouwe, dat met zich heel andere problematicas met zich mee brengt, maar op wat baseer je jouw conclusie, dat wat er binnenin gebeurt bij mij of bij jouw zo wezenlijk anders is?
Ik heb geen idee, en ik hou mijzelf helemaal niet bezig (meer) om mij af te vragen of wat ik voel anders is dan jou, of dan Frederique, of als wat jij voelt meer raakvlakken met mij heeft dan met Frederique, ondanks dat wat jij meemaakt op dit moment door door het leven te gaan als vrouw meer raakvlakken heeft met Frederique dan met mij.
Ik gebruik ook het woord 'gradatie' in dit verband, maar alleen om aan te geven wat het verschil is in het uitwerking van de gevoelens van binnen: een travestiet heeft genoeg aan twee avonden per week binnenshuis als vrouw te leven, maar misschien na een poosje lukt dat ook niet meer, en groeit door naar twee dagen per week en dan naar buitentoe. Misschien is dat ook niet meer genoeg, en wordt het elke vrije moment dat men kan... tot uiteindelijk ook de travestiet zich gedwongen voelt om toch voltijd als vrouw te leven.... maar dan zonder hormonen -- en zich niet meer 'travestiet' te noemen. Misschien na zoveel jaren vol te houden in zo'n situatie, moet ook dat persoon naar de VU stappen.
Ik heb geen idee hoe dat is.. en of dat een realistische scenario is. Ik weet alleen dat ik, net zoals Irene, kijk naar jou en zie mijn voorland. En het maakt mij vreselijk angstig en bang.
Lisa
If all else fails, buy new shoes
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Ik denk dat wat Lisa zegt helemaal klopt. Ik denk ook, na meerdere TV's gesproken te hebben, dat veel TS'en het TV-zijn vaak wel erg gemakkelijk voorstellen en vaak -te- denigrerend over het vrouw-gevoel van TV's zijn.
Overigens: Lisa/Irene: het lijkt vaak erger dan het is. Op het moment dat het voor jou niet anders kan zul je ook berusting voelen. En mogelijkheden vinden om er invulling aan te geven.
Neem je angsten serieus, zolang het niet hoeft kun je er beter ook niet aan beginnen.
Groetjes,
Frederique
Overigens: Lisa/Irene: het lijkt vaak erger dan het is. Op het moment dat het voor jou niet anders kan zul je ook berusting voelen. En mogelijkheden vinden om er invulling aan te geven.
Neem je angsten serieus, zolang het niet hoeft kun je er beter ook niet aan beginnen.
Groetjes,
Frederique
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer:
Wanneer ik de consequenties van zo'n stap overzie voor mijzelf en degene die ik lief heb -- en die mij lief hebben -- denk ik soms dat ik liever de stekker eruit trek dan dat weg in te gaan.Frederique_ schreef:Op het moment dat het voor jou niet anders kan zul je ook berusting voelen. En mogelijkheden vinden om er invulling aan te geven.
... Als het ooit zover komt (God behoed mij)....
Lisa
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Ik hoop voor jou en je geliefden dat je op dat moment de moed zult vinden om -wel- die weg in te gaan.
Overigens is bij de meeste mensen de wil om te leven gelukkig groot genoeg om de stekker er op zo'n moment niet uit te trekken.
En misschien komt het moment inderdaad nooit en maak je je voor niets bang .
Groetjes,
Frederique
Overigens is bij de meeste mensen de wil om te leven gelukkig groot genoeg om de stekker er op zo'n moment niet uit te trekken.
En misschien komt het moment inderdaad nooit en maak je je voor niets bang .
Groetjes,
Frederique
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer:
Wat ik vooral wil aangeven, is dat het lijkt alsof Janiek denkt, dat 'wij travestieten' al te graag ons vergelijken met transseksuelen, en niks anders willen dan op hen lijken. Terwijl ik liever niks anders zou willen dan kunnen berusten in het feit dat ik in de verste verste niet op een transsekueel lijkt en dat mijn grootste schrikbeeld nooit mijn waarheid wordt.
...
Ik zie het vooral als een offer dat ik zou moeten opbrengen om mijn geliefden te behoeden van een ellende waarin ik ze meesleur. Aan mijzelf denken, wanneer het ten koste gaat van mijn meest dierbaren, lijkt mij het toppunt van egoïsme . Maar bedankt in ieder geval voor jouw goede wensen.
Lisa
...
Ik zie het vooral als een offer dat ik zou moeten opbrengen om mijn geliefden te behoeden van een ellende waarin ik ze meesleur. Aan mijzelf denken, wanneer het ten koste gaat van mijn meest dierbaren, lijkt mij het toppunt van egoïsme . Maar bedankt in ieder geval voor jouw goede wensen.
Lisa
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Als een transseksueel in de kast blijft wordt ze ongelukkiger en ongelukkiger. Wat is dan voor de omgeving beter: ongelukkig zijn en dat continue uitstralen (*), maar wel "een man" zijn, of gelukkiger worden en ook wat van dat geluk kunnen delen?
En ik weet 't: er zitten in een relatie heel veel kanten aan TS-zijn. Wat Janiek en jij schrijven klopt voor mijn gevoel: een transseksueel kan het proces wel vertragen, maar een trans heeft uiteindelijk geen keus.
Oh ja: ik geloof echt in TV's als deeltijdvrouwen. Ik ken genoeg TV's die voor mijn gevoel echt deeltijdvrouw zijn en zich op die momenten misschien wel vrouwelijker voelen (en er zeker vrouwelijker uit zien) dan ik die 90% van de behandelingen en acties van een TS ook heb gedaan. Gevoel, uiterlijk en voor ons benodigde acties zijn 3 zaken die we goed uit elkaar moeten houden en waarbij we wat mij betreft zeer terughoudend moeten zijn als we iets over een ander zeggen...
Groetjes,
Frederique
(*) om het over depressiviteit, pijnsteken in de buik, vluchten in de alcohol of drugs nog maar even niet te hebben
En ik weet 't: er zitten in een relatie heel veel kanten aan TS-zijn. Wat Janiek en jij schrijven klopt voor mijn gevoel: een transseksueel kan het proces wel vertragen, maar een trans heeft uiteindelijk geen keus.
Oh ja: ik geloof echt in TV's als deeltijdvrouwen. Ik ken genoeg TV's die voor mijn gevoel echt deeltijdvrouw zijn en zich op die momenten misschien wel vrouwelijker voelen (en er zeker vrouwelijker uit zien) dan ik die 90% van de behandelingen en acties van een TS ook heb gedaan. Gevoel, uiterlijk en voor ons benodigde acties zijn 3 zaken die we goed uit elkaar moeten houden en waarbij we wat mij betreft zeer terughoudend moeten zijn als we iets over een ander zeggen...
Groetjes,
Frederique
(*) om het over depressiviteit, pijnsteken in de buik, vluchten in de alcohol of drugs nog maar even niet te hebben