Nogmaals, je haalt adviezen en standpunten door elkaar. Het CvZ heeft 2 taken, adviseren van de overheid over aanpassingen van het Basispakket, en het publiceren van standpunten die aangeven
wat er al onder het Basispakket valt. Die laatsten, daar gaat het om.
Zie ook:
Gevolgen standpunt uitvoeringspraktijk
Even een paar quotes uit dit document:
Een standpunt van het CVZ houdt in dat een bepaalde zorgvorm kan worden aangemerkt als een te verzekeren zorgvorm en daardoor valt onder de dekking van het basispakket.
...
Als een standpunt verduidelijkt dat een bepaalde zorgvorm tot het basispakket behoort, moeten zorgverzekeraars hierover afspraken maken met zorgaanbieders.
...
Als een standpunt verduidelijkt dat een bepaalde geneeskundige behandeling tot de te verzekeren prestaties behoort, moet deze gedeclareerd kunnen worden bij de zorgverzekeraar.
Toen ik toestemming vroeg aan mijn zorgverzekeraar om ontharing van mijn gelaat te vergoeden weigerden ze dit eerst. Ik heb toen bezwaar ingediend met verwijzing naar het standpunt van het CvZ hierover, en ze hebben me in het gelijk gesteld. Ik heb ook andere mensen hierop gewezen, en ook zij hebben vervolgens hun ontharing vergoed gekregen na bezwaar te hebben gemaakt.
Ik begrijp dat je tegenwoordig voorzitter bent van Transgendervereniging Nederland. Doe me een plezier, Frederique, en verdiep je alsjeblieft wat beter in de zorgverzekeringswet, want je geeft onjuiste adviezen, en dat vind ik dus echt niet kunnen voor iemand op die positie. Overigens snappen ze er bij Transvisie ook weinig van heb ik al gemerkt, en ik heb af en toe zelfs het idee dat ze het bij de VU ook niet allemaal weten.
De reden dat de genitale epilatie niet meer vergoed wordt door de VU heeft overigens een andere oorzaak. Het CvZ is van mening dat de epilatie door het ziekenhuis zelf moet worden uitgevoerd omdat het onderdeel is van de SRS, alleen het CvZ heeft niets te zeggen over de zorg die ziekenhuizen aanbieden, daar gaan ze niet over. Wel zijn verzekeraars verplicht om afspraken te maken met zorgaanbieders die deze zorg bieden, maar die zijn er dus niet in Nederland op dit moment. Het gevolg is dus dat de verzekeraars naar de ziekenhuizen wijzen, terwijl de ziekenhuizen naar de verzekeraars wijzen, en de patiënt is hiervan de dupe.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.