Niet passabel zijn naar buiten: lef,stom, of jezelf zijn

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Zou jij naar buiten gaan als je niet voldoende passabel bent

Ja hoor ik ben niet passabel maar durf het wel
12
21%
Nee hoor ik vind het stom en onverantwoordelijk begin er niet aan.
4
7%
Ik vind dat je jezelf moet kunnen zijn en dus tegen een stootje kunnen het is mij het waard
28
48%
Is voor mij geen punt want ik zal mij niet buiten laten zien
7
12%
Vind dit een onzinnige poll raakt me niet
7
12%

Totaal aantal stemmen: 58

Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Joanne schreef:Nou ik heb ongeveer een half jaar logopedie gehad en in dat half jaar heb ik elke dag een uurtje of twee geoefend.[...]
Bedankt voor de info!

Groetjes,

Annegreet
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Dit is een heel serieuse vraag, want ik heb hier echt geen verstand van, maar hoe verschilt de stemtraining dat jullie hebben gehad, van, bijvoorbeeld, de stem die Robin Williams gebruikt als Mrs. Doubtfire of Dustin Hoffmann als Tootsie?

Lisa
If all else fails, buy new shoes
capt haok
Eredivisie

Bericht door capt haok »

Lisa, zou dit niet weten.
Beetje meer algemene info.
Van mijn logopediste weet ik dat je heel zorgvuldig met je stem om moet gaan.
Voordat ik er uberhaupt aan mocht beginnen ben ik eerst naar een knoarts geweest.
Die is met een camera in mijn strottehoofd wezen kijken.
Geen prettig gevoel, maar je hebt er wat voor over.
Na een stemanalyse kwam hij met een advies.
Daarna begon pas de logopedie.
De logopediste was absoluut geen voorstandster om mijn stem hoog op te rekken. Dan ga je het forceren, en krijg je klachten.
Mijn basishoogte hing al tegen de vrouwenlevel aan, en ik hoefde maar iets hoger.
Ik kreeg het idee dat ik helemaal niet zoveel hoger ging, alsof ik net zo hoog praate als eerder.
Wat ook wel klopte want ik werd dan vaak door anderen nagemiauwd.
Ook een voordeel voor mij was dat ik bij stress of wat dan ook in klank omhoog ga. Mannen hebben vaak de neiging om naar beneden te duikelen.
We hebben ook even gesproken over een operatie, vaak wordt er daar veel van verwacht.
De uitkomst is onzeker, voor hetzelfde geld helpt het niet of je stem is behoorlijk achteruit gegaan.
Ook na een operatie is het nog nodig om veel te oefenen.
Niet dat je direkt een mooie vrouwe stem hebt, stel dat je die krijgt want ik heb mensen horen praten waar je niet echt vrolijk van werd.

anouk
x
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Lisa met een S schreef:Dit is een heel serieuse vraag, want ik heb hier echt geen verstand van, maar hoe verschilt de stemtraining dat jullie hebben gehad, van, bijvoorbeeld, de stem die Robin Williams gebruikt als Mrs. Doubtfire of Dustin Hoffmann als Tootsie?
Het allergrootste verschil is dat je stem vooral niet op de lachspieren moet werken zoals het oooooooo helloooo van Mrs. Doubtfire. Geen kopstem dus, dat kan iedereen en je valt dan direkt door de mand. Het moet natuurlijk klinken, de borstresonantie moet (grotendeels) weg en daarna mag het voor het mooie wel ietsje omhoog. De geleerden zeggen dat men vanaf 165hz een stem als vrouwelijk ervaart. Maar toonhoogte is niet alles, intonatie en articulatie doen veel meer. Vrouwen praten melodieuzer dan mannen, het is bijna een beetje zingen. De nadruk moet op de klinkers om je stem ronder te laten klinken en je moet zinnen afmaken, niet afraffelen. Een goede houding en ademhaling zijn ook erg belangrijk want daarmee beheers je je stem. Woordkeuze schijnt ook nogal wat te doen. Tenslotte moet je proberen om het stemgeluid niet meer achterin je keel te vormen, maar bovenin, in je mond. Het oefen materiaal van de VU staat op what the papers say. Een leuke manier om te controleren hoe je stem het doet is om een nummer op te vragen bij 0900-8008. Bellen, niet je naam zeggen, maar gewoon goedemiddag, ik zoek het nummer van die en die te daar en daar en wachten op je oordeel.
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

Tja, die telefoon....

ook in de tijd dat ik nog erg bang was om als man "door de mand te vallen", gebeurde me dat over de telefoon heel regelmatig. Ik nam dan op en noemde alleen mijn achternaam. Zat aan de andere kant iemand die een meneer verwachtte, dan volgde steevast de vraag: "Is uw man ook thuis?" Op een gegeven moment antwoordde ik in zo'n geval -met een knipoog naar het boek van Charlotte von Mahlsdorf- : "Ik ben mijn eigen man."

Nu zeg ik lekker niks meer en zit ik mooi vijf minuten te genieten als zo'n enquêteur me als vrouw interviewt. Meegenomen. :wink:

groetjes van Jeanet
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Violet Skye schreef:Het allergrootste verschil is dat je stem vooral niet op de lachspieren moet werken zoals het oooooooo helloooo van Mrs. Doubtfire. Geen kopstem dus, dat kan iedereen en je valt dan direkt door de mand.
Violet,
Bedankt voor de overzicht. Van de meeste kenmerken van het verschil tussen een mannenstem en vrouwenstem, was ik al op de hoogte, vanuit mijn studietijd, en de site die je noemde, kende ik ook, maar je hebt het wel kort en bondig opgesomd. Hoewel Mrs. Doubtfire pas op televisie is geweest, heb ik het toen niet bekeken, maar mijn herinnering was, dat Robin Williams niet vaak gebruik maakte van een kopstem. In feite, zoals ik dat herinner, gebruikte zowel doorgaans Williams, als Hoffmann in Toetsie, een register die dicht bij hun eigen stem zat, en maakte veel gebruik van een meer melodieuse stemklank en woordkeus. Mijn indruk, was ook dat, door een aparte accent te gebruiken (Mrs. Doubtfire kwam uit Schotland en Tootsie was een "southern belle"), ze ook veel konden verbergen.

Is het misschien niet mogelijk, dat acteurs, zoals zangers, vaak een aangeboren of aangeleerd talent hebben, om hun stem aan te kunnen passen, en dus met veel meer gemak, de dingen kunnen doen, waar wij heel veel effort in moeten steken?

Lisa
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Lisa met een S schreef: Bedankt voor de overzicht. Van de meeste kenmerken van het verschil tussen een mannenstem en vrouwenstem, was ik al op de hoogte, vanuit mijn studietijd, en de site die je noemde, kende ik ook, maar je hebt het wel kort en bondig opgesomd. Hoewel Mrs. Doubtfire pas op televisie is geweest, heb ik het toen niet bekeken, maar mijn herinnering was, dat Robin Williams niet vaak gebruik maakte van een kopstem. In feite, zoals ik dat herinner, gebruikte zowel doorgaans Williams, als Hoffmann in Toetsie, een register die dicht bij hun eigen stem zat, en maakte veel gebruik van een meer melodieuse stemklank en woordkeus. Mijn indruk, was ook dat, door een aparte accent te gebruiken (Mrs. Doubtfire kwam uit Schotland en Tootsie was een "southern belle"), ze ook veel konden verbergen.
Tootsie heb ik niet gezien, maar ik meen dat het, net als Mrs. Doubtfire, een komedie is. De scene waarbij Mrs. Doubtfire zich verstopt achter de koelkastdeur en snel een taart in haar gezicht kwakt en dan ooooo hellloooo roept is waar ik op doelde met het kopstem gebruik, dat het niet de hele film lang zo is, komt waarschijnlijk omdat dat gewoon niet te doen is. Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de accent keuze. Maar dat kan ook in je nadeel werken, zo zou ik volgens de VU logopediste nooit een goede vrouwenstem krijgen als ik het fries praten niet afleerde. Nou, de groeten, ik heb een hekel aan nederlands praten, niet aan fries. Op advies van mijn eigen logopediste, hebben we de logopedie tweetalig gedaan en ik vind dat ik in het fries vrouwelijker klink dan in het nederlands, ondanks dat het fries meer keelklanken heeft. Laatst hebben we weer een stemmeting gedaan in de VU en het rapportje wat mijn logopediste daarvan kreeg was vol lof. :)
Lisa met een S schreef: Is het misschien niet mogelijk, dat acteurs, zoals zangers, vaak een aangeboren of aangeleerd talent hebben, om hun stem aan te kunnen passen, en dus met veel meer gemak, de dingen kunnen doen, waar wij heel veel effort in moeten steken?
Omdat het antwoord erg voor de hand ligt, zit ik me af te vragen of dit nou een rhetorische vraag is, of niet. Een beetje van beide denk ik. Talent moet je al hebben, wil je gecast worden voor een film, maar ik denk zeker ook dat Robin Williams een paar logopedie lesjes gehad heeft ter voorbereiding op Mrs. Doubtfire. Een half jaartje geleden heb ik een stemimitator op de bbc gezien, die vent was gewoon griezelig goed, van Tony Blair to Margaret Thatcher, iedere engelse politieke figuur werd flink in de zeik gezet en hij deed alle stemmen perfect. Soms is het leven gewoon niet eerlijk... Maar begrijp ik het goed? Probeer je als Lisa ook vrouwelijk te klinken? Geeft dat niet een bijna schizofrene touch aan je travestie beleving? Voor de mensen die van een potje stevie metal houden, heb ik nog een leuke tip: Arch Enemy metal met een zangeres die en hele hoop zangers ver achter zich laat als het op brullen en grommen aankomt. Voor mij een hele geruststelling. :P
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Om een antwoord op jouw vraag te geven, ik zou graag willen, dat ik een vrouwelijke stem had, als Lisa -- ik zou dat niet minder schizofreen vinden, dan het feit dat ik op een moment mijzelf als Lisa presenteren, en op andere momenten weer niet -- maar ik kan het niet, en ben ik er ook niet bewust mee bezig om het te doen.

Lisa
Adeline_
dagelijks aanwezig

niet passabel zijn

Bericht door Adeline_ »

Denk niet dat het er opaan komt of je een typisch vrouwelijke stem hebt of niet.Sommige vrouwen hebben ook een mannenstem.Ik verander m'n stemni echt mss praat ik zachter door het t-zijn dan een "normale " man maar niemand stoort zich daaraan,maar om de typische mannenbrom uit je stem te halen moet je reeds op jonge leeftijd beginnen om je stem te veranderen,of laten herscholen op latere leeftijd door een logopediste.Ik vind niet dat het de stem is die je passabel maakt maar je omgangstaal.

Groetjes Adeline :wink:
Lach ni met een ander als jezelf niet in de spiegel van het leven durft kijken
capt haok
Eredivisie

Re: niet passabel zijn

Bericht door capt haok »

Adeline_ schreef:.Ik vind niet dat het de stem is die je passabel maakt maar je omgangstaal.

Groetjes Adeline :wink:
Adeline, het is niet "het" wat je passabel maakt maar het is wel 1 van de belangrijkste dingen.
Over stemvorming, het maakt ook veel uit of je al leeft als jezelf.
Ik gebruik mijn nieuwe stem prive, en op mijn werk.
Het is totaal geintegreerd in mijn leven, en door dit wordt mijn stem steeds rijper.
Een stem moet rijpen zoals bij een goede wijn :)

Ajaa, misschien kunnen jullie het nog herinneren van die 2 jonge meisjes die vertelden over hun transsekualiteit bij de eo.
De blondine had een mooie vrij lage vrouwenstem.
Heerlijk om te horen, articuleerde ook goed, en praate langzaam.
Alleen paste de stem niet bij haar, het was een stem van een oudere vrouw.
Viel me op.
De logopediste van haar ging duidelijk vanuit dezelfde principe als die van mij.
Maak het niet te hoog dan kun je er nog diepte in leggen en blijft het natuurlijk.
Fluitketels brengen alleen maar pijn mee, en zijn niet echt natuurlijk.

anouk
x

anouk
x
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Re: niet passabel zijn

Bericht door petra_ »

Adeline_ schreef:Denk niet dat het er opaan komt of je een typisch vrouwelijke stem hebt of niet.Sommige vrouwen hebben ook een mannenstem.
Ja, maar wel gecombineerd met een overtuigend vrouwelijk uiterlijk.
Adeline_ schreef: Ik verander m'n stemni echt mss praat ik zachter door het t-zijn dan een "normale " man maar niemand stoort zich daaraan,maar om de typische mannenbrom uit je stem te halen moet je reeds op jonge leeftijd beginnen om je stem te veranderen,of laten herscholen op latere leeftijd door een logopediste.
Zachter praten heb ik voor de logopedie ook een tijdje geprobeerd, het was geen succes. Watte? Fluister, fluister. Huh? Luider, Wtf? Ben jij een verklede vent?
Adeline_ schreef: Ik vind niet dat het de stem is die je passabel maakt maar je omgangstaal.
Uiterlijk maakt je passabel denk ik, totdat je je mond opendoet, dan is je stem wel belangrijk wil je niet steeds hetzelfde verhaal te hoeven ophangen.
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Ja psies je stem is niet wat je passabel maakt maar het kan wel je weggevertje zijn als je al passabel bent van uiterlijk.
In het begin van mijn transitie had ik nog wel eens dat ik rustig in de supermarkt boodschappen aan het doen was. Niemand keek op of om dus ik maakte me nergens druk om. Tsja en toen kwam een vriendin van me binnen en we begonnen wat te kletsen. Meteen zag je iedereen in de buurt kijken en me van top tot teen opnemen.
Nu heb ik dat gelukkig niet meer maar soms als ik het even vergeet heb ik nog wel eens zo'n leuk moment :evil:
Selena Maria
dagelijks aanwezig

Bericht door Selena Maria »

Ja,voor mij geldt dat ik nog steeds niet zonder meer over straat durf! :oops: Echt balen is het wel,maar ik weet dat je in ieder geval wel er ready voor moet zijn.Als ik van een T&T avond terug kom,loop ik zo het gebouw waar ik woon naar binnen.Ik kom verscheidene mensen tegen en groet ze etc.Dat gaat eigenlijk prima.Ook als ik heen ga ....vanaf de auto lopend naar t Platfom (T&T) gaat iets moeilijker ,maar toch.Maar nu op deze fantastische morgen effe zeggen kom op Selena,naar buiten maar....... :oops: en :oops: ...gewoonweg :( .

Maar dat zal vanzelf wel beter gaan.Je kan de stok ook steeds weer te hoog leggen en gaan treuren dat het niet beter wordt :wink:
Selena,eres el camino para mi corazon y alma
fenna69
ForumFan

Bericht door fenna69 »

passabel worden is over je eigen angsten heen komen.
vroeger was ik zo benauwd om 'gelezen' te worden dat alleen mijn gezicht te zien was voor anderen en gebruikte ik altijd een sjaaltje om mijn ademsappel te verbergen. Nu maak ik me daar absoluut niet meer druk over, sjaaltje? alleen als het koud is ..... en dan een lekkere warme :D Tegenwoordig kleed ik me (als vrouw) aanzienklijk meer volgens de 'alledaagse standaard', hetgeen helpt om op te gaan in de massa :)
passabel worden is dus het kunstje afkijken in de 'echte' wereld ... ik doe niets anders en met dagelijkse ritten door A'dam heb ik veel studie materiaal :wink:

Passabel zijn kan ook op de mannenrol betrokken worden! speciale mannenkleren heb ik niet meer, maar ik ga nog wel eens als 'man' over straat en merk dat ik met mijn kledingkeuze (unisex sfeer van de 'dames'rekken) op het randje zit. so what? not my problem :wink:

greetz Fenna
fenna69
ForumFan

Bericht door fenna69 »

nawoordje:
wat wel mijn probleem is dat ik hulpstukken nodig heb om als vrouw de straat op te gaan :( daar word ik wel eens doodmoe van .......
Plaats reactie