Bedankt voor de info!Joanne schreef:Nou ik heb ongeveer een half jaar logopedie gehad en in dat half jaar heb ik elke dag een uurtje of twee geoefend.[...]
Groetjes,
Annegreet
Moderator: Moderators
Het allergrootste verschil is dat je stem vooral niet op de lachspieren moet werken zoals het oooooooo helloooo van Mrs. Doubtfire. Geen kopstem dus, dat kan iedereen en je valt dan direkt door de mand. Het moet natuurlijk klinken, de borstresonantie moet (grotendeels) weg en daarna mag het voor het mooie wel ietsje omhoog. De geleerden zeggen dat men vanaf 165hz een stem als vrouwelijk ervaart. Maar toonhoogte is niet alles, intonatie en articulatie doen veel meer. Vrouwen praten melodieuzer dan mannen, het is bijna een beetje zingen. De nadruk moet op de klinkers om je stem ronder te laten klinken en je moet zinnen afmaken, niet afraffelen. Een goede houding en ademhaling zijn ook erg belangrijk want daarmee beheers je je stem. Woordkeuze schijnt ook nogal wat te doen. Tenslotte moet je proberen om het stemgeluid niet meer achterin je keel te vormen, maar bovenin, in je mond. Het oefen materiaal van de VU staat op what the papers say. Een leuke manier om te controleren hoe je stem het doet is om een nummer op te vragen bij 0900-8008. Bellen, niet je naam zeggen, maar gewoon goedemiddag, ik zoek het nummer van die en die te daar en daar en wachten op je oordeel.Lisa met een S schreef:Dit is een heel serieuse vraag, want ik heb hier echt geen verstand van, maar hoe verschilt de stemtraining dat jullie hebben gehad, van, bijvoorbeeld, de stem die Robin Williams gebruikt als Mrs. Doubtfire of Dustin Hoffmann als Tootsie?
Violet,Violet Skye schreef:Het allergrootste verschil is dat je stem vooral niet op de lachspieren moet werken zoals het oooooooo helloooo van Mrs. Doubtfire. Geen kopstem dus, dat kan iedereen en je valt dan direkt door de mand.
Tootsie heb ik niet gezien, maar ik meen dat het, net als Mrs. Doubtfire, een komedie is. De scene waarbij Mrs. Doubtfire zich verstopt achter de koelkastdeur en snel een taart in haar gezicht kwakt en dan ooooo hellloooo roept is waar ik op doelde met het kopstem gebruik, dat het niet de hele film lang zo is, komt waarschijnlijk omdat dat gewoon niet te doen is. Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de accent keuze. Maar dat kan ook in je nadeel werken, zo zou ik volgens de VU logopediste nooit een goede vrouwenstem krijgen als ik het fries praten niet afleerde. Nou, de groeten, ik heb een hekel aan nederlands praten, niet aan fries. Op advies van mijn eigen logopediste, hebben we de logopedie tweetalig gedaan en ik vind dat ik in het fries vrouwelijker klink dan in het nederlands, ondanks dat het fries meer keelklanken heeft. Laatst hebben we weer een stemmeting gedaan in de VU en het rapportje wat mijn logopediste daarvan kreeg was vol lof.Lisa met een S schreef: Bedankt voor de overzicht. Van de meeste kenmerken van het verschil tussen een mannenstem en vrouwenstem, was ik al op de hoogte, vanuit mijn studietijd, en de site die je noemde, kende ik ook, maar je hebt het wel kort en bondig opgesomd. Hoewel Mrs. Doubtfire pas op televisie is geweest, heb ik het toen niet bekeken, maar mijn herinnering was, dat Robin Williams niet vaak gebruik maakte van een kopstem. In feite, zoals ik dat herinner, gebruikte zowel doorgaans Williams, als Hoffmann in Toetsie, een register die dicht bij hun eigen stem zat, en maakte veel gebruik van een meer melodieuse stemklank en woordkeus. Mijn indruk, was ook dat, door een aparte accent te gebruiken (Mrs. Doubtfire kwam uit Schotland en Tootsie was een "southern belle"), ze ook veel konden verbergen.
Omdat het antwoord erg voor de hand ligt, zit ik me af te vragen of dit nou een rhetorische vraag is, of niet. Een beetje van beide denk ik. Talent moet je al hebben, wil je gecast worden voor een film, maar ik denk zeker ook dat Robin Williams een paar logopedie lesjes gehad heeft ter voorbereiding op Mrs. Doubtfire. Een half jaartje geleden heb ik een stemimitator op de bbc gezien, die vent was gewoon griezelig goed, van Tony Blair to Margaret Thatcher, iedere engelse politieke figuur werd flink in de zeik gezet en hij deed alle stemmen perfect. Soms is het leven gewoon niet eerlijk... Maar begrijp ik het goed? Probeer je als Lisa ook vrouwelijk te klinken? Geeft dat niet een bijna schizofrene touch aan je travestie beleving? Voor de mensen die van een potje stevie metal houden, heb ik nog een leuke tip: Arch Enemy metal met een zangeres die en hele hoop zangers ver achter zich laat als het op brullen en grommen aankomt. Voor mij een hele geruststelling.Lisa met een S schreef: Is het misschien niet mogelijk, dat acteurs, zoals zangers, vaak een aangeboren of aangeleerd talent hebben, om hun stem aan te kunnen passen, en dus met veel meer gemak, de dingen kunnen doen, waar wij heel veel effort in moeten steken?
Adeline, het is niet "het" wat je passabel maakt maar het is wel 1 van de belangrijkste dingen.Adeline_ schreef:.Ik vind niet dat het de stem is die je passabel maakt maar je omgangstaal.
Groetjes Adeline
Ja, maar wel gecombineerd met een overtuigend vrouwelijk uiterlijk.Adeline_ schreef:Denk niet dat het er opaan komt of je een typisch vrouwelijke stem hebt of niet.Sommige vrouwen hebben ook een mannenstem.
Zachter praten heb ik voor de logopedie ook een tijdje geprobeerd, het was geen succes. Watte? Fluister, fluister. Huh? Luider, Wtf? Ben jij een verklede vent?Adeline_ schreef: Ik verander m'n stemni echt mss praat ik zachter door het t-zijn dan een "normale " man maar niemand stoort zich daaraan,maar om de typische mannenbrom uit je stem te halen moet je reeds op jonge leeftijd beginnen om je stem te veranderen,of laten herscholen op latere leeftijd door een logopediste.
Uiterlijk maakt je passabel denk ik, totdat je je mond opendoet, dan is je stem wel belangrijk wil je niet steeds hetzelfde verhaal te hoeven ophangen.Adeline_ schreef: Ik vind niet dat het de stem is die je passabel maakt maar je omgangstaal.