No claim in de zorg? No way!

Algemeen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

No claim in de zorg? No way!

Bericht door Chantal C. »

Het kabinet Balkenende wil vanaf 1 januari 2005 een ‘No claim’ invoeren in het ziekenfonds. Dat is het omgekeerde van het eerder aangekondigde eigen risico. Iedereen moet maandelijks meer premie betalen. Wie geen gebruik maakt van de zorg, krijgt geld terug.
Wat gaat dit betekenen voor bv transseksuelen? Tekenen die petitie!

http://www.sp.nl/nieuws/actie/solidariteit/noclaim/
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Re: No claim in de zorg? No way!

Bericht door Frederique_ »

Wat gaat dit betekenen voor bv transseksuelen? Tekenen die petitie!

http://www.sp.nl/nieuws/actie/solidariteit/noclaim/
Bedankt!

Groetjes,

Annegreet
Gebruikersavatar
esther-marye
dagelijks aanwezig
Berichten: 194
Lid geworden op: wo mar 17, 2004 9:14
Locatie: Ergens in Friesland
Contacteer:

Bericht door esther-marye »

Het gaat betekenen dat we voor de 2e keer het haasje zijn. Eerst al de ontharings behandeling foetsie en straks ook nog dat je je hormonen zelf moet gaan betalen. En wie weet in de toekomst een eigenbijdrage of volledige betaling van de SRS en de rest van de behandeling. Alsof we er voor gekozen hebben om zo te zijn. Ok we zijn niet de enigste die hierdoor getroffen zullen worden. Heb net een stukje gelezen dat ze je vergelijken met leeftijds genoten, hoeveel zorg die nodig hebben. Aan de hand daarvan maken ze de prognose hoeveel recht jij op zorg hebt. Ik weet wel zeker dat ik meer gebruik maak van de zorg dan een gemmdideld persoon van 25 jaar. Kan ik daar wat aan doen. Heb nu een aanvullend pakket, voor mij betekend de maatregel dat ik gedwongen wordt een lager verzekerings pakket te nemen.
Groetjes

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nathalie
Forumdiva
Berichten: 1230
Lid geworden op: zo jun 17, 2001 2:00
Locatie: 't Gooi
Contacteer:

Bericht door Nathalie »

Op zich vind ik het helemaal geen gek standpunt dat bij het verstrekken van zorg de "vervuiler" moet betalen. Oftewel: zij die meer gebruik van de zorg maken dan anderen betalen daar een prijs voor. Maar ook: maak je nauwelijks gebruik van de zorg dan spaar je daarmee geld uit. Eigenlijk niets nieuws onder de zon want voor de andere (auto)verzekeringen gaat dit al jaren op. Daar heet het dan het bonus/malus systeem. Claim je nix dan scheelt dat je een behoorlijk bedrag aan premie elk jaar. En claim je veel dan merk je dat eveneens in je premies.

Dat er andere denkwijzen zijn, alla. Maar meedoen aan een actie vanwege 1 doelgroep die toevallig veel zorg claimt voor, na en tijdens hun transitiefase. Nee, dat gaat me wat ver. En zijn vele groepen die meer zorg claimen dan anderen. De wereld is groter dan TS'en alleen. Maar het is een principe-vraag: Ga je voor het aloude sociale standpunt van iedereen gelijke premies ? Ook al claim je nauwelijks zorg. Of is het een overweging waard om met een rechtvaardiger systeem op de proppen te komen ? Ik denk dat dit systeem het proberen waard is. Waarbij ik wél mijn eigen vraagtekens zet bij (noem het maar even) de 'zorg-drempelwaarde' (op welk moment, bij hoeveel gegeven zorg, claimt iemand meer zorg dan anderen ?) en met hoeveel euro's gaat een premie omhoog of omlaag indien deze drempelwaarde wordt overschreden of niet ? Kortom, veel onduidelijkheid nog. Maar mijns inziens in potentie een eerlijker en rechtvaardiger systeem.

Het sociale gezicht van de fondsen en collectieve voorzieningen van weleer verdwijnt stukje bij beetje. Dat is waar. Gevolg van de keuze van het nederlandse volk van een rechtse regering, met speciale dank aan het CDA. Maar even los van de politieke overwegingen, Chantal. Het principe 'de vervuiler betaalt'. Ben je daar op tegen ? Ook als je je blikveld iets ruimer houdt dan je eigen 'zorgvraag' op dit moment ?
Afbeelding
<i>Hoe groter de chaos, des te effectiever de glimlach.</i>
Leonie
ForumFan
Berichten: 327
Lid geworden op: vr okt 11, 2002 14:52

Bericht door Leonie »

Hoi, na een tijdje afwezig te zijn zal ik mijn politieke standpunt weer verkondigen.

ik vind dat je indeze een onderschijdt moet maken in de gevallen waar mensen wel of geen invloed hebben gehad op hun eigen situatie.

als ik mijzelf als voorbeeld mag geven. het is niet dirct een medische kwaal maar ik ben zo dyslexties als het achtereind van een paard. ik schat dat mijn ouders wel zo'n 10000 gulden hebben uitgegeven aan bijles extra schoolgeld enz enz. mijn basis school heeft in mijn jeugdige jaren totaal de plank mis geslagen en niet opgelet op mijn ontwikkeling. ik had de klasssieke kenmerken van iemand die dyslexties is ( een voorbeeld: in groep 4 schreef ik mijn naam achterste voren en de letters in spiegelbeeld). omdat die "domme" mensen neit opletten kost dat mijn ouders handen vol met geld, nogsteeds trouwens. en ook als het gaat om transseksualiteit dan zou zoiets vergoed moeten worden zonder dat daarvan je premie omhoog gaat.

als je bijvoorbeeld obees bent omdat je simpel weg te veel eet of je hebt hart en vaat ziekten omdatje rookte enz enz enz. dan zou je daar wel extra voor moeten gaan betalen. dat is een eigenkeuze die je gemaakt hebt. je belast het zorgstelsel onnodig omdat jij zonodig vet moest eten en roken.

in beginsel vind ik het een goed plan, wie meer gebruikt betaald ook meer.
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Nathalie schreef:Het sociale gezicht van de fondsen en collectieve voorzieningen van weleer verdwijnt stukje bij beetje. Dat is waar. Gevolg van de keuze van het nederlandse volk van een rechtse regering, met speciale dank aan het CDA. Maar even los van de politieke overwegingen, Chantal. Het principe 'de vervuiler betaalt'. Ben je daar op tegen ? Ook als je je blikveld iets ruimer houdt dan je eigen 'zorgvraag' op dit moment ?
Nee tegen het principe 'de vervuiler betaalt' ben ik niet tegen, alleen vind ik dit niet van toepassing op de zorg. Zeker niet als je eerst meer moet betalen en dat terug krijgt als je er geen gebruik van maakt. Chronisch zieken (die vaak al alle eindjes aan elkaar moeten knopen met moeite) worden hier de dupe van. Voor deze mensen komt het gewoon neer op een ordinaire prijsverhoging. Terwijl de gezonde mens hetzelfde blijft betalen.

De zorg moet voor iedereen toegankelijk zijn, ook al heb je geen inkomen! Zou mooi zijn als je met spoed naar de EHBO gebracht word en je krijgt daar te horen dat ze je niet mogen helpen, omdat je geen verzekering hebt of omdat je je premie te laat betaald hebt.

Ik denk dat je dan ook verder moet denken (zie ook de website van SP). Wat krijg je dan? Mensen met een laag inkomen gaan voor ogenschijnlijke kleine kwalen niet naar een huisarts. Totdat het erger en erger word. Je kan dan situaties krijgen dat mensen zich pas melden bij een arts als ze misschien al ongeneeslijk ziek zijn.

Persoonlijk ben ik meer voor een verzekering naar draagkracht. Mensen met een hoog inkomen betalen meer premie dan iemand met een bijstandsuitkering. Iemand met een kast van een huis betaald toch ook meer premie voor zijn/haar inboelverzekering dan iemand die op een flatje woont, zeker als die persoon in zijn "kast" bv waardevolle kunst ed heeft staan.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Bericht door Joanne »

Weet je een paar jaar centrumrechts en de broekriem is weer een gaatje aangehaald. Daarna weer over op centrum links om de boel weer een beetje lucht te geven. Is toch wel goed voor de economie. Maar ben het wel met je eens.
Leonie
ForumFan
Berichten: 327
Lid geworden op: vr okt 11, 2002 14:52

Bericht door Leonie »

ChantalC schreef:
Nee tegen het principe 'de vervuiler betaalt' ben ik niet tegen, alleen vind ik dit niet van toepassing op de zorg. Zeker niet als je eerst meer moet betalen en dat terug krijgt als je er geen gebruik van maakt. Chronisch zieken (die vaak al alle eindjes aan elkaar moeten knopen met moeite) worden hier de dupe van. Voor deze mensen komt het gewoon neer op een ordinaire prijsverhoging. Terwijl de gezonde mens hetzelfde blijft betalen.
Je zou onderschijdt moeten maken tussen mensen die niks aan hun situatie kunnen doen en mensen die zelf de oorzaak zijn van hun eigen ziekte. ik zeg altidj maar, een sociaal beleid voeren is makkelijker dan een financieel solide beleid te voeren.
ChantalC schreef:
De zorg moet voor iedereen toegankelijk zijn, ook al heb je geen inkomen! Zou mooi zijn als je met spoed naar de EHBO gebracht word en je krijgt daar te horen dat ze je niet mogen helpen, omdat je geen verzekering hebt of omdat je je premie te laat betaald hebt.
Ik geloof dat ziekenhuizen een zorgPLICHT hebben, zo gaat het nu ook. als je het niet kan betalen zullen ze je toch moeten helpen.
ChantalC schreef: Ik denk dat je dan ook verder moet denken (zie ook de website van SP). Wat krijg je dan? Mensen met een laag inkomen gaan voor ogenschijnlijke kleine kwalen niet naar een huisarts. Totdat het erger en erger word. Je kan dan situaties krijgen dat mensen zich pas melden bij een arts als ze misschien al ongeneeslijk ziek zijn.
Ik denk dat als je je eigen lijf met een beetje respect behandeld en verzorgt dat ieder wel denkend mens een goede afweging kan maken wanneer je naar de dokter moet.
ChantalC schreef: Persoonlijk ben ik meer voor een verzekering naar draagkracht. Mensen met een hoog inkomen betalen meer premie dan iemand met een bijstandsuitkering. Iemand met een kast van een huis betaald toch ook meer premie voor zijn/haar inboelverzekering dan iemand die op een flatje woont, zeker als die persoon in zijn "kast" bv waardevolle kunst ed heeft staan.
Mensen met meer geld betalen over het algemeen al veel meer belastingen en premies. er zijn mensen die geven veel geld uit aan gezond eten en zoregen dat ze genoeg bewegen. vind je dan werkelijk dat deze mensen extra moetn gaan betalen voor iemand die lekker 3 keer per week voor de tv een patatje met een frikandel naar binnen zit te propen? mensen die er moeite voor doen om gezond te zijn zouden moeten worden beloond. en wat je zegt. mensen die meer en duurdere inboedel hebben betalen meer omdat ze een groter risico zijn. mensen met een klein flatje zijn een minder groot financieel risico voor de verzekering.
anna_r
dagelijks aanwezig
Berichten: 187
Lid geworden op: zo okt 12, 2003 13:04

Bericht door anna_r »

...
Laatst gewijzigd door anna_r op zo feb 27, 2005 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cynthia
Chat Ops
Berichten: 1824
Lid geworden op: ma mei 26, 2003 19:49

Bericht door Cynthia »

Ik wil even op één punt van Chantal reageren.
Persoonlijk ben ik meer voor een verzekering naar draagkracht. Mensen met een hoog inkomen betalen meer premie dan iemand met een bijstandsuitkering. Iemand met een kast van een huis betaald toch ook meer premie voor zijn/haar inboelverzekering dan iemand die op een flatje woont, zeker als die persoon in zijn "kast" bv waardevolle kunst ed heeft staan.
Dat je meer betaalt voor een groter huis, of voor de verzekering van een waardevolle inboedel is terecht. Daar kies je ook voor.
Maar de gezondheid van iemand met een hoog inkomen is toch niet meer waard dan de gezondheid van iemand met een minimum inkomen.
De bakker vraagt toch ook niet aan je wat je verdient als je een brood koopt of gebakjes haalt? Of de pomphouder, als je weer getankt hebt?

Het draagkrachtprincipe is van toepassing bij het heffen van belastingen; en dat is flink progressief. Dat er niet verder op de zorg bezuinigd moet worden sta ik achter, maar aparte tarieven niet. Dat kun je alleen rechtvaardigen als je daar dan ook meer voor biedt, en voor je het weet is er een wachtlijst waarbij de plaats op de lijst "gekocht" wordt door de hogere premie. Die kant moeten we absoluut niet uit.
Laatst gewijzigd door Cynthia op di jul 27, 2004 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Cyn.
Gebruikersavatar
Joanna_
dagelijks aanwezig
Berichten: 219
Lid geworden op: vr jun 06, 2003 20:48
Locatie: Amsterdam

Bericht door Joanna_ »

Leonie schreef:

ChantalC schreef:
De zorg moet voor iedereen toegankelijk zijn, ook al heb je geen inkomen! Zou mooi zijn als je met spoed naar de EHBO gebracht word en je krijgt daar te horen dat ze je niet mogen helpen, omdat je geen verzekering hebt of omdat je je premie te laat betaald hebt.
Ik geloof dat ziekenhuizen een zorgPLICHT hebben, zo gaat het nu ook. als je het niet kan betalen zullen ze je toch moeten helpen.
Daar vergis je je aardig. Onverzekerd in Nederland betekent tegenwoordig in principe dat je geen of slechts heel beperkt zorg krijgt (tenzij je contant kunt afrekenen). De zorgPLICHT strekt zich bij onverzekerden/ niet verzekerbaren in principe alleen uit tot behandeling voor levensbedreigende / noodsituaties. Het verschilt daarbij enorm per ziekenhuis/ instelling of er naast de hulp voor levensbedreigende/ noodsituaties nog complementaire zorg/ behandeling of zorg/behandeling voor andere ziekten/ aandoeningen wordt geboden. De ziekenhuizen/ instellingen die dat doen moeten dat in principe uit eigen budget betalen.
Dus met die hulp op de EHBO komt het wel goed, maar daarna heb je een probleem.
Itthi pi hi ekacciya seyya.
Gebruikersavatar
Nathalie
Forumdiva
Berichten: 1230
Lid geworden op: zo jun 17, 2001 2:00
Locatie: 't Gooi
Contacteer:

Bericht door Nathalie »

Leonie schreef:Ik geloof dat ziekenhuizen een zorgPLICHT hebben, zo gaat het nu ook. als je het niet kan betalen zullen ze je toch moeten helpen.
Ziekenhuizen hebben geen zorgplicht. Jij hebt recht op zorg indien jouw situatie dit vereist. Dat is heel wat anders. Waar, wanneer en van wie je die zorg krijgt hangt af van je medische indicatie op dat moment. En bovendien geldt er ook nog zoiets als een betáálplicht voor verleende diensten. Reken dus maar wel op een incassobureau op je dak als je de ziekenhuisrekening niet betaalt. Maar dat is toch eigenlijk ook logisch ? Waarom zou je zonder geld geen brood van de bakker kunnen kopen maar wel je ingegroeide teennagel kunnen laten herstellen ? De zorg is nooit gratis geweest (al lijkt dat wel zo als je ziekenfonds bent verzekerd en nooit een rekening onder ogen krijgt)

Maar zeker voor wat betreft spoedeisende hulp bij ongevallen of plotselinge ziektes ben ik met je eens dat iedereen (ongeacht ras, geloof, sexe of geaardheid) recht heeft op directe, professionele zorg. (het zou raar zijn als ik daar anders over zou denken) Maar zelfs dan krijg je (in dit geval gelukkig achteraf) de rekening gepresenteerd. Voorts ben ik van mening, Leonie, dat voor iedereen een basispakket aan ziektekostenverzekeringen zou moeten gelden. Zodat je het hoofd kunt bieden aan betaling van hulp bij dit soort ongevallen en kwetsuren. Ook al houdt dat dan in dat je bij veelvuldige letsels een wat hogere premie zult moeten betalen. Voorzichtig zijn is dus het devies. Geen bungeejumps, straatraces of skatefestijnen meer als je de financiële gevolgen daarvan niet kunt dragen. Net zo min als je je geen roombroodjes kunt veroorloven als je geen cent te makken hebt. C'est la vie.
Afbeelding
<i>Hoe groter de chaos, des te effectiever de glimlach.</i>
Josette
Forumdiva
Berichten: 1470
Lid geworden op: ma dec 09, 2002 22:51

Bericht door Josette »

Nathalie schreef:Geen bungeejumps, straatraces of skatefestijnen meer als je de financiële gevolgen daarvan niet kunt dragen. Net zo min als je je geen roombroodjes kunt veroorloven als je geen cent te makken hebt. C'est la vie.
Dat noemen ze profijtbeginsel. Meer risico? Prima, maar dan ook meer betalen. Er is niets gratis, zie het volgende citaat:
Er zijn geen gratis wegen of autosnelwegen, er zijn slechts tolvrije en tolplichtige wegen of autosnelwegen. Er zijn altijd kosten voor de bouw, exploitatie en onderhoud en de belangrijkste vraag is wie voor de kosten opdraait: de overheid en indirect dus de belastingbetaler of slechts de autosnelweggebruiker?
Het stuk heb ik zelf vanuit het Engels in het Nederlands vertaald en ging over tolwegen, hele andere koek.
liefs, Josette
Josette
Forumdiva
Berichten: 1470
Lid geworden op: ma dec 09, 2002 22:51

Bericht door Josette »

Ja Nathje, en ik ben nog steeds op. Maar ik heb morgen lekker vrij :lol:
liefs, Josette
Gebruikersavatar
Nathalie
Forumdiva
Berichten: 1230
Lid geworden op: zo jun 17, 2001 2:00
Locatie: 't Gooi
Contacteer:

Bericht door Nathalie »

Ik zeg nix :)
Afbeelding
<i>Hoe groter de chaos, des te effectiever de glimlach.</i>
Plaats reactie