Da's allemaal leuk & aardig, maar je krachten bundelen betekent ook dat je op anderen moet vertrouwenLisa met een S schreef:Zolang wij het hier over onderschriften hebben, viel het huidige onderschrift van Violet mij op:
Oftewel, laat je geluk niet afhangen van de daden van anderen, want wat wordt gegeven kan ook worden afgenomen.Base not your joy upon the deeds of others, for what is given can be taken away.
Dus ook niet vertrouwen op genderteams of huisartsen om je belangen te behartigen, maar je krachten samen bundelen en voor jezelf opkomen.
Lisa
Lidmaatschap LKG T&T
Moderator: Moderators
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer:
wel soortgenoten. niet buitenstaanders. mensen met dezelfde belangen.
LisaAnd the only reason I'm singing you this song now is 'cause you may know somebody in a similar situation, or you may be in a similar situation, and if you're in a situation like that there's only one thing you can do and that's walk into the shrink wherever you are, just walk in say "Shrink, You can get anything you want, at Alice's restaurant.". And walk out. You know, if one person, just one person does it they may think he's really sick and they won't take him. And if two people, two people do it, in harmony, they may think they're both faggots and they won't take either of them. And three people do it, three, can you imagine, three people walking in, singin' a bar of Alice's Restaurant and walking out. They may think it's an organization. And can you, can you imagine fifty people a day, I said fifty people a day walking in, singin' a bar of Alice's Restaurant and walking out? And friends, they may thinks it's a movement. - Alice's Restaurant - Arlo Guthrie
If all else fails, buy new shoes
Verstandig, het is een discussie met een hoog déjà vu gehalte.Lisa met een S schreef:De discussie met Violet over travestie en transseksualiteit, hun raakvlakken en verschillen, zal ik proberen om buiten te blijven. Ik ben bekend met haar mening, en zij met de mijne, wij begrijpen hoe wij daar van elkaar verschillen (zowel in onze mening over het onderwerp, als in onze beleving van onze identiteiten). Ik denk ook niet dat wij tot een gemeenschappelijke mening zouden kunnen komen, omdat er zo veel grijs gebieden tussen ons in zitten (en bij grijs bedoel ik niet in dit geval, het overlopen van zwart naar wit, dus, een gradatie, maar de grijs van onbekend, dus gebrek aan kennis over wat daar feitelijk staat). Op een gegeven moment, komt het uit op geloof, of gevoel. Omdat wij allebei vanuit onze eigen situaties moeten redeneren, zullen wij altijd uitkomen op een afstand van elkaar, en omdat de twee punten gescheiden zijn door een grijs gebied waarover wij geen inzicht hebben, is overbrugging daarvan niet mogelijk. Bovendien is het geen eens zeker dat het wenselijk of nodig is.
Dat ligt aan de plek waar de geprekken plaatsvinden, de chatbox of het discussieforum.Lisa met een S schreef: Ik vind wel dat haar uitspraken hier over travestie meer laatdunkend overkomen dan wanneer wij met elkaar erover praten; of dat aan mij ligt of aan haar durf ik niet te zeggen, maar ik kies om (voorlopig in ieder geval) erbuiten te blijven.
Noem eens iets wat de lkg bereikt heeft voor transen?Lisa met een S schreef: Wel wil ik deelnemen aan het deel van het gesprek over de LKG. Ook hier vind ik Violet erg laatdunkend, maar vind ik dat ze onterecht oordeelt.
Ik verwijt de lkg dat ze het niet eens geprobeerd hebben. De vu heeft wel een poging gewaagd. Ze hebben me gevraagd of ik mee wou doen met een rechtszaak aanspannen maar omdat er nog ongeveer €200 euro over was van mijn machtiging, heb ik er vanaf gezien.Lisa met een S schreef: Ze verwijt de LKG dat het de vergoeding voor ontharingen niet heeft weten tegen te houden, maar geeft de genderteam alle eer voor het vergoeding voor de SRS. Als dat inderdaad alleen hun verdienste was, is het ook niet terecht om hun te verwijten dat ontharingen niet meer worden vergoed? Misschien hebben ze helemaal niets gedaan om dat tegen te houden; immers komt delen van de vergoedingen voor de SRS bij hun terecht, in plaats van je spaargeld te gebruiken om in Thailand te laten opereren, terwijl een vergoeding voor epilatie ergens anders terecht komt. Misschien staan ze er zelfs achter -- als er bezuinigd moet worden, dan door de epilatievergoeding af te schaffen, in plaats van een algeheel vermindering van het budget, waardoor er minder transen per jaar kunnen worden geholpen? Hun overwegingen als overlegpartner zijn niet noodzakelijkerwijs alleen in het belang van hun doelgroep -- ook hun eigen belang telt mee.
Ik ben dus niet de enige die het niet wenselijk vind om vertegenwoordigd te worden door de lkg.Lisa met een S schreef: Maar los van of ze er wel of niet erbij betrokken zijn, ze MOGEN niet optreden als belangenbehartiger voor transseksuelen, want ze zijn hulpverlenende instantie; voor dezelfde reden mag Humanitas dat ook niet. Bij gebrek aan beter dus, is er momenteel alleen de LKG, of je het wel of niet leuk vinden. Dat er zo weinig leden zijn in de LKG geeft het alleen weinig invloed op het besluitvorming, want hoewel het is verplicht dat men overlegt met belangenbehartigers (in Nederland heerst nou eenmaal een overlegcultuur), concludeert men terecht dat de LKG, omdat het zo klein is, niet echt veel te zeggen heeft, dus naar hun mening hoeft men niet te luisteren. Wij zijn dus zelf allemaal debet aan het gebrek aan invloed van de LKG, doordat wij niet met z'n allen op de ledenlijst staan.
Zoveel transen zijn er niet, iets van 3000 meende ik. Veel daarvan zullen zich niet bezig willen houden met de problemen van pre opjes.Lisa met een S schreef: Of anders moet er een andere belangenorganisatie opstaan om de transen in Nederland te vertegenwoordigen in zulke gesprekken. Het moet toch niet moeilijk zijn, met al die duizenden transen in Nederland, om een vereniging alleen uit transseksuelen te vormen met een grotere omvang dan de paar honderd leden van de LKG, en hun plaats aan de gesprekstafel over te nemen?
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer:
Het is maar net hoe je het bekijkt. Voor mij was de rlt leven als vrouw. Dat ik niet meteen vanaf het begin er ook echt goed in was, betekent niet dat ik niet zo gezien wil worden.Annegreet schreef: Ik spreek niet uit ervaring en op enige afstand en kan het natuurlijk mishebben, maar was het doel van de real life test niet om --> binnen de mogelijkheden van je eigen lichaam te groeien naar een vrouwelijker vorm binnen de maatschappij <-- en dus niet noodzakelijkerwijs --> vanaf moment 1 volledig 100% vrouw te zijn <--?
Ik heb aangeleerd mannelijk gedrag moeten afleren. Dat ik nooit een bio zal zijn, besef ik me maar al te goed. Ik zal het hooguit benaderen, ik voel me vrouw. Altijd al gedaan, zelfs met de mankementen die je hierboven opsomt. Mijn stem is lange tijd een probleem geweest, zodra ik wat zei, viel ik door de mand. Gezichtsbeharing kun je scheren. En als je het werkelijk problematisch vindt, zul je dat ook doen. Jij vindt dat te veel werk, ik concludeer dan dat het je niet hoog genoeg zit. Dat is het verschil tussen ons, je wilt niet van je mannelijkheid af, ik wel.Annegreet schreef: Vanaf moment 1 volledig vrouw zijn kan v.z.i.w. niet in de real-life-test, je hebt gewoon organen die een real-women <g> niet heeft (vv), je mist onder meer kennis, reflexen, gedrag en ervaring, je krijgt ook niet eerst logopedische hulp voordat je al begonnen bent met het hormoontraject (en niet al je baardharen zijn weg voordat je je real-life-test begint) en daardoor zul je juist in die real-life-test regelmatig met je biologische mannenlijf door de vrouwelijke mand vallen. En er zullen ongetwijfeld zaken blijven die biologische vrouwen voor of in hun pubertijd geleerd hebben die jij zelfs na de operatie gaat missen.
Ik kan me vergissen, maar geloof niet dat jij in een traject zit. Wij zijn niet hetzelfde.Annegreet schreef: Wat me bijvoorbeeld opvalt is het enorme zelfbewustzijn van genderdysfore mensen (in de breedste zin van het woord ). Dat is soms een voordeel, maar soms denk ik ook wel: die ongeremdheid en de onschuldige, ontwapenende naiviteit van sommige biologische vrouwen zullen wij dankzij ons moeilijke traject wel nooit krijgen...
Geen bio, maar wel vrouw.Annegreet schreef: En laten we eerlijk zijn: hoe hard het ook is, zelfs na een geslachtsveranderende operatie en al die andere maatregelen blijft je lichaam anders dan dat van een biologische vrouw. Het blijft het best bereikbare, maar echt 100% bio-vrouw zal ook een transseksueel nooit worden. Ook wat jij van je leven maakt blijft een kleur tussen blauw en roze, hoe goed je het ook probeert en hoe hoog de eisen ook zijn die je aan jezelf stelt. Je zult altijd een verschil vinden tussen jou en een biologische vrouw.
Transen zijn mensen die het gevoel hebben in het verkeerde lichaam te zitten en die vaak niet weten hoe snel als zij aan de andere kant van het hek moeten komen. De bedoeling van de rlt is vrouw (leren) zijn, dat gaat voor de buitenwacht stapsgewijs omdat je steeds beter gaat lijken, voor jezelf niet. Ik was van het begin af aan vrouw.Annegreet schreef: Als er meer tussenkleuren tussen blauw en roze zouden mogen zitten dan alleen de transseksuele kleur (= bijna, maar net niet roze), dan zouden mensen in die real-life-test zich veel minder rot voelen als men dat nu waarschijnlijk doet als er net even iets gebeurt waar men geen rekening mee hield. En dat komt dan weer doordat de omgeving toleranter reageert.
Probeer me dan niet een tussenin status toe te dichten.Annegreet schreef: Met alle respect trouwens voor de mensen die door die real-life-test gegaan zijn, regelmatig hun neus gestoten hebben en daar veel van geleerd hebben.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Iedereen is een mengvorm van mannelijk en vrouwelijk, maar aan de basis man of vrouw.Annegreet schreef: Ook jouw steun kan ik daarbij trouwens gebruiken, bijvoorbeeld door mengvormen tussen man en vrouw niet per definitie af te wijzen: je bent zelf, zoals gezegd, ook een mengvorm, het enige verschil tussen ons is dat je de kleuren anders mengt .
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Nee. Ik weiger mee te werken aan de acceptatie van t's met baard.leontine schreef: Violet, en dat is dus nou net hetgene wat ik niet wens te accepteren. Ik ben het met je eens dat ons huidige sociaal maatschappelijke stelsel zo is ingericht, maar betekent dat dan ook dat ik me daar bij moet neerleggen? Mag ik niet proberen om die maatschappij wat meer tolerantie en begrip bij te brengen, ook al weet ik dat ik daarvoor nog heel wat klappen te verwerken ga krijgen? Ik geloof heel graag dat jij een moeilijke weg bent gegaan, maar moet dat dan betekenen dat anderen persé ook die zelfde moeilijkheden moeten gaan overwinnen? Zou het je niet veel meer voldoening geven als je straks kunt zeggen "Dat heb ik, samen met anderen, toch maar mooi bereikt".
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Ook, en gebrek aan overeenkomsten.Lisa met een S schreef:Gebrek aan solidariteit, misschien?Violet Skye schreef:Zoveel transen zijn er niet, iets van 3000 meende ik. Veel daarvan zullen zich niet bezig willen houden met de problemen van pre opjes.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Het genderteam biedt wat ik nodig heb, dus vertrouw ik op ze.Lisa met een S schreef:
Dus ook niet vertrouwen op genderteams of huisartsen om je belangen te behartigen, maar je krachten samen bundelen en voor jezelf opkomen.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Ik denk dat je hier een denkfout maakt: ik vind scheren niet te veel werk, ik vind het geklieder met make-up niet bij mij passen. Ik scheer mij dagelijks (electrisch).Violet Skye schreef:Gezichtsbeharing kun je scheren. En als je het werkelijk problematisch vindt, zul je dat ook doen. Jij vindt dat te veel werk, ik concludeer dan dat het je niet hoog genoeg zit. Dat is het verschil tussen ons, je wilt niet van je mannelijkheid af, ik wel.
Ik denk dat het grootste verschil is dat jij integraal, zoals je zelf ook schrijft, zo snel mogelijk over wilt naar vrouw, waar ik wat meer tijd daarvoor wil nemen om te kijken welk deel van de vrouwelijkheid wel/niet bij mij past (en ook welk deel van de mannelijkheid wel/niet bij mij past).
Ik vind dat ik wel degelijk in een traject zit: het traject van zelfacceptatie dat ik mij (al dan niet gedeeltelijk) vrouw voel en de daaruitvolgende presentatie naar de buitenwereld. Ik zie daar in de basis ook niet zo'n groot verschil tussen transseksuelen en transgenderisten/travestieten. Dat mijn presentatie anders is dan de jouwe zal duidelijk zijn, maar dat komt dan ook omdat jouw gevoel daarin anders is dan het mijne.Violet Skye schreef:Ik kan me vergissen, maar geloof niet dat jij in een traject zit. Wij zijn niet hetzelfde.
Overigens heb ik nooit geschreven dat wij hetzelfde zijn. Ik schreef wel dat we beide altijd in meer of mindere mate zullen verschillen van onafhankelijk welke biologische vrouw (en daardoor dus beide ergens tussen man en vrouw zullen eindigen), dat lijkt me ook een feit. Ik denk dan ook dat er veel overeenkomsten zijn tussen transgenderisten en transseksuelen. Ik denk ook dat het beter is om te werken vanuit die overeenkomsten dan om continue de verschillen te accentueren. Het ene is niet beter dan het ander. Het ene is wel op onderdelen anders dan het ander. Niet ieders traject loopt via de regels van de VU of via geslachtsaanpassende operaties.
Groetjes,
Annegreet
Laatst gewijzigd door Frederique_ op zo sep 19, 2004 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
- Chantal C.
- Forumdiva
Dat zijn mannen zonder EQ die dat roepen. Vrouwen denken anders. Ik moet de eerste vrouw nog tegenkomen die dat zal roepen. Misschien in uiterst religieuze gemeenschappen. Maar dat vind ik geen representatieve vrouwen.Annegreet schreef:Wat vind jij van een biologische vrouw die met dezelfde stelligheid "ik weiger mee te werken aan de acceptatie van vrouwen die nooit ongesteld geweest zijn" roept?Violet Skye schreef:Nee. Ik weiger mee te werken aan de acceptatie van t's met baard.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Moeten die vrouwen zelf weten. Iemand die mij als meneer ziet of aanspreekt zet zichzelf voor gek, niet mij.Annegreet schreef:Wat vind jij van een biologische vrouw die met dezelfde stelligheid "ik weiger mee te werken aan de acceptatie van vrouwen die nooit ongesteld geweest zijn" roept?Violet Skye schreef:Nee. Ik weiger mee te werken aan de acceptatie van t's met baard.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Je schreef ons moeilijke traject en suggereerde dus dat er overeenkomsten tussen jou en mij bestaan en dat we eenzelfde traject zouden doorlopen. Jij probeert je (gedeeltelijke) vrouwelijkheid te accepteren, ik kon mijn mannelijkheid niet accepteren.Annegreet schreef: Overigens heb ik nooit geschreven dat wij hetzelfde zijn.
De verschillen tussen mij en een bio vrouw zijn kleiner dan de verschillen tussen mij en tv's/tg's. Helemaal als ik straks post op ben.Annegreet schreef: Ik schreef wel dat we beide altijd in meer of mindere mate zullen verschillen van onafhankelijk welke biologische vrouw (en daardoor dus beide ergens tussen man en vrouw zullen eindigen), dat lijkt me ook een feit.
Cruciaal anders. Niet alleen op onderdelen. Zo nu en dan een jurk dragen of je lichaam laten aanpassen aan je gevoel. Ik zie de overeenkomsten niet.Annegreet schreef: Ik denk dan ook dat er veel overeenkomsten zijn tussen transgenderisten en transseksuelen. Ik denk ook dat het beter is om te werken vanuit die overeenkomsten dan om continue de verschillen te accentueren. Het ene is niet beter dan het ander. Het ene is wel op onderdelen anders dan het ander.
Dat hoeft ook niet, maar zolang je dat niet doet ben je geen vrouw.Annegreet schreef: Niet ieders traject loopt via de regels van de VU of via geslachtsaanpassende operaties.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.