'ik voel mij vrouw'

Algemeen

Moderator: Moderators

Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Nathalie schreef:Lisa, in grote lijnen is het allemaal waar wat je stelt.
Echter: er is ook nog zoiets als de ongeschreven regels van fatsoen en behoorlijk gedrag. Ik vind, in navolging van Violet, dat er best een of meerdere kritische kanttekeningen gemaakt moeten kunnen worden. Zeker wanneer de grenzen van bovengenoemde kwaliteiten met voeten worden getreden. Immers, ga jij in je zwarte neglisé (al dan niet met cup75 FF :-? ) op Centraal station staan, dan zul je ook discreet worden gewezen op de uitgang. Zo ook hier. Helemaal nix mis mee. Je hebt óók te maken met het welbehagen van de mensen om je heen. En dat geldt onverminderd hier in dit forum.

Mensen die er klaarblijkelijk genoegen in scheppen hier of elders te shockeren met overdreven hoerige kledij of blijk geven van een houding wars van de werkelijkheid krijgen dan ook van mij een eerlijk commentaar. En daarbij zal ik geen blad voor de mond nemen. Evenmin als zij dat doen. Dat heeft iets logisch, toch ?
Nathalie, waar heb je het over? Kijk 'ns rond in het forum, en vertel mij nou waar de berichten zijn van de mensen waarover jij het hebt. Die zijn er niet, want de moderators van het forum zorgen ervoor dat zulke berichten snel verdwijnen.

Nee, dan is er nog een groep mensen die alle fatsoensnormen overtreden. Mensen die graag de rol van Thought Police willen spelen, en voor ons willen bepalen wat wij wel of niet mogen denken. Mensen die eisen dat wij hen respecteren voor hun keuzen, maar ons niet hetzelfde respect gunnen voor onze.

Ook in onze forum moet er ruimte zijn, voor mensen die graag een te korte rok en netkousen dragen, te praten over hun beleving van travestie. Ja, ook in mijn beleving, wil je je als vrouw presenteren, dan moet je je spiegelen aan de gewone vrouw van je eigen leeftijd, en niet een fantasiebeeld nastraven; moet je er moeitie voor doen om als vrouw eruit te zien. Maar iemand die er anders over denkt, heeft net zo een goede recht om zijn of haar verhaal hier te vertellen, als jij, ik, of de leden van het TS forum. En dan mag je natuurlijk kritisch erop reageren, maar de onvriendelijke, onredelijke, soms belerende toon van een aantal mensen hier nodigen niet uit tot een goed en open gesprek. En dat vind ik ook onbeleefd en onfatsoenlijk.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Mara W. schreef:als je goed leest en dat bezweer je, kun je niet zeggen dat je hier niet zo gezien word hoe jij het wil, alleen dat sommige opmerkingen wel wat bot overkomen, anders is het in het real life, daar is het pas bot en daar loop je tegen aan, en als je tegen die botheit hier soms al induikt en zegt, dat je iemand de grond inschrijft en je op de tenen trapt, dan zul het buiten echt vervelend kunnen uitpakken voor je,
Mara,

Dat die buitenwereld ook bot kan zijn weet ik natuurlijk ook wel (zie ook mijn eerdere bericht aan jou). Ik zie dit alleen niet als een karate-omgeving waarin ik hier leer om in die boze buitenwereld als het verkeerd gaat een goeie rotschop te kunnen verkopen, nee, ik zie dit als een warme huiskamer waar ik kan horen wat anderen van mijn ideeen vinden en waar ik meelees hoe anderen binnen hun genderdysforie varen om daar ideeen over op te doen.

Groetjes,

Annegreet
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

Mara W. schreef:Annegreet, ff kort nog, voordat ik het nest induik, hier op het forum/site mag je zijn zoals je je voelt, als je goed leest en dat bezweer je, kun je niet zeggen dat je hier niet zo gezien word hoe jij het wil, alleen dat sommige opmerkingen wel wat bot overkomen, anders is het in het real life, daar is het pas bot en daar loop je tegen aan, en als je tegen die botheit hier soms al induikt en zegt, dat je iemand de grond inschrijft en je op de tenen trapt, dan zul het buiten echt vervelend kunnen uitpakken voor je,
Mara, dit klinkt niet bot, maar lief. En Annegreet, op een moment dat je met je opgekropte verlangens naar vrouw-zijn naar buiten wilt, is het heel normaal dat je EIST om geaccepteerd te worden. Niks ziekelijks aan, maar het gaat op die manier tegen je werken, en dat is waar Violet en Mara je voor waarschuwen.

Misschien als Violet de spiegel niet zo vlak voor je neus zou houden, dat je het gewoon met haar eens zou zijn. Anderen zeggen hetzelfde met andere woorden, en dan gaat het wel. Maar goed, ik heb makkelijk praten: Violet richt zich op dit moment niet tegen mij. Dan zou ik er ook niet voor 100% voor in kunnen staan dat niet wat ik onaangenaam vind om te horen haar in wezen goede bedoeling aan het zicht onttrekt.

Groetjes, Jeanet
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

Lisa met een S schreef:
violet schreef:Damn...waarom heb ik dat niet geschreven... :wink:
Dat kan je niet, Violet, want je geniet teveel van de controverse die je veroorzakt terwijl je mensen keihard met hun kop tegen de spiegel ramt :wink:

Lisa
En waarom heb ik dat niet geschreven... :wink:

Jeanet
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Annegreet schreef: Ik reageerde vooral op de wat dreigende vraag van Violet waarom ik een TG met vrouwelijke termen aansprak waar Violet zoiemand blijkbaar liever als vreer ziet.
Verwonderde, enigzins geïrriteerde vraag. Wat jij TG noemt, noem ik genderqueer.

Onder het kopje informatief vind je de volgende omschrijving van de term TG: Transgenderisten zijn mensen die structureel leven als lid van het tegengestelde geslacht, volledig dan wel parttime. Sommigen van hen behouden hun oorspronkelijke identiteit op hun werk of bij formele gelegenheden; anderen vertonen zich in hun nieuwe identiteit in heel het dagelijks leven. Transgenderisten zijn uniek omdat voor hen het handhaven van zowel mannelijke als vrouwelijke kenmerken van belang is om een gevoel van evenwicht te hebben.

Ik interpreteer dat als soms een mannelijke presentatie een soms een vrouwelijke presentatie. Als iemand zich als vrouw presenteert, dan spreek ik die persoon ook aan als vrouw, of ze nou passabel is of niet doet er niet toe. Jij kiest voor een presentatie met mannelijke en vrouwelijke kenmerken, daar ben je vrij in maar dan moet je wel de consequenties accepteren dat als je je niet als lid van van het vrouwelijke geslacht presenteert, je ook niet als vrouw gezien en behandelt wordt. Daarom blijft het mij ook verwonderen waarom je zonodig een genderlabel wilt als je wars bent van gender. Dat staat haaks op elkaar. In de hoop je een plezier te doen en om aan te tonen dat ik hier niet post om jou kwaad te maken, heb ik een stapel leuke links voor je opgezocht. Misschien heb je er wat aan.

http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Genderqueer
http://www.ringsurf.com/netring?action= ... genderfree
http://directory.google.com/Top/Society ... nderqueer/
Annegreet schreef: Tot op dit moment (ben nu 2 weken bezig, heb in die twee weken 1x overdag een rondje gemaakt in een rok, daarnaast wel een keer of 5 naar de winkel geweest in een broek met borstjes en vrouwenjas), toch heb ik nog niemand hoeven uit te leggen waarom ik doe wat ik doe. Ik heb uiteraard wel mijn antwoord klaar. Dat antwoord komt kort en bondig neer op: ik zie eruit zoals ik me voel: voor een deel man, voor een deel vrouw.
Men ziet het waarschijnlijk niet eens.Da's misschien wel een pleidooi voor maatje luchtballon... Het kassameisje wat meneer tegen een beginnende T zegt, doet dat niet om te pesten maar omdat meneer is wat ze ziet.
Annegreet schreef: Begrijp me ook goed: van mij mag jij (en ook Violet) zich rustig vrouw noemen. Heb ik niets op tegen. Ik zal ook keurig de vrouwelijke aanspreektermen (haar, zij, enz) bij jullie gebruiken.
Toch blijf ik het als een gunst ervaren zoals jij het brengt en dat terwijl mijn presentatie alleen maar valt te associëren met het hokje vrouw.
Annegreet schreef: Hier op het forum vind ik dat anders, hier zijn mensen die het vakje "vrouw" zo eng inrichten dat alleen hun eigen verschijning daarin lijkt te passen. En dat zo eenzijdig toe-eigenen van een vakje vind ik niet goed voor mensen die beter zouden moeten weten.
Je wilt in een hokje waar je niet inpast...
Annegreet schreef: Ik vind die toe-eigening vervelend: stel dat ik wel verder wil, mag ik dan van de forum-diva's op dit forum met mijn 1.97m, schoenmaat 48 en vagina en make-up en alles-erop-en-eraan dan wel vrouw heten?
Daar gaan we weer, je baggetaliseert de gab. Je laat het overkomen alsof het een spelletje is. Goh, laat ik vandaag eens van geslacht veranderen. Het is geen kwestie van verder willen gaan, maar van niet verder kunnen als man.
Annegreet schreef: Of heeft iemand dan, net als bij BH-maatje 75FF, volstrekt willekeurig bepaald dat iemand met die lengte en schoenmaat een "karikatuur van een vrouw" maakt? En als ik nu geen voor mij geschikte schoenen in mijn maat kan vinden? Waar ligt precies die grens?
Je schoenmaat is geen keuze. FF kipfilets dragen wel. Een beetje plastisch chirurg zal weigeren iemand met zo'n tengere bouw maat FF aan te meten.
Annegreet schreef: Nog 1 ding: laatst kwam ik op internet een artikeltje tegen over een man die graag een kind wou baren. Hij is geopereerd en heeft een baarmoedertransplantatie gekregen. Hij heeft geen vagina, wel een penis. De bevalling kan alleen maar operatief gebeuren, waarbij de hele baarmoeder verwijderd wordt. Van hem zijn 3 filmpjes beschikbaar waarop hij in real life [1] in de bus staat, [2] aan het eten is en [3] in de supermarkt boodschappen doet. Zijn gezicht is absoluut mannelijk, ofschoon hij geen baard heeft. Op mij komt het allemaal helemaal niet raar over: hij beweegt net als een vrouw die zwanger is, reageert verder niet abnormaal. Op het filmpje in de supermarkt zijn duidelijk zijn grotere dan gemiddelde borsten te zien. Het zal mijn gebrek zijn, maar zoiemand te accepteren om zo'n keuze valt mij absoluut niet moeilijk.
Heb je ook een linkje? Ik vind het nogal een sterk verhaal namelijk. Zwangere mannen worden als onethisch gezien en de risico's liegen er ook niet om. Er is een hele tijd terug een documentaire op Discovery geweest waarin een arts aan het woord kwam die graag wou experimenteren met buitenbaarmoederlijke zwangerschappen bij post op m/v transen. De regering weigerde toestemming te verlenen. De kans op levensvatbaarheid van de vrucht was ongeveer 20% en de kans op het overleven van de zwangerschap is 50-50. Een baarmoedertransplantatie van vrouw op man, zou wereldnieuws zijn.
Annegreet schreef: Omdat ik merk dat dat mijn omgeving bij mij, met borstjes in een vrouwelijker broek in een vrouwelijker jas, ook niet zo moeilijk doet (alle buren zwaaien nog vriendelijk, ook als ze mij in mijn nieuwe verschijning zien) denk ik werkelijk wel eens: waarom durfde ik dit nu niet eerder? En waarom lopen we hier te eikelen of een TG nu wel-of-niet vrouwelijk aangesproken mag worden? Waarom doet men moeilijk over mijn uitspraak dat iedereen vooral zijn/haar uiterlijk moet aanpassen op zijn/haar gevoel als men in real life daar veel minder moeite mee heeft dan hier gesuggereerd wordt?
Daar wordt niet moeilijk over gedaan. Er zijn alleen algemeen maatschappelijk geaccepteerde voorwaarden om lid te zijn van het hokje vrouw.
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Omdat ik er geen geheim van maak, dat ik vind dat Violet veels te ver gaat in haar manier van uiten tegenover mensen met een andere mening, doet het mij hier deugd om te constateren, dat in bovenstaande posting, Violet heeft laten zien dat ze wel degelijk met goede, redelijke beargumenteringen kan komen, die ze kan verwoorden zonder een steek onder het gordel of een klap in het gezicht te geven. Ik ben van mening, dat haar manier van brengen vaak in de weg staat van de waardering voor haar standpunten en meningen, dat ze verdient. Ik hoop dat het nu voor iedereen mogelijk is om de discussie toch op een redelijke wijze inhoudelijk voort te zetten.

Lisa
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Lisa met een S schreef:Ik hoop dat het nu voor iedereen mogelijk is om de discussie toch op een redelijke wijze inhoudelijk voort te zetten.

Lisa
Ik zag niet, dat het niet zo was, verschillende meningen leiden tot controversen en sommige dingen moeten dan wel wat duidelijk gezegt mogen worden en kijk hoelang deze draad al is geworden om enigzins tot de goeie conclusies te komen voor ieder deelnemend partij...........

Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

violet schreef:
Annegreet schreef: Nog 1 ding: laatst kwam ik op internet een artikeltje tegen over een man die graag een kind wou baren. Hij is geopereerd en heeft een baarmoedertransplantatie gekregen. Hij heeft geen vagina, wel een penis. De bevalling kan alleen maar operatief gebeuren, waarbij de hele baarmoeder verwijderd wordt. Van hem zijn 3 filmpjes beschikbaar waarop hij in real life [1] in de bus staat, [2] aan het eten is en [3] in de supermarkt boodschappen doet. Zijn gezicht is absoluut mannelijk, ofschoon hij geen baard heeft. Op mij komt het allemaal helemaal niet raar over: hij beweegt net als een vrouw die zwanger is, reageert verder niet abnormaal. Op het filmpje in de supermarkt zijn duidelijk zijn grotere dan gemiddelde borsten te zien. Het zal mijn gebrek zijn, maar zoiemand te accepteren om zo'n keuze valt mij absoluut niet moeilijk.
Heb je ook een linkje? Ik vind het nogal een sterk verhaal namelijk. Zwangere mannen worden als onethisch gezien en de risico's liegen er ook niet om. Er is een hele tijd terug een documentaire op Discovery geweest waarin een arts aan het woord kwam die graag wou experimenteren met buitenbaarmoederlijke zwangerschappen bij post op m/v transen. De regering weigerde toestemming te verlenen. De kans op levensvatbaarheid van de vrucht was ongeveer 20% en de kans op het overleven van de zwangerschap is 50-50. Een baarmoedertransplantatie van vrouw op man, zou wereldnieuws zijn.
Laat die link maar zitten, hij schoot me net weer te binnen namelijk, www.malepregnancy.com Die site is een hoax en die meneer is al jaren "zwanger".
Laatst gewijzigd door petra_ op za okt 02, 2004 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Mara,

Inderdaad had jij er geen moeitie mee, maar, zoals ik het zag, waren er wel mensen die er wel wat problemen hadden. Dan kan je twee dingen doen. Zeg "dat is zijn of haar probleem, niet de mijne, zoek het zelf maar uit", en doorgaan zoals je het altijd doet, of probeer het toch op een andere manier, dat het makkelijker maakt voor de andere partij om je te begrijpen. Jouw bijdrage heeft ook geholpen om dit struikelblokje te overwinnen.

Groetjes,
Lisa
Anne D
dagelijks aanwezig

Bericht door Anne D »

In den beginne was er de vraag...

Toen ik deze vraag wilde gaan beantwoorden, was er al een felle discussie losgebroken, nu die tot een einde lijkt te zijn gekomen, wil ik toch die eerste vraag weer oppakken, en mijn beleving daarin neerzetten.

Ik voel mij vrouw ja; ik identificeer me met vrouwen, ik kan meer meegaan in de belevingswereld van mijn vriendinnen dan van mijn vrienden; hoe ik op situaties reageer is meer vrouwelijk dan mannelijk. Daarnaast heb ik wel mannelijke eigenschappen, tuurlijk (welke vrouw heeft die niet? ;) ).

Wat me het meeste stoort zijn de mannelijke 'trucs' die ik mezelf (of anderen mij) heb aangeleerd; even mijn stem laten zakken als ik een team aanstuur, en het niet het moment is voor tegenspraak en verscheidene andere manieren om status te bevestigen of behouden.

Het doet pijn om met 'hij' aangesproken te worden, mijn jongensnaam te horen en 'meneer' heeft een bittere smaak.

Met mijn lichaam heb ik een ambivalente relatie. Ik was erg hoofdelijk, en na wat jaren van onzin werk en werkloosheid (ik deed voornamelijk vrijwilligerswerk) besloot ik te gaan studeren om wat perspectief te krijgen. Eerst fysiek theater (1 jaar), en toen een hbo-choreografie/dans. Ik moest wat met dat lichaam. In die tijd heb ik het leren waarderen als wat het voor mij is: een instrument om mijn werk mee te doen.
Dat is nu op. Ik werk nog steeds als performer, maar het is vooralsnog onmogelijk om dat werk als vrouw te doen. Gelukkig zijn mijn opdrachten vaak 'androgien', ik ben 1 keer gecast en moest ik een macho rol spelen, en oh! Verassing: ik werd ontslagen, want ik kon die rol gewoon niet waarmaken.

Ik hoop dat ik in de toekomst als performer kan blijven werken, zo niet: ik heb al andere plannen waarbij ik niet meer van mijn lichaam afhankelijk ben, al zal het me wel pijn doen om van dit talent afscheid te nemen, maar aan de andere kant; als man werken schiet ook niet op.

Voor mij houd mijn vrouw voelen in; aangesproken worden met de betiteling van de groep waar ik me bij voel horen, dat uitstralen, en eindelijk de vrijheid nemen om ook zo te leven. Ik moet nog een lange weg, die ik veel te lang uitgesteld heb.

Binnen mijn sociale netwerk was er ook weinig verbazing toen ik dit mensen begon te vertellen, dat sterkt me ook weer dat ik niet op een dwaalspoor ben. Af en toe heb ik wel spijt dat het zo lang geduurd heeft voordat ik dit aan mezelf durfde te erkennen, in plaats van mijn hoofd door de spookbeelden op hol te laten jagen. Maar alles heeft een reden, die late coming-out ook.

ce ça,

liefs, Anne
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Lisa met een S schreef:Mara,
Jouw bijdrage heeft ook geholpen om dit struikelblokje te overwinnen.

Groetjes,
Lisa
Ik kon het me ook voor geen meter meer mee aankijken, wat hier gebeurde :wink:

Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
leontine
dagelijks aanwezig

Bericht door leontine »

Mara W. schreef:
Lisa met een S schreef:Ik hoop dat het nu voor iedereen mogelijk is om de discussie toch op een redelijke wijze inhoudelijk voort te zetten.

Lisa
Ik zag niet, dat het niet zo was, verschillende meningen leiden tot controversen en sommige dingen moeten dan wel wat duidelijk gezegt mogen worden en kijk hoelang deze draad al is geworden om enigzins tot de goeie conclusies te komen voor ieder deelnemend partij...........

Mara
Mara, de lengte van de draad heeft in mijn optiek alles te maken met de toon die Violet op een gegeven moment meende te moeten gebruiken. Wat dat betreft ben ik het volledig met Lisa eens dat Violet haar boodschap geen recht doet met de gekozen manier van presenteren. Wat ze op die manier namelijk bereikt is dat mensen gaan reageren op de manier van uiten en niet op de inhoud, c.q. op de inhoud proberen te reageren terwijl ze gehindert worden door frustraties over de manier waarop een en ander gebracht wordt. Schreeuwen is volgens mij toch nog altijd een teken van onmacht en dat is toch echt iets anders dan iemand een spiegel voorhouden. Op het moment dat iemand mij met mijn hoofd hardhandig tegen een spiegel aandrukt terwijl die persoon dan ook nog bezig is met schreeuwen, moet het je toch niet echt verbazen dat ik na afloop dus echt niet weet wat die persoon me nou probeerde over te brengen, maar wel weet dat ik die persoon niet mag en zo veel als mogelijk zal gaan ontwijken. Dat is dus ook exact de reden dat ik op een gegeven moment nauwelijks meer reageerde en de nodige bijdragen van Violet al helemaal niet meer heb gelezen.
Liefs, Leontine

Freedom is just another word for nothing left to lose
cindy-tv
daar ben ik weer

Bericht door cindy-tv »

the never ending story deel 258 (zucht)
...
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

leontine schreef:
Mara, de lengte van de draad heeft in mijn optiek alles te maken met de toon die Violet op een gegeven moment meende te moeten gebruiken. Wat dat betreft ben ik het volledig met Lisa eens dat Violet haar boodschap geen recht doet met de gekozen manier van presenteren. Wat ze op die manier namelijk bereikt is dat mensen gaan reageren op de manier van uiten en niet op de inhoud, c.q. op de inhoud proberen te reageren terwijl ze gehindert worden door frustraties over de manier waarop een en ander gebracht wordt. Schreeuwen is volgens mij toch nog altijd een teken van onmacht en dat is toch echt iets anders dan iemand een spiegel voorhouden. Op het moment dat iemand mij met mijn hoofd hardhandig tegen een spiegel aandrukt terwijl die persoon dan ook nog bezig is met schreeuwen, moet het je toch niet echt verbazen dat ik na afloop dus echt niet weet wat die persoon me nou probeerde over te brengen, maar wel weet dat ik die persoon niet mag en zo veel als mogelijk zal gaan ontwijken. Dat is dus ook exact de reden dat ik op een gegeven moment nauwelijks meer reageerde en de nodige bijdragen van Violet al helemaal niet meer heb gelezen.
Ik schreeuw zelden tot nooit. Enneh, als je me niet leest, praat dan ook niet over me. Mijn mening zegt niks over mijn persoonlijkheid, die ken je niet dus kun je er ook niet over oordelen. Niet ingaan op een posting omdat de verpakking je niet aanstaat vind ik een zwaktebod.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

cindy-tv schreef:the never ending story deel 258 (zucht)
Je telt verkeerd. 207 maar. En dit is deel 209. :wink:

Lisa :D
Plaats reactie