Annegreet schreef:
Ik reageerde vooral op de wat dreigende vraag van Violet waarom ik een TG met vrouwelijke termen aansprak waar Violet zoiemand blijkbaar liever als vreer ziet.
Verwonderde, enigzins geïrriteerde vraag. Wat jij TG noemt, noem ik genderqueer.
Onder het kopje
informatief vind je de volgende omschrijving van de term TG: Transgenderisten zijn mensen die structureel leven als lid van het tegengestelde geslacht, volledig dan wel parttime. Sommigen van hen behouden hun oorspronkelijke identiteit op hun werk of bij formele gelegenheden; anderen vertonen zich in hun nieuwe identiteit in heel het dagelijks leven. Transgenderisten zijn uniek omdat voor hen het handhaven van zowel mannelijke als vrouwelijke kenmerken van belang is om een gevoel van evenwicht te hebben.
Ik interpreteer dat als soms een mannelijke presentatie een soms een vrouwelijke presentatie. Als iemand zich als vrouw presenteert, dan spreek ik die persoon ook aan als vrouw, of ze nou passabel is of niet doet er niet toe. Jij kiest voor een presentatie met mannelijke en vrouwelijke kenmerken, daar ben je vrij in maar dan moet je wel de consequenties accepteren dat als je je niet als lid van van het vrouwelijke geslacht presenteert, je ook niet als vrouw gezien en behandelt wordt. Daarom blijft het mij ook verwonderen waarom je zonodig een genderlabel wilt als je wars bent van gender. Dat staat haaks op elkaar. In de hoop je een plezier te doen en om aan te tonen dat ik hier niet post om jou kwaad te maken, heb ik een stapel leuke links voor je opgezocht. Misschien heb je er wat aan.
http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Genderqueer
http://www.ringsurf.com/netring?action= ... genderfree
http://directory.google.com/Top/Society ... nderqueer/
Annegreet schreef:
Tot op dit moment (ben nu 2 weken bezig, heb in die twee weken 1x overdag een rondje gemaakt in een rok, daarnaast wel een keer of 5 naar de winkel geweest in een broek met borstjes en vrouwenjas), toch heb ik nog niemand hoeven uit te leggen waarom ik doe wat ik doe. Ik heb uiteraard wel mijn antwoord klaar. Dat antwoord komt kort en bondig neer op: ik zie eruit zoals ik me voel: voor een deel man, voor een deel vrouw.
Men ziet het waarschijnlijk niet eens.Da's misschien wel een pleidooi voor maatje luchtballon... Het kassameisje wat meneer tegen een beginnende T zegt, doet dat niet om te pesten maar omdat meneer is wat ze ziet.
Annegreet schreef:
Begrijp me ook goed: van mij mag jij (en ook Violet) zich rustig vrouw noemen. Heb ik niets op tegen. Ik zal ook keurig de vrouwelijke aanspreektermen (haar, zij, enz) bij jullie gebruiken.
Toch blijf ik het als een gunst ervaren zoals jij het brengt en dat terwijl mijn presentatie alleen maar valt te associëren met het hokje vrouw.
Annegreet schreef:
Hier op het forum vind ik dat anders, hier zijn mensen die het vakje "vrouw" zo eng inrichten dat alleen hun eigen verschijning daarin lijkt te passen. En dat zo eenzijdig toe-eigenen van een vakje vind ik niet goed voor mensen die beter zouden moeten weten.
Je wilt in een hokje waar je niet inpast...
Annegreet schreef:
Ik vind die toe-eigening vervelend: stel dat ik wel verder wil, mag ik dan van de forum-diva's op dit forum met mijn 1.97m, schoenmaat 48 en vagina en make-up en alles-erop-en-eraan dan wel vrouw heten?
Daar gaan we weer, je baggetaliseert de gab. Je laat het overkomen alsof het een spelletje is. Goh, laat ik vandaag eens van geslacht veranderen. Het is geen kwestie van verder willen gaan, maar van niet verder kunnen als man.
Annegreet schreef:
Of heeft iemand dan, net als bij BH-maatje 75FF, volstrekt willekeurig bepaald dat iemand met die lengte en schoenmaat een "karikatuur van een vrouw" maakt? En als ik nu geen voor mij geschikte schoenen in mijn maat kan vinden? Waar ligt precies die grens?
Je schoenmaat is geen keuze. FF kipfilets dragen wel. Een beetje plastisch chirurg zal weigeren iemand met zo'n tengere bouw maat FF aan te meten.
Annegreet schreef:
Nog 1 ding: laatst kwam ik op internet een artikeltje tegen over een man die graag een kind wou baren. Hij is geopereerd en heeft een baarmoedertransplantatie gekregen. Hij heeft geen vagina, wel een penis. De bevalling kan alleen maar operatief gebeuren, waarbij de hele baarmoeder verwijderd wordt. Van hem zijn 3 filmpjes beschikbaar waarop hij in real life [1] in de bus staat, [2] aan het eten is en [3] in de supermarkt boodschappen doet. Zijn gezicht is absoluut mannelijk, ofschoon hij geen baard heeft. Op mij komt het allemaal helemaal niet raar over: hij beweegt net als een vrouw die zwanger is, reageert verder niet abnormaal. Op het filmpje in de supermarkt zijn duidelijk zijn grotere dan gemiddelde borsten te zien. Het zal mijn gebrek zijn, maar zoiemand te accepteren om zo'n keuze valt mij absoluut niet moeilijk.
Heb je ook een linkje? Ik vind het nogal een sterk verhaal namelijk. Zwangere mannen worden als onethisch gezien en de risico's liegen er ook niet om. Er is een hele tijd terug een documentaire op Discovery geweest waarin een arts aan het woord kwam die graag wou experimenteren met buitenbaarmoederlijke zwangerschappen bij post op m/v transen. De regering weigerde toestemming te verlenen. De kans op levensvatbaarheid van de vrucht was ongeveer 20% en de kans op het overleven van de zwangerschap is 50-50. Een baarmoedertransplantatie van vrouw op man, zou wereldnieuws zijn.
Annegreet schreef:
Omdat ik merk dat dat mijn omgeving bij mij, met borstjes in een vrouwelijker broek in een vrouwelijker jas, ook niet zo moeilijk doet (alle buren zwaaien nog vriendelijk, ook als ze mij in mijn nieuwe verschijning zien) denk ik werkelijk wel eens: waarom durfde ik dit nu niet eerder? En waarom lopen we hier te eikelen of een TG nu wel-of-niet vrouwelijk aangesproken mag worden? Waarom doet men moeilijk over mijn uitspraak dat iedereen vooral zijn/haar uiterlijk moet aanpassen op zijn/haar gevoel als men in real life daar veel minder moeite mee heeft dan hier gesuggereerd wordt?
Daar wordt niet moeilijk over gedaan. Er zijn alleen algemeen maatschappelijk geaccepteerde voorwaarden om lid te zijn van het hokje vrouw.