Mijn eerste keer is een verhaal apart. Doodeng, natuurlijk!franscien schreef:Ik heb wel het e.e.a gezien dat ik erg leuk vond, maar er moet dus gepast gaan worden. Dat lijkt me de volgende (moeilijke) stap. Hoe ging dat bij jullie? was je alleen of ging je met je vrouw of vriendin uit winkelen? en hoe reageren de mensen om je heen als je als man een pashokje instapt en vrouwenkleren past?
Ik was op zoek naar een rok/rokje en heb eerst bij de V&D gekeken (uiteraard volledig als man gekleed), er giechelden wat meisjes van een jaar of 15 toen ik stond te zoeken, maar ik heb m'n schouders opgetrokken en verder gezocht. Wel schrok ik enorm van een verkoopster die op zo'n 30 meter afstand naar mij toekwam. Ik snel weggegaan... Na de HEMA (snel een broek? rokje? teruggehangen toen een winkelende vrouw dicht in de buurt kwam) uitgelopen te zijn heb ik mijzelf streng toegesproken: ik mag net zo goed een rok kopen als iedere willekeurige vrouw en het is waanzinnig dat je nu niet weet of het een broek of een rok was (later teruggegaan: het was een broek).
Dus naar zo'n 3 a 4 winkels gegaan (wel goed gekeken of ik zowel mannen als vrouwen zag, gelukkig waren er best wel mannen die samen met hun vriendin/vrouw aan het winkelen waren). Niets gevonden, schijnbaar was het toen (februari) geen tijd voor rokken/rokjes...
Dus terug naar de V&D: ik mijzelf weer toegesproken: als je nu niet zoekt en je gaat met lege handen naar huis dan sla je je thuis voor de kop. Dus opnieuw de V&D binnengegaan en alsnog gezocht. Ook toen mensen mij (voor mijn gevoel) aankeken gewoon doorgegaan.
Geluk!!! Een mooi rokje gevonden. In opperste gelukzaligheid naar een pashokje gelopen. Helaas: bij de V&D heeft men een systeem waarbij je een label mee moet nemen zodat je niet minder kleren het pashokje uitneemt dan dat je het pashokje ingenomen hebt. Schrik! Toch doorzetten: anders had ik mijzelf immers voor de kop geslagen? Dus naar het pashokje. Er schiet 1 vrouw voor mij, die dus maar voor laten gaan. De winkeldame bij de pashokjes probeert mij te negeren, lukt echter niet, want ik blijf staan. Dus uiteindelijk krijg ik zonder commentaar (maar zo te zien wel met een blik van afkeuring) zo'n label en kan passen. 6 maten te klein (36 ipv 42), het rokje raakt tot net over mijn knieeen! Sukkel!!! Waarom heb ik daar niet op gelet???
Daarna in hetzelfde rek een betere maat gevonden (40, ala, net niet helemaal, het rokje komt toch tot mijn middel -> meenemen!!!). Dus met een rood hoofd naar de kassa, waar ik net zo behandeld wordt als de vrouwen voor mij. Nog steeds met een rood hoofd naar de penty-afdeling gelopen en daar lukraak penty's gekocht in maat 42 (veeeel te klein, maar daar kwam ik dan weer later achter).
Na die eerste keer had ik de smaak te pakken. Naar mate ik vaker winkelde durfde ik ook in winkels met meer winkelend publiek te kopen, durfde ik ook ondergoed (BH's) te kopen en je raadt het al: inmiddels heb ik meer vrouwen dan mannenkleren. Ik koop altijd als man, heb nooit echte problemen daarmee gehad. Een hoogstenkele keer zie je mensen wat raar kijken (m.n. winkelpersoneel slaat nog wel eens verlegen de blik neer), maar dat vind ik normaal. 1x begon een vrouw hysterisch te lachen, waarop haar man(!) haar vertelde dat het nu wel genoeg was en dat ik hetzelfde deed als zij: kleren kopen. Daar kon ze het dan mee doen
Ik las ergens een spreuk die hier heel sterk op van toepassing is:
"Het is niet dat iets moeilijk is dat we iets niet durven,
iets is moeilijk omdat we het niet durven".
Er zijn nog 2 gedachten die me op de been hielden:
"waarom zou een vrouw wel iets mogen passen/kopen en
ik datzelfde artikel niet?"
en:
"als ik straks met mijn spullen buiten op straat sta ziet niemand dat ik vrouwenspullen koop" (dat vond ik een groot voordeel t.o.v. als vrouw spullen kopen: het "enge" beperkte zich toen tot de winkels en niet tot de hele winkelstraat).
Ik ben begonnen in Utrecht, koop de meeste spullen tegenwoordig in het centrum van Amsterdam. Daar waren (en zijn) ze duidelijk min-of-meer aan "rariteiten" gewend, zolang je je aan de normale fatsoensregels van het spel houdt (gewoon kijken/passen/kopen zoals ook vrouwen dat doen, er geen "show" van maken, niet geheimzinnig doen -> er niet uitzien als diefstal dus normaal afrekenen) dan doen ze niet moeilijk.
Groetjes,
Frederique