Vrijheid

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
petra_
Forumdiva
Berichten: 1212
Lid geworden op: di feb 24, 2004 19:38
Contacteer:

Re: Vrijheid

Bericht door petra_ »

Janiek schreef:
Ik vind dat je wel erg ver gaat in je conclusies. Er bestaat geen mening of er is wel iemand die zich erdoor gekwetst zal voelen wanneer die geuit wordt. Moet je dan maar niks uiten?
Juist wel. Maar met inachtneming van de mening van een ander.
Janiek schreef: Religie en idealisme maken meer kapot dan je lief is. Drank ook. Maar ik geloof er niets van dat de mensheid gebaar is bij het aan banden leggen van die dingen. Daar is ook een geschiedenis voor om te laten zien dat pogingen in die richting niet werkten.
De geschiedenis leert ons nu dat religieus fanatisme fout is. Daarom moet dat fanatisme bestreden worden. Iedereen mag geloven wat zhij wil, maar niemand mag buitengesloten worden . Sommige Islamitische principes staan haaks op de democratie en dus is er voor die principes geen plaats binnen onze samenleving.
Janiek schreef: Onze enige hoop is, als je het mij vraagt, dat wij onszelf en elkaar opvoeden om met onze vrijheden om te gaan op een manier dat er geen dooien bij hoeven te vallen.
Dat klinkt heel mooi, maar het is naiëf zolang er woorden als bloedwraak en jihad bestaan.
Janiek schreef: M'n jongste dochter (7): "Tja, als je iemand haat, dan haat je iemand, maar dan ga je 'm nog niet zomaar vermoorden."
Haat, samen met jaloezie, de emotie die we het best kunnen uiten...
Janiek schreef: Er is nog hoop
Ik hoop het. Mijn glas is halfleeg.
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Gebruikersavatar
petra_
Forumdiva
Berichten: 1212
Lid geworden op: di feb 24, 2004 19:38
Contacteer:

Bericht door petra_ »

WilmaB schreef:wisten jullie trouwens dat het vandaag precies 911 dagen na de moord op Pim Fortuin is.
9-11, toeval? :cry:
Toeval inderdaad. Pim Fortuyn had nooit vermoord mogen worden, dat verdiende hij niet. Maar hij verdiende ook geen plaats binnen onze regering met z'n rassenscheiding ideeën.
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

petra_ schreef:Toeval inderdaad. Pim Fortuyn had nooit vermoord mogen worden, dat verdiende hij niet. Maar hij verdiende ook geen plaats binnen onze regering met z'n rassenscheiding ideeën.
Hoe je het bekijkt, vond het wel leuk dat hij voor vrij kweken van wiet was, niet alleen gedogen, nee toelaten :D :wink: legalize it 8) :o 8) 8)

iig beter dan de regering die we nu hebben, maar da moet je dan ook weer toegeven dat iedereen verandering wou, of het nou de goeie zijn heb ik er ff buiten gelaten :roll: :-? :wink: :wink:

Mara, niet-nederlands, leef hier alleen maar :wink:
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
petra_
Forumdiva
Berichten: 1212
Lid geworden op: di feb 24, 2004 19:38
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Mara schreef: Hoe je het bekijkt, vond het wel leuk dat hij voor vrij kweken van wiet was, niet alleen gedogen, nee toelaten :D :wink: legalize it 8) :o 8) 8)
Dan kun je ook bij de SP, Groen Links en ik geloof de PvdA en D66 terecht.
Mara schreef: iig beter dan de regering die we nu hebben, maar da moet je dan ook weer toegeven dat iedereen verandering wou, of het nou de goeie zijn heb ik er ff buiten gelaten :roll: :-? :wink: :wink:
Ik vond Pim een engerd. Eerder slechter dan beter vergeleken met wat we nu hebben.
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Gebruikersavatar
Janiek
ForumFan
Berichten: 459
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 18:06
Locatie: Amsterdam

Re: Vrijheid

Bericht door Janiek »

petra_ schreef:
Janiek schreef: Onze enige hoop is, als je het mij vraagt, dat wij onszelf en elkaar opvoeden om met onze vrijheden om te gaan op een manier dat er geen dooien bij hoeven te vallen.
Dat klinkt heel mooi, maar het is naiëf zolang er woorden als bloedwraak en jihad bestaan.
En toch is het de enige mogelijkheid. Met het opleggen van beperkingen t.a.v. de vrijheid van godsdienst (en meningsuiting van foute denkbeelden) bereik je hooguit dat de groepen waar het om gaat zich nog verder ingraven in hun fanatisme en gekwetste trots. Mijn glas wordt er ook niet voller op, maar het kwaad zal nooit met harde hand de wereld uit geholpen worden. Dus ik hoop ook alleen maar dat moslims en autochtonen hierdoor niet nog scherper tegenover elkaar komen te staan.
Let wel, ik ben niet iemand die blij is met waar de islam in deze wereld voor staat, met name niet de houding tegenover vrouwen. Reden genoeg voor een diepe morele verontwaardiging.

<<groet
"Wil je niet anders worden?"
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

petra_ schreef:Dan kun je ook bij de SP, Groen Links en ik geloof de PvdA en D66 terecht
Ik ga niet stemmen, heb elk jaar mijn 5 plantjes, dus 8) :D 8)
petra_ schreef:Ik vond Pim een engerd. Eerder slechter dan beter vergeleken met wat we nu hebben.
slechter dan nu :roll: is dit mogelijk :-? je maakt me bang :wink:

Petra, het gaat altijd de kl*te kant op, ik moest "Het Kapitaal" van Marx&Engels lezen, stond er toen al zo in en ik kan dat wat ze toen al schreven alleen bevestigen, helaas :-? :-?

xmarax
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

petra_ schreef:Ik vond Pim een engerd. Eerder slechter dan beter vergeleken met wat we nu hebben.
Dat zijn we eens; wel had ik graag gezien dat die blaaskaak een halfjaartje minister-president zou zijn (en er zo achter gekomen was dat hij vele malen minder mocht dan hij dacht dat hij zou mogen, en er achter kwam dat het allemaal toch wel een stukje moeilijker dacht dan hij liep te brullen).

Ik heb dan ook altijd zitten te lachen om die jongens en meisjes van de LPF. De grap van de dag stond op Teletekst niet meer op pagina 192, maar op de pagina's 100-120. Zo zou het bij Pim ook gegaan zijn. Ik had nu het gevoel alsof Mat Herben de problemen oploste die eigenlijk Pim had moeten oplossen.

N.a.v. vandaag: ook ik vind het vreselijk dat iemand op straat vermoord wordt. Dat mag gewoon niet, zelfs niet als het om Theo van Gogh gaat die ook lang niet altijd probeerde om een ander in zijn waarde te laten.

Groetjes,

Frederique
Gebruikersavatar
petra_
Forumdiva
Berichten: 1212
Lid geworden op: di feb 24, 2004 19:38
Contacteer:

Re: Vrijheid

Bericht door petra_ »

Janiek schreef: En toch is het de enige mogelijkheid. Met het opleggen van beperkingen t.a.v. de vrijheid van godsdienst (en meningsuiting van foute denkbeelden) bereik je hooguit dat de groepen waar het om gaat zich nog verder ingraven in hun fanatisme en gekwetste trots. Mijn glas wordt er ook niet voller op, maar het kwaad zal nooit met harde hand de wereld uit geholpen worden. Dus ik hoop ook alleen maar dat moslims en autochtonen hierdoor niet nog scherper tegenover elkaar komen te staan.
Let wel, ik ben niet iemand die blij is met waar de islam in deze wereld voor staat, met name niet de houding tegenover vrouwen. Reden genoeg voor een diepe morele verontwaardiging.
Het homohuwelijk en transseksualiteit zijn bij wet geregeld, iets waar Nederland erg trots op mag zijn. Als de Islam hier wil overleven, zal ze moeten inbinden tot een polder Islam. Doodzwijgen en verbieden zou inderdaad maar averechts werken. Voor alle extremisten geldt gelukkig hetzelfde, laat maar lekker kletsen, dan zetten ze zichzelf vanzelf voor gek.
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Gebruikersavatar
Janiek
ForumFan
Berichten: 459
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 18:06
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janiek »

Er komt mij bij deze discussie telkens een gedicht (heb je mij weer) van Willem Wilmink voor de geest:
Op een lijst van artiesten, in de oorlog vermoord,

staat een naam waarvan ik nog nooit had gehoord,

dus keek ik er met verwondering naar:

Ben Ali Libi. Goochelaar.

 

Met een lach en een smoes en een goocheldoos

en een alibi dat-ie zorgvuldig koos,

scharrelde hij de kost bij elkaar:

Ben Ali Libi, de goochelaar.

 

Toen vonden de vrienden van de Weduwe Rost

dat Nederland nodig moest worden verlost

van het wereldwijd joods-bosjewistisch gevaar.

Ze bedoelde natuurlijk die goochelaar.

 

Wie zo dikwijls een konijn had verstopt,

kon zichzelf niet verstoppen, toen er hard werd geklopt.

Er stond al een overvalwagen klaar

voor Ben Ali Libi, de goochelaar.
 

In 't concentratiekamp heeft hij misschien

zijn aardigste trucs nog weleens laten zien

met een lach en een smoes, een misleidend gebaar,

Ben Ali Libi, de goochelaar.

 

En altijd als ik een schreeuwer zie

met een alternatief voor de democratie,

denk ik: jouw paradijs, hoeveel ruimte is daar

voor Ben Ali Libi, de goochelaar.
 
"Wil je niet anders worden?"
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
Marja_
is nieuw hier
Berichten: 7
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 1:46

Bericht door Marja_ »

Wederom en slachtoffer van religie.
Al eeuwen lang vallen er (miljoenen) slachtoffers door religie, en de daders, "ik weet het beter" ,"ik heb gelijk" de wereld draait om mij !
Door de evolutie van de mens is religie uitgevonden, de drang tot overleven, en die zelfde drang/intelect zal het winnen van religie, religie heeft zijn functie gehad, ooit zal de "soort" mens inzien dat religie niets meer bijdraagt tot zijn ontwikkeling. (ook en vorm van evolutie)
Alleen de vraag wanneer ?
En "geloof" mij, vrijheid van godsdienst bestaat niet ! elke gelovige (jood, christen of moslim weet het beter ! :evil:

Mijn glas is halfvol.

Marja,
Gebruikersavatar
Caroline B
dagelijks aanwezig
Berichten: 113
Lid geworden op: di nov 18, 2003 10:44
Locatie: Arnhem

Bericht door Caroline B »

WilmaB schreef:wisten jullie trouwens dat het vandaag precies 911 dagen na de moord op Pim Fortuin is.
9-11, toeval? :cry:
.
Alleen werd Fortuyn vermoord door een Nederlander zonder enige godsdienstige achtergrond. Ik denk niet dat de godsdienst het probleem is, maar de mens. Voor sommige (velen?) is het maar moeilijk te 'verteren' dat er mensen zijn die anders denken. Ze denken dat er maar één waarheid is en dat is de hunne.
De mens is dom en op macht belust! Dat is het probleem.
Caroline
Gebruikersavatar
petra_
Forumdiva
Berichten: 1212
Lid geworden op: di feb 24, 2004 19:38
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Caroline-B schreef:
Alleen werd Fortuyn vermoord door een Nederlander zonder enige godsdienstige achtergrond. Ik denk niet dat de godsdienst het probleem is, maar de mens. Voor sommige (velen?) is het maar moeilijk te 'verteren' dat er mensen zijn die anders denken. Ze denken dat er maar één waarheid is en dat is de hunne.
De mens is dom en op macht belust! Dat is het probleem.
Je zou kunnen stellen dat de moord op Fortuyn een doel diende, namelijk voorkomen dat hij premier zou worden. De moord op van Gogh ligt heel anders omdat Theo niet hard op weg was naar een machtspositie. Religie vormt hierbij wel degelijk een probleem. Er zijn in Nederland groeperingen die het niet eens zijn met onze grondwet en die geen enkel middel schuwen om het land te ontwrichten. Daarbij basseren ze zich op hun interpretatie van de Koran.
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Pamela-
Moderator
Berichten: 1849
Lid geworden op: wo mar 13, 2002 1:00
Locatie: zuid holland

Bericht door Pamela- »

Hoi hoi,

En ik vind hetzelf allemaal te belachelijk voor woorden wat er wederom gebeurt is.

Alleeen wat nu he................ wat kunnen we er met z'n allen aan doen. Er zullen altijd een groep mensen zijn die dit soort dingen blijft doen en wat kun je er tegen doen ?

Ik weet het zelf echt niet maar ik vind het dieptriest.

Liefs,
<i><b>Change the things you can, accept the things you can't change.</i></b>
Gebruikersavatar
Caroline B
dagelijks aanwezig
Berichten: 113
Lid geworden op: di nov 18, 2003 10:44
Locatie: Arnhem

Bericht door Caroline B »

petra_ schreef: De moord op van Gogh ligt heel anders omdat Theo niet hard op weg was naar een machtspositie. Religie vormt hierbij wel degelijk een probleem. Er zijn in Nederland groeperingen die het niet eens zijn met onze grondwet en die geen enkel middel schuwen om het land te ontwrichten. Daarbij basseren ze zich op hun interpretatie van de Koran.
Religie wordt gebruikt als smoes om anderen te 'verketteren'. Als je de godsdienst zou verbieden, vind de mens wel andere uitwegen om zich te groeperen en hun normen en waarden aan anderen op te leggen. Ik ben met je eens dat de godsdienst wel een factor is van het probleem. Je wordt immers van kinds af aan gehersenspoeld, maar zoals jij zelf zegt, heeft de mens god geschapen en niet anders om. De mens is verantwoordelijk voor zijn gedrag.
In het geval van Theo betreft het een religieuze moord, maar ergens anders wordt weer gemoord omdat je niet tot een bepaald volk behoort of tot een bepaald ras. Ik blijf concluderen dat het, voor een aantal mensen, moeilijk te accepteren valt dat iemand anders is.
Dat neemt niet weg dat je het maar moet accepteren. De wetgeving moet zo worden aangepast dat dit soort moorden worden teruggedrongen.
Caroline
Gebruikersavatar
Janiek
ForumFan
Berichten: 459
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 18:06
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janiek »

petra_ schreef: Er zijn in Nederland groeperingen die het niet eens zijn met onze grondwet en die geen enkel middel schuwen om het land te ontwrichten. Daarbij basseren ze zich op hun interpretatie van de Koran.
Ja. En toch denk ik dat je beter kunt focussen op het extremisme van die groepen dan op hun religie. Die religie hebben ze gemeen met een veel grotere groep uit onze samenleving, maar dat extremisme onderscheid hen ervan.

<<groetjes
"Wil je niet anders worden?"
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
Plaats reactie