de vredelievende islam (speciaal voor Maruscha)

Algemeen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Mara schreef:Als wij ons nu wegens een paar voorvallen uit de extreme of fundie-hoek laten opfokken tot haat en iedereen over een kam scheren die de koran leest, dan zijn we duidelijk fout bezig,
Mara,

Ik had dit nog niet gezien, toen ik mijn posting schreef. Voor mij is het duidelijk waar je staat.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Marja_
is nieuw hier
Berichten: 7
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 1:46

de vredelievende islam

Bericht door Marja_ »

zomaar een berichtje uit een krant van gisteren:

"Arabische wereld woedend"

betreft het doodschieten van een Iraakse gewonde terrorist, door een amerikaanse soldaat (verderfelijk) de video werd de hele dag op alle TV zenders in Arabische landen herhaald ?

En al die "buitenlanders" in Irak die publiekelijk worden "geslacht"
en dat ook zo nodig moet worden vertoond op die zelfde TV zenders
spreekt daar niemand dan schande van ??

Ik weet wel, nooit kranten geloven, maar soms wordt je hier onzeker van
heeft een dialoog wel zin ??

mijn glas is halfleeg

Marja,
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Dinsdagavond ben ik wezen eten bij een collegaatje van me. Zij is marrokaanse en moslim. Zij is heel duidelijk over het geweld: het staat niet in de Koran.

Er zijn gewoon een hoop extremisten die dingen verkeerd interpreteren. Net zo goed als dat je christelijke mensen hebt die uit de bijbel dingen halen die er niet in staan.

(Overigens vind ik het een beetje kinderachtig van Petra dat ze "speciaal voor Marusha" in het topic zet. Kan forumbeheer dat weghalen?)
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Janiek
ForumFan
Berichten: 459
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 18:06
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janiek »

Het is door anderen, vooral Joanne en Mara, al duidelijk genoeg gezegd, dus ik hoef hetniet meer te doen. Ik zie ook niets in het uitvergroten van het moslimgevaar. Op de manier waarop dat al een jaar of vier aan de gang is, is de kans groot dat het een selffullfilling profecy wordt. Maar daar is de islam geen schuld aan, wel de economische politiek van het westen, zowel op het niveau als Joanne dat schildert als op het niveau waarop Amerika dat doet.

Ik woon in een buurt met een groot percentage moslims, zie er wel eens een beetje verschrikt naar me kijken, maar dat is alles. Zoals ik eerder ergens gezegd heb: als we allemaal wat minder achter de pc en de tevee zaten en meer op straat leefden, zouden we informatie over de islam in heel andere verhoudingen toegediend krijgen. Dat zou ons beeld vast anders maken.

<<groeten
"Wil je niet anders worden?"
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Lisa met een S schreef: Ehhh, zeg wat je bedoelt, Mara. Vind je dat Petra's posting een poging is om onder het doek van het geloof (in dit geval, het geloof in de superioriteit van onze Nederlandse samenleving), ons op te jagen tegenover alle marokkanen in Nederland? Of vind je dat Petra een redelijk voorstelling van zaken heeft gegeven, en dat er hier haar niks te verwijten valt?

Neem een duidelijke standpunt hierin. Zeg waar je staat.

Lisa
Lisa, het is ook fout dat je stemming maakt tegen een persoon die af en toe dwaas zit met haar opmerkingen! Mijn standpunt tegenover moslime heb ik net neergeschreven, of was het gister.......

Petra, voordat hier de de boel weer "eskaleerd", ik vond je punten die je aanhaalde gister toen je binnenkwam erg sterk, maar wat je over moslime soms van de stapel laat, is niet juist, de meesten die hier zijn gekomen, zijn juist gekomen om in rust te leven, net zo als wij dat willen, ze zijn juist voor het fundamentalisme in hun eigen land gevlugd, ze hebben niet de bedoeling ons te bekeren tot hun geloof of ons deze op te dringen! Dat er een paar uitschieters zijn mag ook ik niet ontkennen, heb ook mijn negatieve ervaringen met een paar domme moslimse jeugdelingen, die misschien net zo opgestoken zijn dan jij dat tegenover hun bent! We mogen niet oproepen tot haat wegens een paar zieke enkelingen, die behoorlijk de stemming in land verpesten! Denk toch ajb nog ietsje meer na, voordat je weer iets kwetsens loslaat, je bent niet verkeerd en je kan denken, en ik weet, je kunt dat goed, petje af voor je verstand, maar gebruik hem dus nog een beetje beter :wink:

Dat wat op deze wereld gebeurd met al die BinLadens & Co, is beangstigend, ik weet, maar wat doet de westerse wereld allemaal fout, moeten we ook zien! En allebeide kanten doen niks anders dan stemming maken tegenmekaar, daar is niemand mee gediend, dat we iets moeten doen, zie ik zonder twijfel, maar haat zaaien in het klein, in de samenleving in eigen stad bevoorbeeld of onder leden van een forum bvb, is gewoonweg FOUT!

Da's mijn standpunt, hau, de diplomatieke weegschaal heefd gesproken :wink:

xmarax
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Janiek
ForumFan
Berichten: 459
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 18:06
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janiek »

petra_ schreef: Een kunstenaar in Rotterdam werd gesommeerd om de tekst "gij zult niet doden" van zijn gevel te halen, hij werd ervoor gearresteerd omdat de aanpalende moskee geklaagd had over de kwetsendheid van die tekst.
Het is van belang te weten op welk moment die kunstenaar deze tekst heeft neergehangen. Is mijn vermoeden juist dat het daags na de dood van Theo van Gogh was? Dan is die man een idioot, die zich schuldig maakt aan lafhartige provocatie op een heel ongelukkig moment. Gods naam ijdel gebruiken komt ook in zicht.

<<groet
"Wil je niet anders worden?"
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
Gebruikersavatar
Janiek
ForumFan
Berichten: 459
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 18:06
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janiek »

Mara schreef: En allebeide kanten doen niks anders dan stemming maken tegenmekaar, daar is niemand mee gediend, dat we iets moeten doen, zie ik zonder twijfel, maar haat zaaien in het klein, in de samenleving in eigen stad bevoorbeeld of onder leden van een forum bvb, is gewoonweg FOUT!

Da's mijn standpunt, hau, de diplomatieke weegschaal heefd gesproken :wink:

xmarax
<<Mee eens.
"Wil je niet anders worden?"
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
Maruscha
Eredivisie
Berichten: 777
Lid geworden op: vr mei 17, 2002 20:32
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Knap hoor Petra. In je ijver om mij wel eventjes de les te leren ben je totaal je doel voorbijgeschoten en heb je jezelf laten kennen als een onvervalste racist. Mijn woede was minimaal even groot als die van Joanne, gelukkig heeft zij die van haar al geuit, ik was nl. niet zo netjes gebleven.

Ik heb absoluut niet de behoefte om mezelf te verdedigen, maar het blijft vreemd dat iemand die me absoluut niet kent, geen idee heeft waar ik vandaan kom en waar ik heb gewoond, geen idee heeft van wie mijn vrienden zijn, en vooral geen idee heeft wat ik heb *meegemaakt* op dit gebied, mij wel eventjes zal 'pakken' op het feit dat ik boven het hele 'zij haten ons dus wij moeten hun haten' verhaal sta. Moet ik me daar voor schamen? En denk je nu echt dat je me dingen vertelt die ik nog nooit eerder heb gehoord?

Blijf maar lekker cijfertjes gebruiken om je enge denkbeelden te verantwoorden, maar doe me een plezier: blijf alsjeblieft waar je bent. Want ik heb 100x liever een Marokkaanse familie naast me wonen, dan een bekrompen Frieze vastloper.
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Gebruikersavatar
petra_
Forumdiva
Berichten: 1212
Lid geworden op: di feb 24, 2004 19:38
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Chantal C. schreef:Dinsdagavond ben ik wezen eten bij een collegaatje van me. Zij is marrokaanse en moslim. Zij is heel duidelijk over het geweld: het staat niet in de Koran.
Uit de Koran.

Soera 2:191 En doodt hen, waar gij hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want vervolging is erger dan doden. En bevecht hen niet nabij de heilige Moskee, voordat zij u daarin bevechten. Maar indien zij u bevechten, bevecht hen dan - zo is de vergelding voor de ongelovigen.

Soera 2:216 Vechten is u geboden ofschoon gij er afkerig van zijt; maar het kan zijn, dat gij tegenzin hebt in iets terwijl het goed voor u is en het kan zijn, dat u iets behaagt terwijl het slecht voor u is. Allah weet het en gij weet het niet.

Soera 4:89 Zij wensen dat gij verwerpt, evenals zij hebben verworpen, zodat gij aan hen gelijk zult worden. Neemt derhalve geen vrienden uit hun midden totdat zij voor de zaak van Allah werken. En indien zij tot vijandschap vervallen, grijpt hen dan en doodt hen waar gij hen ook vindt; en neemt vriend noch helper uit hun midden.

Soera 4:91 Gij zult anderen vinden die veilig bij u willen zijn en bij hun eigen volk; telkens wanneer zij tot vijandigheid worden opgeroepen, doen zij blindelings mee. Als zij zich derhalve niet op een afstand van u houden, noch u vrede aanbieden, noch hun handen terughouden, grijpt hen dan aan en doodt hen waar gij hen ook vindt. Tegen dezen hebben Wij u duidelijk gezag gegeven.
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Gebruikersavatar
petra_
Forumdiva
Berichten: 1212
Lid geworden op: di feb 24, 2004 19:38
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Maruscha schreef:Knap hoor Petra. In je ijver om mij wel eventjes de les te leren ben je totaal je doel voorbijgeschoten en heb je jezelf laten kennen als een onvervalste racist. Mijn woede was minimaal even groot als die van Joanne, gelukkig heeft zij die van haar al geuit, ik was nl. niet zo netjes gebleven.
Ik heb iets tegen een religie, niet tegen een ras.
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

petra_ schreef:
Chantal C. schreef:Dinsdagavond ben ik wezen eten bij een collegaatje van me. Zij is marrokaanse en moslim. Zij is heel duidelijk over het geweld: het staat niet in de Koran.
Uit de Koran.

Soera 2:191 En doodt hen, waar gij hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want vervolging is erger dan doden. En bevecht hen niet nabij de heilige Moskee, voordat zij u daarin bevechten. Maar indien zij u bevechten, bevecht hen dan - zo is de vergelding voor de ongelovigen.

Soera 2:216 Vechten is u geboden ofschoon gij er afkerig van zijt; maar het kan zijn, dat gij tegenzin hebt in iets terwijl het goed voor u is en het kan zijn, dat u iets behaagt terwijl het slecht voor u is. Allah weet het en gij weet het niet.

Soera 4:89 Zij wensen dat gij verwerpt, evenals zij hebben verworpen, zodat gij aan hen gelijk zult worden. Neemt derhalve geen vrienden uit hun midden totdat zij voor de zaak van Allah werken. En indien zij tot vijandschap vervallen, grijpt hen dan en doodt hen waar gij hen ook vindt; en neemt vriend noch helper uit hun midden.

Soera 4:91 Gij zult anderen vinden die veilig bij u willen zijn en bij hun eigen volk; telkens wanneer zij tot vijandigheid worden opgeroepen, doen zij blindelings mee. Als zij zich derhalve niet op een afstand van u houden, noch u vrede aanbieden, noch hun handen terughouden, grijpt hen dan aan en doodt hen waar gij hen ook vindt. Tegen dezen hebben Wij u duidelijk gezag gegeven.
Is alleen de vraag of de nederlandse vertaling wel klopt.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
petra_
Forumdiva
Berichten: 1212
Lid geworden op: di feb 24, 2004 19:38
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Janiek schreef: Het is van belang te weten op welk moment die kunstenaar deze tekst heeft neergehangen. Is mijn vermoeden juist dat het daags na de dood van Theo van Gogh was? Dan is die man een idioot, die zich schuldig maakt aan lafhartige provocatie op een heel ongelukkig moment. Gods naam ijdel gebruiken komt ook in zicht.
Dan mag jij me uitleggen wat er potentieel provocerend is aan de tekst gij zult niet doden. Of wat er godslasterlijk aan is. Ik vind het absurd dat het verboden wordt afschuw over een beestachtige rituele moord te uiten.

Uit de volkskrant van 5 november.
'Gij zult niet doden'
ligt anno 2004 te gevoelig
Van onze verslaggever Ron Meerhof

'Een bijbels gebod waar niemand het mee oneens kan zijn', dacht de kunstenaar. Maar de wijkagent, door de burgemeester gestuurd, dacht daar anders over.

God is gezakt voor zijn inburgeringsexamen in Rotterdam. Zijn gebod 'Gij zult niet doden' ligt veel te gevoelig in de multiculturele samenleving anno 2004 en is derhalve onverwijld verwijderd uit de openbare ruimte. Bij zijn herexamen kan hij het misschien eens proberen met 'Wij zullen niet doden'. Dat is duidelijker.
Kunstenaar Chris Ripken heeft het zich serieus afgevraagd, afgelopen nacht: 'Heb ik toch iets verkeerd gedaan? Misschien wás het wel beter geweest als ik het had gehad over ''Wij'' in plaats van ''Gij''.' In een smekend gebaar steekt hij twee trillende handen uit: 'Maar dat moet toch eigenlijk niet hoeven? Toch?'
Ripkens emoties over de dood van Van Gogh ontlaadden zich dinsdagmiddag in een kunstwerk. Hij schilderde het bijbelse gebod over een opstijgende engel die hij al eerder op zijn gevel aanbracht, met daaronder de datum. 'De allereerste keer dat ik tekst gebruik om me te uiten. Als een spelregel', zegt Ripken. 'Een volstrekt waardenvrij en neutraal gebod waar helemaal niemand het mee oneens kan zijn.'
Mis. De volgende dag staat de wijkagent voor de deur: de tekst is potentieel opruiend, de schildering moet vóór twaalf uur verwijderd zijn. Zeker omdat Ripkens atelier vlakbij een moskee staat.
Daarop ontstaat een korte discussie waarin Ripken zich opeens heel alleen voelt. De wijkagent, die hij goed kent, lijkt opeens wel een vreemde, zoals hij praat: bars, officieel en doof voor argumenten. Dan komt de voorzitter van het moskeebestuur erbij staan. Gelukkig, denkt Ripken: die begrijpt me wel. Maar de voorzitter zegt diplomatiek dat hijzelf Ripkens standpunt wel goed vindt, maar dat anderen de tekst nu eenmaal verkeerd zouden kunnen opvatten.
Ripken nodigt de voorzitter daarop uit iets aan de schildering toe te voegen, bijvoorbeeld een equivalent in het Arabisch. 'Maar niemand reageerde. Het leek wel of ze me niet hoorden', zegt Ripken. 'Het werd steeds grimmiger.'
De agent vertelt dat hij rechtstreeks in opdracht van burgemeester Opstelten handelt. En er zou voor dergelijke teksten een richtlijn bestaan van het ministerie van Binnenlandse Zaken, uitgegaan na de moord op Van Gogh. En Ripken krijgt ook nog het dringende, nee, dwingende advies om toch vooral geen contact te zoeken met de media.
Maar twee verslaggevers van Cineac Noord, 'het kleinste tv-station van Nederland', dat opereert in Rotterdam-Noord, krijgen er lucht van, springen op de fiets en arriveren met draaiende camera ter plekke. Die camera moet uit, sommeert de politie.
Kort daarop arriveert een spuitwagen van de Roteb om het kunstwerk te verwijderen. 'Dat trok ik niet', zegt verslaggever Wim Nottroth van Cineac Noord. Hij springt voor de schildering en wordt gevankelijk afgevoerd. Drie uur zit hij in een cel. Ondertussen dwingt de politie de cameravrouw om de beelden van Nottroths arrestatie te wissen.
De 52-jarige Nottroth zegt het 'heel vervelend' te vinden dat hij een paar uur in de cel zat. Hij is er nog steeds beduusd van. 'Wie had gedacht dat ik me voor gods woord zou laten opsluiten? Maar ik vond dat ik dit doen moest.'
Confessionele en gewoon gelovige politici blijken minder emoties te hebben bij het onderwerp dan atheïsten als Ripken en Nottroth.
CDA-wethouder Leonard Geluk van integratiezaken laat via een woordvoerder weten geen behoefte te hebben aan het geven van een reactie. De woordvoerder spreekt van 'een incidentje' dat al is 'opgelost' door deelgemeente Noord. 'Verder is het een zaak van de politie', zegt de woordvoerder. 'Bestuurlijk ligt de zaak bij Opstelten.'
Diens woordvoerder debiteert een volzin over afwegingen door individuele agenten die hun verantwoordelijkheid nemen waar het gaat om het beheerst en gecontroleerd omgaan met de verhoudingen in de samenleving, door zich af te vragen of een en ander verstandig is, juist op dit moment en op deze dag en in deze vorm.
'Heel simpel', zegt de woordvoerder. 'Niets meer en niets minder.' Hij voegt nog toe dat Opstelten van mening is dat met de gewraakte tekst zelf 'niks mis is, op zich.'
'Nee, dat moest er nog bijkomen', zegt Leefbaar-wethouder Marco Pastors, de enige die deze middag het onderwerp wél belangrijk genoeg vindt om er iets over te zetten. 'Die oproep is feitelijk juist, algemeen bekend, en in ons land volstrekt geïnternaliseerd. Het is te gek dat als opruiend te beschouwen. Het is een schitterend voorbeeld van de waanzin waarin we leven.'
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Chantal C. schreef:Is alleen de vraag of de nederlandse vertaling wel klopt.
En of de oorspronkelijke versie nog zo is als over de eeuwen heen, de gecopeerde versies :roll:

Kennen wij namelijk ook van de bijbel, daar hebben ook zoooo veeeel mensen aan geschreven en toevoegsels gedaan of dingen weggehaald of zinnen verdraaid en weet ik wat nog allemaal!!!

Leef niet na een boek zal ik maar zeggen, nee mensen, gebruikt je gezonde mensenverstand :wink:

Nou klink ik als de enig wijze :-? is niet zo bedoeld, toond alleen aan, waarna ik leef 8)
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
petra_
Forumdiva
Berichten: 1212
Lid geworden op: di feb 24, 2004 19:38
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Chantal C. schreef: Is alleen de vraag of de nederlandse vertaling wel klopt.
Ja, helaas kan ik het niet controleren want mijn Arabisch is niet zo goed. Mijn Engels wel.

[2.191] And kill them wherever you find them, and drive them out from whence they drove you out, and persecution is severer than slaughter, and do not fight with them at the Sacred Mosque until they fight with you in it, but if they do fight you, then slay them; such is the recompense of the unbelievers.

[2.216] Fighting is enjoined on you, and h is an object of dislike to you; and it may be that you dislike a thing while it is good for you, and it may be that you love a thing while it is evil for you, and Allah knows, while you do not know.

[4.89] They desire that you should disbelieve as they have disbelieved, so that you might be (all) alike; therefore take not from among them friends until they fly (their homes) in Allah's way; but if they turn back, then seize them and kill them wherever you find them, and take not from among them a friend or a helper.

[4.91] You will find others who desire that they should be safe from you and secure from their own people; as often as they are sent back to the mischief they get thrown into it headlong; therefore if they do not withdraw from you, and (do not) offer you peace and restrain their hands, then seize them and kill them wherever you find them; and against these We have given you a clear authority.

Maar goed, misschien is deze vertaling ook verkeerd.
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Gebruikersavatar
petra_
Forumdiva
Berichten: 1212
Lid geworden op: di feb 24, 2004 19:38
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Mara schreef:
Kennen wij namelijk ook van de bijbel, daar hebben ook zoooo veeeel mensen aan geschreven en toevoegsels gedaan of dingen weggehaald of zinnen verdraaid en weet ik wat nog allemaal!!!
De bijbel kan er ook wat van inderdaad.

Deuteronium 7.

1 Straks zal de HEER, uw God, u naar het land brengen dat u in bezit zult nemen en veel volken voor u op de vlucht jagen: de Hethieten, de Girgasieten, de Amorieten, de Kanaänieten, de Perizzieten, de Chiwwieten en de Jebusieten – zeven volken die groter en machtiger zijn dan u. 2 Wanneer de HEER, uw God, u de overwinning op hen schenkt, moet u hen doden. U mag geen vredesverdrag met hen sluiten en hen niet sparen. 3 Sta ook geen huwelijksverbintenissen met hen toe; sta uw dochter niet af aan een van hun zonen en zoek bij hen geen vrouw voor uw eigen zoon. 4 Want zij zouden uw kinderen ertoe verleiden de HEER ontrouw te worden en andere goden te dienen. Daarmee zou u zijn toorn over u afroepen en dat zou u meteen met de dood moeten bekopen. 5 Nee, dít staat u te doen: u moet hun altaren slopen en hun gewijde stenen verbrijzelen, hun Asjerapalen omhakken en hun godenbeelden verbranden. 6 Want u bent een volk dat aan de HEER, uw God, is gewijd. U bent door hem uitgekozen om, anders dan alle andere volken op aarde, zijn kostbaar bezit te zijn. 7 Het is niet omdat u talrijker was dan de andere volken dat hij u lief kreeg en uitkoos – u was het kleinste van allemaal! 8 Maar omdat hij u liefhad en zich wilde houden aan wat hij uw voorouders onder ede had beloofd, heeft de HEER u met sterke hand bevrijd uit de slavernij, uit de macht van de farao, de koning van Egypte. 9 Besef dus goed: alleen de HEER, uw God, is God en hij houdt woord; hij komt zijn beloften na en is trouw aan ieder die hem liefheeft en die doet wat hij gebiedt, tot in het duizendste geslacht. 10 Maar ieder die hem haat zal daarvoor boeten met zijn leven; de HEER zal hem niet laten begaan, hij laat hem persoonlijk boeten. 11 Neem daarom de geboden, wetten en regels die ik u vandaag voorhoud zorgvuldig in acht.
12 Wanneer u zich gehoorzaam houdt aan deze voorschriften zal de HEER, uw God, zich van zijn kant houden aan wat hij uw voorouders in zijn goedheid heeft beloofd. 13 Hij zal u zijn liefde betonen, u zegenen en u talrijk maken. Zijn zegen zal rusten op de vrucht van uw schoot en de vrucht van het land – koren, wijn en olie –, op de dracht van uw runderen, schapen en geiten, in het land dat hij u zal geven, zoals hij uw voorouders onder ede heeft beloofd. 14 Meer dan alle andere volken zult u gezegend worden. Onvruchtbaarheid zal bij u niet voorkomen, niet onder mannen en niet onder vrouwen, en evenmin bij uw dieren. 15 De HEER zal u vrijwaren voor elke ziekte, hij zal u alle kwalen die u zich uit Egypte herinnert besparen en ze voor uw vijanden bestemmen. 16 Daarom moet u alle volken die hij aan u uitlevert vernietigen, zonder medelijden te tonen. Dien hun goden niet, want dat zou uw ondergang betekenen.
17 Misschien denkt u bij uzelf: Die volken zijn groter dan wij, hoe zouden wij ze kunnen verslaan? 18 Wees niet bang voor hen; bedenk wat de HEER, uw God, de farao en heel Egypte heeft aangedaan. 19 Herinner u de grootse daden die u met eigen ogen hebt gezien, de tekenen en wonderen en uw bevrijding met sterke hand en opgeheven arm! Zo zal de HEER ook optreden tegen alle volken die u angst aanjagen. 20 Daarna zal hij horzels op hen afsturen, tot iedereen die er nog over is of zich voor u schuilhoudt, zal zijn omgekomen. 21 Wees dus niet bang voor hen, want de HEER, uw God, een machtige en ontzagwekkende God, is in uw midden. 22 Wanneer hij die volken voor u op de vlucht drijft zal hij dat geleidelijk doen. U moet hen niet in één keer uitroeien, anders krijgt u te maken met grote aantallen roofdieren. 23 De HEER zal u de overwinning schenken en paniek onder hen zaaien, tot ze zijn uitgeroeid. 24 Hij zal hun koningen aan u uitleveren en u zult het land zuiveren van alles wat aan hen herinnert; steeds verder zullen ze teruggedrongen worden, tot u ze allemaal uitgeroeid hebt. 25 Hun godenbeelden moet u verbranden, zonder u het zilver en goud ervan toe te eigenen, want dat zou uw ondergang worden omdat de HEER, uw God, ze verafschuwt. 26 Geef die gruwelijke beelden geen plaats in uw huizen, anders wordt u net als zij aan de vernietiging prijsgegeven. U moet er een diepe afschuw, een hartgrondige afkeer van hebben; de ban van de HEER rust erop.
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Gesloten