Mijn tweeslachtige garderobe

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transgenderisme.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
wonderwendy
is nieuw hier
Berichten: 9
Lid geworden op: za sep 20, 2003 23:10
Locatie: utrecht

Mijn tweeslachtige garderobe

Bericht door wonderwendy »

Ik ben benieuwd of iemand zich hierin herkent.

Vrouwelijkheid loopt als een draad door mijn dagelijkse bestaan. Toch kent het verschillende uitingsvormen. Ik heb geen behoefte aan veranderingen aan mijn lichaam, maar ik vind m'n lichaam wel het mooist als het helemaal onthaard/geschoren is. Omdat het zo'n gedoe is m'n hele lichaam bij te houden, doe ik dat alleen soms.

Het meest treffend zie je de tweedeling terug in mijn garderobekast. Daarin liggen en hangen mijn 'mannelijke' kledingstukken naast vrouwelijke kleding die ik als transgender/androgyn ook dagelijks over straat aankan. Dus: vrouwelijke broeken, meisjessokken, -riemen, -shirtjes, truitjes en lingerie. Aan mijn kapstok hangen twee damesjassen die ik ook overdag kan dragen (ik ga er soms ook in stappen, bijvoorbeeld), bij de schoenen staan laarzen met lage hakken. De meeste mensen die ik op bezoek kijken er niet meer zo van op.

En dus niet: rokjes, jurken, laarzen/schoenen met hoge hakken. Die heb ik in een andere kast opgeborgen en haal ik soms te voorschijn, als ik me helemaal en femme wil kleden. Dat komt niet zo vaak voor, gewoon omdat ik er niet zo vaak behoefte aan heb.

Ik heb minder dan vroeger de neiging om de vrouwelijkheid voor me te houden. Vandaar dat ik een gemengde kledingkast heb. Dat ik mijn broekspijpen modieus omsla om iets meer van mijn lagehakkenlaarzen te laten zien, dat ik in een getailleerde damesjas (geen knalroze hoor :-)) ga winkelen en onder satijnen lakens slaap (al is dat niet meisjes eigen, natuurlijk).

Wie herkent zich in deze behoefte je vrouwelijkheid met je dagelijks leven te verweven?
leon
ff weer wat posten
Berichten: 26
Lid geworden op: za nov 13, 2004 23:25
Locatie: Noord Holland

Bericht door leon »

hoi

wat jij beschrijft ben ik mee bezig op te bouwen al man zijnde.ik ben een vrouw en loop graag in heren kleding maaar tot dus ver hrb ik het geleend van mijn man en op een gegeven moment wilde ik eigen spullen.

nu hb ik afgelopen week gewinkeld en lekker voor me zelf ondergoed gekocht om mee te beginnen.
ik heb gewone slips,boxershors en hemden.ook heb ik een pyama gekocht kort zeg maar t-shrt en short eronder en als ik dat aan heb voel ik me een stoere kerel en kan ik me er meer man in voelen dan toen ik het van hem aanhad.

groeten van leon
Met deze naam :) mag ik mezelf zijn
Gebruikersavatar
Isabelle Raulin dAymeries
dagelijks aanwezig
Berichten: 230
Lid geworden op: za aug 31, 2002 14:33
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Isabelle Raulin dAymeries »

WonderWendy, Leon,

Kijk wel uit met een soort "tussenin"-garderobe. Ik heb dat ook een tijdje gedaan, en mijn omgeving had het daar moeilijk mee.

Nu weet ik dat dat niet alleen hun probleem is. Of je namelijk de gendertweedeling ter discussie wil stellen, staat los van je kledingkeuze. Dat je allang niet meer gelooft in het bestaan van slechts twee genders, dat weet iedereen nu wel. Maar onder wat je gelooft en voelt, vul je ook rollen in in je leven, en binnen die rollen heb je doelstellingen, voor de eerstkomende paar jaar of zo. Wat je doel is, bepaalt wat je aantrekt.

Dus naar mijn werk draag ik een stropdas en een jasje, of een pak, en onder mijn overhemd zie je de BH niet, want die is huidskleurig. Thuis kleed ik mij als vader, en in het nachtleven als travestiet of shemale. Ik zoek altijd wel de uitersten op, want dan is het, als ik ergens binnenkom, meteen duidelijk wat ik daar kom doen. Mijn ervaring is dat ik dan sneller bereik wat ik wil.

Een outfit die tussen vrouw en man in hangt, of een beetje van allebei is, is dus zeer geschikt voor een bijeenkomst van genderactivisten. Maar ook alleen daarvoor. En als je gaat feesten, zie ik WonderWendy voor me met lang haar, hakken, nagels en make-up en een rokje. En Leon in een pak, wit overhemd en strikje, liever dan een stropdas. Gel in het haar, snorretje tekenen, of opplakken: waarom niet?

Dat betekent dus niet dat ik in de genderdichotomie geloof. Het betekent wel dat ik vind dat een genderpresentatie een doel dient, of een doel op zich is. Dus een expressie zonder verwijzingen naar de traditionele genders, of naar allebei tegelijk, is iets voor theoretici en activisten, die ook daadwerkelijk daarmee bezig zijn. Mochten jullie nu net allebei een boek daarover aan het lezen zijn of zo, dan vind ik het gepast. Maar alleen een gendertherapeut gaat in zoiets werken, en alleen iemand die intersexueel is, vindt met die presentatie een geschikte partner.

Ik weet ook wel dat op een gothic feest de meeste mannen in een rok rondlopen, en bijna niemand in een harnas. Maar die voorspel ik wel een leuke avond!

Isabelle
Get over it.
leon
ff weer wat posten
Berichten: 26
Lid geworden op: za nov 13, 2004 23:25
Locatie: Noord Holland

Bericht door leon »

hoi isabelle

ik moet bekennen nu mijn man hier van weet heeft hij al aangegeven niet te willen dat ik overdag herenkleren aan heb maar ondergoed vind ie oke maar ik wil meer maar heb ook nu eigen ondergoed en met de tijd wil ook zelf heren truien en broeken zodat ik dat aan kan doen als ik alleen ben en hoeft niemand het nog te weten en mijn man wil het graag voor ons zelf houden dus een beetje schaamte heb ik het idee en doe ik het ook heel rustig aan maar er komt een dag en dat is volgend jaar heb ik ook eigen heren truien en broeken

en hier kijk ik naar uit mijn doel

leon
Met deze naam :) mag ik mezelf zijn
Plaats reactie