Acceptatie travestie

Algemeen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Nicole MacKay
daar ben ik weer
Berichten: 15
Lid geworden op: zo apr 17, 2005 11:39
Locatie: Eindhoven

Bericht door Nicole MacKay »

Nathalie schreef: Een taboe maak je er zelf van door het niet openlijk bespreekbaar en netjes te houden. En je af te zetten tegen de (door de maatschappij opgelegde) gevoelens van goede smaak en normen- en waardenbesef.
Helemaal mee eens Nathalie!!
De meerderheid van de T's bespreekt hier het taboe in plaats van in de openbaarheid.
Ik heb een aantal keren op basis- en middelbare scholen lezingen gegeven over travestie en transgenderisme (toen nog als Marcha), en wat bleek, het taboe is lang zo groot niet als men denkt. Daarnaast is travestie en transgenderisme ook moeilijker uit te leggen aan mensen dan bijvoorbeeld homosexualiteit (wat in bredere kring wordt geaccepteerd) of transsexualiteit (reactie van een 12 jarige: " oh ja, dat is wanneer je in een verkeerd lichaam bent geboren..").
Wat mij wel opvalt is dat het taboe vaak voortkomt uit de emotie angst. Het is een natuurlijke reactie om bang te zijn voor dat wat we niet kennen, en omdat men niet dagelijks wordt geconfronteerd met T's blijft het vreemd en ongemakkelijk. En vaak voor T's is de emotie angst aanwezig over de manier waarop onze omgeving, (de maatschappij, vrienden, familie, buren enz.) zal reageren op ons anders zijn wanneer we de stap durven zetten naar buiten toe.
Ik heb al eens eerder gezegd, "juist door ons anderszijn zijn we allemaal gelijk", toch is de één meer anders dan de ander en daardoor valt hij of zij buiten de groep. De natuurlijke reactie van de groep is dan om de buitenstaander te verstoten (dit gebeurd in de dierenwereld ook, en wij zijn nog steeds zoogdieren... :-? ).
Het verschil tussen dieren en mensen is heel elementair, wij hebben de gave van verbale communicatie... ik roep de dames hier dan ook op om die gave te gebruiken ook buiten deze website en discussievormen. Ga het gesprek aan met hen die onwetend zijn, leer ze, confronteer ze, maar doe het bovenal met respect en vanuit een sterke positie, niet een afhankelijke...
Als alle T's besluiten om op één dag als vrouw de deur uit te gaan, zullen de mannen in Nederland veruit in de minderheid zijn en is het taboe behoorlijk snel verdwenen uit de maatschappij.
Dat betekend niet dat we het dan gemakkelijker krijgen, want onze levenspartners hebben geen boodschap aan "taboedoorbreken", die willen gewoon hun partner weer terug in dat pak of spijkerbroek...

Pff weer een boekwerkje maar goed..

Groetjes,

Nicole
"Net mijn uiterlijk veranderd, nu mijn innerlijk nog.."
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Maruscha schreef:F. wil vooral een veilige haven,
Klopt. (De rest van wat je op mij projecteert klopt niet).
Maruscha schreef:Niet dat een normale discussie trouwens mogelijk is, want directe vragen blijven zonder antwoord. Voorbeeldje:
Frederique_ schreef:Meer en meer wordt erkend dat de verschillen tussen mannen onderling (en vrouwen onderling) veel groter is dan het verschil tussen mannen en vrouwen. Ofschoon zelfs ik wel eens uitzonderingen tegenkom :)
Op mijn vraag door wie dat dan wordt erkend kwam geen enkele reactie.
Bij deze dan: lees opzij van maart 2005 (mocht je die op aanwijzingen van Janiek in maart niet gekocht hebben, leen dit dan bij je bibliotheek of stuur even een adres, ik wil je best kopieëen opsturen).

Lees ook de site van de Gender Action Group, waar het recht op vrije genderidentiteit en genderexpressie ook bepleit wordt.

Was je op de Eerste Nederlandse Transgender Conferentie geweest, dan had je mensen op het podium kunnen zien die duidelijk tussen de seksen inleefden.

Zelf ben ik, in de door jou verafschuwde vorm, met iemand van Humanitas in Amsterdam gepraat. Ik voelde me geen moment niet erkend.

Overigens zijn Josette en ik hierin niet alleen, lees ook de verhalen op http://www.transgender.be (ik ben het volledig eens met de uitgangspunten op die site).

De rest is weer jouw projectie op mij, dat sla ik dus maar weer over.

Ik hoop dat ik je vraag nu afdoende beantwoord heb?

Groetjes,

Frederique
... Be yourself, no matter what they say [Sting]
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Maruscha,

Ik was een recente nog vergeten: lees het artikel over Kam Wai Kui (direkteur van het transgender filmfestival) in het continuum: http://www.continuum.nl/index.php?artik ... cmah00.htm . In dit artikel staat onder meer: "Aan de ene kant ben ik een klassieke van vrouw-naar-man transseksueel. [...] Ik ben een man, maar heb niet de frustratie dat iedereen me als man moet zien. Mijn paspoort is niet veranderd, dus in de statistieken tel ik als vrouw. Dat maakt me niet uit. Aan de telefoon denken sommige mensen dat ik een vrouw ben. Maar ik voel me op mijn gemak. Ik voel nu ook dat er meer ruimte is, ik hoef niet meer ‘vrouw’ of ‘man’ te zijn.” ".

Lees ook dit: http://home.hetnet.nl/~mikage/trans0183.htm

Zo strikt als jij het wilt hoeft het dus helemaal niet...

Groetjes,

Frederique
Maruscha
Eredivisie
Berichten: 777
Lid geworden op: vr mei 17, 2002 20:32
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Frederique_ schreef:Lees ook de site van de Gender Action Group, waar het recht op vrije genderidentiteit en genderexpressie ook bepleit wordt.

Was je op de Eerste Nederlandse Transgender Conferentie geweest, dan had je mensen op het podium kunnen zien die duidelijk tussen de seksen inleefden.

Zelf ben ik, in de door jou verafschuwde vorm, met iemand van Humanitas in Amsterdam gepraat. Ik voelde me geen moment niet erkend.

Overigens zijn Josette en ik hierin niet alleen, lees ook de verhalen op http://www.transgender.be (ik ben het volledig eens met de uitgangspunten op die site).
Ik heb absoluut geen probleem met 'vrije transgender expressie', nogmaals: ik heb er zelf ook jaren in een soort 'tussenvorm' bijgelopen, ook op mijn werk bijvoorbeeld, waarbij ik make-up droeg en vrouwenkleding. Uiteindelijk was dat niet genoeg voor mij, maar dat betekent niet dat ik een hekel heb aan mensen voor wie dat wel zo is. Zo ken ik een jonge jongen die als visagist werkt, al sinds zijn 16e niet onopgemaakt de deur uit gaat, ook vrouwenkleding draagt (tot zelfs rokjes aan toe) maar die nog nooit een opgevulde bh heeft gedragen, en die zelfs niet eens een vrouwennaam heeft, of ook maar iets wat er op lijkt (hij heet Rolf). Deze jongen komt behoorlijk vrouwelijk over, en als hij zou willen zou hij een grotere kans maken om als vrouw door de maatschappij geaccepteerd te worden dan 99% van de bezoeksters hier (inclusief mijzelf ja), maar dat is voor hem niet aan de orde: hij beschouwt zichzelf als een man, maar laat dat niet in de weg staan van zijn uiterlijk. Als mensen 'mevrouw' of 'jongedame' tegen hem zeggen wijst hij ze gewoon terecht, hetgeen overigens soms best wel grappige situaties oplevert (ben er zelf een paar keer getuige van geweest, blik van verwildering in de ogen van degene die hem zo aansprak is meestal goud waard). En nee, Rolf is geen homo, om maar weer een ander misverstand uit de weg te ruimen. Ik heb veel, heel veel bewondering voor hem, net zoals ik in aanvankelijk heel veel bewondering had voor jou.

Helaas ben je nu zo druk bezig je zelf tegen te spreken: de ene keer baal je ervan dat je eigenlijk wordt gedwongen om je helemaal als vrouw te presenteren - wat je liever niet wilt omdat de slagingskans toch niet groot is - en ik denk je daarin gelijk hebt (het balen bedoel ik), en vervolgens suggereer je weer dat je misschien toch een (secundaire) transseksueel bent. Wat wil je nou? Mara heeft een hoop punten naar voren gebracht waar ik het over het algemeen best wel mee eens was (ook punten waar dat niet zo was, maar goed), maar er echt iets tegenin brengen heb je niet gedaan. Dus blijft het maar bij loze kreten en vooral heel vaak roepen dat je jezelf zo mooi vind in een rokje en met borstjes (maar het tegelijkertijd niet kan hebben als ik daar de draak mee steek, beetje kinderachtig. Actie/reactie, nietwaar?). Vind je het gek dat mijn respect voor jou dan steeds minder wordt?

Je bent inderdaad flink open, en dat kan ik wel waarderen - heb zelf een tijdje geleden besloten om wat minder van mezelf te laten zien omdat ik niet goed om kon gaan met mensen die voorbarige conclusies trokken uit de kleine stukjes die ik van mezelf liet zien hier. Maar misschien is het wel zo eerlijk als ik in deze discussie met jou misschien wel wat meer van mezelf laat zien.

Ik beschouw mezelf als TG, hoewel 2 therapeutes me al hebben verteld dat ik eigenlijk meer aan het profiel van een TS voldoe, en worstel al mijn hele leven met deze gevoelens - meerdere relaties zijn er op stuk gelopen en ook mijn huidige relatie staat onder grote druk. Ik heb het altijd alleen af gekund, me bewust afzijdig gehouden van andere t's, en misschien heb ik daardoor een hoop tijd verloren (ook ik ben al 34) maar ik ben nog steeds mezelf, en dat is het allerbelangrijkste. Jaren geleden maakte ik kennis met 3 Surinaamse travestieten, die samen in een apartement woonden, en steeds verder gingen. Op een gegeven moment leefden ze alle drie als vrouw, en waren ook hun lichamen stukken vrouwelijker geworden. Toch zal ik nooit het beeld vergeten van Chantal, een van de drie, die in een laag-uitgesneden truitje met een decolleté waar de meesten van ons een moord voor zouden doen en een kort rokje met geweldige benen eronder, de hele avond droef voor zich uit zat te staren. Toen ik aan een van de anderen vroeg wat er met haar was zei deze dat Chantal twijfels had, dat ze eigenlijk liever een jongen was gebleven die af & toe als travestiet uitging, niet meer, niet minder. Uiteindelijk is ze weer terug gegaan naar haar 'mannelijke' ik - maar ze is wel flink hard gevallen, inclusief een drugsverslaving waar je u tegen zegt.

Als het aan hun had geleden was ik destijds ook 'lid' van hun groepje geworden en de kans is groot dat ik dan ook mee was getrokken, maar ik was eigenwijs, volgde liever mijn eigen weg, en daar ben ik nog steeds blij om. Ik ben momenteel heel hard aan het knokken om mijn relatie te redden, want ik wil graag oud worden met mijn vriendin, alleen niet ten koste van alles. Aan het einde van het jaar zal ik daarom een beslissing moeten nemen of ik doorga als man, of als vrouw, en ik hoop het antwoord op deze vraag te kunnen vinden in het werken als vrouw wat ik nu doe. Welke weg ik ook kies, ik zal altijd ongelukkig zijn, de vraag is alleen op welke manier ik het minst ongelukkig zal zijn. Geeft verder niet, ieder mens heeft zijn pech, en ik ben wel wat gewend (ook ik ben vroeger flink gepest, en gediscrimineerd omdat mijn vader Surinaams is bijvoorbeeld). Als ik deze relatie niet had was de keuze duidelijk, en misschien roepen twintig mensen nu wel "DOM! METEEN STOPPEN!" maar iedereen moet zijn eigen fouten maken tenslotte. Bang om als vrouw verder te gaan ben ik niet, tenslotte weet iedereen in mijn omgeving het al, en heb ik een goede baan die ik ook wel zal houden op het ogenblik dat mijn lichaam steeds vrouwelijker zal worden (sterker nog: ik denk dat men dat zelfs van mij verwacht - niet dat dat de reden is om er mee te beginnen natuurlijk). Ik heb ook heel veel geluk met mijn vrienden die me allemaal steunen - aan de andere kant is dat een kwaliteit waar ik mensen op uitzoek. Iemand met racistische denkbeelden zal, hoe aardig hij of zij verder dan ook is, nooit een vriend van me kunnen worden, want ik kan namelijk absoluut niet tegen bekrompen mensen. Overigens voor de duidelijkheid: ik beschouw jou niet als zodanig.

Wat ik met dit lange en niet bijster interessante verhaal wil zeggen is dat ik vooral respect heb voor mensen die zichzelf blijven, op welke manier ze zich dan ook presenteren, en probeer zelf ook zo te zijn (want ik wil ook graag mijn zelfrespect behouden natuurlijk). Ik heb alleen een gloeiende hekel aan mensen die dat maar half doen, maar wel eisen dat ze dezelfde 'rechten' hebben als vrouwen. Kleding ja, draag wat je wilt, met of zonder make-up, maar op het ogenblik dat jij naar een damestoilet gaat, daar onbehoorlijke geluiden gaat zitten maken en dan nog verontwaardigt doet als je bestraffend wordt toegesproken ga je volgens mij flink de fout in. Ik maak op mijn werk natuurlijk ook gebruik van het damestoilet, en nog nooit iemand die daar problemen over heeft gemaakt. En ik ben realistisch genoeg om te weten dat mensen 'het' wel zien, maar ik doe mijn uiterste best om als vrouw over te komen, en aangezien het tot nu toe vrijwel nog niet gebeurd is dat ik als 'hij' wordt aangesproken doe ik kennelijk iets goed. Het kan natuurlijk altijd beter, en het moet ook beter, daar werk ik ook keihard aan. Bij jou heb ik het gevoel dat je zegt: "het heeft toch geen zin om meer te doen dus ik doe het maar niet, mensen moeten maar doen alsof ik dat doe dan". Zo werkt het natuurlijk niet, het moet van 2 kanten komen. Overigens ken ik vanuit het uitgaansleven een trans die ook bijna 2 meter is, en een van de mooiste vrouwen die ik ken - dus alles is mogelijk.

Nog een laatste vraag, voortdurend sla je ons om de oren met theorie, maar als je kijkt naar de definitie van transgender zijn zoals deze op travestie.org naar voren wordt gebracht, hoe verhoudt jouw situatie zich dan tot deze? Want voor zover ik uit jouw verhalen begrijp leef jij absoluut niet structureel in de rol van een vrouw. Je draagt rokken & borstjes, that's it. En nogmaals, daar is absoluut niets mis mee, maar maak het dan ook niet meer dan het is. Of is het gewoon een kwestie van net zolang een definitie zoeken die aansluit bij de jouwe, en deze als de waarheid verkondigen? Ook niets mis mee, doen we allemaal wel eens, maar kijk dan niet vreemd op als menser er niet in meegaan.
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Maruscha
Eredivisie
Berichten: 777
Lid geworden op: vr mei 17, 2002 20:32
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Frederique_ schreef:Maruscha,

Ik was een recente nog vergeten: lees het artikel over Kam Wai Kui (direkteur van het transgender filmfestival) in het continuum: http://www.continuum.nl/index.php?artik ... cmah00.htm . In dit artikel staat onder meer: "Aan de ene kant ben ik een klassieke van vrouw-naar-man transseksueel. [...] Ik ben een man, maar heb niet de frustratie dat iedereen me als man moet zien. Mijn paspoort is niet veranderd, dus in de statistieken tel ik als vrouw. Dat maakt me niet uit. Aan de telefoon denken sommige mensen dat ik een vrouw ben. Maar ik voel me op mijn gemak. Ik voel nu ook dat er meer ruimte is, ik hoef niet meer ‘vrouw’ of ‘man’ te zijn.” ".

Lees ook dit: http://home.hetnet.nl/~mikage/trans0183.htm

Zo strikt als jij het wilt hoeft het dus helemaal niet...

Groetjes,

Frederique
1. Voor mij hoeft het niet strikt, zie bericht hierboven
2. Je haalt wel alleen maar artikelen van gelijkgestemden aan, en het is nogal logisch dat die zulke stellingen innemen. Preken voor eigen parochie heet dat geloof ik. Ikzelf baseer mijn standpunt liever op wat ik om me heen zie, en aangezien ik voldoende vergelijkingsmateriaal heb (heb mannen, vrouwen, travestieten en transseksuelen in mijn vriendenkring) kan ik alleen maar concluderen dat er een heel groot verschil is tussen mannen en vrouwen.

Ik chat bijvoorbeeld met een aantal t's, lees de berichtjes hier van t's, en het is heel van weinig van ons gegeven (nogmaals, mezelf incluis) om m.b.v. geschreven tekst als vrouw over te komen. Eigenlijk zijn het er maar 1 of 2 van wie ik het, zonder te weten, klakkeloos had geloofd dat het echte vrouwen waren. Mannen formuleren hun zinnen nu eenmaal anders dan vrouwen, en dat krijg je er echt niet zo 1-2-3 uit. En dan kan er leuk worden geprobeerd door heel veel 'hihihi', 'gniffel' en 'meid/meis' te gebruiken, maar het blijft fake.

Als ik zie hoe mijn vriendin, een hele echte vrouw, inclusief de 300 tassen en 100 paar schoenen, reageert op bepaalde zaken .. als ik zie hoe zij omgaat met haar vriendinnen .. als ik zie hoe zij bijna begint te huilen als zij leed ziet .. maar ook als ik haar aan de telefoon hoor roddelen (want ja Lisa, vrouwen kunnen echt verschrikkelijk vals zijn, veel valser dan wij), gedrag wat ik ook bij mijn exen heb gezien, en wat ik ook zie bij mijn 'g.g.' vriendinnen .. zo zijn mannen niet. Echt niet. Echt echt niet. Waarbij ik overigens wel een verschil maak tussen mannen en transseksuelen (al geldt ook voor die laatste categorie niet altijd dat zij altijd even vrouwelijk gedrag vertonen).

Ik heb hier weinig vrienden gemaakt door zo duidelijk te ageren tegen travestieten die op hun hoge hakjes in een kort rokje door de winkelstraat liepen, en ons het gevoel probeerden te geven dat de hele wereld erin stonk, en/of dat deze kleding eigenlijk verplicht is om als vrouw over te komen. Het gaat me hierbij in dit geval vooral om het 2e gedeelte, jezelf voor de gek houden is prima, zou willen dat ik het bij mezelf wat beter kon soms, maar probeer niet ons ook in de maling te nemen. Want van vrijwel alle 'passable' t's hier merk je duidelijk dat het mannen zijn, zelfs zonder foto (al doet die laatste alle mogelijke twijfel wel wegvagen). En geen haar op mijn hoofd die eraan twijfelt dat iedereen die 2 seconden beter kijkt het ook meteen ziet. Alleen (en dit wordt vrijwel altijd vergeten als er weer iemand staat te juichen dat niemand reageerde:) het interesseert de meeste mensen echt geen drol dat daar een verklede vent rondloopt !!. Als je echt een test wil hebben dien je toch fulltime als vrouw te werken of zelfs leven, dan merk je snel genoeg hoe passable je bent. Waarbij ik overigens pas van een gender-therapeute te horen kreeg dat passable in de officiele zin het absoluut niet kunnen zien is (ik had uit andere definities begrepen dat het erom ging dat je overtuigde als vrouw, ongeacht of mensen het wisten - die klote tegensprekende definities ook altijd!), en dat is dus echt heel weinigen hier gegeven. Zelfs Joanne, die er op de foto's behoorlijk 'echt' uitziet als ik het even zo mag uitdrukken, had op haar werk last van mensen/scholieren die opmerkingen over haar anders zijn maakten.

Maar goed, ik draaf een beetje door, hoop wel dat je beseft dat ik wel degelijk geinteresseerd ben in een normale discussie, waarbij ik eens en voor altijd mijn standpunten duidelijk wil maken, want mensen herinneren zich vaak alleen maar hetgeen wat ze helpt het gewenste beeld te vormen, en in mijn geval is dat dus van iemand die eist dat je er helemaal op en top als vrouw uit ziet en passable bent, anders heb je geen recht van spreken. Beetje vreemd, want dan zou ik zelf namelijk ook niet mogen zijn wie ik nu ben, maar goed, de logica is dan ook vaak ver te zoeken hier.
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Maruscha,

Voor ik inhoudelijk begin: hartelijk dank voor dit uitgebreidere, flame-loze bericht.
Maruscha schreef:Ik heb absoluut geen probleem met 'vrije transgender expressie', nogmaals: ik heb er zelf ook jaren in een soort 'tussenvorm' bijgelopen, ook op mijn werk bijvoorbeeld, waarbij ik make-up droeg en vrouwenkleding. Uiteindelijk was dat niet genoeg voor mij, maar dat betekent niet dat ik een hekel heb aan mensen voor wie dat wel zo is.
Oke, dat kwam op mij dan anders over. Dat beeld is bij deze gecorrigeerd.
Maruscha schreef:Helaas ben je nu zo druk bezig je zelf tegen te spreken: de ene keer baal je ervan dat je eigenlijk wordt gedwongen om je helemaal als vrouw te presenteren - wat je liever niet wilt omdat de slagingskans toch niet groot is - en ik denk je daarin gelijk hebt (het balen bedoel ik), en vervolgens suggereer je weer dat je misschien toch een (secundaire) transseksueel bent. Wat wil je nou?
Ik wil zo dicht mogelijk bij mijzelf leven.

Dat betekent dat ik niet het hele pakket aan maatregelen voor "vrouw worden" als pakket accepteer, maar dat ik per maatregel zal bekijken of dat wel-of-niet iets voor mij is.

Ik merk in mijn transitie wel dat ik "schuif" in wat ik wil. Toen ik voor het eerst een rokje droeg hoefden borsten voor mij niet zo, een paar weken later droeg ik voor het eerst borsten onder het motto "ik weet niet zeker of het iets voor mij is, laat het mij maar eens proberen" en sindsdien (ruim een jaar geleden) draag ik dagelijks borsten en mis ik die ook echt als ik ze langer dan een (werk-)dag niet draag.

Ik denk nu na over ontharing, maar over -bijvoorbeeld- hormonen, SRS, logopedie ben ik simpel: daar kies ik nu nog niet voor en denk ik nu ook niet over na. Toch sluit ik niet uit dat ik daar later anders over ga denken: zie het verhaal over mijn borsten. Daarom wil ik ook -bewust- niet uitsluiten dat ik een secundaire TS ben, zeker ook omdat ik in verhalen van secundaire TS-en over hun jeugd en over de vorm van hun transitie veel herken. Er zijn ook artsen die beweren dat TG niet bestaat en dat iedere TG een secundaire TS is. Aan de andere kant wil ik ook de vrijheid houden om bepaalde stappen in de toekomst niet te zetten. Daarom heb ik ook geschreven dat ik mij als TG zie die mogelijk in de toekomst secundair TS zal blijken te zijn.

In de tussentijd wil ik de vrijheid hebben om gewoon in kleren die ik lekker vind zitten, of waar ik mijzelf mooi in vind, de straat op te gaan. In een vorm die bij mij past, in mijn geval dus zonder make-up.

Dan over mijn naam. Ik gebruik op straat, op mijn werk, binnen mijn appartemensencompex gewoon mijn mannennaam (Frederik). Toch presenteer ik mijzelf hier als Frederique en verwacht ik van eenieder dat men mij met "Frederique", "zij" en "haar" aanspreekt. Dat lijkt misschien gek, maar ik heb twee redenen waarom ik mij hier als Frederique met een vrouwelijke identiteit presenteer:
1) Op dit forum heeft iedere M->V TV/TG/TS een vrouwennaam, toen ik mijn naam voor dit forum koos vond ik het dus normaal om ook een vrouwennaam aan te nemen
2) Op dit forum ben ik bezig mijn vrouwenkant, mijn vrouwelijkheid te onderzoeken. Daarom past op dit forum een vrouwennaam en een vrouwelijke identiteit beter bij mij dan een mannelijke.

Ik vind het heel vervelend als Esther dan begint met Freek, of ventje, of weet-ik-welke mannelijke vorm. Die vorm heeft in dat geval namelijk alleen maar tot doel om aan te geven dat ze mij niet respecteert.
Maruscha schreef:Mara heeft een hoop punten naar voren gebracht waar ik het over het algemeen best wel mee eens was (ook punten waar dat niet zo was, maar goed), maar er echt iets tegenin brengen heb je niet gedaan.
Ik heb in een bericht aan Mara aangegeven waarom niet: Mara heeft heel sterk de neiging om haar visie op mij te projecteren, ik werd er op een gegeven moment gewoon zat van om telkens een beeld wat een ander op mij projecteert te moeten bijstellen. Eigenlijk is dat dezelfde reden als die jij als volgt beschrijft:
Maruscha schreef:- heb zelf een tijdje geleden besloten om wat minder van mezelf te laten zien omdat ik niet goed om kon gaan met mensen die voorbarige conclusies trokken uit de kleine stukjes die ik van mezelf liet zien hier.
Maruscha schreef:Dus blijft het maar bij loze kreten en vooral heel vaak roepen dat je jezelf zo mooi vind in een rokje en met borstjes (maar het tegelijkertijd niet kan hebben als ik daar de draak mee steek, beetje kinderachtig. Actie/reactie, nietwaar?). Vind je het gek dat mijn respect voor jou dan steeds minder wordt?
Ik heb zowieso geen respect voor mensen die de draak met mij steken, mensen die dat doen zal ik proberen te negeren.

Om je toch iets over dat "meer" te vertellen: mijn vrouwelijke kant bestaat uit veel meer dan alleen uit kleren. Ik ben heel sterk bezig mijn gedrag te onderzoeken, ook daaruit komt voort dat ik veel gedrag dat ik aangeleerd heb aan het afzweren ben. Ik merk dat ik, sinds ik dat doe, veel opener sta voor mijn omgeving: zowel naar mijn collega's als naar de appartementsbewoners die in de rest van dit complex woont. Ik schrijf daar ook wel over op internet, maar niet op dit forum: ik vind het niet zo fijn als ik mij continue tegen mensen moet verdedigen. Ik schrijf mijn diepere gedachten dan liever in een dagboek op ander forum, waarbij ik soms - vooral uit dank voor datgene wat ik op dit forum en deze site geleerd heb - een dagboekverhaal kopieer naar hier.
Maruscha schreef:Maar misschien is het wel zo eerlijk als ik in deze discussie met jou misschien wel wat meer van mezelf laat zien.
Zoals gezegd waardeer ik dat bijzonder. Ik waardeer ook het persoonlijke verhaal wat je verder schrijft. Ik ben er helemaal stil van, heb een enorm respect voor jou.
Maruscha schreef:Ik heb alleen een gloeiende hekel aan mensen die dat niet doen, maar dan wel eisen dat ze dezelfde 'rechten' hebben als vrouwen. Kleding ja, draag wat je wilt, met of zonder make-up, maar op het ogenblik dat jij naar een damestoilet gaat, daar onbehoorlijke geluiden gaat zitten maken en dan nog verontwaardigt doet als je bestraffend wordt toegesproken ga je volgens mij flink de fout in.
Als je goed gelezen hebt dan zag je dat de volgorde anders was:
1) Ik ging naar een damestoilet
2) Ik maakte onbehoorlijke geluiden, maar dat viel mij op dat moment niet zo op
3) Ik schreef een bericht hier om te vragen of een ander dat ook wel eens meegemaakt had en dat ik daarop overwoog om een brief te schrijven
4) Ik realiseerde me dat ik onbehoorlijke geluiden gemaakt had, heb daar een bericht over geschreven met het volgende emoticon: :oops: (hoe duidelijk kan ik zijn over het feit dat ik ook zelf vind dat ik de fout bent ingegaan?)
5) Daarop heb ik nog wel aangegeven welke brief ik zou schrijven als ik geen onbehoorlijke geluiden had gemaakt.

Jij verandert de context en daarop baseer je je verontwaardiging. En dat vind ik niet helemaal netjes...
Maruscha schreef:Ik maak op mijn werk natuurlijk ook gebruik van het damestoilet, en nog nooit iemand die daar problemen over heeft gemaakt. En ik ben realistisch genoeg om te weten dat mensen 'het' wel zien, maar ik doe mijn uiterste best om als vrouw over te komen, en aangezien het tot nu toe vrijwel nog niet gebeurd is dat ik als 'hij' wordt aangesproken doe ik kennelijk iets goed. Het kan natuurlijk altijd beter, en het moet ook beter, daar werk ik ook keihard aan.
Aan de ene kant bewonder ik dat bijzonder in jou.
Aan de andere kant denk ik ook: lees de link naar Ilse's website (http://home.hetnet.nl/~mikage/trans0183.htm) en durf jezelf eens de vraag te stellen waarom je zo opziet tegen transseksuelen. Zijn zij beter dan jij omdat ze meer doen? Omdat ze beter hun best doen om er vrouwelijk uit te zien? Of zijn sommigen (misschien ook jij?) volledig gevangen in het man/vrouw-denken?

Ik heb evenveel respect voor iemand die zegt "zo, dit is zoals ik ben, nu zie ik eruit zoals ik mij voel en daar doet de wereld het maar mee" als iemand die (na goed aanvoelen of dat allemaal werkelijk bij haar past) alle mogelijke en onmogelijke behandelingen gevolgd heeft om er vooral zo vrouwelijk mogelijk uit te zien. In beide gevallen gaat het namelijk om een mens die kiest om eruit te zien zoals hij/zij/zhij zich voelt.
Maruscha schreef:Bij jou heb ik het gevoel dat je zegt: "het heeft toch geen zin om meer te doen dus ik doe het maar niet, mensen moeten maar doen alsof ik dat doe dan".
Nee, het is andersom:
1) Ik wil mijzelf vinden en mij als mijzelf presenteren, onafhankelijk van de vraag of dat nu mannelijk of vrouwelijk is
2) Ik wil vervolgens, als ik door de maatschappij gedwongen word om voor man/vrouw te kiezen, kijken waar ik beter pas: bij de mannen of bij de vrouwen.

En mijn idee was om dat volledig op basis van ratio te doen, daar ben ik na de discussie over die toiletten wel genuanceerder over aan het denken (ik ben er nog niet uit wat ik op het moment supreme zal doen).
Maruscha schreef:Zo werkt het natuurlijk niet, het moet van 2 kanten komen.
Dat alles van 2 kanten moet komen klopt, maar dat het daarom een eenvoudigweg "je bent man tot je 100% passable bent" is vind ik veel te gemakkelijk (ook dan sluit je geen compromissen namelijk: vanuit die redernatie zou ik met een rok nooit de straat op mogen). Ik zal, vanuit de hiervoor beschreven aanpak, blijven zoeken naar tussenwegen.
Maruscha schreef:Overigens ken ik vanuit het uitgaansleven een trans die ook bijna 2 meter is, en een van de mooiste vrouwen die ik ken - dus alles is mogelijk.
Waar ik voor kies is uiteindelijk aan mij. Ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat ik zal kiezen voor iets wat bij mij past, niet voor iets wat mij opgedrongen wordt door mensen die man/vrouw denken.
Maruscha schreef:Nog een laatste vraag, voortdurend sla je ons om de oren met theorie, maar als je kijkt naar de definitie van transgender zijn zoals deze op travestie.org naar voren wordt gebracht, hoe verhoudt jouw situatie zich dan tot deze?
Ik zal eens kijken:
Transgenderisten zijn mensen die structureel leven als lid van het tegengestelde geslacht, volledig dan wel parttime. Sommigen van hen behouden hun oorspronkelijke identiteit op hun werk of bij formele gelegenheden; anderen vertonen zich in hun nieuwe identiteit in heel het dagelijks leven. Transgenderisten zijn uniek omdat voor hen het handhaven van zowel mannelijke als vrouwelijke kenmerken van belang is om een gevoel van evenwicht te hebben.
Binnen deze defintie herken ik vooral het vetgedrukte deel. Verder vind ik een andere definitie, namelijk die van Paul Vennix in zijn boek "Travestie in Nederland en Vlaanderen" (p. 480) beter op mij van toepassing:
De definities over transgenderisme lopen in de literatuur sterk uiteen. Op basis van de onderzoeksgegevens kunnen we bij biologische mannen het beste van transgenderisme spreken indien het vrouwelijke genderidentiteitssubsysteem ongeveer gelijkwaardig is aan het mannelijk subsysteem. Daarbij optredende genderdysforische gevoelens zijn dan ook vaak in de dubbele betekenis van het woord tweeslachtig. Men wil vaak partiële geslachtsaanpassing (meestal wel borsten maar geen vagina). Deze veranderingswensen zijn vaak ambivalent en hangen samen met een sterke behoefte aan gendertranspositie. Gendertranspositie speelt een grotere rol dan genderdysforie. De voorkeur gaat meestal uit naar een leven als vrouw, zonder dat er een uitgesproken aversie is tegen het man-zijn.
Met gendertranspositie bedoelt Vennix dan (ik zeg het misschien -te- simpel, maar zijn definitie is een halve pagina en verhoogt de leesbaarheid van dit bericht niet) het omschakelen van de genderrol, dus om gedrag.

Ik heb hier ook het gedeelte waar ik mij in herken vet gemaakt. Over het gedeelte wat ik cursief gedrukt heb heb ik geen mening, dat kan ik niet goed beoordelen.
Maruscha schreef:Want voor zover ik uit jouw verhalen begrijp leef jij absoluut niet structureel in de rol van een vrouw. Je draagt rokken & borstjes, that's it. En nogmaals, daar is absoluut niets mis mee, maar maak het dan ook niet meer dan het is. Of is het gewoon een kwestie van net zolang een definitie zoeken die aansluit bij de jouwe, en deze als de waarheid verkondigen? Ook niets mis mee, doen we allemaal wel eens, maar kijk dan niet vreemd op als menser er niet in meegaan.
Als je een thread wilt openen met daarin alle definities van transgenderisme dan zou je je verbazen hoeveel definities er zijn. Op de transgenderconferentie had men een definitie die populair geschreven neerkwam op "iedereen die op wat voor manier dan ook zich wel eens of altijd niet presenteert in het geboortegeslacht". Daar hoorde TV en TS dus gewoon bij de definitie van TG. Daar kan ik ook wel mee leven...

Het maakt me ook niet uit hoe jij mijn vrouwelijk(er)-zijn wel-of-niet wilt noemen. Ik heb geen hekel aan TV's of aan TS'en. Ik vind zelf dat ik binnen alle definities beter bij TG pas, daarom noem ik mijzelf TG.

Groetjes,

Frederique
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Maruscha schreef:2. Je haalt wel alleen maar artikelen van gelijkgestemden aan, en het is nogal logisch dat die zulke stellingen innemen. Preken voor eigen parochie heet dat geloof ik.
Tja, dat krijg je ook wel een beetje als de oorspronkelijke vraag:
Maruscha schreef:Op mijn vraag door wie dat dan wordt erkend kwam geen enkele reactie.
...deze was. Je vroeg niet door wie die stelling niet erkend werd ;-)
En had je dat wel gevraagd, dan had ik geschreven dat ik dat werkelijk niet voor je uit ging zoeken :P

Verder denk ik dat ik je tweede bericht impliciet beantwoord heb in mijn vorige antwoord. Laat me nog even weten als ik per ongeluk iets oversla waar jij wel graag een antwoord op wilt hebben.

Groetjes,

Frederique
Maruscha
Eredivisie
Berichten: 777
Lid geworden op: vr mei 17, 2002 20:32
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Frederique_ schreef:Maruscha,

Voor ik inhoudelijk begin: hartelijk dank voor dit uitgebreidere, flame-loze bericht.
Wees niet bang: ik sla binnenkort dubbel zo hard toe ;)

Maar goed, je schuift dus op zoek naar de juiste vorm. Kan ik me helemaal in vinden, ik ben ook via tussenstappen gekomen waar ik nu ben, en ik twijfel er niet aan of ik zal in de toekomst mijn t-zijn op weer een andere manier tonen (minder of meer). Alleen, neem dit in gedachte: bij mijn vorige werkgever switchte ik soms om de dag, op maandag kon ik bijvoorbeeld een baard van 2 dagen hebben, en droeg ik een spijkerbroek en een mannen-shirt, op dinsdag was ik misschien wel opgemaakt, in een stretchbroek en getailleerd bloesje. De mensen die mij al langer kenden (ik heb er ruim 5 jaar gewerkt) konden er op zich wel mee omgaan, maar voor een hoop nieuwe gezichten was ik toch wel erg vreemd, en die wisten dan ook niet altijd hoe ze moesten reageren. En dan kan je wel heel eigenwijs zeggen ""zo, dit is zoals ik ben, nu zie ik eruit zoals ik mij voel en daar doet de wereld het maar mee", maar de wereld kan daar massaal lak aan hebben, en daar heeft de wereld dan toch wel een iets sterkere positie. Op het ogenblik dat jij je anders presenteert dan men van je verwacht zul je tegenstand ondervinden, en dan kun je wel elk gevecht aangaan maar dat lijkt mij verspeelde energie. Overigens voor de duidelijkheid: dat is niet de reden dat ik deze stap heb gezet, ik heb dit vooral gedaan omdat ik er zelf behoefte aan had, anders was ik namelijk wel bij een bedrijf gaan werken waar ze het echt niet uitmaakten hoe ik eruit zag, als ik maar goed werk leverde. Uiteindelijk heb ik die aanbieding afgeslagen en ben gaan werken bij een bedrijf waar het een vrij strenge eis was dat ik mezelf of als man, of als vrouw zou presenteren, en in het laatste geval op een overtuigende wijze (voor mij geen make-uploze werkdagen meer voorlopig). Hun reden was heel simpel: aangezien ik een leidinggevende functie heb, en bovendien binnen ben gebracht om wat modernere ontwikkelmethoden te introduceren kon het gewoon niet zo zijn dat ik niet geloofwaardig overkwam. En aangezien ik het daar gewoon mee eens ben, was de keuze snel gemaakt. Want vrijheid is een groot goed, ook de vrijheid om iedere dag voor een nieuwe verschijningsvorm te kiezen, maar af en toe is het gewoon te veel, in ieder geval voor mij. Kan ik verder nog uitweidden over waarom ik dat dan toch heb gedaan (heeft ook heel veel met mijn voortdurende gevecht tussen mijn mannelijke & vrouwelijke ik te maken - een deel van mij wil nog steeds heel graag huisje boompje beestje, een echte man zijn, al is het alleen maar omdat het dingen een stuk makkelijker maakt) maar goed, ik was bezig een punt te maken geloof ik:

Op het ogenblik dat jij, of ik, of wie dan ook steeds blijft schuiven zul je weerstand ondervinden. Maar je kunt hoe dan ook mensen dat niet verwijten: tenslotte is het leven al moeilijk genoeg zonder gekken die rondlopen in kleding die eigenlijk niet voor hun bedoeld is ;) En mensen kunnen niet aan jou zien, omdat jij daar bewust voor kiest, of je jezelf meer vrouw dan man voelt. Of een tussenvorm, of wat dan ook. Zo lang jij die keuze niet maakt (wat nogmaals, je goed recht is) zul je te maken krijgen met gevallen zoals die bij je toiletbezoek. Mijn 'verontwaardiging' daarover was dan ook zeker niet gebaseerd op de geluiden die je produceerde, ik gaf daar alleen maar mee aan dat dit blijk geeft van het feit dat je kennelijk niet goed weet hoe je je moet gedragen op een damestoilet. Komen die verschillen tussen mannen & vrouwen weer kijken ;) Ik ben uberhaupt trouwens niet verontwaardigd over het feit dat je naar een damestoilet bent gegaan, ik ben 'verontwaardigd' over het feit dat jij verontwaardigd bent dat je een standje krijgt na afloop. Tip: je kan de volgende keer ook vooraf aan de toiletdame vragen of het goed is dat je naar de dames-wc gaat. Doe je dat niet, dan zou het je best nog een keer kunnen overkomen. Maar een brief schrijven lijkt me gewoon niet gepast: ten eerste had die vrouw alle recht om je aan te spreken (want je bent een man en je komt uit het damestoilet), ten tweede had je natuurlijk ook je reden aan haar kunnen uitleggen in plaats van er zo'n probleem van te maken.

Wat betreft jouw naam, ik moet heel eerlijk bekennen dat ik er best wel moeite mee heb om jou als vrouwelijk persoon te zien, gewoon gebaseerd op wat je schrijft (en je foto, sorry). Dat mag je een vorm van disrespect noemen, maar je geeft zelf aan dat je vooralsnog niet als vrouw gezien wil worden maar iets er tussenin, en in dat geval is het aan de ontvanger om te bepalen hoe hij of zij je dan ziet. Ik persoonlijk doe niet mee met het belachelijke 'zhaar' spelletje, of mensen die niet met hij of zij willen worden aangesproken. Ik kan morgen ook wel gaan roepen dat ik een koningin ben en met hare majesteit wil worden aangesproken maar denk niet dat het aan zal slaan, en terecht. Daarnaast heeft het ook nog eens te maken met de associatie die ik met de naam Frederique heb: ik ken er een paar, en dat zijn allemaal mooie elegante vrouwen .. zie je mijn probleem? Ik vond jouw vorige naam dan ook veel beter bij je passen, vanuit mij gezien dan :) Maar goed, ik zal mijn best doen, in ieder geval bij jou, voor J. geldt dat niet, want dat is zelfs niet eens een travestiet maar gewoon iemand die van vrouwenlaarzen houdt, hier een publiek heeft gevonden wat hem redelijk accepteert en nu, mijns inziens, een beetje meedoet om erbij te horen. En zolang J. uit niets laat blijken dat die mening onterecht is, kan ik J. echt niet als vrouwelijk persoon zien. En dat is mijn goed recht.
Frederique_ schreef: Ik heb in een bericht aan Mara aangegeven waarom niet: Mara heeft heel sterk de neiging om haar visie op mij te projecteren, ik werd er op een gegeven moment gewoon zat van om telkens een beeld wat een ander op mij projecteert te moeten bijstellen. Eigenlijk is dat dezelfde reden als die jij als volgt beschrijft:
Maruscha schreef:- heb zelf een tijdje geleden besloten om wat minder van mezelf te laten zien omdat ik niet goed om kon gaan met mensen die voorbarige conclusies trokken uit de kleine stukjes die ik van mezelf liet zien hier.
Iedereen projecteert zijn eigen visie op andere personen, het is slechts heel weinigen gegeven om dat niet te kunnen doen. Jij ging er toch ook vanuit dat ik een strikte scheiding tussen mannen & vrouwen eis, mede omdat ik je niet volledig steun in jouw reactie op bepaalde gebeurtenissen? Los daarvan heb ik bewust een aantal dingen niet vertelt omdat ze te persoonlijk waren, en omdat andere dingen die ik wel heb verteld hier werden misbruikt. Aangezien dat op een gegeven moment een hopeloos gevecht was ben ik er mee gestopt. Zolang jij dit gevecht blijft aangaan zul je er ook op moeten rekenen dat je kritiek krijgt, zo simpel is het. Ik zeg dus niet dat je het moet laten, maar jij gaat de strijd aan, en strijd zul je krijgen, ook op dit forum.
Frederique_ schreef: Ik heb zowieso geen respect voor mensen die de draak met mij steken, mensen die dat doen zal ik proberen te negeren.
Is op zich geen slecht idee, alleen kun je het niet (net zoals ik het ook vaak niet kan trouwens). Maar goed, ik stak niet zozeer de draak met jou, als wel met je borstjes-fixatie. Je zou voor de grap eens moeten nagaan hoe vaak je het erover hebt. En heel sec gezien: je vindt jezelf toch mooier met je borstjes? Leg mij dan uit waarom mijn opmerking zo slecht viel? Ik zeg precies hetzelfde als jij doet namelijk, alleen met een licht sarcastische ondertoon ;)
Frederique_ schreef: Aan de andere kant denk ik ook: lees de link naar Ilse's website (http://home.hetnet.nl/~mikage/trans0183.htm) en durf jezelf eens de vraag te stellen waarom je zo opziet tegen transseksuelen. Zijn zij beter dan jij omdat ze meer doen? Omdat ze beter hun best doen om er vrouwelijk uit te zien? Of zijn sommigen (misschien ook jij?) volledig gevangen in het man/vrouw-denken?
Kijk, daar krijg je die projecties weer. Wie zegt dat ik zo opkijk naar transseksuelen? Ik heb wel heel veel respect voor het pad dat zij afleggen, omdat ik van dichtbij heb meegemaakt hoe zwaar dat is (heb zelfs een relatie gehad met een pre-op, jaja, die Maruscha heeft me een leven gehad), maar weet ook dat onder transen zich rotte appels bevinden. Dus nogmaals: het zijn niet zozeer de transen waar ik tegen op kijk, maar een ieder die zichzelf is en niet meteen verwacht van de wereld dat deze zich aanpast als hij of zij een bijzondere vorm kiest. Twee kanten, weet je nog wel?

Wat betreft die link: ik ben, in tegenstelling tot jou, al sinds mijn jeugd bezig met een zoektocht naar wie of wat ik ben. Ik heb ongeveer elk boek in de bibiotheek op het gebied van travestie, transseksualiteit of wat dan ook gelezen. Ik heb sinds 1992 (toen al ja) duizenden sites bezocht, en niet alleen maar plaatjes gekeken maar ook daadwerkelijk tot mij genomen wat mensen te vertellen hadden over hun situatie. En nu ben ik moe, erg moe, van weer iemand die zo nodig ideeen moet spuien zonder reele oplossingen daaraan te koppelen. Deze link ken ik al geruime tijd, maar ik heb hetzelfde met dit artikel als dat ik heb met de artikelen op het continuum: het is mij teveel theoretisch gezwets in een pseudo-wetenschappelijk jasje gestoken. Het is allemaal zo verdomde zwaar, en het t-zijn is al zwaar genoeg van zichzelf. Toen ik een aantal jaren geleden weer begon na ruim 3,5 jaar pauze was mijn insteek dat het vanaf toen vooral leuk moest zijn. Ergens is iets misgegaan, want ik zit opnieuw met een schuldgevoel van hier tot Tokyo omdat de vrouw van wie ik meer hou dan van wie dan ook gebukt gaat onder mijn gevoelens. En dan zie ik zo'n Rolf die niets met het hele wereldje te doen heeft, absoluut geen interesse in deze scene zelf, maar wel de persoon is die heel veel transgenders of genderbenders of *** of wat dan ook zouden willen zijn, zonder daar een naampje aan te koppelen, maar gewoon gelukkig met zichzelf is. Ik chat soms met een jongen uit Utrecht, een student, die geen travestiet is maar aan travestie doet, daar heel open in is, zelfs colleges heeft gevolgd als 'meisje', schijt heeft aan wat voor reacties dan ook, en het vooral als een grote hobby ziet, en gelukkig met zichzelf is. En ik heb een vrouw die ik een tijdje geleden heb leren kennen 'geinspireerd' waardoor haar vriend (met wie ze een kind heeft) nu ook al een paar keer als vrouw is uitgeweest - goed, bij hun is het vooral de sexuele lading die meetelt, maar ze hebben plezier. Denk je dat een van hun dan ook maar gebaat zou zijn met gezemel over meerdere gender-varianten? Bovendien kun je echt niet van mensen verwachten dat ze eerst boeken gaan zitten lezen voordat ze een mening over je vormen. Resumerend: al die verschillende verschijningsvormen, al die verschillende namen, ik ken ze, waarschijnlijk al een stuk langer en net zo goed als jij dat doet, heb er zelf een aantal 'uitgeprobeerd' en wat overblijft is dat geen van die jasjes mij past. Prima als dat voor anderen wel zo is, ik ben even druk met mezelf te zijn, waarbij ik echt niet van de wereld verlang dat ze met me meegaat. Mooi als het zo is, is het niet zo, ook goed.
Frederique_ schreef: 1) Ik wil mijzelf vinden en mij als mijzelf presenteren, onafhankelijk van de vraag of dat nu mannelijk of vrouwelijk is
2) Ik wil vervolgens, als ik door de maatschappij gedwongen word om voor man/vrouw te kiezen, kijken waar ik beter pas: bij de mannen of bij de vrouwen.

En mijn idee was om dat volledig op basis van ratio te doen, daar ben ik na de discussie over die toiletten wel genuanceerder over aan het denken (ik ben er nog niet uit wat ik op het moment supreme zal doen).
Ratio werkt niet in dit geval. Luister nou eens gewoon naar je gevoel in plaats van jouw ervaringen voortdurend te koppelen aan weer een definitie. Ik zeg niet dat ik het zo goed doe (anders was ik er wel beter aan toegeweest) maar mijn gevoel zei me dat ik vrouwenkleding naar mijn werk aan moest doen: dus deed ik dat. Mijn gevoel zei me dat ik me ook moest opmaken: dus deed ik dat. En mijn gevoel zei me uiteindelijk dat ik er helemaal voor moest gaan qua werksituatie: dus deed ik dat. Natuurlijk is er iedere keer een helse strijd aan voorafgegaan, zowel met mezelf (oh ik kan het mezelf zo verschrikkelijk moeilijk maken) als met mijn vriendin. En juist die laatste is vrijwel altijd een belemmerende factor (maar nooit lang genoeg), maar tegelijkertijd, zoals ik ooit al eens eerder schreef, mijn anker. Sommigen noemen haar ook mijn laatste excuus maar geloof me: ze is veel meer dan dat.
Frederique_ schreef: Dat alles van 2 kanten moet komen klopt, maar dat het daarom een eenvoudigweg "je bent man tot je 100% passable bent" is vind ik veel te gemakkelijk (ook dan sluit je geen compromissen namelijk: vanuit die redernatie zou ik met een rok nooit de straat op mogen). Ik zal, vanuit de hiervoor beschreven aanpak, blijven zoeken naar tussenwegen.
Lieve Frederique, ik heb nooit gezegd dat je een man bent tot je 100% passable bent, want nogmaals: dan zou ik mezelf ook in de vingers snijden (al ben ik natuurlijk sec gezien ook een man, maar goed), alsmede een groot aantal (ex) transseksuelen. Kijk nou eens goed naar de foto's bij de profielen hier: hoeveel van ons maken een kans denk je? Maar waar het om gaat is dat als jij de twijfel toestaat bij mensen, deze dan zelf hun keuze mogen maken en dat zal vast niet degene zijn die jij ambieert.
Frederique_ schreef: Waar ik voor kies is uiteindelijk aan mij. Ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat ik zal kiezen voor iets wat bij mij past, niet voor iets wat mij opgedrongen wordt door mensen die man/vrouw denken.
Niemand dringt jou wat op, jij dringt de maatschappij wat op, namelijk dat ze jou zo moeten zien zoals jij wilt dat ze je zien, met alle rechten die erbij horen, terwijl je zelf nog druk bezig bent met je zoektocht. En de maatschappij houdt daar over het algemeen niet van. Kijk, voor mij is het geen probleem, ik zou me misschien wel storen aan een man in een rok op het damestoilet maar niet genoeg om er heisa over te maken. Toevallig deed Nellie (alle toiletjuffrouwen heten zo) dat wel, en dat recht heeft ze. Net zoals jij dus het recht had ertegen in te gaan, alleen dan wel direct, niet via een flauwe brief. Of liever gezegd: ook dat recht heb je natuurlijk, maar mij persoonlijk (en anderen hier kennelijk) lijkt het niet netjes. "Sometimes, you've just gotta roll with the punches, no matter how hard or unexpected they may be."
Frederique_ schreef: Ik zal eens kijken:
Transgenderisten zijn mensen die structureel leven als lid van het tegengestelde geslacht, volledig dan wel parttime. Sommigen van hen behouden hun oorspronkelijke identiteit op hun werk of bij formele gelegenheden; anderen vertonen zich in hun nieuwe identiteit in heel het dagelijks leven. Transgenderisten zijn uniek omdat voor hen het handhaven van zowel mannelijke als vrouwelijke kenmerken van belang is om een gevoel van evenwicht te hebben.
Binnen deze defintie herken ik vooral het vetgedrukte deel. Verder vind ik een andere definitie, namelijk die van Paul Vennix in zijn boek "Travestie in Nederland en Vlaanderen" (p. 480) beter op mij van toepassing:
De definities over transgenderisme lopen in de literatuur sterk uiteen. Op basis van de onderzoeksgegevens kunnen we bij biologische mannen het beste van transgenderisme spreken indien het vrouwelijke genderidentiteitssubsysteem ongeveer gelijkwaardig is aan het mannelijk subsysteem. Daarbij optredende genderdysforische gevoelens zijn dan ook vaak in de dubbele betekenis van het woord tweeslachtig. Men wil vaak partiële geslachtsaanpassing (meestal wel borsten maar geen vagina). Deze veranderingswensen zijn vaak ambivalent en hangen samen met een sterke behoefte aan gendertranspositie. Gendertranspositie speelt een grotere rol dan genderdysforie. De voorkeur gaat meestal uit naar een leven als vrouw, zonder dat er een uitgesproken aversie is tegen het man-zijn.
Met gendertranspositie bedoelt Vennix dan (ik zeg het misschien -te- simpel, maar zijn definitie is een halve pagina en verhoogt de leesbaarheid van dit bericht niet) het omschakelen van de genderrol, dus om gedrag.

Ik heb hier ook het gedeelte waar ik mij in herken vet gemaakt. Over het gedeelte wat ik cursief gedrukt heb heb ik geen mening, dat kan ik niet goed beoordelen.
Altijd makkelijk, definities gebruiken zoals het jou uitkomt. Heb ik zelf ook een handje van hoor, dus ik herken het wel. Nog beter is ze te laten varen als je er echt moeite voor moet doen (en dat kan alleen jij bepalen, hoewel het veelvuldige gebruik van uitlichten van wat wel en niet van toepassing is me wel een idee geeft). Ik beschouw mezelf pas sinds begin dit jaar echt als TG, want sinds die tijd leef ik structureel in de rol van het andere geslacht. Maar belangrijker is dat ik me dit al jaren voelde (heb het voor de eerste keer met iemand over gehad in '96 - hetgeen kennelijk 2 jaar voor het uitvinden van de term was, dus kennelijk ben ik een echte voorloper .. onnavolgbare trendsetter ..), zelfs in mijn ruime pauze. Deze tip geldt dus voor ons beiden.
Frederique_ schreef: Als je een thread wilt openen met daarin alle definities van transgenderisme dan zou je je verbazen hoeveel definities er zijn. Op de transgenderconferentie had men een definitie die populair geschreven neerkwam op "iedereen die op wat voor manier dan ook zich wel eens of altijd niet presenteert in het geboortegeslacht". Daar hoorde TV en TS dus gewoon bij de definitie van TG. Daar kan ik ook wel mee leven...
Nee, ik zal me dus niet verbazen, want ik heb de meeste al lang eens voorbij zien komen. Ook die laatste is trouwens echt niet nieuw, sterker nog: was een van de eerste definities die ik erover heb gehoord.
Frederique_ schreef: Het maakt me ook niet uit hoe jij mijn vrouwelijk(er)-zijn wel-of-niet wilt noemen. Ik heb geen hekel aan TV's of aan TS'en. Ik vind zelf dat ik binnen alle definities beter bij TG pas, daarom noem ik mijzelf TG.
En dat laatste gaat het ook om. Alleen, als je blijft schuiven met vormen en termen gaan mensen op een gegeven moment niet meer met je mee. En binnen TG zijn is dat nog wel te doen: zoals je zelf aan zegt is dat een heel ruim begrip, maar wel helaas een die maar bij slechts een enkeling bekend is (nog losstaand van de 1001 definities). Alleen op het ogenblik dat ik van iemand lees "ik ben erachter gekomen dat ik TG ben" en ik zie er weer zo'n foto bij van harige mannenbenen onder een kort rokje, en een weggeschraapt gezicht moet ik meestal heel hard zuchten. TG wordt een mode-term lijkt het bijna wel. Net zoals bisexualiteit dat op een gegeven moment was, terwijl de ene persoon die ik kende die het echt was er zo verschrikkelijk veel moeite mee had dat ze maar in de coke is gevlucht, en nooit meer terug is gevonden.

Nou lijkt het wel alsof ik heel hard bezig ben 'mijn' vakje van TG schoon te houden, en hoewel ik dat op zich best wel zou willen (niets menselijk is mij vreemd) kan ik het i.i.g. verantwoorden door me te realiseren dat het TG zijn zoals ik dat doe van een andere orde is dan dat van jou bijvoorbeeld. Misschien beter, misschien ook slechter, maar in ieder geval anders. En natuurlijk baal ik er wel eens van dat ik geassocieerd zou kunnen worden met mannen in rokken, omdat ik dat inderdaad zelf ben geweest en daar heel hard van probeer los te komen. Ik zoek ook voortdurend bevestiging bij mensen, kom ik wel vrouwelijk genoeg over? Kan dit wel? Want ik ben wat dat betreft zo onzeker als de pest, maar heb mezelf tegelijkertijd in een situatie geplaatst dat ik gewoon 'aan de bak' moet. Overigens zonder mezelf daarbij als TG te profileren, dat doe ik eigenlijk alleen hier en eventueel in persoonlijke gesprekken: op mijn werk is dit nog niet aan de orde geweest, en zo wil ik het houden ook. Waarschijnlijk (of laat ik zeggen: vrijwel zeker, want ik hoor wel eens wat via via) denken de meesten dat ik een trans ben. En hey, aangezien ik geen enkele behoefte voel om mezelf op te werpen als voorvechter voor nog een nieuwe term, die van transgender, vind ik het prima zo. Ik voer mijn strijd voor mij alleen, fok de rest grof gezegd. Daarom zul je mij ook nooit vinden op een t&t, of een transgender conventie. Maar voeren jullie vooral je strijd, maak nieuwe definities aan, publiceer die op een site die geen enkel persoon zonder affiniteit met het onderwerp zal lezen, en verbaas je over het feit dat de wereld het spelletje niet meespeelt ;)
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Maruscha
Eredivisie
Berichten: 777
Lid geworden op: vr mei 17, 2002 20:32
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

En nog niet uitgesproken, tssk .. eerst even een herinnering aan een tekst die ik vorige zomer hier heb geplaatst:

http://www.travestie.org/html/forum/vie ... php?t=2137

Kijk even of je jezelf erin kunt vinden.
Frederique_ schreef:Tja, dat krijg je ook wel een beetje als de oorspronkelijke vraag:
Maruscha schreef:Op mijn vraag door wie dat dan wordt erkend kwam geen enkele reactie.
...deze was. Je vroeg niet door wie die stelling niet erkend werd ;-)
En had je dat wel gevraagd, dan had ik geschreven dat ik dat werkelijk niet voor je uit ging zoeken :P
Had ik ook niet verwacht, maar laten we eerlijk wezen: het zijn geen onafhankelijke partijen die deze stelling innemen, dus niet objectief, dus wat mij betreft niet terzake doenend. Los van het feit dat ik mijn mening altijd baseer op mijn persoonlijk gevoel ;)
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Maruscha schreef:
Frederique_ schreef:Maruscha,

Voor ik inhoudelijk begin: hartelijk dank voor dit uitgebreidere, flame-loze bericht.
Wees niet bang: ik sla binnenkort dubbel zo hard toe ;)
In alle ernst: dat zou ik jammer vinden.
Maruscha schreef:Maar goed, je schuift dus op zoek naar de juiste vorm. Kan ik me helemaal in vinden, ik ben ook via tussenstappen gekomen waar ik nu ben, en ik twijfel er niet aan of ik zal in de toekomst mijn t-zijn op weer een andere manier tonen (minder of meer). Alleen, neem dit in gedachte: bij mijn vorige werkgever switchte ik soms om de dag, op maandag kon ik bijvoorbeeld een baard van 2 dagen hebben, en droeg ik een spijkerbroek en een mannen-shirt, op dinsdag was ik misschien wel opgemaakt, in een stretchbroek en getailleerd bloesje.
Het is absoluut niet het idee van zoals ik dat voor mijzelf zie. Ik zie mij in ieder geval in 1 stijl dagelijks naar het werk gaan. Ik ben het wel met je eens dat je hierin wel goed moet kijken naar wat je omgeving wel/niet aankan en dat een te grote flexabiliteit wel in je nadeel kan werken.

Verder heb ik niet echt een beeld hoe ik dat van mijzelf zie: of ik als "mens tussen de geslachten" aan het werk ga of dat ik dan alsnog kies voor de oplossing die jij ook kiest, nl om er wel zo vrouwelijk mogelijk uit te zien. Jij bent daar duidelijk verder in dan ik, op dit moment is het overigens een van die punten die voor mij "geen issue" zijn omdat ik nog andere dingen aan het uitzoeken ben.

[over het toiletbezoek]
Ik wil graag een paar misverstanden wegwerken. Op het moment dat ik koos voor het vrouwentoilet deed ik dat vanuit mijn gevoel. Mijn gevoel vond dat er niets mis was met een bezoek naar het vrouwentoilet. Ik had daar ook, ik weet het: dit is verstand, goede redenen voor om naar dat toilet te gaan. Dus mijn gevoel + verstand waren in evenwicht, dus ging ik naar dat toilet. Ik heb het hele probleem nooit gezien. Wat daar gebeurde vind ik gewoon "leergeld": leren gaat met vallen en opstaan en daar viel ik even.

Je noemt verontwaardiging. Klopt, als ik mijn eerste bericht teruglees dan zie ik dat ook in mijn eigen bericht. Ik wil wel wijzen op mijn conceptbrief, die iets heel anders ademt. Die ademt precies wat ik wou zeggen, namelijk aan de ene kant dat ik begrip heb voor haar situatie (en dat had ik ook echt!), aan de andere kant toch ook het doel om begrip te kweken voor mijn situatie.

Natuurlijk heb je gelijk als je schrijft dat ik dat beter ter plekke kan doen (of: had kunnen doen). Op dat moment was ik alleen best wel van mijn stuk: ik had het probleem nooit gezien, dus raakte haar terechtwijzing mij best wel. Ik kon op dat moment niet onder woorden brengen wat ik voelde. Maar je hebt helemaal gelijk, het is beter om op zo'n moment zo'n toiletdame zelf aan te spreken.

[over de naam]
Ik snap je probleem, maar dit is niet anders dan dat het bij mij is (en vermoedelijk bij iedere andere forumdeelnemer zal zijn): ik ken ook een Marjan en moet af-en-toe ook even die Marjan uit mijn hoofd zetten als ik de Marjan van dit forum lees. Ik ben blij dat je de moeite wilt doen om mijn vrouwelijke naam hier te gebruiken. Wel wil ik nog even ingaan op wat je over Josette schrijft, ik vind namelijk dat je haar onrecht doet met wat je schrijft:
Maruscha schreef:voor J. geldt dat niet, want dat is zelfs niet eens een travestiet maar gewoon iemand die van vrouwenlaarzen houdt, hier een publiek heeft gevonden wat hem redelijk accepteert en nu, mijns inziens, een beetje meedoet om erbij te horen. En zolang J. uit niets laat blijken dat die mening onterecht is, kan ik J. echt niet als vrouwelijk persoon zien. En dat is mijn goed recht.
Ik wil je graag wijzen op de foto die je zelf ook eerder in je bericht gezet hebt. Daar staat Josette niet als man-in-vrouwenlaarzen, nee, ze heeft vrouwenkleren en vrouwenlaarzen aan. Da's meer dan je op mijn foto's ziet: op mijn foto's zie je vrouwenkleren met mannenschoenen omdat er voor maat 48 moeilijk vrouwenschoenen te krijgen zijn. 't Is maar dat je het weet (en wat je er mee doet is inderdaad aan jou).
Maruscha schreef:Iedereen projecteert zijn eigen visie op andere personen, het is slechts heel weinigen gegeven om dat niet te kunnen doen. Jij ging er toch ook vanuit dat ik een strikte scheiding tussen mannen & vrouwen eis, mede omdat ik je niet volledig steun in jouw reactie op bepaalde gebeurtenissen?
Inderdaad, maar lees ook even weer je eigen bericht: Even per paragraaf, met tussen haakjes de conclusie die ik als lezer trok:
* J. en F. proberen er niet eens als vrouw uit te zien, ik zie ze dus niet als vrouw (--> daarom schrijf je J. en F., daarom denk ik dus dat je ons als man ziet; dit wordt ondersteund door de volgende alinea waar je het over Esther, niet over E., hebt)
* Esther heeft moeten vechten om geaccepteerd te worden als vrouw (--> zie ik hier een idealisering van "vrouw"?)
* De derde alinea bevestigt dat je J. en F. als man ziet
*... (--> geen enkele volgende alinea gaat over mensen die tussen man en vrouw inleven)

En dit soort berichten schrijf je al maanden: je noemt mensen man, je noemt mensen vrouw, maar nooit praat je over mensen die volgens jou wel tussen de seksen inleven... Als ik vervolgens je waardering over Esther en haar moeite om als vrouw geaccepteerd te worden, snap je dan dat mijn conclusie snel getrokken is? Hoe had ik ooit een andere conclusie moeten trekken? Als Josette en ik niet tussen de seksen inleven, hoe ziet in jouw beleving een mens er dan uit die wel tussen de seksen leeft?
Maruscha schreef:Zolang jij dit gevecht blijft aangaan zul je er ook op moeten rekenen dat je kritiek krijgt, zo simpel is het. Ik zeg dus niet dat je het moet laten, maar jij gaat de strijd aan, en strijd zul je krijgen, ook op dit forum.
In alle eerlijkheid neem ik me al een paar maanden voor om dit forum binnenkort te gaan verlaten. Er zijn andere forums waar de strijd veel minder is dan hier, ik vraag me meer en meer af wat ik hier nog doe.

Soms denk ik dat het goed is om hier regelmatig opmerkingen te maken om mensen die werkelijk puur man/vrouw denken te overtuigen van het feit dat het ook anders kan. Informerende discussies zoals laatst met Jenni om nog eens rustig uit te leggen wat TG voor mij is (en ook deze inhoudelijke discussie met jou) doen mij hier blijven.

Maar als ik, zoals over dat toiletbezoek, een serieuze vraag stel en enkele mensen denderen zonder enige vorm van begrip met orkaankracht over mij heen dan denk ik ook wel eens "waarom post je dat soort vragen dan ook hier"...
Maruscha schreef:Is op zich geen slecht idee, alleen kun je het niet (net zoals ik het ook vaak niet kan trouwens).
Dat zou je verbazen ;-)

Iets minder forum bezoeken zou voor mij waarschijnlijk niet zo gek zijn.
Maruscha schreef:Maar goed, ik stak niet zozeer de draak met jou, als wel met je borstjes-fixatie. Je zou voor de grap eens moeten nagaan hoe vaak je het erover hebt. En heel sec gezien: je vindt jezelf toch mooier met je borstjes? Leg mij dan uit waarom mijn opmerking zo slecht viel?
Omdat jouw opmerking in een lange reeks van cynische opmerkingen over Josette en mij viel. De berichten van vandaag zijn de uitzondering op de regel, voor mij was jouw bericht eentje in een lange reeks van "goh, daar heb je weer zo'n afbrandend bericht van Maruscha"...
Maruscha schreef:Resumerend: al die verschillende verschijningsvormen, al die verschillende namen, ik ken ze, waarschijnlijk al een stuk langer en net zo goed als jij dat doet, [...] ik ben even druk met mezelf te zijn, waarbij ik echt niet van de wereld verlang dat ze met me meegaat. Mooi als het zo is, is het niet zo, ook goed.
Ik zie die gendervarianten of transgenderconferentie niet als poging om de wereld met mij mee te krijgen. Ik zie gendervarianten als mogelijkheden om kanten van mijzelf te ontdekken die ik nog niet kende. Daar zit (weer) het belangrijke verschil tussen jou en mij dat jij al jaren bezig bent met het zoeken naar informatie en dat ik daar net ruim een jaar mee bezig ben. Mijn "honger" naar informatie is dus groter.

Naar anderen toe praat ik over mijzelf nooit over TG, TS of wat-dan-ook. Naar anderen toe praat ik erover dat ik naast een man-kant ook een vrouwelijker kant heb die ik nu aan het onderzoeken ben. Waarbij ik ook aangeef dat ik geen idee heb waar ik uit ga komen. En vervolgens geef ik een soortgelijke uitleg als ik jou in het vorig bericht ook gegeven heb. Een goede verstaander met kennis van het vakgebied haalt daar zo TG uit. Wie dat niet doet zal de term toch niet onthouden...

Groetjes,

Frederique
Gebruikersavatar
Wendy B
ForumFan
Berichten: 381
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:39
Locatie: Hilversum

Bericht door Wendy B »

Ik denk dat acceptatie va T* (en eigenlijk alles wat 'vreemd' is) nogal afhankelijk is van respect. Ik toon naar de ander net zoveel respect als ik respect van die ander verwacht. Het is een kwestie van geven en nemen. Als de ander er moeite mee heeft, kan ik me dat best voorstellen, want ik heb er zelf ook genoeg moeite mee gehad. Als een conservatief iemand op principiële gronden T* afwijst hoeft dat helemaal geen probleem te zijn, zolang diegene die opvattingen maar niet van mij verwacht. Andersom eis ik ook niet van anderen dat ze ruimdenkend zijn/worden.
Ieder leet volgens zijn/haar eigen opvattingen.

De wereld is wat minder rooskleurig dus ik heb er ook een ander regeltje bij. Ik pas mijn felheid en toon altijd aan aan degene die mij aanspreekt. Zou ik dat niet doen, dan lopen ze gewoon over je heen. Ik zie iets te vaak mensen die vanuit een principiëel respect een speelbal worden van mensen die dat zelf gewoon niet hebben.

Het werkt goed voor mij, en het levert soms ook goede gesprekken op met mensen van wie ik dat eerst toch niet zo verwacht zou hebben.
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
jenni_b
dagelijks aanwezig
Berichten: 171
Lid geworden op: do mei 20, 2004 1:09
Contacteer:

Bericht door jenni_b »

@Frederique & Maruscha: ik ben blij om te zien, dat er nu een gesprek is ontstaan. Een gesprek tussen twee mensen die het duidelijk fors met elkaar oneens zijn, maar wel een dat gevoerd wordt op een volwassen manier en dat is veel beter dan moddersmijterij...
Frederique_ schreef:
Maruscha schreef:voor J. geldt dat niet, want dat is zelfs niet eens een travestiet maar gewoon iemand die van vrouwenlaarzen houdt, hier een publiek heeft gevonden wat hem redelijk accepteert en nu, mijns inziens, een beetje meedoet om erbij te horen. En zolang J. uit niets laat blijken dat die mening onterecht is, kan ik J. echt niet als vrouwelijk persoon zien. En dat is mijn goed recht.
Ik wil je graag wijzen op de foto die je zelf ook eerder in je bericht gezet hebt. Daar staat Josette niet als man-in-vrouwenlaarzen, nee, ze heeft vrouwenkleren en vrouwenlaarzen aan. Da's meer dan je op mijn foto's ziet: op mijn foto's zie je vrouwenkleren met mannenschoenen omdat er voor maat 48 moeilijk vrouwenschoenen te krijgen zijn. 't Is maar dat je het weet (en wat je er mee doet is inderdaad aan jou).
Uhm... hoewel ik absoluut het feit erken dat iemand aangesproken dient te worden op dit forum bij de gekozen naam (dat is tenslotte de geldende fatsoensafspraak hier), ben ik het meer eens met Maruscha dan met Frederique na het zien van deze foto. Het beeld wat ik had van Joost (hier bewust deze naam aangezien dat de oorspronkelijk naam van dit lid hier is geweest), was van een man die graag vrouwenlaarzen draagt. In een later stadium, met naar verluidt een veranderende T-belevenis, is de gekozen naam veranderd in Josette. Soit, ik ga mee in de geldende norm dat je iemand aanspreekt bij de gekozen naam, maar wat ik zie op die foto is, zoals door Frederique ook duidelijk omschreven, een man in vrouwenkleding en laarzen. In die zin bevestigt die foto een beeld wat ik al langere tijd had. Als ik daar de inhoud van de berichten bijvoeg, dan heb ook ik een ernstig probleem om Josette te zien als een vrouwelijk wezen.

Maar goed, 't belangrijkste wat ik eigenlijk wilde schrijven stond al in de allereerste alinea van dit berichtje. Ik hoop dat we die toon van open en direct communiceren kunnen vasthouden. Waarbij afwijkende meningen en een "stevig gesprek" niet geschuwd hoeven te worden, zolang we maar blijven klinken als volwassen mensen onder elkaar.
adriana
Eredivisie
Berichten: 502
Lid geworden op: zo nov 18, 2001 1:00
Locatie: zuidholland

Bericht door adriana »

Marucha en Frederique,

goeie discussie zo kan het ook,

jullie hebben zoveel van jezelf hier gepost over o.a. je TG gevoelens en wat dit voor jullie betekend, ja Marucha je wilt niet op een lijn geplaats worden met Frederique omdat je het anders beleefd, maar ik denk dat je moet stellen je hebt het al anders geleefd, je hebt al veel meer meegemaakt en verwerkt dan Frederique, die zoals zovelen, meer aan het begin van haar (onder) zoektocht staat, dit is een wezenlijk verschil tusssen jullie beiden.

Ofschoon jullie, naar mijn mening, nogal langs elkaar heen schrijven en er dan pas na herlezen en opnieuw posten komen jullie zoals nu, wat dichter bij elkaar, goeie zaak overigens.

Toch, naar mijn indruk, hebben jullie toch meer gemeen dan je misschien zelf beseft n.l. (en ik beperk me even tot jullie beiden) jullie ..zoektocht.. in met als extra bagage (het "t" zijn) naar die vorm van leven waarin je hoopt wat geluk te vinden, geluk niet in een materialistische vorm maar een vorm waarin je jezelf kan zijn zoals je je voelt en dit in harmonie met eventuele partners, mensen waar je omgeeft, werkkring die je echt accepteerd en je de ruimte geeft.

De reden dat jullie hier posten zit hierin ook opgesloten, en ik denk dat in het algemeen we voorzichtig moeten zijn om anderen hier etiketjes op te plakken omdat de z.g. "t" gevoelens zeer persoonlijk zijn in beleving en vaak een lange tijd nodig hebben om tot een soort leefbare eind balans tekomen.

Soms lukt dit niet en blijf je zitten met je gevoelens die onbegrepen blijven.

Sommigen die ik een paar jaar geleden heb gezien en gesproken hebben een ontwikkeling meegemaakt (naar het vrouwelijke toe) die ik niet voor mogelijk had gehouden, wie weet is Josette zo iemand, dus voorzichtig met het etiketje (jij voldoet niet aan mijn norm) want die glijdende schaal ("progressie" in vrouwelijk gevoelens en het mogelijke invullen hiervan) bestaat echt en gaat voor sommigen op.

Ik zelf heb ook nog steeds twijfels welke weg, maar dat is alleen maar goed kan je achteraf nooit zeggen, ik ben te gehaast geweest en zit nu met de gebakken peren....of zoiets. :wink:

groetjes
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Maruscha schreef:En nog niet uitgesproken, tssk .. eerst even een herinnering aan een tekst die ik vorige zomer hier heb geplaatst:

http://www.travestie.org/html/forum/vie ... php?t=2137

Kijk even of je jezelf erin kunt vinden.
Toen ik het las dacht ik "Oh ja, die had ik toen ook gezien". Ik heb hem toen overgeslagen omdat het Engels voor mij te moeilijk was. Ik heb je tekst nu op een rustig moment 3x overgelezen en het deel wat ik er van begrijp spreekt mij wel aan ;-)

Groetjes,

Frederique
Maruscha
Eredivisie
Berichten: 777
Lid geworden op: vr mei 17, 2002 20:32
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Frederique_ schreef:
Maruscha schreef:Wees niet bang: ik sla binnenkort dubbel zo hard toe ;)
In alle ernst: dat zou ik jammer vinden.
Het ligt er helemaal aan wie wat zegt. Domme opmerkingen zouden nog steeds kunnen leiden op bitse reacties. Mensen die hun visie als de waarheid verkondigen (in plaats van hun waarheid) kunnen zeker hun borst natmaken. Want je moet je wel bedenken dat iemand daardoor gewoon verkeerd voorgelicht kan worden, ook beginnende t's hier op het forum. En als ik dan soms de onzin lees die hier neer wordt geschreven, vaak alleen maar om hun eigen beleving te verantwoorden .. brrr ...
Frederique_ schreef: Wel wil ik nog even ingaan op wat je over Josette schrijft, ik vind namelijk dat je haar onrecht doet met wat je schrijft:
Maruscha schreef:voor J. geldt dat niet, want dat is zelfs niet eens een travestiet maar gewoon iemand die van vrouwenlaarzen houdt, hier een publiek heeft gevonden wat hem redelijk accepteert en nu, mijns inziens, een beetje meedoet om erbij te horen. En zolang J. uit niets laat blijken dat die mening onterecht is, kan ik J. echt niet als vrouwelijk persoon zien. En dat is mijn goed recht.
Ik wil je graag wijzen op de foto die je zelf ook eerder in je bericht gezet hebt. Daar staat Josette niet als man-in-vrouwenlaarzen, nee, ze heeft vrouwenkleren en vrouwenlaarzen aan. Da's meer dan je op mijn foto's ziet: op mijn foto's zie je vrouwenkleren met mannenschoenen omdat er voor maat 48 moeilijk vrouwenschoenen te krijgen zijn. 't Is maar dat je het weet (en wat je er mee doet is inderdaad aan jou).
Oh ik zie heus wel dat J. een rok draagt, maar dan nog is het een man in een rok, en volgens mij draagt J. deze rok alleen maar omdat J. er dan bij denkt te horen, dat is wat ik tenminste af heb geleid aan zijn berichtjes over zijn eerste vrouwelijke spulletjes destijds. En hoewel ik natuurlijk besef dat het onder travestie zou kunnen vallen eh .. klopt het gewoon niet voor mijn gevoel. En bedenk goed: perceptie is realiteit. Maar dit is mijn gevoel, niemand die verplicht is hier in mee te gaan hoor, als jij J. als vrouw wilt zien moet je dat vooral doen :)
Frederique_ schreef:Inderdaad, maar lees ook even weer je eigen bericht: Even per paragraaf, met tussen haakjes de conclusie die ik als lezer trok:
* J. en F. proberen er niet eens als vrouw uit te zien, ik zie ze dus niet als vrouw (--> daarom schrijf je J. en F., daarom denk ik dus dat je ons als man ziet; dit wordt ondersteund door de volgende alinea waar je het over Esther, niet over E., hebt)
* Esther heeft moeten vechten om geaccepteerd te worden als vrouw (--> zie ik hier een idealisering van "vrouw"?)
* De derde alinea bevestigt dat je J. en F. als man ziet
*... (--> geen enkele volgende alinea gaat over mensen die tussen man en vrouw inleven)

En dit soort berichten schrijf je al maanden: je noemt mensen man, je noemt mensen vrouw, maar nooit praat je over mensen die volgens jou wel tussen de seksen inleven... Als ik vervolgens je waardering over Esther en haar moeite om als vrouw geaccepteerd te worden, snap je dan dat mijn conclusie snel getrokken is? Hoe had ik ooit een andere conclusie moeten trekken? Als Josette en ik niet tussen de seksen inleven, hoe ziet in jouw beleving een mens er dan uit die wel tussen de seksen leeft?
Kom je weer met definities aanzetten, en zoals gezegd is het voor mij meer een gevoel, waarbij voor 2 personen die ogenschijnlijk dezelfde aanpak hebben geldt dat de ene het misschien wel doet, en de andere niet. Vaag, maar dat is vaak zo met gevoel. Anyway, ik ken er wel een paar (Rolf zou aan die definitie voldoen, ook los van zijn uiterlijk, al zal hij het zelf niet zo zien) maar ze zitten vooralsnog niet hier op het forum, ik lees hier tenminste behoorlijk weinig verhalen van mensen die echt werkelijk tussen de seksen in leven, ik lees wel verhalen van mensen die het graag zouden willen, het af & toe proberen of het veinzen te doen. Ik heb ook wel eens op het N00dles forum rondgekeken, zie daar mensen met een hele grote mond maar ondertussen hunkeren ze naar de dag dat ze het lef hebben om hun (mannen)rok aan te trekken .. Doe het gewoon of hou je mond erover dicht.

Travestieten doen het sowieso niet. Want in je slaapkamer een rok aantrekken heeft niets te maken met het leven tussen de seksen in naar mijn idee. Ook uitgaan als vrouw niet, ook shoppen als vrouw niet. Leven betekent in mijn ogen dingen doen die deel uitmaken van je dagelijkse gang van zaken: dit is ook de reden dat juist de hier genoemde voorbeelden mij nooit enige voldoening gaven, voldoening die ik wel heb nu ik als vrouw werk. Ik zit nu namelijk gewoon heel goed werk te leveren, inhoudelijke discussies te winnen, losstaand van het feit dat ik er als vrouw uitzie. Mijn uiterlijk, mijn presentatie, mijn vrouw zijn grof gezegd, is van secundair belang, daar waar het bij 'uitgaan als', en 'shoppen als' te vaak primair is.

Maar goed: in mijn optiek leeft J. dus absoluut niet tussen de seksen in, basta. Jou wil ik nog wel het voordeel van de twijfel geven, al wordt dat wel eens bemoeilijkt door het feit dat je iets te veel aandacht schenkt aan je borstjes en je rokken, en de in mijn ogen zotte stellingen die je soms aanhangt. Het is net alsof je het te hard probeert, alsof je jezelf voor de gek aan het houden bent, en wil dat wij daarin meegaan. Maar zoals je misschien wel gemerkt heb, heb ik daar vaker moeite mee, ook bij anderen. Je zult mij nooit horen roepen dat mijn manier de juiste is, want daar durf ik echt niet mijn hand voor in het vuur te steken. Ik weet zelfs niet eens of het de juiste manier voor mij is, laat staan voor anderen ;) Maar die rationalisering van de stappen die jij soms doet, verzwakt je verhaal. Geen woorden maar daden, zoals ze in Rotterdam zeggen.

En dat zeg ik vooral ook uit ervaring: heb mezelf de pleuris gedacht voordat ik eindelijk eens wat deed ;)

Jouw opmerking over de idealisering van de "vrouw" kan ik niet helemaal plaatsen. Of is het je nog niet duidelijk dat ik vooral waardering heb voor mensen die zichzelf durven te zijn, en in dit geval was dat dus het vrouw zijn voor Esther, zeker gezien het feit dat ze ook nog een gezin had. Ik weet oprecht niet of jij ooit wel eens te maken hebt gehad met een geliefde die je met dit soort zaken moest confronteren maar geloof me: niets doet meer pijn dan je partner in huilen te zien uitbarsten omdat ze het niet langer denkt te trekken, en met zo'n situatie heb ik regelmatig te kampen, en ik denk vele anderen hier. Ik denk dat je familie je altijd wel zal blijven steunen (de mijne iig wel), je vrienden ook (de belangrijke) en ander werk is ook gevonden, maar je komt maar weinig mensen in je leven tegen met wie je oud wilt worden, dus als je die persoon te pakken hebt (voor mij is het de 2e keer) dan doe je heel hard je best om erbij te blijven.
Frederique_ schreef:In alle eerlijkheid neem ik me al een paar maanden voor om dit forum binnenkort te gaan verlaten. Er zijn andere forums waar de strijd veel minder is dan hier, ik vraag me meer en meer af wat ik hier nog doe.

Soms denk ik dat het goed is om hier regelmatig opmerkingen te maken om mensen die werkelijk puur man/vrouw denken te overtuigen van het feit dat het ook anders kan. Informerende discussies zoals laatst met Jenni om nog eens rustig uit te leggen wat TG voor mij is (en ook deze inhoudelijke discussie met jou) doen mij hier blijven.

Maar als ik, zoals over dat toiletbezoek, een serieuze vraag stel en enkele mensen denderen zonder enige vorm van begrip met orkaankracht over mij heen dan denk ik ook wel eens "waarom post je dat soort vragen dan ook hier"...
Misschien zou je jezelf dat eens vaken moeten afvragen voordat je een berichtje verstuurt. Want jij bent zondermeer een van de meest open mensen hier, alleen hoe meer je van jezelf bloot geeft (zeker als het nog afwijkende meningen zijn), hoe groter het risico dat zo'n trut als ik er over begint te zeuren.
Frederique_ schreef:Omdat jouw opmerking in een lange reeks van cynische opmerkingen over Josette en mij viel. De berichten van vandaag zijn de uitzondering op de regel, voor mij was jouw bericht eentje in een lange reeks van "goh, daar heb je weer zo'n afbrandend bericht van Maruscha"...
J. was nog niet teruggekeerd, diens afdaling uit de hemel kwam pas later. Maar kan me best wel voorstellen dat mensen niet blij worden als ze mijn naam zien staan bij de laatste berichtjes. Sjammer, ik ben er namelijk niet voor jullie, ik ben er voor mezelf, en ik heb net zoveel recht mijn stem te laten horen, ook al is het niet altijd even positief. En voor zover ik heb begrepen is dat nog steeds toegestaan, mocht forumwatch liever alleen nog maar bloemetjes en konijntjes willen hoeven ze me dat alleen maar te zeggen, doe ik ook niet moeilijk over. Maar tot die tijd geef ik tegengas aan de vele holle dromen die hier worden tentoongespreid.
Frederique_ schreef:Ik zie die gendervarianten of transgenderconferentie niet als poging om de wereld met mij mee te krijgen. Ik zie gendervarianten als mogelijkheden om kanten van mijzelf te ontdekken die ik nog niet kende. Daar zit (weer) het belangrijke verschil tussen jou en mij dat jij al jaren bezig bent met het zoeken naar informatie en dat ik daar net ruim een jaar mee bezig ben. Mijn "honger" naar informatie is dus groter.
Prima, vooral mee doorgaan, meen ik serieus. Maar reken andere mensen er dan niet op af dat ze bij het belichten van hun standpunten geen rekening houden met jouw vorm-van-de-dag.
Frederique_ schreef: Naar anderen toe praat ik over mijzelf nooit over TG, TS of wat-dan-ook. Naar anderen toe praat ik erover dat ik naast een man-kant ook een vrouwelijker kant heb die ik nu aan het onderzoeken ben. Waarbij ik ook aangeef dat ik geen idee heb waar ik uit ga komen. En vervolgens geef ik een soortgelijke uitleg als ik jou in het vorig bericht ook gegeven heb. Een goede verstaander met kennis van het vakgebied haalt daar zo TG uit. Wie dat niet doet zal de term toch niet onthouden...
Mijn ervaring leert me anders, namelijk dat mensen die geinteresseerd zijn in je verhaal dat wel degelijk doen. Maar goed, mijn verhaal is momenteel ook een stuk makkelijker uit te leggen dan voorheen (werk als vrouw, oef!) :)
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Plaats reactie