Hoogervorst weer zijn zin??
Moderator: Moderators
De SRS zal nog niet zo snel verdwijnen uit het pakket, maar de overige stappen, psycholoog ? Logopedie ? Het is nog onzeker en elk jaar verzinnen ze wel wat daar. Is het al niet vaker gezegd dat ons NL op Amerika begint te lijken.... en is ook de onverzekerde Nederlander in meerderheid straks een feit? Kan best, maar nog geen ramp.. de mensen die in een haverklap de huisarts bezochten, verkassen naar de sportschool en de rokers ruilen hun trekje voor het zondagse blokje om lopen. Reformwinkels schieten uit de grond en NL word niet alleen groener, maar ook gezonder. Voor de mensen met ziektes zoals MS, Kanker, enz enz en het Genderteam zal het er dan misschien juist beter op worden. Meer tijd voor de patienten die het (echt) moeilijk hebben/ziek zijn en geen overvolle EHBO's bij het ziekenhuis meer.
I'm my own special creation !! *Shirley Bassey*
- Carla van Eibergen
- dagelijks aanwezig
- Contacteer:
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer:
Chantal C. schreef:Klopt niet. Niks vrijwillig voor ambtenaren (ondergetekende is semi-ambtenaar). Ambtenaren zijn verplicht verzekerd via IZA. Particuliere ambtenaren verzekering. Andere keuze is er niet voor ambtenaren.Lisa met een S schreef:Ambtenaren en onderwijspersoneel komen ook niet in aanmerking voor ziekenfonds en moeten zich ook vrijwillig verzekeren.
Bron: www.handicap.nlRegelingen voor ambtenaren
Ambtenaren zijn niet verzekerd voor het ziekenfonds. Voor hen gelden bijzondere regelingen.
- Ambtenaren bij gemeenten en provincies kennen een eigen regeling voor ziektekosten, IZA en IZR. De dekking is iets anders dan die van het ziekenfonds. Zo gelden er voor alle verstrekkingen eigen bijdragen. Het totaal van die eigen bijdragen mag nooit hoger worden dan 1% van het inkomen.
- Rijksambtenaren en personeelsleden van onderwijsinstellingen moeten zich particulier verzekeren. Zij krijgen hiervoor maandelijks een financiële vergoeding, op grond van het Besluit tegemoetkoming ziektekosten rijkspersoneel.
If all else fails, buy new shoes
- esther-marye
- dagelijks aanwezig
- Contacteer:
Laten we hopen dat de eerste kamer het als nog afwijst, want ik voorzie hele grote problemen, een merendeel van die nederlanders die dus onverzekerd gaat rond lopen, omdat ze het gewoon niet kunnen op brengen, Of een economie die nog slechter wordt omdat er gewoon naar het betalen van alle rekeningen geen geld meer overblijft voor "luxe" artikelen. Begrijp best de reactie van mensen die nu partikulier verzekerd zijn, Ik zou ook voor zijn als het mij geld ging besparen.
Groetjes
Typisch volgens de info zover is de groep die als enigste meer gaat betalen de groep van de kleine zelfstandigen, maar aangezien het midden en kleinbedrijf de kurk is waar onze economie op drijft (niet op die paar multinationals en grotere bedrijven), is dit weer logisch , niet dus.
Dat eindelijk het gedoe van verplicht of particulier verzekerd is afgelopen is goed, dit was een achterhaald systeem met een hoop burocratie van wel of niet dit jaar in de een of de andere verzekeringvorm, met soms de nodige fiscale verrassing na einde belastingjaar.
groetjes
Dat eindelijk het gedoe van verplicht of particulier verzekerd is afgelopen is goed, dit was een achterhaald systeem met een hoop burocratie van wel of niet dit jaar in de een of de andere verzekeringvorm, met soms de nodige fiscale verrassing na einde belastingjaar.
groetjes
- Chantal C.
- Forumdiva
Het eerste punt geldt niet alleen voor gemeente en provincie personeel. De nederlandse politie valt hier ook onder. Hoe het ook zij, ik had geen keuze toen ik bij mijn huidige werkgever kwam werken. Ik moest Univé stopzetten en kwam automatisch bij IZA terecht.Lisa met een S schreef:Regelingen voor ambtenaren
Ambtenaren zijn niet verzekerd voor het ziekenfonds. Voor hen gelden bijzondere regelingen.
- Ambtenaren bij gemeenten en provincies kennen een eigen regeling voor ziektekosten, IZA en IZR. De dekking is iets anders dan die van het ziekenfonds. Zo gelden er voor alle verstrekkingen eigen bijdragen. Het totaal van die eigen bijdragen mag nooit hoger worden dan 1% van het inkomen.
- Rijksambtenaren en personeelsleden van onderwijsinstellingen moeten zich particulier verzekeren. Zij krijgen hiervoor maandelijks een financiële vergoeding, op grond van het Besluit tegemoetkoming ziektekosten rijkspersoneel.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
- Chantal C.
- Forumdiva
Qua epilatievergoeding niet nee... (Ik kreeg een vergoeding van 90% met een maximum van 3500 euro voor dit jaar) Andere vergoedingen zijn lager dan bv Univé. Het meeste wat IZA vergoed, vergoeden ze voor 90%. Univé vergoed een hoop dingen voor 100%.
Een ander minpuntje is dat je alles zelf moet declareren. Alleen de apotheek kan rechtstreeks medicijnen declareren bij IZA. Huisarts bezoek krijg je een factuur, die moet je vervolgens opsturen.
Een ander minpuntje is dat je alles zelf moet declareren. Alleen de apotheek kan rechtstreeks medicijnen declareren bij IZA. Huisarts bezoek krijg je een factuur, die moet je vervolgens opsturen.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer:
Onder het huidige stelsel is er naast de nominale premie de werknemersdeel ziekenfondspremie, die bij jouw salaris wordt ingehouden. Dat is 1,45% van jouw inkomen, dus bij een minimumloon al gaauw toch nog een 200 Euro per jaar boven de ongeveer 360 Euro die je aan nominale premie betaalt. En zit je net onder de ziekenfondsgrends betaal je ongeveer 500 Euro aan werknemersdeel premie. Dus is het verschil toch niet zo hoog als het in het begin leek.
Voor de particuliere verzekerden, wordt er vaak door werkgevers ongeveer de helft van de premie -- ook voor de kinderen -- voor hun rekening genomen. Onder de nieuwe stelsel is er een inkomensafhankelijke bijdrage die door de werkgever volledig dient te worden gecompenseerd. Heb je echter studerende kinderen boven de 18 jaar die bij jouw zijn verzekerd, dan is de nominale premie van 1100 Euro voor jouw rekening.
Lisa
Voor de particuliere verzekerden, wordt er vaak door werkgevers ongeveer de helft van de premie -- ook voor de kinderen -- voor hun rekening genomen. Onder de nieuwe stelsel is er een inkomensafhankelijke bijdrage die door de werkgever volledig dient te worden gecompenseerd. Heb je echter studerende kinderen boven de 18 jaar die bij jouw zijn verzekerd, dan is de nominale premie van 1100 Euro voor jouw rekening.
Lisa
- esther-marye
- dagelijks aanwezig
- Contacteer:
alle informatie is mooi meegenomen, maar de vraag die ze zichzelf niet in den haag stellen is, Hoe ga ik dit betalen???? Zelf zit ik boven de bijstandsnorm, oke heb niet een vetpot, maar we kunnen met zijn 2en er van rond komen. Volgend jaar ??? weet het niet. Ken genoeg mensen die nu al niet meer rond komen, wordt volgend jaar dus helemaal een ramp,
Groetjes
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer:
esther-marye schreef:alle informatie is mooi meegenomen, maar de vraag die ze zichzelf niet in den haag stellen is, Hoe ga ik dit betalen????
Bron: Veelgestelde vragenDe nominale premie wordt hoger dan in de bestaande situatie. Het kabinet heeft besloten dat ongeveer de helft van de premie nominaal zal zijn en de andere helft inkomensafhankelijk. In het ziekenfonds is circa 15% van de premie nominaal (naast het inkomensafhankelijke gedeelte dat de verzekerde betaalt). De nominale premie stijgt ten opzichte van het ziekenfonds, maar wordt mede gecompenseerd via de zorgtoeslag en fiscale maatregelen.
Afhankelijk van uw inkomen en gezinssituatie kunt u in aanmerking komen voor de zorgtoeslag. In september 2005 krijgen degenen die vermoedelijk recht hebben op de zorgtoeslag een aanvraagformulier. Wanneer u dat formulier uiterlijk voor 1 november ingevuld terugstuurt bepaalt de Belastingdienst op grond van uw (verzamel)inkomen en gezinssituatie uw eventuele recht en hoogte van de zorgtoeslag en keert deze toeslag op tijd uit; d.w.z. voordat u premie voor uw nieuwe zorgverzekering moet gaan betalen (in principe dus in december 2005).
De gevolgen van de hogere nominale premie worden daarnaast voor een gedeelte met fiscale maatregelen gecompenseerd. De fiscale maatregelen moeten voor 2006 nog verder worden uitgewerkt - dat gebeurt naar verwachting in het najaar van 2005.
Laatst gewijzigd door Lisa met een S op za jun 11, 2005 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- esther-marye
- dagelijks aanwezig
- Contacteer:
Is allemaal heel erg mooi geregeld, maar kan er niets in terug vinden over wat er gebeurt als je een eigen woning bezit. Ik heb nu nergens recht op , (geen vrijstelling gem. heffingen e.d) omdat ik een eigen woning bezit. Want daar zit overwaarde op wordt er dan gezegt, als of ik bakstenen kan inleveren bij de bank voor geld. Als ik huurder was kon ik het wel krijgen om mijn inkomen, is toch van de zotte!!!Lisa met een S schreef:van uw (verzamel)inkomen en gezinssituatie uw eventuele recht en hoogte van de zorgtoeslag en keert deze toeslag op tijd uit; d.w.z. voordat u premie voor uw nieuwe zorgverzekering moet gaan betalen (in principe dus in december 2005).
De gevolgen van de hogere nominale premie worden daarnaast voor een gedeelte met fiscale maatregelen gecompenseerd. De fiscale maatregelen moeten voor 2006 nog verder worden uitgewerkt - dat gebeurt naar verwachting in het najaar van 2005.
Groetjes
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer:
Wij kunnen ophouden met gissen, want er is inmiddels een website van de Ministerie over het nieuwe zorgverzekerin:
http://www.denieuwezorgverzekering.nl
Lisa
http://www.denieuwezorgverzekering.nl
Lisa