Kelly, Beeldvorming en Seksualiteit

Algemeen

Moderator: Moderators

gast
Eredivisie
Berichten: 802
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 12:18

Bericht door gast »

Vida schreef:Kelly... Ik vind dat we veel aan haar te danken hebben door dat gelul in dat huis op de TV. Wat ze nu doet, ach ze wil geld verdienen, niks mis mee maar helaas breekt ze het positieve beeld weer net zo hard af. Dat ze daar niet over nagedacht heeft zegt iets over Kelly. Misschien was het ook niet zozeer haar bedoeling om met Big Brother een positief beeld te creeren maar deed ze dat ook alleen voor de poen! Good luck Kelly!
Vida
Veel te danken aan Kelly? Kom nou! Wat ze nu doet krijg ik nu af en toe om m'n oren geslagen! "Ben jij transseksueel? Oh, ja ik heb wat gezien over die Kelly, tjonge, ben jij net zo?? Nee toch??" Nee, ik ben niet gelukkig met haar en zoals zij zich presenteert...

Kit.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi,

Ik moet zeggen dat ik van Kelly gelukkig nog nooit last gehad heb ;-)

Het is wel zo dat ik, als ik mijn verhaal vertel, daar nooit de termen travestie, transgender of transseksualiteit gebruik. Ik beschrijf mijzelf als iemand die zich op een gegeven moment niet alleen man, maar deels ook vrouw voelde. Waarbij dat vrouw-gevoel groeide toen ik dat meer ging onderzoeken. En waarbij ik mij rustiger voel als ik als vrouw gekleed ben.

Als men mij vervolgens voor de eerste keer als vrouw ziet, krijg ik vaak de opmerking "gelukkig ben je niet zo extreem gekleed". Men heeft dan inderdaad de "travestietenshows" voor ogen gehad, en dan valt 't snel mee.

En misschien wel daarom heb ik niet zo'n moeite met dat beeld dat travestieten uitdragen: zolang dat gebeurt val ik altijd nog mee ;-)

Serieus: ik vind dat iedereen zijn eigen ding moet kunnen doen - ook travestieten, ook travestieten die op fetish gericht zijn. En ik vind het geen probleem dat die mensen daar ook de openbaarheid mee in trekken. Als het aantal transseksuelen en transgenders dat daar anders mee om gaat groeit zul je zien dat het beeld over transgenders en transseksuelen ook verandert. In die zin zouden transseksuelen de rest helpen door niet 100% stealth te gaan en hun verhaal ook na de SRS regelmatig te blijven delen met hun omgeving.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Silvia_
dagelijks aanwezig
Berichten: 198
Lid geworden op: za mar 26, 2005 16:35

Bericht door Silvia_ »

Kitty Mermaid schreef:Veel te danken aan Kelly? Kom nou! Wat ze nu doet krijg ik nu af en toe om m'n oren geslagen! "Ben jij transseksueel? Oh, ja ik heb wat gezien over die Kelly, tjonge, ben jij net zo?? Nee toch??" Nee, ik ben niet gelukkig met haar en zoals zij zich presenteert...
Zelf ben ik gelukkig nog nooit geassocieerd met Kelly. Maar ze is wel het visiteplaatje voor transseksueel Nederland. Haar gedrag en haar uitspraken is wel bepalend hoe de gemiddelde Nederlander denkt over transseksualiteit.

Edith.
anna_r
dagelijks aanwezig
Berichten: 187
Lid geworden op: zo okt 12, 2003 13:04

Bericht door anna_r »

Hoe laag kan je gaan als je richting Kelly ga kijken, ik vind dat ze geen goede voorbleed is voor de TS in nederland.
Ze denkt dat ze dat is maar niks is minder waar, ik zelf heb er geen last maar maak me wel druk hier om.
Op de manier hoe Kelly zich presenteert is in mij ogen niet de goede manier voor de TS.
Silvia_
dagelijks aanwezig
Berichten: 198
Lid geworden op: za mar 26, 2005 16:35

Bericht door Silvia_ »

Vida schreef:De samenleving in Nederland is best wel tolerant (op een paar boeren na dan) maar ze moet wel de kans krijgen te wennen aan e.e.a. Tot nu toe zijn en worden ze fout geconditioneerd. Als T's zich nou eens wat beter zouden presenteren dan bijvoorbeeld als een stel oude wijven of tegenover gesteld hoerige dellen, komen we denk ik al een heel end. En als trans of transgender moet je nou eenmaal een jaartje of wat lijden omdat je baard nog niet helemaal weg is of omdat je de juiste vorm nog niet gevonden hebt. Daar kickt het duivelse genderteam op, om je zo over straat te laten gaan ha ha!
Uit je Avatar blijkt dat je uit Amsterdam komt. En Amsterdam is een stad waar heel veel kan. In noord-, oost- of zuid- Nederland hebben veel mensen nog een verkeerd beeld van transseksualiteit. Vorig jaar was ik een keertje met een paar vriendinnen en vrienden op stap totdat een (transseksuele) vriendin van mij lastig gevallen werd door een paar studenten van de RUG. Op den duur werd er zelfs bedreigd. Regelmatig werd ze aangesproken waarom zij zich kleedde in vrouwenkleding waarop zij probeerde te antwoorden met dat zij een vrouw is. Dit was voor de studenten iets onmogelijks. Transseksualiteit was voor deze studenten dus een onbekend begrip en werd ook niet getolereerd.

En of het genderteam kickt op transseksuelen in de beginfase? Ik weet het niet. In het UMCG word je begeleid door een maatschappelijk werkster, hetzij met individuele hulp, hetzij door groepsbijeenkomsten. Al een paar maanden voordat je begint met de RLE krijg je te maken met deze maatschappelijk werkster. En maanden na de SRS kun je nog steeds een beroep op haar doen. De naams- en geslachtsverandering bij de burgelijke stand regelt zij grotendeels voor je. Zo heeft zij mij geholpen toen ik problemen had bij mijn werkgever. Maandag komt ze bij mijn werkgever op visite.
Gebruikersavatar
Wendy B
ForumFan
Berichten: 381
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:39
Locatie: Hilversum

Bericht door Wendy B »

Laat ik het zo zeggen:

Hierboven werd al de vraag gesteld of Nederland echt zo tolerant is.
Ik denk eigenlijk niet: Nederland lijkt steeds meer op een bekrompen, conservatef provinciedorpje, zoals ook al blijkt uit dit draadje.
Het lijkt hier wel of je een breikransje van CDA-dames hoort klagen over 'vervagende normen & waarden' van tegenwoordig.

Hoeveel tolerantie wil je van anderen verwachten als je zelf al allerlei T*s het recht ontneemt zich T* te mogen noemen ?

Als ik geconfronteerd word met de associatie met Kelly (die ik overigens ook alleen maar van horen zeggen ken) dan is mijn antwoord simpel en helder: ofwel de vergelijking met homo's zoals hierboven al gesteld heb, of gewoon de mededeling dat ik dat niet doe).

En wat de acceptatie van 'extreme' T*s betreft: Krijgt de Telgraaf of Veronica boze brieven van kijkers/lezers ? Nee, want in tegenstelling tot de bewering hierboven wordt Kelly juist wel geaccepteerd, meer dan de gemiddelde T*.
De enige die zeuren over Kelly zijn de T*s zoals in dit draadje.

Ik heb een tijdje geleden (van het reïntegratieburo) het verwijt gekregen dat ik een houding had 'alsof het volkomen normaal is' om mij als vrouw te kleden.
Dat vond ik geen kritiek, want dat was namelijk ook mijn bedoeling.
Als je als T* zelf al begint om er een probleem van te maken, dan kun je van je omgeving niet verwachten dat ze dat dan niet doen.
Daarin zit de sleutel van de acceptatie.
Mensen distantiëren zich van de problemen van een ander, dus als je jezelf presenteert als probleem of als patient, dan gaan mensen je om die reden afwijzen.
En dat is het verschil met Kelly of met die dragqueens op homo-festiviteiten.
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
Gebruikersavatar
Ciska Lacomte
Banned Lid
Berichten: 569
Lid geworden op: za mei 27, 2006 19:15

Bericht door Ciska Lacomte »

Laten we wel wezen; Niet zo lang geleden werd in een commentaar in 'de Volkskrant' Nederland (holland?) omschreven als één grote apres-ski hut. Al met al wordt er in de media heel veel aandacht besteed aan transgenders. Laat ik als voorbeeld de eerste V=>M ex-transseksueel noemen die ik ooit ontmoet heb (1984): Ik heb hem inmiddels al drie keer op televisie gezien bij verschillende serieuze(re) programma's. Hij is dus iemand die werkelijk z'n nek uitsteekt om 'het fenomeen' uit te dragen.
Maar wie kijkt daarnaar?.......
Alles wat met pijn, sex, vernedering en puberaal (wan-)gedrag te maken heeft dringt door tot 'Sjonnie & Anita' (liedje van de Heideroosjes), Ben je wel helemaal lekker als je in het Big Brother huis wil wonen, wetend dat al die stakkers uit pure afgestomptheid niks opwindenders in hun leven hebben dan kijken naar Big Brother, Starmaker of Idols? Blijkbaar zijn de 'normen en waarden' in de 21ste eeuw vooral: Leedvermaak, een ander voor schut zien staan en vreselijk veel zuipen. Dat is allemaal niet erg; want goed voor de economie (neukonomie, zeg ik altijd)- Zolang iemand ergens een hoop poen aan kan verdienen mag alles.
We zouden samen een Soap moeten maken die het ook in het buitenland goed doet- Heeft vééél meer impact dan een flyertje........
Wij zijn gewoon mensen op zoek naar Waardigheid. Dat is nou eenmaal niet "Sexy" (lees: economisch interessant), want Waardigheid is niet te koop; integendeel.
Lieve Wendy, ik heb ook mijn ervaring met 'het integratiebureau'. Gelukkig is mij al heel snel eerlijk verteld dat het UWV op basis van 'no cure, no pay' met ze samenwerkt. Dat maakt het voor mij een stuk duidelijker: Het gaat ze helemaal niet om jouw (mij)! Het gaat om de centjes.
Wat interessert hun jouw waardigheid? Als ze je niet binnen 'de gestelde termijn' uit hun kaartenbak kunnen lichten gaat het ten koste van de winst. Ik KAN daar niet aan meedoen. Het is voor mij net als met tuinbonen. Je gaat er niet dood van, maar mijn slokdarm werkt gewoon de andere kant op als het toch moet. Het lúkt me echt niet om dat te slikken.
Ik vraag me al meer dan dertig jaar af of het niet wat makkelijker kan. Het zou zo fijn zijn als je ergens binnenkomt: "Hallo, ik ben Carla en ik ben Transsexueel", de reactie dan zou zijn: "We zouden het toch zeer op prijs stellen als je dan de volgende keer een jurk of een rok draagt, in plaats van mannenkleren".

Misschien zijn wij wel een soort tuinbonen...........?

Ondertussen ploeteren we gewoon verder. Deze website, TenT- avonden, LKG. etc. etc. Het helpt in ieder geval onze 'jongere zusjes' op weg. Misschien snapt Kelly inmiddels dat je als BN-er ook waardevolle dingen voor anderen kunt doen.
En wat je verder ook vindt, foto's in de playboy zijn toch veel meer 'passable' dan wat je op te veel Personal Webpages van velen van 'ons hier' ziet. Klik maar eens op wat links bij een aantal profielen. Geeft mij toch wel eens de behoefte een petitie te starten om hier wat 'strenger aan de poort' te zijn.
Je mag het natuurlijk zelf weten wanneer je als T-girl lekker 'horny' op het internet wil staan, maar doe dan niet net of IK 'ook zo' ben.
Waardigheid, zusters. Waardigheid, Waardigheid.....
Velen van ons zijn nog net genoeg man (geweest) om te kunnen begrijpen dat de emancipatie van de vrouw niet betekent: 'het recht om een pantalon te dragen'. Het gaat de 'radicale wijven' om Waardigheid.
We willen serieus behandeld worden, helemaal niet genomen worden.

Sorrie, meiden. Het moest er even uit. Schreeuw maar lekker terug tegen me, dat mag -moet zelfs-. Dan weet ik tenminste wat ik nog meer uit moet leggen.

Kusje,

Carla.
Everybody's got something to hide except me and my monkey.
Silvia_
dagelijks aanwezig
Berichten: 198
Lid geworden op: za mar 26, 2005 16:35

Bericht door Silvia_ »

Hoi Carla,

Ik ben bij dat je je hart hebt kunnen luchten. Wat je verteld zit een grote kern van waarheid in. Maar wij kunnen het niet van de ene op de andere dag veranderen. Vooral Nederlanders is een soort kuddevolk. We noemen ons wel tolerant maar dat zijn we totaal niet. De tolerantie in Nederland is een vorm van angst. En omdat velen niet voor hun eigen mening durven uit te komen lijken wij tolerant. Even een heel gevoelig onderdeel waar ik tijdens een Nederlandse documentaire ben achtergekomen. De jodenvervolging is tijdens de tweede wereldoorlog niet alleen aan de Duitsers te wijten. Ook in Nederland werden de Joden gehaat. Het gros van de Nederlanders zeiden daar destijds niks over maar schoten de Joden ook niet te hulp. Mede door de economische recessie in die jaren en het handelsgedrag van de Joden, konden de Nederlanders de Joden wel schieten. De Joden die de vernietigingskampen hadden overleefd werden alles behalve hartelijk in Nederland ontvangen. Uitspraken als: "We hadden verwacht dat je nooit weer terug zou komen" waren meer regel dan uitzondering.

De afgelopen jaren hoorde je vaak tussen neus en lippen door negatieve verhalen over allochtonen. Iedereen hield zich stil totdat Pim Fortuyn bepaalde uitspraken deed. Iedereen was het ineens met de mening van Pim Fortuyn eens. Was dat negatieve beeld over allochtonen er dan niet eerder en dan van de ene op de andere dag ontstaan?

“Homoseksualiteit wordt toch volledig getolereerd?”, hoor ik vele Nederlanders zeggen. Als ik met homo' of lesbiennes praat dan blijkt het toch heel anders te zijn.

Een televisiedocumentaire over travestie en transseksualiteit zal geen oplossing bieden. Slechts een kleine groep mensen volgt deze documentaire. Dit is dan ook de groep door wie wij wel serieus genomen worden. De doorsnee Nederlander moet echter kijken naar programma's waar de buren, de familie, de vrienden en de kennissen ook naar kijken. Anders hoor je er namelijk niet bij. Dus als je wilt dat travestie en transseksualiteit in de belangstelling komt te staan, dan moet je een vermakend televisieprogramma maken waarin wij belachelijk worden gemaakt en niet serieus worden genomen en waar de doorsnee Nederlander zich mee kan vermaken. Hopelijk gaat de doorsnee Nederlander eindelijk eens nadenken en durft de Nederlander eens voor zijn eigen mening op te komen en zijn mening ook te verdedigen.

Groetjes,
Edith
Gebruikersavatar
Ciska Lacomte
Banned Lid
Berichten: 569
Lid geworden op: za mei 27, 2006 19:15

Bericht door Ciska Lacomte »

Lieve Edith,

Ik krijg het altijd een beetje benauwd als de jodenvervolging ter sprake komt. Dat is voor mij nog steeds het summum van iets wat nooit, nooit meer mag gebeuren. Ik heb mensen gesproken die de jaren 40-45 overleefd hebben, en ik tril over mijn hele lijf als ik alleen maar aan die personen denk. Wat een onvoorstelbare verschrikkingen hebben zij meegemaakt!
Weet je wat ik nog het meest gruwelijk vind?
Als je de aantallen Nederlandse Joden die zijn omgekomen vergelijkt met hun Italiaanse verwanten.
Ondanks het feit dat de Italianen (Mussolini) de kant van Hitler gekozen hadden en Nederland niet, zijn er toch vele, vele malen meer Nederlandse Joden gedeporteerd dan Italiaanse.
Dat komt omdat 'wij Hollanders' zo gezagsgetrouw zijn. Wij houden keurig overal een boekhouding van bij en die overhandigen we braaf aan de eerste de beste ambtenaar die erom vraagt.
Daardoor hoefden de Nazi's niet te vragen of te zoeken naar 'die Juden', ze kregen ze letterlijk op een briefje aangereikt
De Italianen daarentegen weten gewoon dat je ambtenaren, bureaucraten en wat dies meer zei, niet kunt vertrouwen. Zij doen er van alles aan om 'het gezag' te ondermijnen. Dat maakt zo'n land minder goed georganiseerd, maar kijk eens naar de Kunst, de stedenbouw en naar de aantallen Joden die het daar overleefd hebben.
Die houding van "netjes volgens de regeltjes" is precies wat Nederland zo onbegrijpelijk maakt voor de rest van de wereld. Tien jaar geleden keken alle buurlanden enorm tegen ons op: Holland was het mooiste land ter wereld: zo vrij, zo tolerant. De laatste keren dat ik in België en Engeland was werd ik vierkant uitgelachen. De Britten pisten in hun broek: In London waren er 'maar een paar metro's en bussen' opgeblazen. In Amsterdam maar liefst één fietser omgelegd: "Mijn hemel, wat gaat jullie mooie Nederland toch vreselijk gebukt onder het terrorisme..."
Holland geloofde écht dat 'we' keihard getroffen werden door terreur. Was dat ook zo?
Nee, natuurlijk niet. Als T. van Gogh zijn soort dingen even grof, veelvuldig en nadrukkelijk over Ajax of Feyenoord gezegd zou hebben, was hij mogelijk al veel eerder te grazen genomen.
Nederland vond dat we geplaagd werden door terreur omdat 'de Bende van Balkenende' zei dat we dat hóórden te vinden.
Dáárom ga ik tekeer tegen iedereen die niet zélf beslist, die weigert in te zien dat "VRIJHEID" betekent dat je jezelf verplicht tot het aanvaarden van de gevolgen van je eigen gedrag. De laatste ambtenaar die tegen me zei: "Ik doe ook alleen maar wat me is opgedragen", zat tien minuten na die uitspraak bijna te huilen. Ik heb niet geslagen, gescholden of geschreeuwd, maar ik heb 'm héél erg laten voelen wat een klein kind hij in mijn ogen was.

De ergste Nazi's zijn niet de kaalkoppen met de hakenkruizen. Het grootste gevaar zit 'm in de lamzakken die zichzelf zo braaf vinden 'omdat ze weten hoe het hóórt'.

Misschien ben ik gewoon een anarchist (Trannarchist :-?)
Everybody's got something to hide except me and my monkey.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Toch even relativeren. Want ik heb anderhalf jaar lang in mijn vrije tijd vrouwenkleren (+ borsten) gedragen terwijl ik niet gemake-upped was. Heel raar aangekeken door heel veel mensen (en logisch ook: zoiets zie je ook niet elke dag), maar intolerant? Viel 100% mee: op een paar keer nageroepen zijn na nooit veel gemerkt van intolerantie!

Ook binnen mijn familie ben ik goed geaccepteerd. Niemand die er moeilijk doet. Nu weet ik dat ik op dit punt vermoedelijk een (gelukkige!) uitzondering ben, maar 't moet me toch even van 't hart - voordat het beeld zo negatief wordt dat niemand zich meer durft te "outen". Ik heb wel altijd iedereen vanuit mijn gevoel het recht gegeven om mijn keuze niet te snappen of af te wijzen (ik ben mij pas gaan outen toen ik zover was dat ik dat kon) - misschien hielp die vrijheid anderen om mijn keuze te accepteren. Anderen hebben vaak ook tijd nodig gehad om mij in een andere vorm te accepteren - ik heb ze die tijd ook gegeven en heb altijd geprobeerd om mensen indien mogelijk niet met mijn keuzes te overvallen.

Over een paar weken ga ik (met make-up) over op het werk, ik zal jullie laten weten hoe dat uitpakt.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
gast
Eredivisie
Berichten: 802
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 12:18

Bericht door gast »

Frederique_ schreef:Toch even relativeren. Want ik heb anderhalf jaar lang in mijn vrije tijd vrouwenkleren (+ borsten) gedragen terwijl ik niet gemake-upped was. Heel raar aangekeken door heel veel mensen (en logisch ook: zoiets zie je ook niet elke dag), maar intolerant? Viel 100% mee: op een paar keer nageroepen zijn na nooit veel gemerkt van intolerantie!
Legt er een beetje aan waar je woont. In delen van de gemeente waar ik woon, en je loopt er bij als "man" in rok, in een half jaar sta je bekend als een dorpsgek. Zelf merk je daar niets van - men ziet je staan, kijkt je een keer na, maar achter je rug gaan roddels aan de lopende band het dorp door. Dat is geen tolerantie. Men durft je gewoon niet aan te spreken...

Kitty.
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Kitty Mermaid schreef:Zelf merk je daar niets van - men ziet je staan, kijkt je een keer na, maar achter je rug gaan roddels aan de lopende band het dorp door. Dat is geen tolerantie.
Er wordt genoeg geroddeld over alles en iedereen... Of je nou transseksueel bent of niet.

De dikke van Dale zegt:
to·le·ran·tie (de ~ (v.))
1 verdraagzaamheid jegens andersdenkenden
2 (~s) [techn.] toegestane afwijking van een bepaalde norm
3 [med.] mate waarin bepaalde stoffen worden verdragen
4 [med.] afnemende werking van een geneesmiddel of drug bij gewenning
Zolang je dus niet je huis uit getreiterd wordt, is er dus gewoon sprake van tolerantie in mijn ogen...
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
gast
Eredivisie
Berichten: 802
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 12:18

Bericht door gast »

Chantal C. schreef: Zolang je dus niet je huis uit getreiterd wordt, is er dus gewoon sprake van tolerantie in mijn ogen...
Is waar, Chantal. Het dorp waar ik het over heb, 3 km hier vandaan, is allemaal nieuwbouw. Gemiddelde gezinnen (man, vrouw, 2,4 kinderen en een hond :wink: ) , allemaal jonge gezinnen. De samenstellimng is dus nog niet gemengd, ouderen zijn er niet.
Toen ik net aan "om" was, zou ik eens langsgaan bij een kennis daar. Zij had daar enorm veel moeite mee. "Als ze mij met jou zien dan gonst de buurt weer!" Ik weet waar zij op doelde: een tijd terug is een gezin wie afweek van het gemiddelde bijna het dorp uitgetreiterd. Ik ken geen details, maar ik wist waar zij bang voor was. Toen moest ik mij nog behelpen met een haarwerk en ik moest nog veel leren. Hoewel ik trots was op mijzelf was ik dus niet passabel genoeg.

Nu is dat voorbij. Ik ben nu wel passabel genoeg en wordt ook daar gewoon als vrouw gezien, of beter als een meid. Tuurlijk wordt er geroddeld achter mijn rug om, os je nu trans bent of niet. Maar ik denk dat de manier hoe je je opensteld en hoe je je gedraagt veel respect kan afdwingen bij anderen. Ik pas dus in de tweedeling waar de maatschappij nu eenmaal mee werkt, en dat je anders bent geweest in het verleden maakt niet veel meer uit.

Kitty.
Silvia_
dagelijks aanwezig
Berichten: 198
Lid geworden op: za mar 26, 2005 16:35

Bericht door Silvia_ »

In de stad Groningen heb ik helemaal geen problemen met mijn transitie. De mensen hier in de binnenstad zijn in het algemeen hoog opgeleid en komen uit alle windstreken van de wereld. Ook ouderen hebben geen problemen met mijn transitie en praten er openlijk over.

Maar als ik voor m'n werk naar Nieuweschans moet (dat ligt in oost Groningen tegen de Duitse grens aan), daar hebben ze nog nooit gehoord wat een transseksueel is. In deze regio staat Lenin nog letterlijk op een voetstuk, is het de enige gemeente in Nederland met een NCPN-wethouder en men weet men volgens mij niet wat er in de rest van de wereld gebeurd. De laatste maanden ben ik een paar keer naar deze klant geweest. Men kijkt men wat vreemd aan en durft niks tegen mij te zeggen. De twee personen met wie ik iets te maken hebben mij nog nooit iets gevraagd wat betrekking heeft tot mijn transitie. Ze blijven mij aanspreken bij mijn oude naam en gebruiken nog steeds de woorden: "hij", "hem" en "zijn"; dit tot grote ergernis.

Een collega van mij (hij is 45, heeft als vooropleiding Atheneum en is afgestudeerd aan de HTS) wist niet wat transseksualiteit was. Dit verbaasde mij nogal. Als hij het niet weet, ga ik er vanuit dat ik meerdere collega's heb die niet wisten wat transseksualiteit is.

Door de aanhoudende problemen bij mijn werkgever, zit ik er aan te denken om op zoek te gaan naar een andere werkgever. Maar ik hoef er nu niet aan te denken dat er een werkgever is die mij wil hebben (afgezien van de SRS). Als transseksueel (of transgender) is het veel moeilijker om aangenomen te worden. Ondanks je transseksualiteit niks met je kwaliteiten te maken heeft, zal dit toch een afweging voor het bedrijf zijn om je maar niet aan te nemen. Dit lijkt me niet echt tolerant.

Groetjes,
Edith
Gebruikersavatar
Arike
Eredivisie
Berichten: 525
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 22:44
Locatie: omg. Utrecht
Contacteer:

Bericht door Arike »

Edith schreef:Dus als je wilt dat travestie en transseksualiteit in de belangstelling komt te staan, dan moet je een vermakend televisieprogramma maken waarin wij belachelijk worden gemaakt en niet serieus worden genomen en waar de doorsnee Nederlander zich mee kan vermaken. Hopelijk gaat de doorsnee Nederlander eindelijk eens nadenken en durft de Nederlander eens voor zijn eigen mening op te komen en zijn mening ook te verdedigen.
Even geen tijd voor een heel lange reactie. Een vermakend programma zou ik zeker wel toejuichen, maar ik vraag me werkelelijk af of Nederland daar wel klaar voor is, en of dat ooit zal gebeuren. De grote massa in Nederland heeft zo'n gebrek aan zelfspot (dat zullen onze calvinistische roots wel zijn). En aan zo'n publiek iets vermakelijks, maar toch confronterends laten zijn. Het resultaat zal zijn kamervragen, rollende koppen bij de omroep (nou ja hopelijk, is de werkelijkheid minder negatief dan ik nu doe voorkomen).
Maar wat zelfspot betreft, zou ik zo graag zien dat Nederland wat zou leren van de Britten. Toen bijvoorbeeld voor het eerst 'Allo 'Allo op de Nederlandse buis was (ik weet niet meer precies wanneer, maar dat zal zo'n 20 jaar terug zijn geweest), toen had ik al zoiets van: Zo'n soort comedy maken waarin compleet de draak wordt gestoken met de oorlog, met de vijand, maar ook met het eigen leger en het verzet, waarin meisjes snorren opplakken en mannen corsetten aantrekken, dat had in Nederland nooit gekund en ik denk ook niet dat het nu, in 2006, wel zal kunnen. De draak steken met de oorlog (of nog erger: de politionele acties), iedere week opnieuw in een amusementsprogramma, het zou een enorme rel zijn. Een trauma verwerken, dat nooit: op een gegeven moment is er toch immers niemand meer die het heeft meegemaakt, dan hoeven we er niet meer over te praten. Veel makkelijker, we maken gewoon dan opnieuw dezelfde fouten en kweken opnieuw weer maatschappelijke trauma's.
Nederlanders willen nou eenmaal liever niet zien, wat ze willen vergeten of negeren. En ja, hoe je dat veranderen???
Nederlanders verwachten toch dat je normaal bent, nee erger nog normaal wilt zijn en dat huisje, boompje, beestje daar ginds tussen die fijne buren in die mooie vinex-wijk, dat je dat oprecht wilt.
Nee, je moet vooral normaal zijn.. Ach, tenzij je artiest bent (een Kelly bijvoorbeeld), dan mag je een "rare" zijn en dan lachen we met zijn allen om je. Maar stel je toch eens voor dat je artiest zou willen worden (Sonneveld kon het destijds zo treffend verwoorden).
Het was het Nederland van de "vrije" jaren 60 waarin moeders dan de schrik om het hart sloeg en dachten: "het zal je kind maar wezen..."
En is het er nu beter op geworden :-?
Nou ja, toch een wat langere en cynische reactie dan ik had gewild, maar ja..
groetjes,
Arike

"But life is too short
Better listen to yourself"
Plaats reactie