Kelly, Beeldvorming en Seksualiteit

Algemeen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Edith schreef:“Homoseksualiteit wordt toch volledig getolereerd?”, hoor ik vele Nederlanders zeggen. Als ik met homo' of lesbiennes praat dan blijkt het toch heel anders te zijn.
Maar werkt de gaywereld dat niet een beetje in de hand? Van de week sprak ik een (heterosexuele) vrouw over de Canal Parade. Haar reactie was er eentje van: "Ja sorry hoor ik kan er niet aan wennen! Niet normaal!" Vervolgens zei ze later: "Wij gaan als hetero's toch ook niet in ons blote kont op een boot staan dansen?" Dat vond ik wel treffend. Je wil serieus genomen worden, maar je zet jezelf neer op een manier die anderen "belachelijk"vinden.
Edith schreef:Dus als je wilt dat travestie en transseksualiteit in de belangstelling komt te staan, dan moet je een vermakend televisieprogramma maken waarin wij belachelijk worden gemaakt en niet serieus worden genomen en waar de doorsnee Nederlander zich mee kan vermaken.
Een programma als "Over mijn lijk!" van BNN werd anders wel heel goed bekeken en heel nederland praatte erover. Een vermakend programma zal in mijn ogen toch weer een beeld oproepen van "ja het zijn gewoon doorgedraaide homo's!"

Over mijn lijk!
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Kim_E schreef:Maar wat zelfspot betreft, zou ik zo graag zien dat Nederland wat zou leren van de Britten. Toen bijvoorbeeld voor het eerst 'Allo 'Allo op de Nederlandse buis was (ik weet niet meer precies wanneer, maar dat zal zo'n 20 jaar terug zijn geweest), toen had ik al zoiets van: Zo'n soort comedy maken waarin compleet de draak wordt gestoken met de oorlog, met de vijand, maar ook met het eigen leger en het verzet, waarin meisjes snorren opplakken en mannen corsetten aantrekken, dat had in Nederland nooit gekund en ik denk ook niet dat het nu, in 2006, wel zal kunnen.
Er zit een groot verschil tussen de positie van Engeland en Nederland: de oorlog werd niet op Britse bodem uitgevochten en men zal er dus gemakkelijker de draak mee kunnen steken zonder dat dat als aanstootgevend wordt gezien.

Toen diezelfde Britten "Spitting image" op de TV brachten zijn in datzelfde Engeland meerdere keren kamervragen gesteld over iets wat in dat programma naar voren kwam - omdat het toen toch wel heel dichtbij kwam. Ook daar kan lang niet alles.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Chantal C. schreef:Maar werkt de gaywereld dat niet een beetje in de hand? Van de week sprak ik een (heterosexuele) vrouw over de Canal Parade. Haar reactie was er eentje van: "Ja sorry hoor ik kan er niet aan wennen! Niet normaal!" Vervolgens zei ze later: "Wij gaan als hetero's toch ook niet in ons blote kont op een boot staan dansen?" Dat vond ik wel treffend. Je wil serieus genomen worden, maar je zet jezelf neer op een manier die anderen "belachelijk"vinden.
Ik denk dat je dat dan niet helemaal goed begrepen hebt.

Bij homo's is er, net als bij travestie, een enorm verschil in beleving tussen homo's onderling. Er zijn homo's die zich op die dag op die manier gewoon vermaken. 't Is een manier van uiten van het homo-zijn, waar groepen homo's naar toe leven. 't Is niet mijn manier - maar leven en laten leven - ze zitten er niemand mee in de weg en als je een manier zoekt om op de TV te komen dan kan het inderdaad goed op die manier.

De andere kant van die parade merk je pas als je in Amsterdam zelf bent: het "normale homo"-gehalte is werkelijk veel groter dan in andere weekeinden. Je ziet veel meer homo's hand-in-hand lopen. Ik vind het zelf altijd goed om te zien dat iets dat die mensen normaal niet durven (even los van de vraag of dat aan de angst bij die homo's of aan meetbare gevolgen in hun omgeving ligt) dan ineens wel gebeurt.

Nog een andere kant, eentje die door ons als T*'s werkelijk te veel onderschat wordt, is dat de parade door de media aangegrepen wordt om in de komkommertijd de homo's in het nieuws te brengen. En het COC heeft dat dit jaar aangegrepen om de belangen van homo's in het buitenland te gaan belichten, en om de manier waarop homo's door de Nederlandse ministers "niet gesteund" wordt te benadrukken. Het geeft ze dus een platform voor hun politieke uitspraken.

En hoe doen wij, T*'s, dat? Waar ligt ons platform voor politieke uitspraken? Hoe brengen die zichzelf in het nieuws?

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Ik snap je verhaal. Maar kijk nou eens met een andere bril van buiten naar dat alles! Snap je het?

Zoals homo's dingen beleven (en wellicht T*'s ook), zo hoeft het niet voor de "buitenwereld" te zijn. Die hebben al vooroordelen en op deze manier versterk je dat alleen maar bij de onwetende mensen. Beeldvorming!

Dingen kunnen vanzelfsprekend zijn, maar iemand die er geen weet van heeft ervaart het totaal niet als vanzelfsprekend.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Chantal,

Natuurlijk ken ik de kritiek (en ik heb het zelf ook jarenlang zo gezien). Totdat ik eens in Amsterdam was (en niet wist dat er een Gay Pride was, maar het gewoon opviel dat er heel veel homo's hand-in-hand liepen). En totdat ik lid werd van het COC, juist om te zien hoe het komt dat de homo-organisatie zo veel effectiever is dan de T*-organisaties bij elkaar. En dan kom je tot dit soort gedachtes...

Maar ik zou zeggen: denk graag mee hoe we de T*-organisaties beter op de kaart krijgen waardoor er meer voor de doelgroep (incl. jouzelf) voor elkaar komt!

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Frederique_ schreef:Natuurlijk ken ik de kritiek (en ik heb het zelf ook jarenlang zo gezien). Totdat ik eens in Amsterdam was (en niet wist dat er een Gay Pride was, maar het gewoon opviel dat er heel veel homo's hand-in-hand liepen). En totdat ik lid werd van het COC, juist om te zien hoe het komt dat de homo-organisatie zo veel effectiever is dan de T*-organisaties bij elkaar. En dan kom je tot dit soort gedachtes...
Zeg nou eens eerlijk hoeveel mensen worden er lid van een COC en leren dan andere dingen kennen?

Als je wilt dat de "goegemeente" je accepteert en respecteert, zul je toch echt bij jezelf moeten beginnen en dat beeld veranderen.

In je blote kont op een boot gaan dansen (heb ik geen moeite mee) draagt daar niet echt aan bij...
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Chantal C. schreef:Als je wilt dat de "goegemeente" je accepteert en respecteert, zul je toch echt bij jezelf moeten beginnen en dat beeld veranderen.
Een deel van de homo's wil graag in een blote kont op een boot (for whatever reason). Mogen ze? Waarom accepteer en respecteer jij homo's die in hun blote kont op een boot staan niet en andere homo's wel?

Misschien wordt het wel tijd dat veel meer mensen abnormaal gaan doen. Zodat het niet meer opvalt als er een parade met (half-)blote mensen door de grachten vaart :wink:

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Frederique_ schreef:
Chantal C. schreef:Als je wilt dat de "goegemeente" je accepteert en respecteert, zul je toch echt bij jezelf moeten beginnen en dat beeld veranderen.
Een deel van de homo's wil graag in een blote kont op een boot (for whatever reason). Mogen ze? Waarom accepteer en respecteer jij homo's die in hun blote kont op een boot staan niet en andere homo's wel?
Als je leert lezen heb je net kunnen lezen dat het mij niks uitmaakt. Waarom zeg je dit tegen mij dan?
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Chantal,

Omdat je letterlijk schreef: "Je wil serieus genomen worden, maar je zet jezelf neer op een manier die anderen "belachelijk"vinden.". Je legt het probleem dus bij de gays neer: die moeten als ik je goed samenvat "normaler" doen.

Je had het probleem ook bij de heterosexuele vrouw die je sprak kunnen neerleggen: "Hoeveel gay-prides zouden er nodig zijn voordat die vrouw dit soort dingen normaal gaat vinden?" o.i.d..

Dat je dat niet doet zegt iets over de mate waarin je de mensen die op die manier op een boot staan accepteert en respecteert.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Hoe het land waar Calvijn de invloedrijkste persoon uit de geschiedenis lijkt te zijn, ooit door de rest van de wereld als tolerant te boek heeft kunnen staan lijkt een raadsel, maar het is ons toch een hele tijd gelukt die schijn op te houden.

Ik verwacht helaas niet dat het woord calvinist de komende tijd nog als een vreselijk scheldwoord zal worden beschouwd.

Irene
Kleine stapjes
Gebruikersavatar
Ciska Lacomte
Banned Lid
Berichten: 569
Lid geworden op: za mei 27, 2006 19:15

Bericht door Ciska Lacomte »

Ik lees vaak in diverse draden dat we veel mensen tegenkomen die niet weten wat transsexualiteit is. Ik ben me ervan bewust dat ik bijvoorbeeld vaststel dat er best vaak programma's en films op televisie zijn waarin TS wel degelijk een onderwerp is. Maar dat onderwerp maakt so wie so deel uit van mijn leven, dus waarschijnlijk ben ik extra alert.
Tegelijkertijd zie ik 'in real life', gewoon op straat dus, vrijwel nooit een 'soortgenoot'.
Zou het niet gewoon zo kunnen zijn dat wij te zeldzaam zijn om in de belevingswereld van het gros der mensheid voor te komen.
Verder weet ik heel goed -zie mijn eerdere tirade- dat het wereldbeeld wat 'Hilversum' en zeker 'Aalsmeer' proberen te presenteren heel erg gefilterd is.
Ik denk dat je, als je de media opzoekt, moet kiezen voor een hele integere manier. Een programmaserie als "Je zal het maar hebben" van BNN bijvoorbeeld, heb ik de keren dat ik het zag met respect bekeken.
Misschien zijn wij gewoon niet boeiend. Enerzijds jammer want niet heel de stad viert feest als je door de transitie heen bent. Aan de andere kant uitstekend. Men kijkt eens naar je, maar twee seconden later zijn de boodschappen voor het weekend alweer belangrijker. Best geruststellend eigenlijk.
En dat ik hoegenaamd nooit een (ex-)TS in het wild zie, zelfs niet op dagen en plekken waarvan ik toch zeker weet dat ik er bijna over struikel, moet toch wel een teken zijn dat we onzichtbaar zijn in dat decor van heel veel mensen die geen van allen 'gewoon' zijn, en daardoor juist heel gewoon.
Everybody's got something to hide except me and my monkey.
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

@Carla:
Ik ben net als jij natuurlijk veel alerter op dit gebied (het spotten van T's) dan de gemiddelde Nederlander. Ik kom dan ook regelmatig een T tegen in het normale leven (dus buiten de speciaal voor T's georganiseerde evenementen). Ik heb het nooit geturfd, maar ik schat toch wel gemiddeld een paar keer per maand.
Wat de belevingswereld van de massa betreft heb je 100% gelijk, als ze je al spotten is het een momentopname die al snel weer verdrongen wordt door de dagelijkse beslommeringen.

Op zich heb ik de afgelopen jaren met die wetenschap wel mijn voordeel gedaan, want daardoor ben ik me veel vrijer gaan gedragen.


Irene
Kleine stapjes
michelle1983
ff weer wat posten
Berichten: 44
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 20:58

Bericht door michelle1983 »

Ten tijde van Kelly in Big Brother zat ik nog op de middelbare school, in 5 VWO. En ondanks dat Kelly dan wel niet representatief is voor de hele "populatie", heeft ze op dat moment wel echt een bijdrage geleverd. Niet eerder kwam transseksualiteit ter sprake op school. Zowel leerlingen als leraren hebben er toen veel over geleerd, omdat het ook in de lesstof terecht kwam. Er zijn hele mooie gesprekken gevoerd hierover en met name meisjes konden er begrip voor op brengen. Jongens hadden er in de regel wat meer moeite mee.

Ik denk dat ze op dat moment een mooie bijdrage heeft geleverd in de samenleving, toch wel. Tegenwoordig is dat wel anders denk ik.
Josette
Forumdiva
Berichten: 1470
Lid geworden op: ma dec 09, 2002 22:51

Bericht door Josette »

Irene schreef:Hoe het land waar Calvijn de invloedrijkste persoon uit de geschiedenis lijkt te zijn, ooit door de rest van de wereld als tolerant te boek heeft kunnen staan lijkt een raadsel, maar het is ons toch een hele tijd gelukt die schijn op te houden.

Ik verwacht helaas niet dat het woord calvinist de komende tijd nog als een vreselijk scheldwoord zal worden beschouwd.
Irene, je weet toch dat strenge calvinisten notoire leugenaars zijn, omdat ze zijn bijgebracht met een stelsel van wormen en naarden waarmee redelijkerwijs niet mee te leven valt, dus moeten die gasten altijd de realiteit veranderen omdat die nooit goed genoeg is. Over alles liegen, ook al is het onnodig.

Alles is door hun god godverdomme - het bekendste Nederlandse scheldwoord in de wereld - verboden, maar stiekum wordt het toch gedaan. Travestie bijvoorbeeld :P
liefs, Josette
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Frederique_ schreef:Dat je dat niet doet zegt iets over de mate waarin je de mensen die op die manier op een boot staan accepteert en respecteert.
Lezen! Ik heb het over de "goegemeente", oftewel het over grote deel van de nederlandse bevolking...

Zucht...
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Plaats reactie