lastig gevallen op straat

Algemeen

Moderator: Moderators

Jaimee
Eredivisie
Berichten: 620
Lid geworden op: vr dec 24, 2004 21:56
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jaimee »

Nou, ik ben nog nooit lastiggevallen hoor. Terwijl ik ook gewoon met de metro en tram in a'dam west kom. Ja, ook in de nacht! Geen opmerking, geen scheldpartijen en zeker geen lichamelijk geweld. Wel hoor ik wel eens gesmoes en dan hebben ze het erover of ik nou een jongen of een meisje ben.
Volgens mij is het ook je houding hoor. Als je veel angst uitstraalt ben je volgens mij eerder de sigaar dan als je zelfverzekerd rondloopt.
En meerdere (bio) vriendinnen gaan ook altijd midden in de nacht alleen naar huis op de fiets of lopend. Maar omdat het in Amsterdam meestal wel druk is loop je volgens mij ook minder risico.
Gebruikersavatar
Anakin_TS
ForumFan
Berichten: 294
Lid geworden op: vr aug 13, 2004 2:42
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Anakin_TS »

Ja, ik heb onder het werk veel gedacht over die scheldpartijen uit AMS-West. Dat moeten behoorlijk gefrusteerde sukkels zijn en ze weten dat er iemand in hun buurt is, die daar echt niet woont. Want laten we realistisch zijn. Ook dames van hun volk lopen er soms bij zoals ze dat zelf willen en als die in hun buurt wonen en hun overkomt het zelfde, dan hebben ze echt wel bezoek van echte mannelijke krachten uit hun familie. Wie lage taal uitkraamt verraad zichzelf. Mannen die alleen het zwakke geslacht kunnen domineren, ik kots op hun!
"Girl! No worries if your Slavic dude let you down!
Before sunrise there is a more courteous and more tall Slavic!
Ты нарисуй мне солнышко и нарисуй закат!

―Centurion to Anakin
Gebruikersavatar
Nixi O
ff weer wat posten
Berichten: 51
Lid geworden op: di sep 05, 2006 11:02
Locatie: Leiden

Bericht door Nixi O »

in principe ben ik door mijn handicap xtra kwetsbaar, maar daardoor zal ik in geval van nood ook des te sneller ultieme verdedigingsmaatregelen toepassen en dat dus ook wel uitstralen
en door mijn vroegere werk als deur''man'' op feesten en bij t lokale OJC
heb ik veel ervaring met halve zolen, zolang je zelf nog de humor kan inzien (soms) en ook nog steeds respect krijgt, zelfs of juist ? als vrouw nu, we kennen bijna iedereen en vice versa

nou ja ik zoek t niet op maar ga t ook niet uit de weg, ik wil graag dat een ieder in mn stadje zich veilig kan voelen

liefs Nixi O :)
van mij is er maar een, gelukkig, van jullie ook toch ?
Gebruikersavatar
Monica Dreamgirl
ForumFan
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 30, 2003 20:12
Locatie: Rotterdam

Bericht door Monica Dreamgirl »

Hoi,

echt lastig gevallen ben ik nooit. De enige keer was kort geleden toen ik van de tramhalte naar huis liep en werd achtervolgd door een neger op een fiets die me maar bleef aanroepen 'mevrouw, mevrouw'. Omdat stug doorlopen negeren niet hielp heb ik me op een gegeven moment omgedraaid en met een simpel 'sodemieter op, joh' was ik van hem af.

In Amsterdam en Rotterdam heb ik verder geen vervelende dingen meegemaakt, terwijl ik toch echt wel marokkaanse jongetjes tegenkom in de tram en op straat en ik ook 's nachts buiten kom. (De disco gaat tenslotte een keer dicht). Ik denk dat het te maken heeft met je houding en je uitstraling. Zeker zijn van jezelf en uitstralen dat er met jou niet te spotten valt beperkt je risico.

Maar soms kan je dus gewoon pech hebben, en in het geval van Natje moet dat denk ik zo zijn geweest. Met je kleding gaf je in elk geval geen aanleiding. Ik ben het met de eerdere tips eens: gewoon nog een keer proberen, alleen niet meer in je eentje gaan.

groetjes,

Monica
Ik ben mezelf.
Natje
is nieuw hier
Berichten: 5
Lid geworden op: ma sep 25, 2006 15:43

Bericht door Natje »

Hoi allemaal

Sorry dat ik nu pas weer reageer op de antwoorden.

Tja goed we zullen maar zeggen dat ik juist op de verkeerde tijd op de verkeerde plek was.
Zoals ik bij jullie hoort valt het best wel mee met lastig gevallen worden op straat.
Maar toch heeft het nu een diepe impact op mij gemaakt, goed misschien ben ik wel te voorzichtig op straat en straal ik dit uit.
Tja goed ik ben altijd bang dat ze toch zien / merken dat je geen vrouw bent en durf daarom nooit wat te zeggen op straat.
Goed dit is eigenlijk al fout maar het uiterlijk gaat wel heb hier nog nooit iets over gehoord dat ze het zagen of de eerst indruk het merkte zelfs niet toen ik ben uiteten geweest met mijn zus.
Maar ik zeg nooit iets als er een vreemde bij is.
Ik weet gewoon dat de stem totaal niet bij de persoon hoort :(

Nou ik ben vanaf het voorval niet meer buiten geweest, verder als de poort in de tuin kom ik niet :( durf niet.

:cry: :cry: :roll: :cry: :cry:
Antje
daar ben ik weer
Berichten: 18
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 20:13
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Antje »

Hoi Natje,

Altijd moeilijk om te zeggen hoe je met iets moet omgaan wat een grote impact op je heeft. Toch denk ik dat je er doorheen moet en er niet te lang mee moet wachten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet zo lang buitenkom als tv en daarom beperkte ervaringen heb. Voorzover ik niet opval, gebeurt dat toch wel als ik iemand aanspreek. Ik denk dat veel mensen uit onze kring dolgraag hun stem wat minder laag zouden willen hebben, maar ja het is veelal niet anders :(
Probeer het naar buiten gaan te structureren, zodat je de eerste keer in een 'veilige' situatie gaat en daarna in wat minder beschutte situaties. Elke keer een lijfwacht minder :)

Veel succes!
Liefs, Antje
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Inderdaad, als je het te lang uitstelt gaat het een eigen leven leiden.
Ik ga al heel wat jaren alleen over straat en niet eens altijd even passabel, toch heeft het nog zelden tot problemen geleid.

Ik hoop dat je er snel overheen kunt stappen.

Irene
Kleine stapjes
lief dinnetje
Eredivisie
Berichten: 874
Lid geworden op: di aug 29, 2006 19:19

Bericht door lief dinnetje »

De enige keer was kort geleden toen ik van de tramhalte naar huis liep en werd achtervolgd door een neger op een fiets die me maar bleef aanroepen 'mevrouw, mevrouw'. Omdat stug doorlopen negeren niet hielp heb ik me op een gegeven moment omgedraaid en met een simpel 'sodemieter op, joh' was ik van hem af.

Wil je dan niet weten wat die mens wou ?
Met negers heb ik ook al enkele ervaringen ..... zo gewoon tijdens de dag en tijdens het winkelen.
Vreemd om lezen misschien, maar die vragen je dus gewoon meteen ten huwelijk !?
Echt al zeker 3 keer meegemaakt, die komen op je af .... zeggen dat ze je een heel mooie vrouw vinden en dat ze met je willen trouwen .....
Dat is dan echt wel eventjes schrikken, maar ik vertel dan gewoon dat ik al gehuwd ben en dan nemen ze beleefd afscheid en gaan hun weg verder.
Al is dat dus wel eerst nogal beangstigend, maar nu loop ik dus zeker niet meer weg. Ik draag verder ook geen wapens en heb eigenlijk nog nooit echt last gehad de voorbije 10 jaar dat ik me als travestiet of als transseskuele vrouw in het openbaar begeef.
Al ben ik wel meer op mijn hoede als vrouw dan als man hoor.
Je bent toch iets meer een target ..... achtervolgen en die dingen dat ben ik al gewoon, maar dat zie ik niet meer als hinder.
Mannen jagen hé en ik ben een vrouw .... dus jagen ze op mij.
Hoort er bij zeker.

Ik draag wel steeds een broek hé (rok is nog enkel voor travestie-parties of als het echt heel erg warm is) ..... die dat me wil verkrachten zal toch wel heel goede papieren moeten hebben.
En als ze geen glijmiddel op zak hebben dan gaat het voor hen ook geen goed doen vrees ik.

Als ze me na een achtervolging dan toch durven aanspreken ... en ze spreken Nederlands, Frans of Engels dan zeg ik gewoon ..... Ik ben gelukkig getrouwd en ik heb 4 kinderen. (Gewoon een leugentje om bestwil)
En dan druipen ze toch wel af hoor, zo een beetje met de staart tussen de benen.
Spijtig wel dat er nooit eens iets knap tussen die venten zit, het zijn altijd zo van die gevallen die ik niet wil. Al zou ik op zo een direkte manier toch ook niet willen versierd worden. Ze moeten toch wel iets meer tact hebben. Het mannelijke primitieve instinct is bij sommige toch nog altijd sterk aanwezig.

Gr,

Melina
Franscien
dagelijks aanwezig
Berichten: 153
Lid geworden op: za okt 23, 2004 19:00
Locatie: Friesland

Bericht door Franscien »

Hallo Natje,

Heel vervelend voor je dat je zo bent lastig gevallen en dat dit je zelfvertrouwen zo enorm heeft beïnvloed. De schrik van je leven en daar moet je mee om leren gaan. Ik weet dat dit gemakkelijker is gezegd dan gedaan, maar je zult straks moeten proberen om de draad weer op te pakken.

Dat schuchtere gevoel om als vrouw over straat te gaan herken ik wel. Het is gewoon een kwestie van oefenen en naarmate het beter gaat ( je dus niet wordt lastig gevallen) zal ook je zelfvertrouwen weer gaan toenemen.

Ik weet zelf uit ervaring, dat wanneer je zo 'normaal' mogelijk doet de negatieve reacties wel meevallen.
Toch moet je als vrouw wel allert zijn, want zo als Melina al zij, mannen zijn jagers en jagen op vrouwen. Ook dit is even schrikken als je voor de eerste keer versierd wordt door een man :)
tijgertje
ForumFan
Berichten: 387
Lid geworden op: di jun 27, 2006 8:35

Bericht door tijgertje »

ja dat gevoel is raar
vandaag was ik op de kermis en floten een paar jongens naar mij :o

Ik had echt zoiets van huh
Gebruikersavatar
Monica Dreamgirl
ForumFan
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 30, 2003 20:12
Locatie: Rotterdam

Bericht door Monica Dreamgirl »

Hoi Melina,

Nee, ik had geen zin om uit te vinden wat hij wilde. Zoals je zelf aan het eind van je verhaal al zegt: iemand die me wil versieren zal met iets meer tact moeten komen en heel wat meer moeite moeten doen dan me op straat achtervolgen en naroepen. Ik vind het sowieso al onnadenkend dat iemand niet doorheeft dat zo'n actie als bedreigend kan worden ervaren. Mannen zouden wat dat betreft meer met hun hersens en minder met hun pik moeten denken.

groetjes,

Monica
Ik ben mezelf.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

En vrouwen, dan?

Nooit last gehad van irritant giechelende vrouwen (het zijn opvallend vaak vrouwen die mij half-hysterisch nagiechelen)?

Mannen en vrouwen zouden beter moeten nadenken voordat ze in het openbaar hun goed- of afkeuring over een anders uiterlijk geven.

En wij zouden beter moeten nadenken voordat we mannen hun houding en gedrag in z'n algemeen negatief, en vrouwen hun houding en gedrag in z'n algemeen positief waarderen. Zo zwart-wit ligt 't namelijk niet.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
tijgertje
ForumFan
Berichten: 387
Lid geworden op: di jun 27, 2006 8:35

Bericht door tijgertje »

Monica Dreamgirl schreef:Hoi Melina,
Nee, ik had geen zin om uit te vinden wat hij wilde. Zoals je zelf aan het eind van je verhaal al zegt: iemand die me wil versieren zal met iets meer tact moeten komen en heel wat meer moeite moeten doen dan me op straat achtervolgen en naroepen. Ik vind het sowieso al onnadenkend dat iemand niet doorheeft dat zo'n actie als bedreigend kan worden ervaren. Mannen zouden wat dat betreft meer met hun hersens en minder met hun pik moeten denken.
groetjes,

Monica
Mannen moeten idd es stoppen met hun pik te denken. Al denk ik niet dat ze dat kunnen :-?

Bij mij gister ook weer. Een jongen op mun msn het zeggen dat ie me leuk vind en dat ie met me wil afspreken.
Doe ik het eens gebeurd er gewoon niks :-? Vage gast
Frederique_ schreef:En vrouwen, dan?

Nooit last gehad van irritant giechelende vrouwen (het zijn opvallend vaak vrouwen die mij half-hysterisch nagiechelen)?

Mannen en vrouwen zouden beter moeten nadenken voordat ze in het openbaar hun goed- of afkeuring over een anders uiterlijk geven.

En wij zouden beter moeten nadenken voordat we mannen hun houding en gedrag in z'n algemeen negatief, en vrouwen hun houding en gedrag in z'n algemeen positief waarderen. Zo zwart-wit ligt 't namelijk niet.

Groetjes,

Frederique
Ja meestal zijn het helaas vrouwen die geen blad voor hun mond nemen :(
Als je het ziet oke maar houd het dan voor je
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Frederique_ schreef:En vrouwen, dan?
Inderdaad...:
Stiekem en stil, met blikken en briefjes
Van onze verslaggever Robin Gerrits AMERSFOORT

Reportage Meisjes kunnen vernietigend pesten, maar hun gedrag blijft veelal ‘onder de radar’ en onbestraft

De manier waarop meisjes pesten, wordt vaak vergoelijkt.

Maar het is een probleem, blijkt uit de massale belangstelling van docenten voor het project Koninginnen en Krengen.

‘Meisjes kunnen echt heel gemeen zijn. Ze manipuleren als de besten, veel beter dan jongens. Die zijn directer.’

Suzanne (16), leerlinge van het Johan van Oldenbarnevelt Gymnasium in Amersfoort, herkent net als haar vriendinnen de vernietigende kracht van meidenintimidatie.

‘Het kan zelfs tot anorexia leiden’, weet Noor (16).

Het verschijnsel is in Nederland altijd een beetje ondergesneeuwd onder de aandacht voor het veel zichtbaarder pesten. Meidenintimidatie is stiekemer, stiller, gaat met blikken en briefjes, niet met stompen en schreeuwen.

In Amerika, waar ze verder zijn in de erkenning en beschrijving van de schadelijke effecten, noemen ze het ‘pestgedrag dat onder de radar blijft’, zegt inleidster Anke Visser van het Project Preventie Seksuele Intimidatie (PPSI), dat donderdag in Amersfoort een conferentie organiseerde over meidenintimidatie onder de titel Koninginnen en Krengen. ‘We letten er vaak als volwassenen niet zo op. We zeggen vaak: ach, dat doen meisjes nu eenmaal.

Terwijl ze elkaar net zoveel schade kunnen toebrengen.’

Het gedrag is voor iedereen herkenbaar: samenklitten tegen anderen, manipuleren (‘gisteren was ik je vriendin, nu niet meer’), geruchten verspreiden, zichtbaar over anderen fluisteren. Hoe herkenbaar ook, voor de leraar die zou moeten ingrijpen is het veel minder tastbaar dan het traditionele pestgedrag.

Zo blijft het onbestraft.

‘Wij hebben een heel kleine school. Er wordt goed op ons gelet’, zegt gymnasiaste Suzanne. ‘Dus bij ons speelt het probleem niet zo.’

Zeg maar dat het geen probleem is. Zalencentrum De Eenhoorn vult zich voor de PPSI-conferentie met gemak met 320 leraren, mentoren en vertrouwenspersonen, uit het hele land. De aanmelding was zo massaal dat voor januari een herhalingsconferentie is uitgeschreven.

‘Het speelt vooral in de lagere klassen, als iedereen bij bepaalde groepjes wil horen’, zegt gymnasiaste Annemarie (17). ‘Iedereen kijkt bijvoorbeeld naar de kleding van het populairste meisje.’ Deze queen bee, de bijenkoningin, speelt een centrale rol in het sociale systeem, legt Visser uit op de conferentie.

Ze vertegenwoordigt het ideaal: lang, blank, blond, hetero, dun, modieus, vlot pratend. zegt Visser.

De bijenkoningin is bovendien geen eenling: er vliegt altijd een zwermpje omheen. Er is steevast een sidekick , een minder knappe hofdame die haar status ontleent aan die van de koningin, en een banker, die handelt in (roddel)informatie waarmee anderen geïntimideerd worden. Verder meelopers, die vaak het uitvoerende pestwerk doen. En dan natuurlijk de targets, die er overigens zelden voor uitkomen dat ze worden geïntimideerd.

Hun status als gepeste door een populaire groep is altijd nog te prefereren boven bij helemaal geen groep horen. Visser: ‘Liever geschopt dan eruit geschopt.’

‘Ik wilde er altijd graag bijhoren, maar het lukte nooit’, vertelt Myriam Limper van het APS/Pestweb.

Ze geeft trainingen aan leraren over pestgedrag. ‘Ik probeerde op het populaire groepje te lijken. Op een dag had ik zelfs dezelfde schoenen kunnen vinden als zij, maar dat werd genadeloos ontmaskerd: oh, je hebt zeker expres dezelfde schoenen aangedaan.

Kon ik het weer vergeten.’

Limper vertelt dat de digitalisering de mogelijkheden van het meidenpesten verder heeft vergroot.

‘Je hebt chat-groepen die zijn vernoemd naar het pestobject, bijvoorbeeld de ik-haat-Marikegroep.

Iedereen kan lid worden behalve Marike.’
Bron: De Volkskrant vrijdag 6 oktober 2006
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
johnn
Forum / Website Beheerder
Berichten: 1365
Lid geworden op: ma jun 18, 2001 2:00
Locatie: Weiteveen
Contacteer:

Bericht door johnn »

Ik werk nogal veel met publiek......bij (zoals dat zo mooi heet) : een landelijke vervoersbedrijf gevestigd in Utrecht :lol: .
Wij hebben bij ons ook nogal wat van die 'stoere' jongetjes lopen die naar 'nagnoeg' elke vrouw sis en andere 'lokgeluiden' maakt.
(overigens, als je deze 'heren' op wat dan ook aan gedrag aanspreekt, is het 1e wat ze zeggen ' hee, je moet respect hebben')
Ik heb het er wel eens met (vrouwlijke) collega's over gehad wat ze daar nu mee willen bereiken
Volgens die collega's werkt dergelijk gedrag juist averechts (zoals ook al door een paar dames hier opgemerkt).
We hebben het er ook over gehad ' stel, ze doen dat naar je....je gooit je op de grond, rukt je broek van je kont en roept naar ze "kom maar' ...........dan lopen ze waarschijnlijk hard weg, weten ze niet wat ze moeten doen'
We vergelijken ze ook wel eens met een hond die hard achter een auto aanrent.............stel nu dat ie die auto te pakken krijgt,weet ie ook niet wat ie er mee moet doen :lol:
Groetjes,
Afbeelding

Eventuele spel of schrijffouten?? Vertel het mij en ik verbeter deze.
Ondertussen hoop ik dat u mij deze fouten kunt vergeven.......ik ben net een mens
Plaats reactie