Het Doopsgezinde Internationale Jongerencongres in Groningen

Algemeen

Moderator: Moderators

Tijn
Eredivisie
Berichten: 505
Lid geworden op: zo mar 12, 2006 19:48

Bericht door Tijn »

ehh, edith, je hebt een post ondertussen 2 keer herhaald ;)
spamqueen :P
omfgwtfbbq!!one1
Josette
Forumdiva
Berichten: 1470
Lid geworden op: ma dec 09, 2002 22:51

Bericht door Josette »

Goed om te horen over de acceptatie, Edith. Dat is een tenminste kerk waar je bij kan horen.
liefs, Josette
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Edith,

Mijn familie is vrijwel volledig gereformeerd (synodaal, "Koksiaans" dus), toch word ik binnen mijn familie volledig geaccepteerd.

Ik denk dat het geloof meer door individuen misbruikt wordt om hun gevoel van afkeuring te rechtvaardigen dan dat een hele kerkgemeenschap zoiets af zou keuren.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Carin
ff weer wat posten
Berichten: 44
Lid geworden op: zo dec 11, 2005 8:34
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Carin »

Gefeliciteerd, Edith.
En blij te horen dat er meer bestaan die zich open en bloot (ja, uiteraard figuurlijk) ook in een kerkgemeenschap durven te bewegen. Ik dacht al dat ik een uitzondering was...

En Frederique, ik denk zeker dat je gelijk hebt: afkeuring is meer het werk van individuen dan van Christenen als groep. Toen ik om ging hebben ook een paar mensen geprobeerd me te lozen. Ik kerk bij het Leger des Heils en ook onze toenmalige voorganger raakte in paniek en deed daar aan mee (neem ik hem niet kwalijk, het was gewoon gebrek aan ervaring). Maar het grootste deel steunde me en stelde duidelijk dat als ik geen plaats zou krijgen dat zeker tegen de Christelijke geest en de statuten van het Leger (.. zonder enige vorm van discriminatie) zou zijn en bleven me vragen wanneer ik terugkwam. Er is toen een intro-avond geweest waar ik en een tegenstander een speech mochten doen waarna er algemene discussie was. Overweldigende overwinning... En vandaag? Ik ben een paar maanden geleden volwaardig lid geworden en zit nu ook in de korpsraad (adviesorgaan algemene zaken). De tegenstanders? Zonder meer vertrokken en al bij diverse andere gemeenten ook weggegaan.... Wanneer het zwart genoeg is? Geen idee...

Succes! Carin.
Silvia_
dagelijks aanwezig
Berichten: 198
Lid geworden op: za mar 26, 2005 16:35

Bericht door Silvia_ »

Hallo allemaal,

Bijna is het dan zo ver. Het Internationale Jongerencongres wordt gehouden van donderdag 26 oktober t/m zondag 29 oktober. In september heb ik het contract ondertekend dat ik akkoord ga met de voorwaarden die de coördinatoren van het Internationale Jongerencongres aan mij stellen (ja, alles gaat heel officieel). Er wordt een theologische inleiding gegeven door een predikante uit Leer (Duitsland). De ervaringsinleidingen worden gegeven door een scheidsrechter die predikant is geworden uit Glasgow en mijn ervaringsinleiding. Mijn ervaringsinleiding hebben ze op een andere dag gepland omdat mijn ervaringsinleiding nogal heftig zal zijn (zelfs voor mij en ik hoop dan ook dat dit echt de laatste keer zal zijn). Inmiddels heb ik mijn verhaal al ingeleverd. Het was overigens wel lastig om mijn verhaal in te korten van 8 kantjes naar 4 kantjes. Het verhaal mag namelijk niet langer duren dan een kwartier. En omdat mijn verhaal vertolkt wordt naar andere talen, heb ik niet de mogelijkheid om mijn verhaal te snel voor te lezen.

Op dit moment ben ik bezig om twee vragen te bedenken voor de jongeren. Zelf zit ik te denken aan een vraag met een theologische achtergrond en een algemene vraag.

Zelf vind ik het allemaal heel erg spannend en ook best wel eng. Waar ik alleen bang voor ben is dat ik tijdens het voorlezen zo emotioneel ga worden dat ik niet meer bij kom.

Het thema "Levenslang" heb ik in mijn ervaringsinleiding geïntegreerd:

Nu ik weet hoe het is om jarenlang in gevangenschap te hebben moeten geleefd, besef ik me nu hoeveel ik tijdens deze gevangenschap heb moeten missen. Als ik nu meisjes van in de pubertijd leuke dingen zie doen dan realiseer ik me dat ik dat nooit heb mee mogen maken. Nu ik weet hoe het is om vanaf m’n geboorte levenslang te krijgen en uiteindelijk de moed en de kracht te hebben om mezelf te bevrijden, nu weet ik ook hoe waardevol de vrijheid is. De vrijheid om mezelf te mogen en te kunnen zijn.

Voor meer informatie, zie de website van het Internationale Jongerencongres.

Groetjes,
Edith
Tijn
Eredivisie
Berichten: 505
Lid geworden op: zo mar 12, 2006 19:48

Bericht door Tijn »

het lijkt mij als jongere geen reet aan om daar te zijn, maar ik wens je veel plezier en succes =)
spamqueen :P
omfgwtfbbq!!one1
Gebruikersavatar
Juliette
ForumFan
Berichten: 436
Lid geworden op: di jan 24, 2006 22:43
Locatie: Leidse regio

Bericht door Juliette »

Tijn schreef:het lijkt mij als jongere geen reet aan om daar te zijn, maar ik wens je veel plezier en succes =)
Jij bent ook niet echt de doelgroep voor het congres volgens mij :wink: . Het is meer voor christenen en alleen je muzieksmaak zegt al wat anders over jou :P
"Why live by the rules of a society that won't have you as a member?"
Tijn
Eredivisie
Berichten: 505
Lid geworden op: zo mar 12, 2006 19:48

Bericht door Tijn »

ik ben inderdaad niet de doelgroep, maar daar heeft m'n muzieksmaak niet veel mee te maken, die beinvloed niet of ik naar de kerk ga of niet :wink:
hoewel ze wel raar zullen omkijken als ik daar ineens binnenwandel met een 'jesus is a cunt' shirt aan....
spamqueen :P
omfgwtfbbq!!one1
Carin
ff weer wat posten
Berichten: 44
Lid geworden op: zo dec 11, 2005 8:34
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Carin »

Nogmaals succes, Edith! Misschien helpt het je speech een paar keer voor de spiegel tegen jezelf af te steken? Doe ik persoonlijk altijd als het een goed verhaal moet worden (niet voor recht-uit-het-hart discussies).
Hou wel even op de hoogte, wil je: dat soort discussie interesseert me nog steeds.
Oh ja: misschien een ideetje voor de algemene vraag. Een tijdje geleden vroeg iemand me voor een interview voor een cursus. Het onderwerp was euthanasie en een van de vragen was of we het recht hebben om in te grijpen in het leven. Hij stond nogal paf toen ik antwoordde dat ik dat nogal academisch vond aangezien er iedere dag in ieder ziekenhuis in leven ingegrepen wordt (ikzelf zou dood zijn als ik in mijn jeugd niet geholpen was). Met name leuk voor tegenstanders van ingrijpen want als je die vraag stelt met die uitleg kun je er toch moeilijk om heen dat de grens volstrekt willekeurig getrokken wordt.

Succes, Carin.

P.S. Tijn, hoe kun je dat nu saai vinden??? Er zit juist lekker vuur in.
Tijn
Eredivisie
Berichten: 505
Lid geworden op: zo mar 12, 2006 19:48

Bericht door Tijn »

Carin schreef:P.S. Tijn, hoe kun je dat nu saai vinden??? Er zit juist lekker vuur in.
van wat ik zo op die site heb gelezen is het een soort EO jongerendag, en daarvan heb ik 5 minuten met afgrijzen naar gekeken op tv. Ik heb echt het gevoel dat je wordt geindroctrineerd met priesters enzo, maar daar zou je een andere thread over moeten starten.
spamqueen :P
omfgwtfbbq!!one1
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Edith,

Ik vind het heel knap dat je zo in het openbaar in een grote zaal je verhaal durft te doen! Ik wens je veel succes (en natuurlijk ook het plezier om dit te kunnen delen) en ben erg benieuwd hoe dit afgelopen is!

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
dhiamara
ForumFan
Berichten: 489
Lid geworden op: ma dec 19, 2005 19:34
Locatie: Groningen (dorpje in groningen)

Bericht door dhiamara »

Namasté Edith

Ik wens je veel licht en liefde toe tijdens jouw speech op jouw grote dag.

With love and lightness
Dhiamara
With Love and Lightness.

"Wees er van bewust dat je een toeschouwer bent van het Universum"
"Besef tegelijkertijd dat je tevens een Deelnemer bent van het Universum
Gebruikersavatar
Tara
dagelijks aanwezig
Berichten: 172
Lid geworden op: zo jul 17, 2005 0:29
Locatie: Ergens in het Gelderse (Genderse?) land

Bericht door Tara »

Tijn schreef:van wat ik zo op die site heb gelezen is het een soort EO jongerendag, en daarvan heb ik 5 minuten met afgrijzen naar gekeken op tv. Ik heb echt het gevoel dat je wordt geindroctrineerd met priesters enzo, maar daar zou je een andere thread over moeten starten.
Nou, 5 minuten om je mening ergens over te vormen ? :o
Daarbij komt nog dat er bij een EO-jongerendag nooit ellende is, in tegenstelling tot bij veel andere evenementen.
Wat mij altijd verbaast is dat mensen bij andere bijeenkomsten zelden of nooit het idee hebben geïndoctrineerd te worden, hoewel dat wel gebeurt.
En ik heb eerder last van afgrijzen als ik zie wat er op en rond een voetbalveld gebeurt.
De wereld is toch plat.
Te veel mensen vallen er van af.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Tara,

5 minuten is meer dan je denkt: hoewel ik het niet met Tijn eens ben heb ik geen vijf minuten nodig om mijn mening over "Big Brother" te bepalen...

Het kerkelijke wereldje is een heel eigen wereldje, waarbij het aan buitenstaanders heel moeilijk uit te leggen is wat je daarin wel/niet aanspreekt. Voor een buitenstaander komt dat wereldje vaak heel zweverig over. Als je er zelf middenin leeft dan ervaar je dat vaak anders: dan voelt dit vaak als bevrijdend, of als een omgeving met een hele warme en hartelijke sfeer.

@Tijn: natuurlijk komt het bij sommige geloofsgroepen voor dat er sprake is van voorgangers die hun gelovigen heel malle dingen laten doen. Het blijft de verantwoordelijkheid van de voorganger om dat niet te doen en van die gelovigen om zelf hun eigen grens te blijven trekken. In veel geloofsgemeenschappen gaat dat ook goed - en in dat geval is het voor mijn gevoel een kwestie van "vrijheid - blijheid".

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Babette
Forumdiva
Berichten: 1267
Lid geworden op: vr nov 08, 2002 11:32

Bericht door Babette »

Hoi hoi Frederique,

je hebt volkomen gelijk als je zegt dat het kerkelijke wereldje een heel eigen wereldje is. En als je buitenstaander bent ( voor mij overigens een hele bewuste keuze ) word je maar amper gedoogd. Zweverig vind ik het zeker niet. Een goed gesprek gaat maar moeizaam omdat de gelovigen in mijn omgeving echt vinden dat zij het bij het rechte eind hebben, lange tenen hebben, en bovendien niet echt openstaan voor anders-denkenden. Je moet gelijk bekeerd worden! Daar kun je ook nog aan toe voegen dat hun kinderen van meet af aan mee gezogen worden in dat geloof, zonder dat ze daar een vrije keuze in hebben. Dat vind ik buitengewoon ernstig.

Bovendien ben ik van mening dat iemands geloof iets is tussen die persoon en een al dan niet aanwezig opperwezen of iets anders. De kerk voegt daar alleen maar regels, dogma's en taboes aan toe, hetgeen een ongezonde gang van zaken is. Voorgangers, priesters en dergelijke hebben het onzalige idee dat zij een boodschapper god's zijn, een soort directe lijn hebben met, en het dus beter weten dan de "gewone mens". Zo bepalen zij dat de mens monogaam en heterosexueel is (???), het huwelijk heilig, enzovoorts. En die arme Andries Knevel is er nog maar net een jaar achter dat homofilie geen enge en besmettelijke ziekte is. Dat zou je vooruitgang kunnen noemen!

Het is een illusie om te denken dat gelovigen hun eigen verantwoordelijkheid nemen en hun eigen grens trekken. Geloofsgemeenschappen hebben over het algemeen strenge regels en als je daarbuiten wilt snuffelen, word je eruit gegooid.

Helaas geen gevoel van "vrijheid-blijheid" al zou ik daar van harte voor pleiten. Een ouderling die ik goed ken is er pal voor om de vrijheid van meningsuiting drastisch in te perken. Ik realiseer me dat hij een minderheid is, maar toch. Zijn enigste uitgangspunt is zijn geloof, en dan leef je in een eng en benauwd wereldje. Laat mij maar lekker wereldburger met een ruime blik zijn, dat ervaar ik als zijnde buitengewoon plezierig!

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Plaats reactie