Ik kan het niet laten om eerst even de knuppel in het hoenderhok te gooien en advocaat van de duivel te spelen...:Loesje1982 schreef:Deze 'indoctrinatie' begint al op zeer jonge leeftijd. Zelfs voor de geboorte wordt een kinderkamer al lichtblauw, of lichtroze ingekleed. Meisjesbabies hebben andere namen dan jongensbabies. Meisjesbabies krijgen poppen, roze stofzuigertjes en prinsessenkroontjes voor hun verjaardag. Jongens krijgen speelgoed geweertjes, heftrucks en een voetbal. Later, als ze groot worden, voeren we het nog verder door. Jongens moeten vooral stoer zijn, mogen niet huilen. Meisjes moeten vooral niet stoer zijn (vroeger dan, tenminste) en behandelen we alsof ze heel teer zijn (je mag geen meisjes slaan!).
...
De geschiedenis wijst uit dat zelfs de zogenaamde experts die de regels maken er meestal achteraf toch naast bleken te zitten. Zie bijvoorbeeld de categorieen Mens tegenover Dier (mensen zijn tegenwoordig ook dieren) of de categorie Neger tegenover Blanke (vroeger dachten we ook dat die fundamenteel anders waren). Een van de laatste vormen van geaccepteerde discriminatie is dan ook die tussen mannen en vrouwen.
De geschiedenis wijst wel degelijk uit wat de waarde van deze indoctrinatie is. Immers alle dominante culturen gaan uit van het principe stoere man en zorgzame vrouw. Blijkbaar is dat de manier om je cultuur in stand te houden. Het is natuurlijk ook niet slim om al je zwangere vrouwen op jacht te sturen en dan door beren te laten verslinden...
Maar Loesje, toch heb je gelijk, want de tijden zijn veranderd, en daarmee heeft de geschiedenis uiteindelijk ook haar eigen ongelijk bewezen. Onze soort houdt zich nu toch in stand en we kunnen het ons nu ook permitteren om onze vrouwen op jacht te sturen (lees: naar Irak... ). Maar waarom ik dan toch nog steeds geen rokje mag dragen...
Maar terug naar de topic-start: wat zijn vrouwelijke gevoelens...? Ja, ik weet het eigenlijk niet. Ik weet wat ik zelf voel, maar of dat nu mannelijk of vrouwelijk is... Als ik ga shoppen en een rokje uitzoek, makeup gebruik of mijn haar of nagels laat groeien, dan doe ik dat omdat me dat een prettig gevoel geeft. Maar of dat nu vrouwelijk is, ik weet het niet... Ik heb zelf geen referentiekader dat ik kan voelen, maar als anderen dat vrouwelijk vinden... so be it