Wat is vrouwelijkheid?

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transgenderisme.

Moderator: Moderators

Arike
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Arike »

Loesje1982 schreef:Deze 'indoctrinatie' begint al op zeer jonge leeftijd. Zelfs voor de geboorte wordt een kinderkamer al lichtblauw, of lichtroze ingekleed. Meisjesbabies hebben andere namen dan jongensbabies. Meisjesbabies krijgen poppen, roze stofzuigertjes en prinsessenkroontjes voor hun verjaardag. Jongens krijgen speelgoed geweertjes, heftrucks en een voetbal. Later, als ze groot worden, voeren we het nog verder door. Jongens moeten vooral stoer zijn, mogen niet huilen. Meisjes moeten vooral niet stoer zijn (vroeger dan, tenminste) en behandelen we alsof ze heel teer zijn (je mag geen meisjes slaan!).

...

De geschiedenis wijst uit dat zelfs de zogenaamde experts die de regels maken er meestal achteraf toch naast bleken te zitten. Zie bijvoorbeeld de categorieen Mens tegenover Dier (mensen zijn tegenwoordig ook dieren) of de categorie Neger tegenover Blanke (vroeger dachten we ook dat die fundamenteel anders waren). Een van de laatste vormen van geaccepteerde discriminatie is dan ook die tussen mannen en vrouwen.
Ik kan het niet laten om eerst even de knuppel in het hoenderhok te gooien en advocaat van de duivel te spelen...:
De geschiedenis wijst wel degelijk uit wat de waarde van deze indoctrinatie is. Immers alle dominante culturen gaan uit van het principe stoere man en zorgzame vrouw. Blijkbaar is dat de manier om je cultuur in stand te houden. Het is natuurlijk ook niet slim om al je zwangere vrouwen op jacht te sturen en dan door beren te laten verslinden... :wink:
Maar Loesje, toch heb je gelijk, want de tijden zijn veranderd, en daarmee heeft de geschiedenis uiteindelijk ook haar eigen ongelijk bewezen. Onze soort houdt zich nu toch in stand en we kunnen het ons nu ook permitteren om onze vrouwen op jacht te sturen (lees: naar Irak... :-? ). Maar waarom ik dan toch nog steeds geen rokje mag dragen... :-? :-? :-?

Maar terug naar de topic-start: wat zijn vrouwelijke gevoelens...? Ja, ik weet het eigenlijk niet. Ik weet wat ik zelf voel, maar of dat nu mannelijk of vrouwelijk is... Als ik ga shoppen en een rokje uitzoek, makeup gebruik of mijn haar of nagels laat groeien, dan doe ik dat omdat me dat een prettig gevoel geeft. Maar of dat nu vrouwelijk is, ik weet het niet... Ik heb zelf geen referentiekader dat ik kan voelen, maar als anderen dat vrouwelijk vinden... so be it
groetjes,
Arike

"But life is too short
Better listen to yourself"
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Van wie mag jij geen rokje dragen?

De lol is: als je het doet zie je pas dat er echt niemand is die je tegenhoudt...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Waarschijnlijk heb je volkomen gelijk Frederique, ik zal dat binnenkort uitproberen en er hier verslag van doen.

Toch is er wel een drenpel om te overwinnen.

Irene
Kleine stapjes
Arike
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Arike »

Frederique_ schreef:Van wie mag jij geen rokje dragen?

De lol is: als je het doet zie je pas dat er echt niemand is die je tegenhoudt...

Groetjes,

Frederique
Ik bedoelde eigenlijk: het is toch de heersende maatschappelijke mening dat als je een rokje wil dragen je een vrouw moet zijn, of er minstens als vrouw dient uit te zien :wink:

Maar inderdaad, niemand hield mij tegen :D
groetjes,
Arike

"But life is too short
Juliette
ForumFan

Bericht door Juliette »

Arike schreef:
Frederique_ schreef:Van wie mag jij geen rokje dragen?

Groetjes,

Frederique
Ik bedoelde eigenlijk: het is toch de heersende maatschappelijke mening dat als je een rokje wil dragen je een vrouw moet zijn, of er minstens als vrouw dient uit te zien :wink:

Maar inderdaad, niemand hield mij tegen :D
Precies en als ik naakt met een dode kip op mijn hoofd wil rondlopen houd ook niemand me tegen, maar ook dan word ik maatschappelijk verworpen.
Laat ik voorop stellen dat ik het er niet mee eens ben, ik vind dat mannen net zo goed een rok aan moeten kunnen doen, maar ik denk dat je dan wel heel veel in de maatschappij moet veranderen.
"Why live by the rules of a society that won't have you as a member?"
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Nogmaals: waarom zijn jullie er zo van overtuigd dat je maatschappelijk gezien verworpen wordt als je als man een rok draagt?

Ik heb anderhalf jaar ervaring en werkelijk waar: in royaal veel minder dan 1% van de gevallen krijg je negatieve opmerkingen naar je kop geslingerd. Mensen kijken wel eens wat raar - en daar moet je tegen kunnen. Maar de term "maatschappelijk verworpen" - die suggereert alsof de buschauffeur je laat staan als je als man een rok draagt (doet'ie niet), die suggereert alsof je geen hotel kunt boeken als man-in-vrouwenkleren (is me 4x probleemloos gelukt), enz.

Er is maar één ding dat je met een duidelijke baardschaduw niet lukt: en dat is probleemloos gebruik maken van een openbaar vrouwentoilet. Dat lukt met make-up veel beter. Maar daarbuiten wordt je veel breder geaccepteerd dan hier gesuggereerd wordt.

En Juliëtte: ik durf de weddenschap aan dat jij met een dode kip op je hoofd meer opmerkingen naar je hoofd krijgt en meer bekijks trekt dan ik zonder make-up in vrouwenkleren (en rok) + borsten. Waar zullen we om wedden en wanneer gaan we dit proberen? :P

Groetjes,

Frederique
Juliette
ForumFan

Bericht door Juliette »

Frederique_ schreef:
En Juliëtte: ik durf de weddenschap aan dat jij met een dode kip op je hoofd meer opmerkingen naar je hoofd krijgt en meer bekijks trekt dan ik zonder make-up in vrouwenkleren (en rok) + borsten. Waar zullen we om wedden en wanneer gaan we dit proberen? :P

Groetjes,

Frederique
Dat is nog maar afwachten, jij hebt geen idee hoe natuurlijk ik er met een dooie kip uitzie :wink:
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Frederique schreef:
Er is maar één ding dat je met een duidelijke baardschaduw niet lukt: en dat is probleemloos gebruik maken van een openbaar vrouwentoilet. Dat lukt met make-up veel beter. Maar daarbuiten wordt je veel breder geaccepteerd dan hier gesuggereerd wordt.
Dat toilet lijkt wel het laatste bolwerk van de scheiding van de geslachten waar blijkbaar (ik heb het nog nooit zo ervaren) krampachtig aan wordt vastgehouden. Nog niet eens zo heel lang geleden (een jaar of dertig) had je nog gescheiden jongens en meisjes scholen, speciale tijden in het zwembad enz.
Je zou toch verwachten dat het toilet zo langzamerhand geen issue meer zou zijn.

Juliette schreef
Dat is nog maar afwachten, jij hebt geen idee hoe natuurlijk ik er met een dooie kip uitzie
Pas maar op straks leest de redactie van vrouw bijt kip dit nog :D

Irene
Kleine stapjes
Juliette
ForumFan

Bericht door Juliette »

Irene schreef:
Juliette schreef
Dat is nog maar afwachten, jij hebt geen idee hoe natuurlijk ik er met een dooie kip uitzie
Pas maar op straks leest de redactie van vrouw bijt kip dit nog :D

Irene
Voor je het weet word die race tussen mij en frederique uitgezonden :wink:
Arike
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Arike »

Irene schreef:Dat toilet lijkt wel het laatste bolwerk van de scheiding van de geslachten waar blijkbaar (ik heb het nog nooit zo ervaren) krampachtig aan wordt vastgehouden.
Dat is toch heel simpel, vrouwen willen niet met mannen op dezelfde wc :wink: Liever staan ze in de rij voor de aparte damestoiletten :-?
(maar men zorgt er ook wel eens voor dat er veel meer damestoiletten zijn dan herentoiletten...)
groetjes,
Arike

"But life is too short
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Hoi Arike,

Ook dit is niet algemeen: ik heb ook wel met vrouwen gepraat die zeggen "als de rij te lang is bij de vrouwen dan ga ik gewoon naar de mannen". Het hangt wel van de omgeving af of dit kan - bij een theater of schouwburg kan dit natuurlijk makkelijker dan bij openbare omgevingen waar je een toilet-meneer/mevrouw hebt.

Groetjes,

Frederique
gast
Eredivisie

Bericht door gast »

Irene schreef: Dat toilet lijkt wel het laatste bolwerk van de scheiding van de geslachten waar blijkbaar (ik heb het nog nooit zo ervaren) krampachtig aan wordt vastgehouden.
Ik was laatst in Belgie waar er geen scheiding was tussen dames- en heren toiletten. Gewoon een toiletgroep, geen bordjes op de deur.

Kitty.
Juliette
ForumFan

Bericht door Juliette »

Kitty Mermaid schreef: Ik was laatst in Belgie waar er geen scheiding was tussen dames- en heren toiletten. Gewoon een toiletgroep, geen bordjes op de deur.

Kitty.
Van mij mogen ze het op meer plekken doen, zoals stations enzo. Dan hoef je niet te zoeken naar de juiste wc en in de rij te gaan staan.
Cynthia
Chat Ops

Bericht door Cynthia »

Juliette schreef:
Kitty Mermaid schreef: Ik was laatst in Belgie waar er geen scheiding was tussen dames- en heren toiletten. Gewoon een toiletgroep, geen bordjes op de deur.

Kitty.
Van mij mogen ze het op meer plekken doen, zoals stations enzo. Dan hoef je niet te zoeken naar de juiste wc en in de rij te gaan staan.
Van mij aboluut niet.
Krijg je van die wc's waar je niet durft te gaan zitten omdat de heren der schepping op de bril gespetterd hebben bij het plassen. Gatsie.
Cyn.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Hoi Cynthia,

Damestoiletten willen ook nog wel eens overspoeld zijn omdat de dames hun maandverbandjes in de pot hebben laten zakken. In die zin is het een illusie dat damestoiletten per definitie schoner zijn of beter werken dan de toiletten van de heren. Verder is zo'n bespetterde bril voor heren zelf ook niet prettig...

Het lijkt mij wel een leuk experiment: gewoon op meerdere plekken tegelijkertijd proberen en kijken wat mensen er van vinden. Het zou mij persoonlijk verbazen als het geen succes wordt.

Groetjes,

Frederique
Plaats reactie