Weer transen bij MBH
Moderator: Moderators
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Hoi Lisa,
Je hebt gelijk dat ik dit te stellig schreef - ik had er bij moeten zetten dat dat mijn mening was.
Overigens geloof ik er niet in dat transen die langer bezig zijn het per definitie beter weten dan T*'s die net beginnen. Ik heb wel eens met een post-op trans gepraat, het leek haar wel heel gemakkelijk toe om mijn levensvisie op het gebied van passability te hebben - zij zou het nooit durven om zich tussen de genders in te vertonen...
Omgekeerd snap ik niet waar zij de energie en het doorzettingsvermogen vandaan haalt om zoveel aan haar lichaam te verbouwen - ik denk dat ik al veel eerder iets gehad had van "zoveel pijn en lasten heb ik er niet voor over"...
Maar misschien heb je gelijk en denk ik daar later ook nog wel eens anders over...
Groetjes,
Frederique
Je hebt gelijk dat ik dit te stellig schreef - ik had er bij moeten zetten dat dat mijn mening was.
Overigens geloof ik er niet in dat transen die langer bezig zijn het per definitie beter weten dan T*'s die net beginnen. Ik heb wel eens met een post-op trans gepraat, het leek haar wel heel gemakkelijk toe om mijn levensvisie op het gebied van passability te hebben - zij zou het nooit durven om zich tussen de genders in te vertonen...
Omgekeerd snap ik niet waar zij de energie en het doorzettingsvermogen vandaan haalt om zoveel aan haar lichaam te verbouwen - ik denk dat ik al veel eerder iets gehad had van "zoveel pijn en lasten heb ik er niet voor over"...
Maar misschien heb je gelijk en denk ik daar later ook nog wel eens anders over...
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
- Ciska Lacomte
- Banned Lid
Wat is Passable nou eigenlijk?
Volgens mij heersen er in elk geval 2 definities:
*-1 'Zodra ik me als vrouw in het openbaar durf te vertonen'
*-2 'Als niemand (meer), op wat voor manier dan ook, kan vaststellen dat ik niet als vrouw geboren ben'
In definitie 1 kan het zelfs betekenen dat je met een flinke baard ook helemaal passabel kunt zijn: Het is namelijk onvrouwelijk om je gezicht te scheren.
Nou weet ik al dat 80% van degenen die reageren vinden dat allebei de definities tegelijk van toepassing zijn, eerlijk gezegd vind ik dat laf. Ik ga niet uitleggen waarom ik dat vind.
Ik ga zelf helemaal voor 2. Definitie 1. is namelijk maar één keer van toepassing, het is een drempel waar je overheen moet -misschien in fasen, maar dat is een keer over-.
Definitie 2. wordt steeds opnieuw beproefd, elke vreemdeling, elke nieuwe collega, kennis of buur kan misschien iets aan je zien waar de rest van de wereld geen erg in heeft, en dan val je door de mand.
Of misschien houdt iemand die allang weet van de vork en de steel gewoon z'n mond om je niet te kwetsen.
Uiteindelijk hoop ik dat ik, door die oeverloze discussie in een ander licht te plaatsen, eens een einde kan maken aan dat kinderachtige geruzie.
Ciska.
Volgens mij heersen er in elk geval 2 definities:
*-1 'Zodra ik me als vrouw in het openbaar durf te vertonen'
*-2 'Als niemand (meer), op wat voor manier dan ook, kan vaststellen dat ik niet als vrouw geboren ben'
In definitie 1 kan het zelfs betekenen dat je met een flinke baard ook helemaal passabel kunt zijn: Het is namelijk onvrouwelijk om je gezicht te scheren.
Nou weet ik al dat 80% van degenen die reageren vinden dat allebei de definities tegelijk van toepassing zijn, eerlijk gezegd vind ik dat laf. Ik ga niet uitleggen waarom ik dat vind.
Ik ga zelf helemaal voor 2. Definitie 1. is namelijk maar één keer van toepassing, het is een drempel waar je overheen moet -misschien in fasen, maar dat is een keer over-.
Definitie 2. wordt steeds opnieuw beproefd, elke vreemdeling, elke nieuwe collega, kennis of buur kan misschien iets aan je zien waar de rest van de wereld geen erg in heeft, en dan val je door de mand.
Of misschien houdt iemand die allang weet van de vork en de steel gewoon z'n mond om je niet te kwetsen.
Uiteindelijk hoop ik dat ik, door die oeverloze discussie in een ander licht te plaatsen, eens een einde kan maken aan dat kinderachtige geruzie.
Ciska.
Everybody's got something to hide except me and my monkey.
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Hoi Ciska,
Ik vind het geen kinderachtig geruzie. Ik vind het een van de belangrijkste uitgangspunten van een transitie. Het is mijns inziens ook het grootste verschil tussen transen/transgenders onderling - en vaak ook een reden voor "echte transen" om travestie af te wijzen: als je je in het knal-roze kleedt met het lichaam van een bouwvakker ben je nooit passabel. Mijns inziens is die afwijzing dus volstrekt ten onrechte.
Ik hoor voor het eerst van jouw definitie 1: passabel is letterlijk vertaald "passeerbaar", oftewel: het valt iemand die je voorbij loopt niet meer op dat je geen vrouw bent. Met een baard in een rok geloof ik niet dat dat ooit zal gelden... Mag ik vragen waar je definitie 1 ooit gelezen hebt?
Groetjes,
Frederique
Ik vind het geen kinderachtig geruzie. Ik vind het een van de belangrijkste uitgangspunten van een transitie. Het is mijns inziens ook het grootste verschil tussen transen/transgenders onderling - en vaak ook een reden voor "echte transen" om travestie af te wijzen: als je je in het knal-roze kleedt met het lichaam van een bouwvakker ben je nooit passabel. Mijns inziens is die afwijzing dus volstrekt ten onrechte.
Ik hoor voor het eerst van jouw definitie 1: passabel is letterlijk vertaald "passeerbaar", oftewel: het valt iemand die je voorbij loopt niet meer op dat je geen vrouw bent. Met een baard in een rok geloof ik niet dat dat ooit zal gelden... Mag ik vragen waar je definitie 1 ooit gelezen hebt?
Groetjes,
Frederique
Hoihoi,
<- zij zou het nooit durven om zich tussen de genders in te vertonen... >
Ik denk dat dat zooooo ontzettend simpel gedacht is door veel ts'en......ik kan me wel voorstellen dat een ts zich vrouw voelt, en zich na haar srs compleet voelt als vrouw, alleen heeft de ts in kwestie wel te maken met de buitenwereld, die in de regel niet exact kan zien wat er zich tussen de benen van de post op ts in kwestie bevind.
Maw: een niet (geheel) passabele post op ts word door de buitenwereld gezien als iemand die zich tussen beide genders begeeeft, ook al heeft de post op ts 10 srs'en gehad, en een cup F.
<- en vaak ook een reden voor "echte transen" om travestie af te wijzen: als je je in het knal-roze kleedt met het lichaam van een bouwvakker ben je nooit passabel. Mijns inziens is die afwijzing dus volstrekt ten onrechte.>
Mijns inziens ook. Een tv is een man, blijft een man, en leeft in de regel als (passabele) man. Als zo iemand bij tijd en wijle een knalroze jurk aantrekt en een kilo make up op het gezicht smeert, en een hoogblonde nylonpruik opzet, dan moet die persoon dat toch zelf weten? Die verklede toestand is een tijdelijke toestand, niet als vrouw leven, nietwaar?
Enneh, wat is passabiliteit in het geval van een (post op) TS? Nou......zonder getwijfel met mevrouw aangesproken worden, dus geen getwijfel en dan met niets aangesproken worden, en ook niet als 'meneer', geen geschokte, starende blikken, geen mensen die zich omdraaien als ze je zien.
En dat zijn kleine voorbeeldjes uit het dagelijks leven,
groetjes Mila.
<- zij zou het nooit durven om zich tussen de genders in te vertonen... >
Ik denk dat dat zooooo ontzettend simpel gedacht is door veel ts'en......ik kan me wel voorstellen dat een ts zich vrouw voelt, en zich na haar srs compleet voelt als vrouw, alleen heeft de ts in kwestie wel te maken met de buitenwereld, die in de regel niet exact kan zien wat er zich tussen de benen van de post op ts in kwestie bevind.
Maw: een niet (geheel) passabele post op ts word door de buitenwereld gezien als iemand die zich tussen beide genders begeeeft, ook al heeft de post op ts 10 srs'en gehad, en een cup F.
<- en vaak ook een reden voor "echte transen" om travestie af te wijzen: als je je in het knal-roze kleedt met het lichaam van een bouwvakker ben je nooit passabel. Mijns inziens is die afwijzing dus volstrekt ten onrechte.>
Mijns inziens ook. Een tv is een man, blijft een man, en leeft in de regel als (passabele) man. Als zo iemand bij tijd en wijle een knalroze jurk aantrekt en een kilo make up op het gezicht smeert, en een hoogblonde nylonpruik opzet, dan moet die persoon dat toch zelf weten? Die verklede toestand is een tijdelijke toestand, niet als vrouw leven, nietwaar?
Enneh, wat is passabiliteit in het geval van een (post op) TS? Nou......zonder getwijfel met mevrouw aangesproken worden, dus geen getwijfel en dan met niets aangesproken worden, en ook niet als 'meneer', geen geschokte, starende blikken, geen mensen die zich omdraaien als ze je zien.
En dat zijn kleine voorbeeldjes uit het dagelijks leven,
groetjes Mila.
wie zei dat ook weer, ik denk dus ik ben passabel ? Descartes geloof ik
en vanochtend vroeg was ik alweer op pad en kwam de zoveelste glazenwasser tegen die ik , uiteraard , ken
zoals ik alle Postbodes ken
en alle Mensen van t ziekenfonds
en alle Verkopers van de electrawinkel
en alle Vuilnismannen
en alle Junkies en Alcoholisten en Daklozen
en de Agenten die ze controleren
en de Rechercheurs die dat weer checken
en bijna alle Ambtenaren die hier rondhopsen
en bijna alle leuke Guys and Dolls
en zo kan ik nog uren doorgaan
de onmogelijkheid om zelfs maar over Stealth te denken
en dat vind ik dus Helemaal niet erg, zelfs bevrijdend
en ze kennen ook mij allemaal nog, en ze zijn heel vriendelijk
en omdat ik t zo naar mn zin heb met mn nieuwe wezen, hebben hun ook geen probleem
ik mag constateren dat de sterk verbeterde congruentie tussen mijn uiterlijk en innerlijk een vrij doorslaggevende rol speelt, dit gecombineerd met mijn volledige zelfacceptatie
vroeger konden mensen nog wel eens op t verkeerde been gezet worden als ze een Skinhead van hoeveel? meter zagen, in hoeverre dat projectie van hun eigen angsten was laat ik aan hun zelf over
maar goed ''IK PASSEER DUS IK BEN'' vin t best n leuke, ik schrijf m aan Poco Nada toe
en vanochtend vroeg was ik alweer op pad en kwam de zoveelste glazenwasser tegen die ik , uiteraard , ken
zoals ik alle Postbodes ken
en alle Mensen van t ziekenfonds
en alle Verkopers van de electrawinkel
en alle Vuilnismannen
en alle Junkies en Alcoholisten en Daklozen
en de Agenten die ze controleren
en de Rechercheurs die dat weer checken
en bijna alle Ambtenaren die hier rondhopsen
en bijna alle leuke Guys and Dolls
en zo kan ik nog uren doorgaan
de onmogelijkheid om zelfs maar over Stealth te denken
en dat vind ik dus Helemaal niet erg, zelfs bevrijdend
en ze kennen ook mij allemaal nog, en ze zijn heel vriendelijk
en omdat ik t zo naar mn zin heb met mn nieuwe wezen, hebben hun ook geen probleem
ik mag constateren dat de sterk verbeterde congruentie tussen mijn uiterlijk en innerlijk een vrij doorslaggevende rol speelt, dit gecombineerd met mijn volledige zelfacceptatie
vroeger konden mensen nog wel eens op t verkeerde been gezet worden als ze een Skinhead van hoeveel? meter zagen, in hoeverre dat projectie van hun eigen angsten was laat ik aan hun zelf over
maar goed ''IK PASSEER DUS IK BEN'' vin t best n leuke, ik schrijf m aan Poco Nada toe
van mij is er maar een, gelukkig, van jullie ook toch ?
tja daar moest ik even flink nadenken, voel me bijna schuldig, ik wil niemand het gevoel geven dat je passable moet zijn om je vrouw te voelen ! ik bedoelde dat je niet in de media je transexueel zijn moet benadrukken. Het stomme is dan natuurlijk dat ze dan niks spectaculairs hebben om uit te zenden tenzij het gaat om iets dat je gepresteerd hebt: zang, schilderkunst, boek noem maar op ! Tegenwoordig hoor je ook nooit meer iemand vragen naar zijn/haar sexuele geaardheid waarom dan wel over geslachtsfoutjes?
wat bevrijdend als je gewoon niet meer nadenkt over de 'anderen' ik denk dat je dan heeel ver bent . Zolang dat natuurlijk niet betekent in je eigen wereld leeft en niet met anderen praat maar dat doe je vast niet!. echt heel mooi nixie. Ik merk ook dat mensen een echt respekt hebben dat je kiest om echt te zijn en niet meer als man te 'acteren'
Ik krijg veel grapjes te horen maar eigenlijk zijn die nooit echt kwetsend, nou ja die ene dan.... (niet voor herhaling vatbaar)
dat van die pijn en lasten is voor mij geen argument, ik weet niet maar het is het mij echt waard, terwijl ik helemaal niet goed tegen pijn kan
zonder nadenken kies ik voor optie 2
ik ben heeeeel kritisch op mijn uiterlijk en ook heeel verdrietig bij opmerkingen waaruit blijkt dat men mij als man ziet
onzeker over mijn uiterlijk? ja helaas, mischien verandert dat, ik vind het heerlijk als er naar me gekeken wordt, da s mischien wel bevestiging zoeken, nou ja dat verandert wel als je een partner hebt denk ik?
geluk en liefde voor iedereen hier xxx
Dorine
wat bevrijdend als je gewoon niet meer nadenkt over de 'anderen' ik denk dat je dan heeel ver bent . Zolang dat natuurlijk niet betekent in je eigen wereld leeft en niet met anderen praat maar dat doe je vast niet!. echt heel mooi nixie. Ik merk ook dat mensen een echt respekt hebben dat je kiest om echt te zijn en niet meer als man te 'acteren'
Ik krijg veel grapjes te horen maar eigenlijk zijn die nooit echt kwetsend, nou ja die ene dan.... (niet voor herhaling vatbaar)
dat van die pijn en lasten is voor mij geen argument, ik weet niet maar het is het mij echt waard, terwijl ik helemaal niet goed tegen pijn kan
zonder nadenken kies ik voor optie 2
ik ben heeeeel kritisch op mijn uiterlijk en ook heeel verdrietig bij opmerkingen waaruit blijkt dat men mij als man ziet
onzeker over mijn uiterlijk? ja helaas, mischien verandert dat, ik vind het heerlijk als er naar me gekeken wordt, da s mischien wel bevestiging zoeken, nou ja dat verandert wel als je een partner hebt denk ik?
geluk en liefde voor iedereen hier xxx
Dorine
heyy Dorine
jij staat ook aan het begin van de Weg zo te horen, nou ik word
volgende week 56 dus in mn jeugd was er totaal geen besef van
genderdysforie
er waren geen woorden om mijn gevoel te beschrijven en eigenlijk dacht
ik da' k geschuffeld was, tot ik op een niet christelijke, liberale
school kwam op mn 15e, en voor t eerst hoorde dat er een dokter in
casablanka was die daar iets mee kon, en toen dacht ik dat ik niet de
enige getikte was
leuke vraag, jochie van 15in 1966: pap mag ik een halve ton en een
kaartje Casa, oja en een briefje van de dokter? dach t niet toch ?
toen eindelijk de genderkliniek er kwam zag ik de eerste reportage
"uiteraard'' maar dat gaf zo'n schandalige behandeling van te zien dat
mn reactie was: als je zoiets tegen dit punkmeissie zegt dan sla ik je
kop deraf , maar goed we zijn nu ietsie relaxter, een heleboel
eigenlijk, dus daar zijn we nu dan, en hun hebben ook wat bijgeleerd,
al is t niet echt veel
afijn ff 3 jaar gelee, heb ik mij in t diepe voor de leeuwen geworpen,
voor wat ik meteen genoemd heb, het Ultieme participerend onderzoek,
ik zag er ongetwijfeld uit als een heel
vreemd beest ik heb een hoop geleerd, omgaan met vervelende
mensen kon ik al, ben deurwacht geweest bij ons OJC en feesten dus ik
kan wel een stootje hebben
Leiden is de stad waar ik, niet geboren maar wel getogen ben, en bijna
iedereen kent mij
ik blijf hier, en als mensen daar een probleem mee hebben wil ik best
uitleg en voorlichting geven, en als ze dan nog een probleem hebben
nou dan hebben HUN n probleem, doeii
stel dat ik eind 70 begin 80 hiermee begonnen was dan had ik nu wel
een kvagina, standaard VU
voor die tijd, dus geen schaamlipjens en geen clitje was ik ook niet
echt blij geweest, net zo min als ik nu blij ben dat die beloofde
castratie maar niet opschiet, nou morgen weer daar langs en als t dan
weer niet opschiet gaan we dus echt naar dr de Cat in Brussel, had ik
dat maar half jaar geleden meteen gedaan
en nu voel ik mij heel blij, ook al is t misschien een onmogelijke
liefde (gaan we nog zien)
voor t eerst in mn leven is een vrouw verliefd op mij als vrouw (en ik
ben nog pre op) en vice verca, dus ja wat zal ik zeggen, ik ga door
met wat ik mn hele leven al doe tegen alle klipstormen in/op gelukkig
proberen te zijn
ff moe nu
liefs Nixi
--
jij staat ook aan het begin van de Weg zo te horen, nou ik word
volgende week 56 dus in mn jeugd was er totaal geen besef van
genderdysforie
er waren geen woorden om mijn gevoel te beschrijven en eigenlijk dacht
ik da' k geschuffeld was, tot ik op een niet christelijke, liberale
school kwam op mn 15e, en voor t eerst hoorde dat er een dokter in
casablanka was die daar iets mee kon, en toen dacht ik dat ik niet de
enige getikte was
leuke vraag, jochie van 15in 1966: pap mag ik een halve ton en een
kaartje Casa, oja en een briefje van de dokter? dach t niet toch ?
toen eindelijk de genderkliniek er kwam zag ik de eerste reportage
"uiteraard'' maar dat gaf zo'n schandalige behandeling van te zien dat
mn reactie was: als je zoiets tegen dit punkmeissie zegt dan sla ik je
kop deraf , maar goed we zijn nu ietsie relaxter, een heleboel
eigenlijk, dus daar zijn we nu dan, en hun hebben ook wat bijgeleerd,
al is t niet echt veel
afijn ff 3 jaar gelee, heb ik mij in t diepe voor de leeuwen geworpen,
voor wat ik meteen genoemd heb, het Ultieme participerend onderzoek,
ik zag er ongetwijfeld uit als een heel
vreemd beest ik heb een hoop geleerd, omgaan met vervelende
mensen kon ik al, ben deurwacht geweest bij ons OJC en feesten dus ik
kan wel een stootje hebben
Leiden is de stad waar ik, niet geboren maar wel getogen ben, en bijna
iedereen kent mij
ik blijf hier, en als mensen daar een probleem mee hebben wil ik best
uitleg en voorlichting geven, en als ze dan nog een probleem hebben
nou dan hebben HUN n probleem, doeii
stel dat ik eind 70 begin 80 hiermee begonnen was dan had ik nu wel
een kvagina, standaard VU
voor die tijd, dus geen schaamlipjens en geen clitje was ik ook niet
echt blij geweest, net zo min als ik nu blij ben dat die beloofde
castratie maar niet opschiet, nou morgen weer daar langs en als t dan
weer niet opschiet gaan we dus echt naar dr de Cat in Brussel, had ik
dat maar half jaar geleden meteen gedaan
en nu voel ik mij heel blij, ook al is t misschien een onmogelijke
liefde (gaan we nog zien)
voor t eerst in mn leven is een vrouw verliefd op mij als vrouw (en ik
ben nog pre op) en vice verca, dus ja wat zal ik zeggen, ik ga door
met wat ik mn hele leven al doe tegen alle klipstormen in/op gelukkig
proberen te zijn
ff moe nu
liefs Nixi
--
van mij is er maar een, gelukkig, van jullie ook toch ?
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
En waarom niet, eigenlijk?Dorine schreef:ik bedoelde dat je niet in de media je transexueel zijn moet benadrukken.
Stel, iemand vind dat ze best ver is gekomen en wil graag dat anderen die denken "dat kan ik nooooit" ook uit de kast gaan durven komen, gewoon door te laten zien dat het kan... Waarom dan niet jezelf als voorbeeld stellen voor een ander? Je helpt elkaar daar toch mee?
Ik vind het echt een bespottelijk idee dat je niet jezelf als trans of als transgender op de TV zou mogen laten zien. Dat mensen er voor kiezen om het niet te doen - oke, dat snap ik. Maar als iemand een ander verbiedt om dat te doen - dat vind ik onbegrijpelijk. Zeker als ik zie wat voor juweeltjes het in de afgelopen paar jaar al opgeleverd heeft...
Groetjes,
Frederique
- Ciska Lacomte
- Banned Lid
Ik kom nog even terug op mijn eerdere post. Frederique; mijn punt dat er mensen zijn die zilf bepalen of men passable is, lees ik tussen de regels in heel veel andere posts. Een willekeurig citaat; "Ik vind mezelf zeer passable...." Ik lees dat steeds weer, net als opmerkingen over 'niets aantrekken van de wereld (om je heen)'
Overigenss is 'Passable' afgeleid van: "To pass as (a natural born woman)"
Wat vrij vertaald is: "Door gaan voor (een biologische vrouw)"
Ik hoop ook nog dat er mensen zijn die 'passable' nog op een andere manier in kunnen vullen dan wat ik eerder schreef.
En met 'kinderachtig geruzie' bedoel ik vooral dat er heel hard standpunten en ervaringen over en weer 'geschreeuwd' worden zonder dat er kennelijk ook maar een haarbreed aan elkaar wordt toegegeven.
Steeds weer zie ik daarbij mensen zeer gekwetst reageren. Soms heeft het alles weg van een godsdienstig dispuut, naar mijn gevoel.
Dus vandaar, hoopte ik, door in uitersten te spreken, een nieuw licht op de zaak te werpen.
Liefs,
Ciska.
Overigenss is 'Passable' afgeleid van: "To pass as (a natural born woman)"
Wat vrij vertaald is: "Door gaan voor (een biologische vrouw)"
Ik hoop ook nog dat er mensen zijn die 'passable' nog op een andere manier in kunnen vullen dan wat ik eerder schreef.
En met 'kinderachtig geruzie' bedoel ik vooral dat er heel hard standpunten en ervaringen over en weer 'geschreeuwd' worden zonder dat er kennelijk ook maar een haarbreed aan elkaar wordt toegegeven.
Steeds weer zie ik daarbij mensen zeer gekwetst reageren. Soms heeft het alles weg van een godsdienstig dispuut, naar mijn gevoel.
Dus vandaar, hoopte ik, door in uitersten te spreken, een nieuw licht op de zaak te werpen.
Liefs,
Ciska.
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Ik denk dat je gelijk hebt. Je hebt in de genderwereld net als in de wiskunde anxioma's en in de geloofsgemeenschap dogma's. In de wiskunde bijvoorbeeld: de kortste weg tussen twee punten is een rechte lijn is een anxioma. Je kunt er best anders over denken, maar de helft van de wiskunde valt in duigen als je dit niet als uitgangspunt neemt. Alle kennis over afstanden bijvoorbeeld zul je opnieuw moeten "ijken" als je dit niet meer als "waar" ziet.Ciska Lacomte schreef:En met 'kinderachtig geruzie' bedoel ik vooral dat er heel hard standpunten en ervaringen over en weer 'geschreeuwd' worden zonder dat er kennelijk ook maar een haarbreed aan elkaar wordt toegegeven.
Dogma's in de geloofswetenschappen zijn bijvoorbeeld: "alles wat in de bijbel staat is echt gebeurd". Een deel van de geloofsgemeenschap gelooft het, een ander deel niet, en er zijn (letterlijk!) slaande ruzies uit dit dogma voortgekomen. Zo is er een kerkscheuring geweest (als ik het goed weet tussen de gereformeerde kerken synodaal en de gereformeerde kerken vrijgemaakt) over de vraag of de slang in het paradijs nu werkelijk gesproken heeft of dat het een geloofsverhaal is waarbij die vraag niet relevant is...
Zo'n anxioma of dogma is in het gendergebeuren: "is passabiliteit nodig of niet". Ja, schreeuwt de helft, nee, schreeuwt de andere helft. Het voordeel van dit punt is dat je het kunt onderzoeken - en zoals Irene elders op dit forum al schreef: je wordt niet afgewezen als mensen nog sporen man in jouw vrouw-beeld zien (vv).
En daarom vind ik, aanhanger van het dogma "wees jezelf" in plaats van het dogma "wees passabel", dat je pas onafhankelijk welke operatie of behandeling moet doen als jij dat voor jezelf belangrijk vindt. Want zodra je het doet om meer-passabel te worden dan doe je het voor een ander - en waarom zou jij voor een ander wekenlang moeite doen, pijn lijden, geld uitgeven?
Maar je hebt gelijk - hier word ik het nooit eens met anderen, want die hebben zo 20 redenen waarom zij zich niet rustig voelen als ze opvalen in de menigte. Terwijl ik me niet stoor aan die paar mensen die nog even achterom kijken. En waar ik dan denk "ach... hebben ze nog wat om over na te denken" maakt een ander zich sabbel om "heb ik mijn make-up niet te overdreven opgemaakt". Geloof me - hier komen we nooit uit. Net zo min als over dogma's over sprekende slangen in het christendom.
Groetjes,
Frederique
- Ciska Lacomte
- Banned Lid
@ Frederique,
Ik vind je uitleg heel verhelderend. Dank je wel. Het zet me ook aardig aan het denken. Misschien leg ik mijn lat gewoon te hoog als ik kies voor mijn 2de stelling. Diep in m'n hart weet ik dat 100% passabel op die manier onmogelijk is, daar praat je me niet van af, echt niet. Daardoor vind ik het meer dan eng om naar buiten te gaan: "ZE" zien immers vroeger of later dat ik............
Het is domweg angst. Bang om kwetsende, vernederende opmerkingen aan te moeten horen. Vooral de vernedering ligt gevoelig. Het rationele deel van mij zegt: "Je moet er doorheen. Het zal zeker gebeuren, schaam je niet, huil het een keer uit en ga door. Toon karakter, wees sterk!"
Het emotionele deel is doodgewoon bang...........
Ciska.
Ik vind je uitleg heel verhelderend. Dank je wel. Het zet me ook aardig aan het denken. Misschien leg ik mijn lat gewoon te hoog als ik kies voor mijn 2de stelling. Diep in m'n hart weet ik dat 100% passabel op die manier onmogelijk is, daar praat je me niet van af, echt niet. Daardoor vind ik het meer dan eng om naar buiten te gaan: "ZE" zien immers vroeger of later dat ik............
Het is domweg angst. Bang om kwetsende, vernederende opmerkingen aan te moeten horen. Vooral de vernedering ligt gevoelig. Het rationele deel van mij zegt: "Je moet er doorheen. Het zal zeker gebeuren, schaam je niet, huil het een keer uit en ga door. Toon karakter, wees sterk!"
Het emotionele deel is doodgewoon bang...........
Ciska.
avond allemaal xx
geweldig nixie, de liefde is het beste wat je kan vinden, ik vind het een heel mooi levensverhaal gewoon je hart volgen meid!
wat een leed was er in het verleden als je trans was zeg, wat je allemaal verteld, we doen het toch met zn allen dan niet zo slecht, meer rechten en meer acceptatie. waarom werken officiele instanties zo slecht met je mee?
groetjes
Dorine
geweldig nixie, de liefde is het beste wat je kan vinden, ik vind het een heel mooi levensverhaal gewoon je hart volgen meid!
wat een leed was er in het verleden als je trans was zeg, wat je allemaal verteld, we doen het toch met zn allen dan niet zo slecht, meer rechten en meer acceptatie. waarom werken officiele instanties zo slecht met je mee?
groetjes
Dorine