Geweldige link, moet je echt eens lezen

Wat trek jij aan, hoe laat jij jezelf zien en waar haal je je kleding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Joy schreef:termen als verwijfde homos en hun gedrag komen veelvuldig terug in deze thread, ik begrijp niet wat homo' s met genderissues te maken hebben
Ik stelde een vraag over de verschillen tussen de vriendschappen van Mila -- die veelvuldig heeft verteld dat voordat ze als vrouw is gaan leven een zeer vrouwelijke (homo) man was die veel vriendschappen had met vrouwen -- en die van andere homo's die -- wel of niet vrouwelijk in gedrag -- vriendschappen met vrouwen hebben; het is juist mijn doel om van Mila te horen of er een verschil is tussen haar vriendschappen met vrouwen toen ze een 'fag bangle' was en nu dat ze als vrouw leeft (of of ook haar vriendschappen met vrouwen toen ze nog als man leefde verschillen van de vriendschappen dat homoseksuele mannen in het algemeen met vrouwen hebben)

ik heb zelf de woord 'verwijfd' maar een keer gebruikt dus over het overmatig gebruik laat ik het aan Mila over om te beanwoorden
Joy schreef:ik leg jou ook geen woorden in je mond want reageerde helemaal niet op jouw stukje, ik reageerde algemeen op de thread, magoed, ik begrijp best dat je nu eenmaal sneler op je achterste pootjes staat als ik op een bericht van jou lijk te reageren
Kennelijk de twee smilies gemist die ik daar had geplaatst; dacht dat you of all people de humor zou zien. Was helemaal niet hatelijk bedoeld

Groetjes
Lisa
If all else fails, buy new shoes
mina
Eredivisie

Bericht door mina »

ja en er is een verschil denk ik tussen vrouwelijk en verwijfd...
Verwijfd vind ik meer iets voor mannen die vrouwen na willen doen.
Maar vrouwelijkheid is gewoon een karaktereigenschap.
Dus ik ben het met Joy eens...ik denk dat het 1 niet met het ander te maken heeft, hoewel zij wel heel vaak door elkaar worden gehaald.

Homo's vonden mij vaak te vrouwelijk. Dus: niet aantrekkelijk. En ik vond hen ook niet aantrekkelijk want geen heteroseksuele man enz, vermoeiend. :)

Mina
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Lisa met een S schreef:
Lisa met een S schreef:
Joy schreef:maak een apart topic passabiliteit aan

misschien dat het gaat werken
Even snel zoeken en ik heb er al 3 alleen al in 'algemeen':

Passabiliteit
Passabiliteit of: Een Aliën in Lelystad

En natuurlijk die maar die is op slot:
Passabiliteit

Misschien moeten ze verplaatst worden naar Makeup Uiterlijk en Kleding waar ook ik de volgende posting tref:

Passable

Lisa
Bovenstaande draden alsmede dit huidige discussie verplaatst naar MU&K subforum

Lisa
Overigens vond ik nog een draad hierover:

Passabel

Er staat in het gesloten TS forum ook een draad hierover; ben je daar lid van kan je onderstaande link wel lezen: Onzekerheid over passabiliteit
mina
Eredivisie

Bericht door mina »

Nee kan ik niet, want ik ben te eerlijk geweest tegen de toelatingscommissie :)
Joy
Forumdiva

Bericht door Joy »

ik kopieer het wel ff voor je...

overigens - ben beetje dom vandaag - begrijp ik de linken naar passabiliteit niet, ook omdat er 3 dagen geleden nog geklaagd werd dat iedere onderwerp uitmonde in pasabiliteitsproblemen
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Joy schreef:ik kopieer het wel ff voor je...
Als iedereen die lid is van het TS forum zich vrij voelt om draden van het TS forum te kopieren voor mensen die geen lid ervan zijn dan wat is het nut van een gesloten forum waarvoor een toelatingseis geldt? Of maak jij in je eentje uit wie er recht heeft om postings te lezen die andere mensen in het TS forum hebben geplaatst en wie niet?
Joy schreef:overigens - ben beetje dom vandaag - begrijp ik de linken naar passabiliteit niet, ook omdat er 3 dagen geleden nog geklaagd werd dat iedere onderwerp uitmonde in pasabiliteitsproblemen
Simpel; er zijn zoveel draden die specifiek over passabiliteit gaan waar men hun ei kwijt kunnen dat het echt niet nodig is om in draden die daar niet over gaan om daarover te schrijven

Of om dat terug te brengen tot iets waarvan je wel zeker iets van weten -- autorijden -- er zijn genoeg wegen in Nederland waar je met de auto opkan dat het echt niet nodig is om op een fietspad te rijden

Groetjes
Lisa
Joy
Forumdiva

Bericht door Joy »

Lisa met een S:

Als iedereen die lid is van het TS forum zich vrij voelt om draden van het TS forum te kopieren voor mensen die geen lid ervan zijn dan wat is het nut van een gesloten forum waarvoor een toelatingseis geldt? Of maak jij in je eentje uit wie er recht heeft om postings te lezen die andere mensen in het TS forum hebben geplaatst en wie niet?

-maak je niet druk, zal ik niet doen om redenen van privacy, maar los daarvan, denk je dat kopieren nu niet gebeurd?

ik denk van wel

overigens begrijp ik de reactie van mina wel,magoed, dat onderwerp staat hier niet ter discussie

Joy
lief dinnetje
Eredivisie

Bericht door lief dinnetje »

Frederique schreef :

Zie binnenkort het forum van de VGK of Isis: ik heb vandaag een tweede gesprek met mijn psycholoog bij de VU gehad waarin ze hier ook naar zocht. Ze heeft ook aangegeven wat er volgens haar achterzit. Voor haar gevoel is het (bij mij) iets dat vanzelf gaat komen als ik meer mijn seksualiteit ga onderzoeken. En dat dat nog niet gebeurd is is heel verklaarbaar vanuit mijn pubertijd.

Ik sluit het niet uit, ik sluit ook niet uit dat er na dat zoeken niets gebeurt en dat ik alleen-maar-niet-eenzaam zal blijven.
Wie dan leeft, wie dan zorgt. En daar was zij het roerend mee eens.

Ik heb je verhaal toch eventjes gelezen op de VGK (ik loop daar nog rond in read-mode).
Toch wel een grote stap gezet denk ik zo ?
Denk je nu echt dat ze je bij het 'VU genderteam' als transgender gaan indelen ?
Ik ben geen psych en wil ook die pretentie niet hebben hoor, maar ik heb toch zo mijn eigen idee.
Als ik jou verhaal zo volg de laatste tijd, dan lijkt me op iets langere termijn niet zozeer de vraag : SRS ja of neen relevant. Maar wel de eerder vervelende vraag : hoe gaat het verder in de maatschappij als niet-passable post-op trans.
In dat opzicht heb je dan wel ergens een voordeel dat je eerst als (niet-passable) 'transgender' door het leven bent gegaan.

P.S. de reflectie van de spiegel die ik je de voorbije tijd heb voorgehouden kan heel hevig in je ogen weerkaatsen hoor.
En dus naar jou toe als zeer agressief overkomen.
Al denk ik toch dat je bij het genderteam antwoorden zal moeten geven op min of meer dezelfde vragen.
Willen of niet : je kan de confrontatie met jezelf, je verleden, je seksualiteit en intimiteit niet blijven wegduwen.
En het is dan ook logisch dat men gaat 'graven', omdat je onder invloed van de hormonen toch 'opnieuw' door die fase heen moet.
Het is vreemd om opnieuw je pubertijd te moeten doormaken op latere leeftijd, maar het is ook een nieuwe kans om je (seksuele en emotionele) frustraties uit het verleden te overwinnen.

Groeten,

Melina
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Joy schreef:overigens begrijp ik de reactie van mina wel,magoed, dat onderwerp staat hier niet ter discussie
Ik denk dat ieder weldenkend en meelevend mens de frustratie en teleurstelling van Mina ook begrijpt.

Groetjes
Lisa
Joy
Forumdiva

Bericht door Joy »

Stel dat het vu iemand gaat indelen als transgender, dan komt het grote VU manco naar boven, want dan wordt je verwezen naar de deur en stopt ieder vervolg

Daarom lezen zoveel t's eerst een hoop op diverse fora zodat ze weten wat ze moeten zeggen om uiteindelijk diagnose ts te krijgen en dus vervolgbehandeling, om vervolgens ergens in dat trject die behandeling af te breken

eerlijk? nou nee
begrijpelijk?ja

Hoofdprobleem is namelijk dat er voor transgenders geen enkele mogelijkheid bestaat waar dan ook legaal een behandeling te krijgen in nederland, het is dus wel begrijpelijk dat men als ts erdoorheen wil komen

Het vu bied alleen transen hulp, en zorgt daarmee mede voor een problematische weg van juiste diagnosestelling

Men weet dat men de transgenders er uit moet zien te filteren, en men weet ook dat transgenders de zaak toch belazeren omdat ze vaak niet eens een keus hebben ivm het niet bestaan van legale behandeling

Het vu zou zichzelf enorm helpen als er eindelijk een legaal behandeltraject beschikbaar zou zijn, maar het vu is niet als schuldige aan te wijzen politiek, subsidie, ethiek, etc speelt allemaal mee

Als transgender zou je met je vuist op tafel moeten slaan er eisen dat je een fatsoenlijke behandeling krijgt waar je behoefte aan hebt en rehct op hebt

Joy
lief dinnetje
Eredivisie

Bericht door lief dinnetje »

Joy schreef :

Stel dat het vu iemand gaat indelen als transgender, dan komt het grote VU manco naar boven, want dan wordt je verwezen naar de deur en stopt ieder vervolg

Wat denk je van deze redenering ?

1) Hoeveel transgenders zijn werkelijk transgenders ?
Of anders hoeveel mensen gebruiken de term 'transgenders' om zich tijdelijk te 'parkeren'.

Weet je dat ik dat ook nog gezegd heb over mezelf ?
Belachelijk vind ik dat nu zelf.

Weet je waarom dat ik dat nodig had om transgender te zijn ?
1 woord : ANGST !
Angst om toe te geven dat ik transseksueel ben.
Het was een handige plaats om eventjes op adem te komen in mijn evolutie.
Dus ik ben eigenlijk van travestiet, naar transgender gegaan en dan naar transseksueel.
Nu schrap ik echter die periode .... het was de periode van onzekerheid en angst. Angst voor de operaties, angst voor de sociale implicaties van een transitie, angst om het weinige sociaal netwerk dat ik had als 'travestiet in de kast' helemaal te verliezen.

2) Als je echt transgender bent, waarom heb je dan hormonen nodig ?
Als je tussen de twee in wil leven dan maakt dat toch niks uit dat je hormonenspiegel mannelijk of vrouwelijk is ?
50/50 is toch vrijwel onmogelijk qua hormonen hoor.
Ik heb het al vaak geschreven : geef een transgender vrouwelijke hormonen en je weet echt niet waar het gaat eindigen.

Of misschien wel : ik ken er enkelen in België ...... op eentje na hebben die nu ook allemaal hun SRS achter de rug.
Het heeft wel veel langer geduurd in de tijd, dat is waar.
Ik ken er zelf eentje die 10 jaar aan de vrouwelijke hormonen is geweest, alvorens dan toch naar een genderteam te lopen voor een SRS (het was dan wel plotseling zeer zeer dringend)

Ik zie het nu zo : als je echt aan de vrouwelijke hormonen gaat, dan breek je sowieso je weerstand af tegen de SRS.
Je 'vrouwelijke kant' gaat het stukje bij stukje overnemen van je 'mannelijke kant'.
En kiezen moet je uiteindelijk toch ergens doen.

3) Leuke vraag voor een transgender :

Waar komt die drang vandaan om constant met plakborsten en in vrouwelijke kleding rond te lopen ?
Van je vrouwelijke verstand ?
Als dat 'vrouwelijke verstand' dan ook nog achter 'vrouwelijke hormonen' begint te vragen ....... wat is dan de volgende stap ?
Juist : SRS.
Waarom is dat zo moeilijk ?
Omdat de toch ook nog een beetje aanwezige 'mannelijke kant' niet graag zijn dingetje ziet verdwijnen.

4) Terechte kritiek op het genderteam :
----------------------------------------------

Wel ik denk dat ze meestal pas willen beginnen als men weet wat men wil.
men zou inderdaad in een vroegere fase kunnen beginnen en de 'transgender' die potentieel transseksueel is over zijn/haar angsten helpen.
Al ligt dat dus moeilijk, omdat daar geen protocol voor is.

Groeten,

Melina
Joy
Forumdiva

Bericht door Joy »

Laten we de de definitie van transgender even bekijken vanuit vu oogpunt

(om verwarring te voorkomen, je verbind er nogal een eigen etiketje aan)

Vooralsnog is in de ogen van vu een transgender, iemand die in ieder geval geen trans is

En eigenlijk is dat het enige wat het vu op dat vlak wil weten

Ben je ts of niet

Zoja, behandeling, zonee, geen behandeling, zo zwart wit is het

Los van vu weet ik niet wat transgender is, transgender lijkt de grote verzamelhoop voor alles wat onder de T valt, maar een excacte definitie lijkt onmogelijk, en zeker niet permanent

Joy
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

melina_r schreef:Denk je nu echt dat ze je bij het 'VU genderteam' als transgender gaan indelen ?
Zij noemen het transseksualiteit. Zolang zij van mening zijn dat ik bijzonder langzaam door mag groeien zodat ze mij niet onder druk gaan zetten over geslachtsoperaties vind ik het allemaal prima hoe zij het noemen. En als ze me vragen hoe ik het noem, dan moeten ze altijd weer even lachen als ik zeg dat ik het transgender noem (omdat transgender alles bevat van de allereerste travestie t/m de verregaandste transseksualiteit en ik daar ergens tussenin zit - en ik vanuit de historie van met name dit forum het hokjesgezeik voor jaren zat ben).
melina_r schreef:Ik ben geen psych en wil ook die pretentie niet hebben hoor, maar ik heb toch zo mijn eigen idee.
Als ik jou verhaal zo volg de laatste tijd, dan lijkt me op iets langere termijn niet zozeer de vraag : SRS ja of neen relevant. Maar wel de eerder vervelende vraag : hoe gaat het verder in de maatschappij als niet-passable post-op trans.
In dat opzicht heb je dan wel ergens een voordeel dat je eerst als (niet-passable) 'transgender' door het leven bent gegaan.
Ook dit vind ik van latere orde. Ik heb geen zin om op dit moment alles te wegen wat ik nu tegenkom + wat ik in de toekomst mogelijk-wel-of-niet allemaal nog meer ga tegenkomen...
melina_r schreef:P.S. de reflectie van de spiegel die ik je de voorbije tijd heb voorgehouden kan heel hevig in je ogen weerkaatsen hoor.
En dus naar jou toe als zeer agressief overkomen.
Al denk ik toch dat je bij het genderteam antwoorden zal moeten geven op min of meer dezelfde vragen.
Willen of niet : je kan de confrontatie met jezelf, je verleden, je seksualiteit en intimiteit niet blijven wegduwen.
En het is dan ook logisch dat men gaat 'graven', omdat je onder invloed van de hormonen toch 'opnieuw' door die fase heen moet.
Het is vreemd om opnieuw je pubertijd te moeten doormaken op latere leeftijd, maar het is ook een nieuwe kans om je (seksuele en emotionele) frustraties uit het verleden te overwinnen.
Dat is een discussie die ik nu al voorzichtigjes gestart ben. Ik vind namelijk dat zowel jij als die psycholoog niet het recht hebben om mij een pad op te duwen/trekken naar wat jullie als ideale (of zelfs: normale) transseksuelenpad zien: het per-se moeten herbeleven van seksualiteit, het per-se als doel willen hebben dat ook ik een partner zal ->moeten<- vinden...

Ik heb haar ook verteld dat ik bij voorkeur zonder VU-psycholoog dit pad zou lopen. Ik heb een coach voor mijn psychische traject (wat op dit moment 66-75% van mijn tijd vraagt, t.o.v. 25-33% de "standaard TG/TS-zaken" als logopedie, epilatie, etc). Dat is een evenwichtige 1:1-relatie: ik vraag, zij biedt aan, daar zit geen enkele vorm van macht of sturing in. Hetgeen dus inhoudt dat daar het uitgangspunt is wat ik zelf belangrijk vindt om te onderzoeken, niet wat de VU voor mij belangrijk vindt om te gaan onderzoeken. En dat is voor mij belangrijk. Voor jouw beeld: als ik 85 jaar ben en ik heb nooit een partner en/of seks gehad dan vind ik niet dat wie-dan-ook (VU niet, jij niet) het recht hebt om mijn leven af te doen als "niet de moeite waard geweest om te leven, want nooit seks gezocht/gevonden". De afweging wat ik wel/niet wil onderzoeken ligt niet bij een ander, die ligt bij mij.

Ze snappen mijn standpunt. En omdat dit het tweede gesprek met de psycholoog was (en niet eens een formeel diagnosegesprek) vind ik dat al heel wat.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Joy schreef:Stel dat het vu iemand gaat indelen als transgender, dan komt het grote VU manco naar boven, want dan wordt je verwezen naar de deur en stopt ieder vervolg

Daarom lezen zoveel t's eerst een hoop op diverse fora zodat ze weten wat ze moeten zeggen om uiteindelijk diagnose ts te krijgen en dus vervolgbehandeling, om vervolgens ergens in dat trject die behandeling af te breken
Ik heb dat altijd geweigerd. Ik heb eerst uitgezocht of ik 100% afhankelijk ben van de VU. Dat bleek niet zo te zijn. Daarop heb ik de keuze gemaakt dat ik met mijn verhaal eerlijk geholpen wou worden - als zij mij niet wilden helpen dan zou ik een ander traject gaan volgen.
Joy schreef:Hoofdprobleem is namelijk dat er voor transgenders geen enkele mogelijkheid bestaat waar dan ook legaal een behandeling te krijgen in nederland, het is dus wel begrijpelijk dat men als ts erdoorheen wil komen
Dit klopt niet. Het is in Nederland wel degelijk mogelijk om als transgender onder medische begeleiding hormonen te krijgen: bij zowel huisartsen als endocrinologen van andere ziekenhuizen dan de VU. De vraag die de VU zich nu (terecht) stelt is: is dit wel terecht naar die transgenders toe?
Joy schreef:Het vu zou zichzelf enorm helpen als er eindelijk een legaal behandeltraject beschikbaar zou zijn, maar het vu is niet als schuldige aan te wijzen politiek, subsidie, ethiek, etc speelt allemaal mee
En ik denk dat de VU daar veel meer apen en beren ziet dan er zijn en dat ze (te) weinig doen om wat aan die apen en beren te doen. Ik bied iedereen die ik daar tegenkom aan om mijn verhaal over mijn traject ook elders te doen. Dat zouden ze met TG's die ze afwijzen ook moeten vragen: "we mogen jou niet behandelen, mogen we jou vragen om samen met ons eens te praten met iemand die dat niet aandurft om zo alsnog die mensen te bewegen om de regels te verruimen?". In plaats daarvan kiest men ervoor(!) om tegen TG's te zeggen "ja, wij willen wel maar het kan niet". En TG's slikken het ook nog - heel erg raar...
Joy schreef:Als transgender zou je met je vuist op tafel moeten slaan er eisen dat je een fatsoenlijke behandeling krijgt waar je behoefte aan hebt en rehct op hebt
Hetgeen precies de reden is dat ik bij de VU begonnen ben: om ze te helpen om daar meer ruimte voor te krijgen. En ik ben ze nu ook aan het bestoken met mijn idealen: een veel minder sturende VU die meer openstaat voor andere gevoelens dan alleen in het standaard VU-behandelprotocol passen. Ik blijf het namelijk erg raar vinden dat er mensen zijn die tegen een ander zeggen "ik ga jouw levenspad blokkeren want ik vind het niet goed dat jij je eigen genderleven gaat onderzoeken/leven".

Ik blijf in die zin hopen op twee maatregelen:
1) het volledig ontkoppelen van het psychische traject, de hormoonbehandeling en de geslachtsoperatie. Die drie behandelingen staan net zo los van elkaar als make-up en logopedie los van elkaar staan, koppel ze dan ook niet onnodig aan elkaar. Ga uit van de behoefte van de patient, niet van de behoefte van de behandelaar of een protocol.
2) Ik hoop dat de manier waarop men binnen die behandelingen met patienten omgaat meer in de richting gaat waarop het nu met epilatie, logopedie etc. gaat: een intake van een kwartier tot een uur zou genoeg moeten zijn om te bepalen of je als bedrijf of ziekenhuis met iemand verder wilt. Een jaar doorlooptijd om dat te willen bepalen is echt bespottelijk.

Groetjes,

Frederique
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

melina_r schreef:Wat denk je van deze redenering ?

1) Hoeveel transgenders zijn werkelijk transgenders ?
Of anders hoeveel mensen gebruiken de term 'transgenders' om zich tijdelijk te 'parkeren'.
Hoe denk jij over de transgender die eerst volledig van man naar vrouw gegaan is en er daarna achter kwam dat dat het toch niet was en zich nu (ook) met mannelijke hormooninjecties injecteert omdat ze toch tekort kwam? Hij draagt nu een baartje, heeft ook haar borsten nog. Leeft dus letterlijk tussen de genders. En vraagt collega's om regelmatig hij en zij af te wisselen. Ik vind het erg knap dat hij en/of zij dit op deze manier oppakt. En het is direkt ook een voorbeeld dat jouw stelling domweg niet in 100% van de gevallen klopt.

Er is zoveel meer dan het "geijkte" dat je erg moet oppassen met generalisaties. De VU snapt dat soms best wel (zie ook Janiek's artikel). Jij zo te zien nog niet.
melina_r schreef:2) Als je echt transgender bent, waarom heb je dan hormonen nodig ?
1) betere bij jou passende vetverdeling (ook in het gezicht), borsten
2) minder erotische gevoelens/masturbaties
3) minder achteruitgang hoofdhaar
melina_r schreef:Ik heb het al vaak geschreven : geef een transgender vrouwelijke hormonen en je weet echt niet waar het gaat eindigen.
Nee, JIJ weet dan niet waar zoiemand gaat eindigen. Voor die persoon is die vraag veel minder relevant dan voor jou: jij probeert op basis van jouw ervaringen met hormonen die beslissing voor die persoon te nemen - dat zou je mijns inziens nooit meer moeten doen...
melina_r schreef:3) Leuke vraag voor een transgender :

Waar komt die drang vandaan om constant met plakborsten en in vrouwelijke kleding rond te lopen ?
Van je vrouwelijke verstand ?
Als dat 'vrouwelijke verstand' dan ook nog achter 'vrouwelijke hormonen' begint te vragen ....... wat is dan de volgende stap ?
Juist : SRS.
Waarom is dat zo moeilijk ?
Leuke vraag voor jou:
Waarom gaat het in vrijwel elke thread waarin TS'en met een transgender praten altijd over die SRS en waarom wordt die operatie zoveel overgewaardeerd t.o.v. FFS, epilatie, logopedie waar je TS'en alleen over hoort op het moment dat zie die behandelingen ondergaan?

Waarom accepteren jullie niet dat jullie drijfveer (die penis moet-en-zal weg) niet voor iedereen HOEFT te gelden (zie ook Mila haar berichten - Mila kwam ook niet in jouw telling voor)?

Groetjes,

Frederique
Plaats reactie