Babette schreef:
En moet je pretenderen om als man te leven? En voor wie doe je dat dan? Je zit als mens in een bepaalde fase in je leven; kun je niet als zodanig in het leven staan? Misschien is het leven dan wat gemakkelijker voor je, en kun je nog meer genieten van al die kleine dingetjes die het leven sjeu geven.
Groetjes en liefs,
Babette.
Sjonge, Babette.. Wat kun jij met weinig woorden om een hoop uitleg vragen. Laat ik met mijn antwoord maar eens beginnen bij het woord: Levensfase.
Mensen worden geboren, leven een poos en sterven. Daarbij doorloopt men in een ideaal geval een aantal fasen. Als Genderdysfoor kind(mens) loopt het op zeker moment totaal anders. Ergens in mijn 19de levensjaar heb ik 'gekozen' om mijn genderdysforie zoveel mogelijk te ontkennen. Ik ben me doof gaan houden voor het meisje wat ik ben: Ik koos voor de rol van 100% man.
Natuurlijk lukt dat niet, om te overleven 'koos ik ook voor travestie'.
Dat spel heb ik zo'n 20 jaar volgehouden. Op zeker moment gebeurden er dingen in mijn leven die de last te groot maakten en er knapte iets in mij, ik ben een aardig eind omlaag gekukeld, maar gelukkig niet diep genoeg om in een inrichting of een lijkkist te belanden.
Nu ben ik inmiddels zo'n vier jaar bezig om weer omhoog te klimmen. Ik geloof dat ik het helemaal niet zo slecht doe, maar wat een hoop rommel had ik bij me en wat een werk om uit te vinden op wat voor manier alles verband met elkaar houdt, maar ik moet verder, ik moet ergens geraken waar ik mentaal gezien vaste grond onder mijn hoefjes heb. Ik heb ingezien, begrepen en met heel veel pijn aanvaard dat mijn moeder altijd mijn grootste vijand is geweest. Ik heb ook in moeten zien dat de hele biografie die ik als 'man'heb geschreven twee doelen had: Mijn moeder tevreden zien te stellen en (misschien wel het belangrijkste) het meisje wat ik ben beschermen.
Nu zit ik in een fase die in een 'normaal' mensenleven niet voorkomt: één leven afsluiten zonder te sterven en tegelijkertijd een nieuw leven aanvaarden zonder geboren te worden. Die fase is nu gaande, als een rivier die stroomt en ik moet mee, mijn levenslust dwingt mij om verder te gaan.
Blijkbaar ligt hier voor Irene de situatie anders: Haar rivier kent (nog) meerdere stromen, zij heeft nog de keuze die ik jarenlang had, maar die in mijn leven door omstandigheden niet meer mogelijk is.
Warrig verhaal misschien, vraag gerust om uitleg.....
Honestly what will become of me
I don't like reality
It's way too clear to me
But really life is daily
We are what we don't see
(Nelly Furtado-All Good Things)
Ciska.
Everybody's got something to hide except me and my monkey.