Bellen met 112 vergroot pakkans
Moderator: Moderators
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Bellen met 112 vergroot pakkans
"Waarom hebt u toen niet 112 gebeld in plaats van 0900-8844?" Pieter Gieling, districtschef Utrecht noord stelt deze vraag regelmatig. Eigenlijk altijd als hij met burgers in contact komt over zijn politiewerk. Zijn oproep is duidelijk: "Bel 112 als u iets verdachts ziet, want dan krijgt u direct contact met politieagenten op straat en kunnen wij sneller reageren. Zo maken we meer kans boeven te pakken".
Mensen zijn te terughoudend als het gaat om het bellen van 112 bij verdachte situaties, vindt Gieling. "Ze willen niet lastig zijn, denken dat het niet belangrijk genoeg is of dat de politie het al druk genoeg heeft. Maar uiteindelijk gaat het erom dat we de boeven pakken." Gieling steekt ook de hand in eigen boezem. "De politie heeft altijd benadrukt dat 112 er is voor brand en andere ernstige en levensbedreigende situaties. Maar Politie Utrecht wil graag dat burgers ook 112 bellen als ze iets zien dat niet in de haak is. Zoals jongens die zich verdacht ophouden op een parkeerplaats, of iemand die om drie uur 's nachts door een woonwijk wandelt zonder duidelijk doel. We slaan iemand heus niet direct in de boeien, maar we kunnen wel even vragen waarom hij daar loopt om die tijd."
Flinke buit
"Laatst kregen we een melding over mensen die met LCD-schermen van en naar een goederenbox in Zuilen aan het sjouwen waren", vertelt Gieling. "Die melding kwam bij ons binnen via 0900-8844. De afhandeling duurt in dat geval iets langer dan via het alarmnummer, omdat er geen rechtstreeks contact is tussen de meldkamer en de agenten op straat. Toen we daar aankwamen, was er niemand meer. We vonden het verdacht en hebben de box opengemaakt. Daarin troffen we een flinke buit van woninginbraken aan. Als de melding via 112 was gedaan, waren we er waarschijnlijk snel genoeg geweest om de daders meteen op te pakken. Gelukkig is dat twee dagen later alsnog gebeurt."
Overval voorkomen
Een melding over een auto met inzittenden die erg veel aandacht voor een benzinestation hadden, kwam wel via 112 binnen. Gieling: "We waren er binnen drie minuten, precies toen die mensen de pomphouder overvielen. We konden ze direct inrekenen. Dat is nou precies waarom we graag willen dat mensen in dergelijke gevallen 112 bellen."
[Bron: Politie & U, nr 2, april 2007 - huis aan huis verspreid in Utrecht]
============================================
Hallo,
Met interesse heb ik uw krantje "Politie & U " nummer 2, van april 2007 gelezen. In uw krantje geeft u als tip om 112 te bellen als iemand "'s nachts om 3:00 iemand door een woonwijk ziet lopen zonder duidelijk doel". Nu heb ik zelf wel eens 's nachts rond die tijd zonder duidelijk doel rondgelopen. Ik zat in die tijd absoluut niet op een vriendelijk gesprekje met agenten te wachten. Ik wil u graag die ervaringen uit begin 2004 vertellen - in de hoop dat u ook afstand kunt houden als dat voor betrokken personen beter is.
Ik ben geboren als man, maar leef tegenwoordig als vrouw. U kunt zich voorstellen dat die omschakeling niet van de ene op de andere dag lukt. Mijn eerste rokje kopen, de eerste keer als vrouw gekleed door mijn eigen huis lopen - het voelde goed, maar de stap om die te zetten ging niet vanzelf. En het was reuze eng! Nog veel enger was het om (deels) als vrouw gekleed naar buiten te gaan. Aan de ene kant is er dat verlangen om niet alleen die 5 meter in je eigen huis te wandelen, maar ook eens naar buiten te gaan. Aan de andere kant is er die angst om ontdekt te worden: door bekenden zoals buren en kennissen. Maar ook de angst om door onbekenden gezien te worden: lang niet alles aan mijn uiterlijk was perfect - ik moest nog veel leren en wist dat ook van mijzelf. Mensen die me aanspraken? Nog niet, alst-je-blieft nog even niet - eerst zelf sterker in de schoenen staan...
Ik heb het geluk gehad dat ik in die periode geen langzaam rijdende politieauto tegengekomen ben met agenten die me vriendelijk vroegen wat ik om 3:00 's nachts op straat aan het doen was. Mijn hart zou overgeslagen zijn, mijn zelfvertrouwen voor weken weg, ik zou de neiging hebben om snel weg te rennen (zou ik die neiging toen hebben kunnen onderdrukken?) - en wie weet wat uw conclusie dan zou zijn (iemand die 's nachts om 3:00 eerst loopt te lanterfanten en dan snel wegrent voor de politie - die heeft vast iets te verbergen)?
Nee, ik heb geluk dat ik die paar keer dat ik dit gedaan heb niemand ben tegengekomen. Waardoor ik het tijdstip van 3:00 naar voren kon leggen: naar 1:00, naar 23:00, naar overdag. Waarbij ik wel af-en-toe onbekenden en later ook bekenden tegenkwam. Het ging telkens goed, mijn zelfvertrouwen groeide, mijn hart bonkte iedere eerste keer ver in de keel, maar de angsten trokken uiteindelijk weg. Tegenwoordig leef ik 24 uur per dag, 7 dagen per week als vrouw. En ik durf u ook te antwoorden als u ooit om welke reden dan ook een praatje zou willen maken
Ik hoop dat u dit verhaal wilt delen met mensen die 's nachts survailleren en dit soort meldingen tegen zouden kunnen komen. En dat deze mensen dan begrip kunnen opbrengen voor mensen die 's nachts zonder slechte bedoelingen toch soms met hun ziel onder hun arm bij de straat lopen - en wegrennen als ze een politieauto aan zien komen. Ik ben zeker niet de enige die op deze manier begonnen ben - ik heb het meerdere keren op forums voor travestie en transseksualiteit wel gelezen.
Met vriendelijke groeten,
Frederique ...
[adres]
[telefoonnummer]
[e-mail]
[verstuurd naar de redactie van politie & U]
Mensen zijn te terughoudend als het gaat om het bellen van 112 bij verdachte situaties, vindt Gieling. "Ze willen niet lastig zijn, denken dat het niet belangrijk genoeg is of dat de politie het al druk genoeg heeft. Maar uiteindelijk gaat het erom dat we de boeven pakken." Gieling steekt ook de hand in eigen boezem. "De politie heeft altijd benadrukt dat 112 er is voor brand en andere ernstige en levensbedreigende situaties. Maar Politie Utrecht wil graag dat burgers ook 112 bellen als ze iets zien dat niet in de haak is. Zoals jongens die zich verdacht ophouden op een parkeerplaats, of iemand die om drie uur 's nachts door een woonwijk wandelt zonder duidelijk doel. We slaan iemand heus niet direct in de boeien, maar we kunnen wel even vragen waarom hij daar loopt om die tijd."
Flinke buit
"Laatst kregen we een melding over mensen die met LCD-schermen van en naar een goederenbox in Zuilen aan het sjouwen waren", vertelt Gieling. "Die melding kwam bij ons binnen via 0900-8844. De afhandeling duurt in dat geval iets langer dan via het alarmnummer, omdat er geen rechtstreeks contact is tussen de meldkamer en de agenten op straat. Toen we daar aankwamen, was er niemand meer. We vonden het verdacht en hebben de box opengemaakt. Daarin troffen we een flinke buit van woninginbraken aan. Als de melding via 112 was gedaan, waren we er waarschijnlijk snel genoeg geweest om de daders meteen op te pakken. Gelukkig is dat twee dagen later alsnog gebeurt."
Overval voorkomen
Een melding over een auto met inzittenden die erg veel aandacht voor een benzinestation hadden, kwam wel via 112 binnen. Gieling: "We waren er binnen drie minuten, precies toen die mensen de pomphouder overvielen. We konden ze direct inrekenen. Dat is nou precies waarom we graag willen dat mensen in dergelijke gevallen 112 bellen."
[Bron: Politie & U, nr 2, april 2007 - huis aan huis verspreid in Utrecht]
============================================
Hallo,
Met interesse heb ik uw krantje "Politie & U " nummer 2, van april 2007 gelezen. In uw krantje geeft u als tip om 112 te bellen als iemand "'s nachts om 3:00 iemand door een woonwijk ziet lopen zonder duidelijk doel". Nu heb ik zelf wel eens 's nachts rond die tijd zonder duidelijk doel rondgelopen. Ik zat in die tijd absoluut niet op een vriendelijk gesprekje met agenten te wachten. Ik wil u graag die ervaringen uit begin 2004 vertellen - in de hoop dat u ook afstand kunt houden als dat voor betrokken personen beter is.
Ik ben geboren als man, maar leef tegenwoordig als vrouw. U kunt zich voorstellen dat die omschakeling niet van de ene op de andere dag lukt. Mijn eerste rokje kopen, de eerste keer als vrouw gekleed door mijn eigen huis lopen - het voelde goed, maar de stap om die te zetten ging niet vanzelf. En het was reuze eng! Nog veel enger was het om (deels) als vrouw gekleed naar buiten te gaan. Aan de ene kant is er dat verlangen om niet alleen die 5 meter in je eigen huis te wandelen, maar ook eens naar buiten te gaan. Aan de andere kant is er die angst om ontdekt te worden: door bekenden zoals buren en kennissen. Maar ook de angst om door onbekenden gezien te worden: lang niet alles aan mijn uiterlijk was perfect - ik moest nog veel leren en wist dat ook van mijzelf. Mensen die me aanspraken? Nog niet, alst-je-blieft nog even niet - eerst zelf sterker in de schoenen staan...
Ik heb het geluk gehad dat ik in die periode geen langzaam rijdende politieauto tegengekomen ben met agenten die me vriendelijk vroegen wat ik om 3:00 's nachts op straat aan het doen was. Mijn hart zou overgeslagen zijn, mijn zelfvertrouwen voor weken weg, ik zou de neiging hebben om snel weg te rennen (zou ik die neiging toen hebben kunnen onderdrukken?) - en wie weet wat uw conclusie dan zou zijn (iemand die 's nachts om 3:00 eerst loopt te lanterfanten en dan snel wegrent voor de politie - die heeft vast iets te verbergen)?
Nee, ik heb geluk dat ik die paar keer dat ik dit gedaan heb niemand ben tegengekomen. Waardoor ik het tijdstip van 3:00 naar voren kon leggen: naar 1:00, naar 23:00, naar overdag. Waarbij ik wel af-en-toe onbekenden en later ook bekenden tegenkwam. Het ging telkens goed, mijn zelfvertrouwen groeide, mijn hart bonkte iedere eerste keer ver in de keel, maar de angsten trokken uiteindelijk weg. Tegenwoordig leef ik 24 uur per dag, 7 dagen per week als vrouw. En ik durf u ook te antwoorden als u ooit om welke reden dan ook een praatje zou willen maken
Ik hoop dat u dit verhaal wilt delen met mensen die 's nachts survailleren en dit soort meldingen tegen zouden kunnen komen. En dat deze mensen dan begrip kunnen opbrengen voor mensen die 's nachts zonder slechte bedoelingen toch soms met hun ziel onder hun arm bij de straat lopen - en wegrennen als ze een politieauto aan zien komen. Ik ben zeker niet de enige die op deze manier begonnen ben - ik heb het meerdere keren op forums voor travestie en transseksualiteit wel gelezen.
Met vriendelijke groeten,
Frederique ...
[adres]
[telefoonnummer]
[e-mail]
[verstuurd naar de redactie van politie & U]
Kijk ook eens op de genderkalender !
Hmm... beetje overdreven die reactie van je? Of ligt dat aan mij?
Okee... het is raar als een agent je vraagt wat je aan het doen bent om 3 uur snachts... gewoon onderweg naar huis van de disco ofzo...
Okee... het is raar als een agent je vraagt wat je aan het doen bent om 3 uur snachts... gewoon onderweg naar huis van de disco ofzo...
Waarom zou je zelfvertrouwen ten onder gaan als een agent je vraagt wat je om 3 uur snachts doet?? (of je nou transje bent of niet?)Ik heb het geluk gehad dat ik in die periode geen langzaam rijdende politieauto tegengekomen ben met agenten die me vriendelijk vroegen wat ik om 3:00 's nachts op straat aan het doen was. Mijn hart zou overgeslagen zijn, mijn zelfvertrouwen voor weken weg, ik zou de neiging hebben om snel weg te rennen (zou ik die neiging toen hebben kunnen onderdrukken?) - en wie weet wat uw conclusie dan zou zijn (iemand die 's nachts om 3:00 eerst loopt te lanterfanten en dan snel wegrent voor de politie - die heeft vast iets te verbergen)?
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Ik wil bereiken dat ze meer begrip krijgen voor mensen die eerst met hun ziel onder de arm over straat lopen, en vervolgens heel schrikachtig reageren als ze iemand aan zien komen. Zoiemand voelt zich betrapt, terwijl die toch geen kwaads in ze zin had. Zoiemand kan dus vluchtgedrag vertonen, waarbij de politie daar misschien wel de verkeerde conclusie gaat trekken...
Ik zou willen dat ze in ieder geval niet uit alle macht proberen om zoiemand dan te achtervolgen om "de waarheid te achterhalen". En wat ik met mijn e-mail wil bereiken is dat ze even weer nadenken over allerlei zaken die in hun ogen "niet normaal" zijn, waar toch een goede reden voor kan zijn. Dat de wereld niet zwart-wit, maar meer genuanceerd is. Niet uit boeven en heiligen bestaat, waarbij de heiligen altijd heel normaal op de politie reageren en de boeven wegrennen.
Groetjes,
Frederique
Ik zou willen dat ze in ieder geval niet uit alle macht proberen om zoiemand dan te achtervolgen om "de waarheid te achterhalen". En wat ik met mijn e-mail wil bereiken is dat ze even weer nadenken over allerlei zaken die in hun ogen "niet normaal" zijn, waar toch een goede reden voor kan zijn. Dat de wereld niet zwart-wit, maar meer genuanceerd is. Niet uit boeven en heiligen bestaat, waarbij de heiligen altijd heel normaal op de politie reageren en de boeven wegrennen.
Groetjes,
Frederique
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Iemand is onschuldig tot het tegendeel bewezen is.
En niet andersom.
Iemand die dus vlucht voor een politieauto hoeft niet per-se iets kwaads in de zin gehad te hebben - en hoeft dus ook niet per-se achtervolgd en bevraagd te worden.
Politieagenten die dit verhaal kennen zullen iemand eerder weg laten rennen dan agenten die bij iedere wegrenner iets hebben van: "we ZULLEN er achterkomen wat die hier midden in de nacht deed".
Groetjes,
Frederique
En niet andersom.
Iemand die dus vlucht voor een politieauto hoeft niet per-se iets kwaads in de zin gehad te hebben - en hoeft dus ook niet per-se achtervolgd en bevraagd te worden.
Politieagenten die dit verhaal kennen zullen iemand eerder weg laten rennen dan agenten die bij iedere wegrenner iets hebben van: "we ZULLEN er achterkomen wat die hier midden in de nacht deed".
Groetjes,
Frederique
Dat iemand achterna wordt gezeten betekent ook niet automatisch dat hij schuldig is, maar wel dat hij verdacht is. Verdachte != schuldige.Frederique_ schreef:Iemand is onschuldig tot het tegendeel bewezen is.
En niet andersom.
Draai het eens om: als je niets kwaads in de zin hebt hoef je ook niet weg te vluchten. Dit is 2007, als je nu nog niet weet dat het toegestaan is om in vrouwenkleren te lopen klopt er iets niet. En als je niet betrapt wilt worden moet je binnen blijven.Frederique_ schreef:Iemand die dus vlucht voor een politieauto hoeft niet per-se iets kwaads in de zin gehad te hebben - en hoeft dus ook niet per-se achtervolgd en bevraagd te worden.
Over ongenuanceerd gesproken: jij lijkt er van uit te gaan dat politie-agenten uberhaupt dat onderscheid al niet kunnen maken. Nu ken ik toevallig een aantal politie-agenten persoonlijk (sterker nog, mijn buurman is er een) en die heb ik nog nooit op zwart/wit denken kunnen betrappen. In ieder geval niet in de mate waarin jij dit soms doetFrederique_ schreef:Politieagenten die dit verhaal kennen zullen iemand eerder weg laten rennen dan agenten die bij iedere wegrenner iets hebben van: "we ZULLEN er achterkomen wat die hier midden in de nacht deed".
Trouwens, ik heb nog steeds geen antwoord gekregen op de vraag hoe een politie-agent moet onderscheiden dat iemand iets kwaads in de zin heeft of gewoon bang is. Natuurlijk is dat soms wel te zien, en in dat geval zullen ze heus de achtervolging niet inzetten (ook zonder jouw brief). Maar als het donker is, en een verdacht figuur zet het op een lopen, hoop ik toch echt dat ze die persoon achterna gaan. Misschien is het wel een verkrachter bijvoorbeeld ..
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
- mireille
- Eredivisie
Tja ik moet bekennen dat ik dat ook heb gedaan hoor, in het holst van de nacht een ommetje maken.
Aan de andere kant, ik ben nog nooit aangehouden door de politie terwijl ik in functie was maar ik mag hopen dat anno 2007 dat ze daar coulant mee omgaan. Wat ik heb gehoord van andere mensen dat ze gewoon normaal zijn behandeld tijdens alcohol controles bijvoorbeeld. Die agenten krijgen een bepaalde scholing en daar krijgen ze waarschijnlijk ook iets mee over hoe ze transgenders moeten benaderen (kan iemand dat bevestigen ?). Ze zullen je waarschijnlijk nog eerder waarschuwen voor mogelijke aanranders in de buurt dan dat ze opmerkingen hebben over je verschijning. dat is toch immers al lang uit de APV toch ?
Denk alleen niet dat je moet gaan rondlopen in je ondergoed of iets kinky's
Aan de andere kant, ik ben nog nooit aangehouden door de politie terwijl ik in functie was maar ik mag hopen dat anno 2007 dat ze daar coulant mee omgaan. Wat ik heb gehoord van andere mensen dat ze gewoon normaal zijn behandeld tijdens alcohol controles bijvoorbeeld. Die agenten krijgen een bepaalde scholing en daar krijgen ze waarschijnlijk ook iets mee over hoe ze transgenders moeten benaderen (kan iemand dat bevestigen ?). Ze zullen je waarschijnlijk nog eerder waarschuwen voor mogelijke aanranders in de buurt dan dat ze opmerkingen hebben over je verschijning. dat is toch immers al lang uit de APV toch ?
Denk alleen niet dat je moet gaan rondlopen in je ondergoed of iets kinky's
Still hacking my gender anyway ¯\_(ツ)_/¯ Ried mai blåg!
-
- dagelijks aanwezig
Ik ben ook nu nog wel eens buiten als ik bij iemand vandaan kom en het is al in de late uurtjes... en ergens ben ik wel blij dat er om die tijd politie op straat is, het is nog altijd zo dat als je niets te verbergen hebt je ook niets hoeft te vrezen. Ik was in het begin ook wel eens angstig om politie tegen te komen... maar ben een keer aan het einde van de middag aanghouden door dat ik te hard reed op de A 27... ik was idd enfeme... mn hard stond in mn keel toe ik moets volgen... het was een jongere diender en groete mij vriendelijk wilde mn papieren niet eens zien.. maar of ik wel even wat rustiger wilde gaan rijden... na wat heen en weer te praten wenste hij mij een veileige reis. Door dat voorval was ik door de angst van het aanhouden door een agent af.
Nogmaals als je niets te verbergen hebt hoef je ook niet te vrezen
Nogmaals als je niets te verbergen hebt hoef je ook niet te vrezen
Bij zo'n avondwandelingetje zou ik me juist wel veilig voelen tijdens een praatje met de politie, het lijkt me wel leuk om dat eens mee te maken.
Met aangehouden worden voor te hard rijden zou ik al heel wat zenuwachtiger zijn... ik ben en femme dan ook wel voorzichtiger met wat ik doe - al heb ik in mijn zenuwen wel eens heeeeeel slecht auto gereden
Met aangehouden worden voor te hard rijden zou ik al heel wat zenuwachtiger zijn... ik ben en femme dan ook wel voorzichtiger met wat ik doe - al heb ik in mijn zenuwen wel eens heeeeeel slecht auto gereden
Politie-agenten zijn wel wat gewend, hoor. Toen ik in mijn begintijd eens een bon voor fietsen zonder licht kreeg, en geen identiteitsbewijs kon overleggen, vroeg het jonge agentje heel discreet en onaangedaan: "Wat moet ik hier invullen? Een M of een V? En ik bedoel wat er in uw paspoort staat, want verder weet je het maar nooit."
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
- Irene
- ForumDiva 3000
- Contacteer:
Ook ik heb in het verleden regelmatig de anonimiteit van de afgelegen parkeerterreinen of de nacht opgezocht. Heb in contacten met de politie heel verschillende ervaringen. In Belgie ooit een keer opgepakt, maar ook een keer waarbij ze vriendelijk vroegen of ik het kon vinden.
Nu zoek ik liver overdag de menigte op, om juist daarin anoniem op te kunnen gaan.
Irene
Nu zoek ik liver overdag de menigte op, om juist daarin anoniem op te kunnen gaan.
Irene
Kleine stapjes
Tja, er is natuurlijk een goede kans dat travestie weer verboden wordt, net als de bourka, want je weet inderdaad maar nooit of er een terrorist in dat jurkje zit.Maruscha schreef:Maar hoe moet een politie-agent volgens jou dan bepalen dat iemand gewoon geschrokken is, of daadwerkelijk iets kwaads in de zin heeft? Iets met "oh laat maar, het is geen terrorist: hij draagt weliswaar een jurk maar ook leuke hakjes eronder"?
Pfff, leg het allemaal maar eens uit om 3 uur 's nachts....
Waarschijnlijk is het toch verstandiger om tussen 9 en 5 uit de kast te komen .
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
-
- dagelijks aanwezig