asociaal

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
robert
dagelijks aanwezig

Bericht door robert »

beste allemaal

in mijn opinie is het heel normaal dat we in een samenleving soms aan elkaar vragen bepaalde dingen zaken te doen of te laten. voor zover ik het kan zien doet iedereen daar aan mee. deze verzoeken kunnen gelden voor individuen, bepaalde groepen en algemeen.
een mooi voorbeeld haalde frederique aan met haar opmerking over buurtvaders. zij vragen hangjongeren in de buurt zich te gedragen. Niet omdat die jingeren nu iets strafbaars doen, maar volgens de groep mensen die de buurtvaders hebben ingestelt bezorgen deze hangjongeren de buurt/bevolkingsgroep een slechte naam. de instelling van deze buurtvaders heeft overwegend tot positieve reacties geleid van vele bevolkingsgroepen in onze samenleving.

ik was het met jullie eens geweest wanneer ik jullie had geeist achter de geraniums te kruipen, maar ik vroeg alleen maar of in de massa media twee zaken gescheiden behandeld kunnen worden.

dat er zo fel op gereageerd wordt komt op mij over alsof jullie je graag een slachtoffer rol willen aanmeten.
hij zal wel alleen dingen aan ons vragen omdat we trans zijn en dat mag eigenlijk niet van hem.
zoals ik al aangaf is het mijn overtuiging dat iedereen dingen aan iedereen vraagt om te doen of te laten en ik dus helemaal niet alleen transen iets vraag.
jullie komen nu op mij over als een allochtoon die een boete krijgt en dan direct begint te roepen dat dat discriminatie is.

jullie mogen het oneens zijn met mijn opvatting dat door twee moeilijk te begrijpen onderwerpen (trans zijn en zeemeermin zijn) tegelijk te behandelen in de massa media voor mijn idee de acceptatie van transen doet vertragen, maar beticht mij er niet van dat ik transen in een hoekje wil drukken of dat ik alleen transen iets zou vragen. ik vraag iedereen wel eens iets en transen vormen voor mij daar geen uitzondering op (ik zou het beledigender vinden om iedereen wel te vragen maar transen niet, want het zijn transen en die hebben het al zo moeilijk).

groeten robert.
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Hoi hoi Robert,

al je geschrijf is een herhaling van zetten. Ik krijg niet de indruk dat "wij" ons een slachtofferrol laten aanmeten. "Wij" of liever gezegd "ik", want uiteindelijk kan ik uitsluitend voor mezelf spreken, kom op voor mijn rechten als mens (man, vrouw, trans oid is daarin volstrekt secundair).

Wij zijn allemaal volstrekt uniek in ons mens-zijn en vanuit mijn optiek zou het een stuk handiger èn zinvoller zijn als we elkaar gewoon accepteerden als die unieke mens, in plaats van maar door te zeveren over wat voor behandeling in de massa-media (alleen van dat woord krijg ik al jeuk) dan ook. De wereld draait zonder die media ook gewoon door. Uiteindelijk telt de eigen waarneming en niet iets van een hijgerig zendertje als Tien. Dat een aantal mensen de keuze maakt om hun leven te laten leiden (lijden?) door zeer beperkt informatie in te winnen is hun probleem en het is voor mij onaanvaardbaar dat ik me aan dergelijke bekrompenheid ga aanpassen. Het zou de essentie van mijn "mens-zijn" aantasten en daar pas ik voor. Bovendien: een ieder leeft in zhaar eigen belevingswereld, en het allemaal samen proberen te trekken is een utopie.

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Dorine
Eredivisie

Bericht door Dorine »

ik heb er nooit fel op gereageerd robert, en begrijp jouw standpunt ook wel maar ik vertrouw op het gezond verstand van mensen. Onderling zijn wij net zo verschillend als alle vrouwen dus dat betekent soms fel soms gedwee en soms onbegrijpelijk dromerig en zeemeermin

als je een echte knuppel in het hoenderhok wilt gooien moet je een onderwerp aansnijden als 'virtueel vrouw' of 'passabiliteit' of ex heterotransen met kinderen of mannenhaat
robert
dagelijks aanwezig

Bericht door robert »

hallo babette
Babette schreef:Hoi hoi Robert,

al je geschrijf is een herhaling van zetten. Ik krijg niet de indruk dat "wij" ons een slachtofferrol laten aanmeten. "Wij" of liever gezegd "ik", want uiteindelijk kan ik uitsluitend voor mezelf spreken, kom op voor mijn rechten als mens (man, vrouw, trans oid is daarin volstrekt secundair).

Wij zijn allemaal volstrekt uniek in ons mens-zijn en vanuit mijn optiek zou het een stuk handiger èn zinvoller zijn als we elkaar gewoon accepteerden als die unieke mens, in plaats van maar door te zeveren over wat voor behandeling in de massa-media (alleen van dat woord krijg ik al jeuk) dan ook. De wereld draait zonder die media ook gewoon door. Uiteindelijk telt de eigen waarneming en niet iets van een hijgerig zendertje als Tien. Dat een aantal mensen de keuze maakt om hun leven te laten leiden (lijden?) door zeer beperkt informatie in te winnen is hun probleem en het is voor mij onaanvaardbaar dat ik me aan dergelijke bekrompenheid ga aanpassen. Het zou de essentie van mijn "mens-zijn" aantasten en daar pas ik voor. Bovendien: een ieder leeft in zhaar eigen belevingswereld, en het allemaal samen proberen te trekken is een utopie.

Groetjes en liefs,

Babette.
wat ik hier eigenlijk op wil antwoorden heeft melina naar mijn mening mooi geschreven op pag 10 in het draadje hoenderhok. (ik weet niet hoe ik hier naar bepaalde berichten kan linken)

het komt er mijns inziens op neer dat mijn vriendin, ik en volgens mij ook melina sociale dieren zijn die graag wat diepgaandere contacten hebben met meerdere mensen en ook graag nieuwe contacten opdoen. volgens mijn visie (en volgens mij ook volgens melina) is dit nu eenmaal niet mogelijk (in ieder geval zeer moeilijk) wanneer andere mensen je als vreemd/raar beschouwen. als jij het idee hebt dat dat niet zo is/ of je hebt geen behoefte aan nieuwe diepgaande contacten dan moet jij dat weten, maar laat ons ook vrij dat wij daar graag een stukje van onszelf voor willen inleveren omdat wij dat wel de moeite waard vinden.

groeten robert
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Hoi hoi Robert,

dat je jezelf laat zien in contacten met andere mensen is wel even een ander verhaal dan bovenstaand epistel over de massa-media, en het willen veranderen van anderen.

M'n partner en ik hebben intieme en diepgaande contacten met onze vrienden. Dat is te bereiken door van meet af aan open en zonder vooroordelen mensen tegemoet te treden. Overigens hoef je daar helemaal niets voor in te leveren; zulke contacten voegen juist iets toe!

Of de mensen die je ontmoet, accepteren je zoals je bent en jij hen, of niet. In geval van niet, als je niet bij elkaar past, gaat het feest dus niet door. Ook dat is geen ramp. Je hoeft niet met iedereen vriendjes te zijn. Het gaat uiteindelijk om de kwaliteit van jouw leven.

Groetjes en liefs,

Babette.
robert
dagelijks aanwezig

Bericht door robert »

even ter aanvulling op het vorige.

het enige dat ik kitty dus vroeg was om daar een beetje rekening mee te houden, of en in welke mate staat haar volledig vrij.

voorbeelden waarin ik mijzelf aanpas en ook niet transen vraag zich aan te passen voor mijn (en die van mensen die zich in hetzelfde schuitje bevinden als ik ook in dit geval sta ik niet allen als ik bijvoorbeeld de opmerkingen van patricia goed begrijp) sociale contacten.

hoe ik mijzelf heb aangepast.
in het verleden werd mij vaak verweten dat ik een arrogante kop had. dit was niet mijn bedoeling en ik ben ook verre van arrogant, het was mijn gezichts uitdrukking. een dergelijke uitdrukking staat het maken van contacten nogal in de weg. ik wou dit dus veranderen. uiteindelijk heb ik er bijna twee jaar over gedaan om van die arrogante kop verlost te worden omdat het nu eenmaal zeer moeilijk is om constant op je gezichtsuitdrukking te letten. uiteindelijk heb ik mijn vrienden maar gevraagd om mij een klap voor mijn kop te geven wanneer ik weer arrogant keek. dit heeft uiteindelijk wel geholpen.

wat ik anderen wel heb gevraagd
door de jaren heen hebben nederlanders in het buitenland een behoorlijk negatief beeld opgebouwd van asociale en schreeuwende mensen (zo'n twee jaar geleden is dit eens bevestigd in een onderzoek). dit beeld maakt het voor mij en anderen die dat wensen het erg lastig om contact te maken met de plaatselijke bevolking. ik heb dan ook etterlijke malen in bijvoorbeeld een restaurant aan medelanders gevraagd of zij zich misschien iets in konden houden. wat ik er zelf aan doe om het beeld te verbeteren? ik pas mij zoveel mogelijk aan aan de plaatselijke gebruiken. is het bijvoorbeeld ter plaatse not done om s'middags in de stad bij 40 graden een korte broek aan te trekken, dan trek ik een wel een lange broek aan,al zweet ik me te pletter. dit om toch maar het beeld dat die mensen daar hebben van nederlanders te nuanceren/verbeteren ten einde contact met hen te kunnen maken.
als die medelanders zich niet wensen aan te passen zal ik (en anderen die dat wensen) meer moeite moeten doen om die contacten te leggen of ze zouden helemaal niet meer mogelijk zijn. dit zou ik erg jammer vinden.

een voorbeeld waarin ik mij aanpas aan en voor anderen.
zoals ik reeds eerder gemeld heb heb ik nog wel eens de neiging om te vloeken. voor mij is dat op dat moment een ontlading van mijn emoties en aangezien ik geen godsdienst aanhang is dat voor mijzelf geen enkel probleem. toch let ik er in het openbaar erg op dit niet te doen. soms ligt het op het puntje van mijn tong en moet ik het echt wegslikken. op dat moment maar even niet het gevoel van het ontladen van emoties, omdat ik weet dat ik anderen daarmee behoorlijk kan kwetsen. mijns inziens weegt het gekwetste gevoel van anderen wel op tegen mijn openbare uitlating (ik kan nog altijd binnensmonds vloeken, of een plek opzoeken waar niemand me hoort)

ik vraag dus of bepaalde mensen soms rekening met elkaar willen houden. en andere mensen vragen het mij. in welke mate men rekening wil houden met de ander moet iedereen voor zichzelf bepalen, maar ik mag het wel vragen. en anderen mogen het mij vragen.

groeten robert
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Dorine schreef:De meeste weerzin zit bij voetballend nederland, wat ik ervan begrijp komt dat door het gehalte homohaat in kleedkamers. Ik ben er gelukkig nooit bijgeweest maar het schijnt er beestachtig toe te gaan..........als ik ervan hoor lijkt het me alle ingredienten voor een goed horrorfilm te hebben...is hij? of hij? of... tot er achter een verbottend brein kortsluiting ontstaat en ze maar de scheidsrechter pakken
Nou praat jij net zo dom over mannen die voetballen als sommige mensen praten over mannen die zich als vrouw profileren.
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Hoi hoi Robert,

heel helder geformuleerd! Het is echt zo klaar als een klontje: jij past je aan bepaalde situaties aan en vindt dat anderen ook dienen te doen. Ik denk dat je het "rekening houden met een ander" verward met "je aanpassen". Wat mij betreft zit daar wel daglicht tussen.

Ik vind het wel geestig zoals jij beschrijft "hoe ik mijzelf heb aangepast". Dat houdt edoch niet noodzakelijk in dat je dat ook van een ander mag verwachten. Een ieder heeft recht op zhaar levenslessen, en een ieder heeft het recht om dat om zhaar manier in te vullen. Jouw aanpassingen ten spijt.... :D

Groetjes en liefs,

Babette.
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

robert schreef:en ja het nafluiten/roepen (positief dan wel negatief) en botte opmerkingen maken over transen/biovrouwen/homo's kan mijns inziens worden gezien als een eigenschap van de heteroseksuele man en hen vraag ik dan ook zich aan te passen en dergelijke zaken niet in het openbaar te te doen. (hetgeen ze denken moeten ze zelf weten)

groeten robert
Oeps! Hier ben ik weer veel minder ruimdenkend dan jij: van die mannen vraag ik niet zich te gedragen, van hen eis ik dat. En volgens mij weten ze dat al voordat ik ze dat zeg, want het gebeurt mij hoogst zelden :wink: .

Verder wil ik nog wel zeggen dat jezelf laten zien zoals je bent juist zorgt voor diepgaande sociale contacten. Daardoor kom je namelijk juist die mensen tegen die jij leuk vindt en die jou leuk vinden. En al die mensen bij wie de balans tussen aangepast en eigen dichter bij het "gewone" ligt of met wie je toch vooral zou botsen omdat ze met een weerzin tegen jou opgescheept zitten, die hou je daarmee mooi op gepaste afstand.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Dorine schreef:
Er zijn zat mensen met negatieve gevoelens over transen en homo's, zeker in religieuze kringen. Die mensen hebben het volste recht op die weerzin, maar niet het recht om mij of wie dan ook vanuit die gevoelens beperkingen op te leggen, die ze zichzelf niet opleggen
Dat valt reuze mee, zeker als ze zien dat het geen bevlieging is en men je kent als iemand die oprecht is. Vergeet ook niet dat religie voor veel mensen ook inhoudt ALLE mensen lief te hebben en dat ze dat ook in praktijk brengen. Maar ja, als GROEP zal men je wel buiten sluiten uiteindelijk denk ik in het belang van de kerk en de moskee of de tempel of de wigwam :-)

De meeste weerzin zit bij voetballend nederland, wat ik ervan begrijp komt dat door het gehalte homohaat in kleedkamers. Ik ben er gelukkig nooit bijgeweest maar het schijnt er beestachtig toe te gaan..........als ik ervan hoor lijkt het me alle ingredienten voor een goed horrorfilm te hebben...is hij? of hij? of... tot er achter een verbottend brein kortsluiting ontstaat en ze maar de scheidsrechter pakken
Tuurlijk zijn er veel mensen die hun liefde tot alle mensen uitbreiden vanuit hun religieuze overtuiging. Maar als ik uit eigen ervaring spreek, een gereformeerde dorpsjeugd in de jaren '60, dan was de homohaat wel in liefde verpakt, een beetje à la Antoine Bodart: medelijden waard, want "ze kunnen er niks aan doen", maar wel van hen verlangen dat ze het uit hun hoofd laten er iets mee te doen, laat staan openlijk.

En ja, die voetballers! Als je er nooit bij bent geweest, kun je er lekker van griezelen hoe beestachtig het daar toegaat.
Weer eigen ervaring: ik heb een jaar op de LTS gezeten met alleen maar jongens. Dat was voor mij tamelijk beangstigend, maar er waren altijd wel een paar jongens die me "in bescherming" namen, omdat ze wel zagen dat ik niet van me af zou gaan bijten. En dat botste met hun rechtvaardigheidsgevoel.
Er was een ander, die wat stugger was in de omgang dan ik en die er ook van "verdacht" werd homo te zijn. Die kreeg een pak maandverband als sinterklaas kadootje van de pestkop die het ook op mij gemunt had. Gelukkig greep toen de leraar wel in.
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Babette schreef:Nog maar drie keer??? Ik dacht dat het al veel meer was! :lol:

En heb je de spinazie in leven weten te houden?? :D

Groetjes en liefs,

Babette.
Met de spinazie is het goed afgelopen :wink: .

Met Robert ben ik nog niet klaar. Laat ik het eens over een andere boeg gooien.

Kun jij je voorstellen, Robert, dat het heel anders geweest was als je slechts je mening gegeven had? "Goh, het lijkt mij niet handig van Kitty om én als zeemeermin én als transvrouw op de buis te komen."

Dan was er een discussie ontstaan rond de voors en tegens van bepaalde presentaties, vanuit emancipatoir oogpunt.

Maar nee: jij "vraagt" iets van Kitty (en "ons") wat je van "gewone mensen" niet vraagt. Ik kan niet anders vermoeden dan dat je een blanke, heteroseksuele, autochtone man bent, die ik van harte een jaartje de positie van een (seksuele) minderheid gun.

Kijk, ik heb ook vooroordelen, maar die werken in dit geval net andersom: ik veronderstel niet een bepaald gedrag bij jou op grnd van de groep waartoe je behoort, maar ik heb vermoedens over de groep waartoe jij behoort, afgaand op je gedrag :wink: .
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Hoi hoi Robert,

er bestaat ook nog een andere mogelijkheid: iedere keer als jij je aanpast aan de schone schijn van Nederland of de waan van de dag, bestaat de mogelijkheid dat je een klein stukje van de essentie van je "mens-zijn" beschadigt, pijnigt of verloochent. Als je dat lang genoeg volhoudt, wordt de essentie van je "mens-zijn" vanzelf een keer pisnijdig op jou, en is de mogelijkheid aanwezig dat je dat dan op anderen verhaalt, betrekt of projecteert.

Ik durf wel te stellen dat ik enige ervaring heb in het ontkend worden, en hoe je daarop kunt reageren. Leuk is anders, maar het is best af te leren! :wink:

Groetjes en liefs,

Babette.
Dorine
Eredivisie

Bericht door Dorine »

Nou praat jij net zo dom over mannen die voetballen als sommige mensen praten over mannen die zich als vrouw profileren.
Misschien wel, enige wat ik van voetballende mannen hoor is verhalen over vandalisme, onnodige blessureleed, vechtpartijtjes , opmerkingen als 'WIJ hadden wel raad met je geweten zooooo' enz en volkomen paniek wanneer geconfronteerd met ho/bi/t vraagstukken, vooral dat WIJ vind ik beangstigend. Ik denk niet dat ze bang zijn voor ONS

Individueel is dat weer anders, maar in groepjes......

En ik maak me geen illusies want men daar over mannen die zich als vrouw profileren of van vrouwen die zich als vrouw profileren, of van een vrouwelijke baas of een homo of of of vindt. Dat zal in de trant van weg ermee zijn....

en dan die krantenvulling dan zie je iemand schreeuwen met een reclameshirtje aan gaat dan 34 pagina s verder....

ik houd er gewoon niet van, zoals bij het WK geeft een voetballer een andere persoon een kopstoot, kijken miljoenen kinderen naar, da s pas dom om te doen wat een slecht voorbeeld

is gewoon een domme sport :-)
robert
dagelijks aanwezig

Bericht door robert »

hallo babette
Babette schreef:Hoi hoi Robert,

heel helder geformuleerd! Het is echt zo klaar als een klontje: jij past je aan bepaalde situaties aan en vindt dat anderen ook dienen te doen. Ik denk dat je het "rekening houden met een ander" verward met "je aanpassen". Wat mij betreft zit daar wel daglicht tussen.

Ik vind het wel geestig zoals jij beschrijft "hoe ik mijzelf heb aangepast". Dat houdt edoch niet noodzakelijk in dat je dat ook van een ander mag verwachten. Een ieder heeft recht op zhaar levenslessen, en een ieder heeft het recht om dat om zhaar manier in te vullen. Jouw aanpassingen ten spijt.... :D

Groetjes en liefs,

Babette.
wat mij betreft niet omdat je toch om een bepaalde aanpassing vraagt die rekening houdt met...

en ik verwacht helemaal niets, maar daarom mag ik het nog wel vragen. anders weet ik zeker dat er niets veranderd, nu heb ik in ieder geval een kans.

groeten robert
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Dorine schreef:
Misschien wel, enige wat ik van voetballende mannen hoor is verhalen over vandalisme, onnodige blessureleed, vechtpartijtjes , opmerkingen als 'WIJ hadden wel raad met je geweten zooooo' enz en volkomen paniek wanneer geconfronteerd met ho/bi/t vraagstukken, vooral dat WIJ vind ik beangstigend. Ik denk niet dat ze bang zijn voor ONS

Individueel is dat weer anders, maar in groepjes......

En ik maak me geen illusies want men daar over mannen die zich als vrouw profileren of van vrouwen die zich als vrouw profileren, of van een vrouwelijke baas of een homo of of of vindt. Dat zal in de trant van weg ermee zijn....

en dan die krantenvulling dan zie je iemand schreeuwen met een reclameshirtje aan gaat dan 34 pagina s verder....

ik houd er gewoon niet van, zoals bij het WK geeft een voetballer een andere persoon een kopstoot, kijken miljoenen kinderen naar, da s pas dom om te doen wat een slecht voorbeeld

is gewoon een domme sport :-)
Sorry, maar over dom gesproken .. jij bewijst eigenlijk een beetje Robert's gelijk: kennelijk zijn een hoop mensen niet in staat excessen los te zien van de wereld waarin ze gebeuren.

Niet alle voetballers zijn op vechtpartijen uit. Niet alle supporters zijn hooligans. Niet alle travo's hebben stiekeme sex met mannen. Niet alle transen willen zeemeermin zijn.

Het 'holier than thou' gehalte hier op dit forum komt me af & toe echt de strot uit, zeker als je ziet dat 'wij' hier geen haar beter zijn. Of dacht je dat agressie alleen op (sport)velden voorkwam? Of alleen onder (allochtone) hangjongeren? Iemand die hier anoniem meeleest moet vast en zeker denken dat t's, in welke smaak dan ook, echt daadwerkelijk niet sporen ..
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Plaats reactie