Anders zijn

Algemeen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
mina
Eredivisie
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 13:50

Re: Anders zijn

Bericht door mina »

Janiek2 schreef: Mina wees nog weer eens op het verschil in ontwikkeling tussen transwathevers die al op jonge leeftijd gevoelsmatig of qua gedrag buiten de mainstream heteronorm vielen en degenen bij wie het zich pas later openbaart. Al gauw valt dan het woord ex-homo ts, maar ik kan me ook herinneren dat zowel Mina als Mila (die zich wel eens zo benoemen)
Mila wel, ik niet. Ik zie mijzelf als transgender, en eigenlijk als androgyn mens (qua innerlijke identiteit), qua uiterlijk ben ik een licht androgyne jongen, die zich vrouwelijk kleed en make up draagt, waar ik vroeger, toen ik jonger was, veel meisjesachtiger eruit zag, blonde lange haren, en met een beetje make-up op de herentoilet werd uitgestuurd, en zelfs kon sjansen met heterojongens :) ja die goede oude tijd :)
Komt nooit meer terug.
reden dat ik toen geen transitie heb gedaan was omdat ik dacht dat als je TS was, je jezelf dan zou willen castreren en een operatie ondergaan. dat wilde ik niet en ben daarom zo goed en kwaad als ik kon verder gaan leven.
Nu zie ik dat wat ik was ik eigenlijk ook van binnen ben: androgyn, transgender... (en ik ben nog niet aan de hormonen en weet ook nog niet of ik dat wil, het is nu toch al te laat :) ) vind ik...
Maar dat terzijde...
geen non-op TS dus...

Liefs
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Hmmmm, anders zijn....ik geloof dat was ik ook altijd.....nou ik was met 14/15 de enige jongen in het village wat zich schminkde en moeders broeken afschwatsde en zwart kleurde :roll:

.....en ja ex-hetro, het was echt nie zo, dat ik geen ervaring opdeed, gelegenheid zat en wat bleef me dan anders over, en ja, ik heb het meestals ook weer uit gemaakt, was dan toch iets aan knagen en ik werd ja altijd toch als kerel gezien....geen toestand voor relaties....uit mijn zicht dan..... :roll:

Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Arike
Eredivisie
Berichten: 525
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 22:44
Locatie: omg. Utrecht
Contacteer:

Bericht door Arike »

Morbide schreef:Waarom hebben traenzovoortsen eigenlijk zoveel moeite met de spelling van het woord puberteit?
Is bij mij vermoedelijk een identitijds-probleem...

back on topic:
Pas jaren later heb ik beseft dat veel jongens in mijn omgeving best wel vroeg met meisjes bezig waren zeg maar... En achteraf gezien waren er ook wel genoeg meisjes die belangstelling hadden voor mij. Maar voor mij waren meisjes meestal meer een soort van maatjes, dus ik zag dat niet ....
Wel als jongens belangstelling voor me hadden, dan maakte ik dat ik wegkwam :-? Daar voelde ik toch wel sterk bij dat zij iets zochten, wat ik niet kon bieden.... ;-)
groetjes,
Arike

"But life is too short
Better listen to yourself"
Dorine
Eredivisie
Berichten: 634
Lid geworden op: zo jan 07, 2007 21:31

Bericht door Dorine »

ik ben altijd 'anders' geweest en nog steeds, ik weet ook wel op een goede manier vanwege de reakties van anderen, voor mijzelf ben ik minder lief ik vind mezelf wel monsterlijk als ik eerlijk ben, mn lichaam zie of het levendige commentaar lees, het verdriet heeft nu wel een plek maar ik weet wel dat ik nooit een normaal meisje ben geweest of vrouw zal worden. Op het allerdiepste niveau weet ik dat het goed is dat is het stomme een soort oergevoel van harmonie in alles er gaat zoveel mis in de levens van mensen, het is de uitdaging er iets van te maken

ik weet niet hoe ver terug het gaat in ieder geval pre puberaal dat ik het vriendinnetje wilde zijn van mn beste vriendje, of bij het overbuurmeisje thuis met barbies spelen, goh wat een cliches, doorspoelen maar, op sexueel gebied geen ervaringen in de pubertijd ik heb dat opgevangen door 'stiekem' travestie te doen en afspraakjes te maken met mannen als meisje en gelukkig snel ervan af te zien! (ik was toen 14) ik heb nooit ook maar enige behoefte gehad iets te doen met mijn geslacht, ik dacht ooit eens dat te kunnen 'trainen' maar dat werd een fiasko ik droeg ook wel eens makeup naar school ofzo maar ik denk dat dat niet opviel, voor de meest mensen was ik wel anders maar op een prettige creatieve manier denk ik ik ben wel mishandeld maar bij elkaar misschien maar 9 keer waarbij slechts 4 littekens nog steeds, en wat minder gehoor aan een kant maar ach oh ja en altijd door mannen natuurlijk, voetballers, militairen, corpsballen en kickboxers even weer wat feministisch tegenwicht, gek he die mannenhaat? en ook angst om op te vallen of reden te geven tot een aanval van neanderthalers.


ikzelf was/ben doodongelukkig. Ik ken de juppen homo scene wel redelijk goed en voel me er net zo n vreemde eend als in de 'normale' scene :-)
en vooral veel humor die ik heel kwetsend vind, in de hetero scene doen ze dat meer achter je rug denk ik? of misschien wel niet miscchien bestaan die groepen helemaal niet tenzij je het op gaat zoeken zoals die lui die in het bos op een trommel slaan, ik zie het verschil niet zo

verder heb ik serieuze pogingen gedaan mezelf te castreren/vervrouwelijken met illegale hormonen
en natuurlijk the edge opzoeken

later depressie gehad, anorexia, vele psychiaters diagnose gender dysforie, , antidepressiva, etc ondanks al mijn moeites andere oorzaken te vinden leidde het steeds naar gender bleh, zelfs mn depressie werd maar als mild gezien..hoe vaak en hoe veel moet je hetzelfde probeem aangaan voor je er wat aan doet? kom maar weer met een nieuwe theorie, internalisering is nu in zwang, ik gebruikte ook sublimering

vele jaren besteed aan transcendentale meditatie, mediumschap, sterrenwichelarij, noem maar op :-ook niet) wel de leukste tijd van mn leven dat pak ik zeker weer op, in alternatieve kringen denkt men toch minder dogmatisch,

besloten niet meer verdoofd te leven en gevochten voor normaliteit, academische studie, vriendin, baan, en huis ook niet

vriendin werkte dus geen 5 minuten zou een leugen zijn ik wilde haar leven niet kapot maken ik zie wel de oneerlijkheid ervan in zeker als je jezelf kent, je identiteit voorbij de persona, voorbij de rollen die uitwisselbaar zijn ben je meer man of vrouw binnenin een identiteit
zij zei zelf ook al: Ik was een expiriment voor jou, zo was het ook eigenlijk, ik geloof niet in dat je niet weet of je man of vrouw bent, wel dat het heel moeilijk en moeizaam kan zijn daarachter te komen op zielsniveau, of je weet het al vanaf je geboorte zoals op het geboortekaartje staat is okee voor jou

als dat niet zo is....nou

Door
terra incognita
Gebruikersavatar
mina
Eredivisie
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 13:50

Bericht door mina »

Dorine schreef:ik geloof niet in dat je niet weet of je man of vrouw bent, wel dat het heel moeilijk en moeizaam kan zijn daarachter te komen op zielsniveau, of je weet het al vanaf je geboorte zoals op het geboortekaartje staat is okee voor jou

als dat niet zo is....nou

Door
als je het zo zwart/wit stelt, ben ik vrouw,
maar ik geloof niet in zo n zwart/wit wereld beeld...
hoewel dat het e.e.a. soms misschien wel makkelijker zou maken...

mooi verhaal..

Liefs,
Mina
Dorine
Eredivisie
Berichten: 634
Lid geworden op: zo jan 07, 2007 21:31

Bericht door Dorine »

goeiemorgen Mina,

ach ik beschrijf alleen maar hoe het voor mij is
terra incognita
Babette
Forumdiva
Berichten: 1267
Lid geworden op: vr nov 08, 2002 11:32

Bericht door Babette »

Hoi hoi,

ik voelde me op jonge leeftijd zeker buiten de mainstream hetero-norm, en snapte al helemaal niets van al dat gedoe van jongens die achter meisjes aan zaten. Meisjes zagen mij dan ook meer als een maatje dan als een toekomstige partner. Wel heb ik ooit, tweede klas lagere school, een meisje ontmoet die heel jongens-achtig was, dwars door alle "gendernormen" heen. Ze was heel stoer, had heel kort haar (ongehoord in die tijd(1959)) en speelde met DinkyToys. Met haar kon ik het heel goed vinden, maar helaas is ze na dat jaar verhuisd en van school gegaan. Ik heb nog steeds een levendige herinnering aan haar en ze komt nog vaak langs in m'n gedachten. Qua buitenbeentjes leken we, denk ik, heel veel op elkaar.

Wat later waren er wel homo-jongens en mannen die op me vielen, maar ik niet echt op hen. Als ik op die periode terug kijk, kan ik alleen maar zeggen dat ik het ontzettend verwarrend vond. Er worden dingen van je verwacht, je jongere zusjes worden totaal anders behandeld als jij, en je wordt opgescheept met de instandhouding van het geslacht en je wordt geacht de "man" uit te hangen! Great! Van die periode word ik niet blij, en ik denk dat ik nog steeds met de gevolgen van m'n jeugd worstel, ondanks het feit dat ik op moment van schrijven wel een soort balans heb gevonden, maar of dat van blijvende aard is, durf ik te betwijfelen.

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Babette
Forumdiva
Berichten: 1267
Lid geworden op: vr nov 08, 2002 11:32

Bericht door Babette »

Hoi hoi,
Dorine schreef:of je weet het al vanaf je geboorte zoals op het geboortekaartje staat is okee voor jou

Door
toen ik zo jong was, kon ik nog niet lezen.......... :D

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Dorine
Eredivisie
Berichten: 634
Lid geworden op: zo jan 07, 2007 21:31

Bericht door Dorine »

geboortekaartje in 2083

A93374 is geboren



beschuit met genuanceerde grijze muisjes
terra incognita
Gebruikersavatar
Monica Dreamgirl
ForumFan
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 30, 2003 20:12
Locatie: Rotterdam

Bericht door Monica Dreamgirl »

Hoi,

Gek genoeg heb ik in m'n jonge jaren nooit echt het gevoel gehad dat ik anders was, in ieder geval niet zo heftig dat ik het me nu nog kan herinneren. Oké, ik was niet de bink van de klas, maar ook niet het lulletje, ik was redelijk populair bij de meisjes, maar dat was misschien omdat ze me niet als een bedreiging zagen. Ik was ook laat met vriendinnetjes, vond al dat testosteron-gedreven gejaag maar vermoeiend. Ik herkende, en herken nog steeds, niet of een vrouw me leuk vindt, wat dat betreft zie ik wel overeenkomsten met wat Arike en Babette schreven. Dat mannen me zien zitten heb ik meteen door, maar het gebeurt maar zelden dat dat wederzijds is.

Ik heb ook lang geloofd dat travestie iets puberaals was wat wel zou overgaan als ik volwassen was. Dat ik anders ben drong pas echt tot me door toen, na de puberteit, een vriendin het uitmaakte met de woorden 'je bent geen echte man'. Dat vond ik toen nog een hele rare opmerking, maar uiteindelijk moest ik voor mezelf toegeven dat ze in zoverre gelijk had dat ik niet voldoe aan haar (en bijna ieder's) idee van een 'echte man'. Ben daarna nog erg bezig geweest met de vraag 'wat is dat dan, een echte man?', maar de grap is dat daar geen antwoord op is.

Ik vraag me wel af hoe anders ik eigenlijk ben. "Anders" gaat uit van het idee dat er een norm is, waar je vervolgens van afwijkt, maar wat is de norm? Als de norm is 'je bent een man of een vrouw', oké, dan wijk ik af, maar er zijn nog zoveel andere normen waar een hele hoop andere mensen ook van afwijken. Wat mij betreft is iedereen 'anders', alleen is misschien de één wat "anderser" dan de ander.

groetjes,

Monica
Ik ben mezelf.
Gebruikersavatar
mireille
Eredivisie
Berichten: 838
Lid geworden op: do feb 26, 2004 23:10
Locatie: Schrödingers kast

Bericht door mireille »

Anders.... kijk in princiepe is ieder mens uniek dus anders ben je zowiezo al dan :wink:

maar je kan ook heel anders zijn. Zelf ben ik me daar eigenlijk meestal niet zo bewust van totdat ik in die situaties verzeild raak waar dat meestal wel zo is... Zo betrapte ik mezelf eens op een feestje dat na enige glazen alcohol ik wel zo'n bepaalde houding aannam (armen over elkaar, bekken iets gekanteld, hoofd schuin) die toch meer tiepisch vrouwlijk dan mannelijk genoemd kan worden... andere keer... ik ben ergens op visite we praten over het een en ander en het komt tersprake dat mannen altijd over een bepaalde manier over vrouwen praten (groots, bravoureachtig en ietwat seksistisch zelfs) en dat ik juist weer niet doe. Ik ben wel eens terloops voor metroman uitgemaakt en een keertje of ik misschien wel homo was. Het allermarkanst was toen ik met een vriendin op vakantie was en we door een winkelstraat liepen en ik zoiets riep van he, dit is misschien wel leuk ofzo en dat ik werd uitgemaakt voor vrouw zelfs terwijl ik op dat moment er echt niet mee "bezig" was. Bij elkaar genomen lijk ik toch bepaalde signalen af te geven voor de mensen die het zien.
Still hacking my gender anyway ¯\_(ツ)_/¯ Ried mai blåg!
Gebruikersavatar
Irene_y
dagelijks aanwezig
Berichten: 122
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 20:08
Locatie: Eindhoven

Bericht door Irene_y »

vanaf de pubertijd heb ik in groepsverband wel liever tussen de meisjes gezeten dan de jongens. Daar kon ik meer mezelf zijn en kletsen. Was ook altijd blij als er meisjes bij waren. Later bij de mannen speelde ik veelal beetje macho. Soms was het ook wel gezellig en stoer onder elkaar, maar meestal hoopte ik dat het 'mannen onder elkaar' niet te lang zou duren. Nu ver in de 40 heb ik daar allemaal niet meer zo last van, maar prefereer nog altijd het vrouwenkransje. Heb op jongensinternaat gezeten tussen m'n 10 en 16e jaar en speelde daar soms intiem met jongens. Onschuldig natuurlijk en ben zeker geen homo, maar toch herken ik soms nog steeds die bi-gevoelens. Och ja..
groetjes yoelle :)
niet geschikt voor kinderen tot 3 jaar
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Ha mooi! Er komen toch steeds meer reacties binnen. Ze zijn in het algemeen toch iets rooskleuriger dan ik dacht. Het lijkt toch of voor de meesten het "anderszijn" of het "gevoel anders te zijn" niet voor zoveel gevoelens van onveiligheid en/of vervreemding heeft gezorgd als 't dat bij mij persoonlijk heeft gedaan. Of laten sommigen dat aspect van "anderszijn" uit zelfbescherming ongenoemd?
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
dhiamara
ForumFan
Berichten: 489
Lid geworden op: ma dec 19, 2005 19:34
Locatie: Groningen (dorpje in groningen)

Bericht door dhiamara »

Tja anders? Mijn duidelijke eerste herinnering is : "dan doe ik het hier maar mee en maak er het beste van" Lang gedacht dat dit betrekking had op mijn familie maar als ik nu zo terug kijk zal het ook betrekking hebben gehad op mijn lichaam. Pubertijd verknoeit door opmerking eerste vriendinnetje die tegen haar vrienden verkondigde dat ik niet kon kussen, wat ik toevallig hoorde. Daarna niet veel relaties gehad. Vrouwen waren "onbereikbaar" voor mij. Achteraf denk ik dat het vrouw zijn onbereikbaar voor mij was. Veel vrouwen in mijn werk omgeving en trok ook veel op met getrouwde vrouwen en werd beschouwd als vriend. Steeds je afvragen waar je eigenlijk bij hoort tijdens verjaardagen of gezellige momenten. Getrokken worden naar het "vrouwenkransje" wat lekker aanvoelde of de macho -cultuur van de mannen. Ook de afgelopen jaren in de zoektocht naar mijzelf ervaren dat het volledig als man te gedragen totaal niets is voor mij. Ik verlochende mijzelf hier door en stortte dus in. Inderdaad extreem ervaren hoe mannen kunnen praten en reageren op het vrouwelijke geslacht en wat mij meer en meer ging tegenstaan.

Hoezo anders?
With Love and Lightness.

"Wees er van bewust dat je een toeschouwer bent van het Universum"
"Besef tegelijkertijd dat je tevens een Deelnemer bent van het Universum
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Morbide schreef:Waarom hebben traenzovoortsen eigenlijk zoveel moeite met de spelling van het woord puberteit?
Moest even aan je denken toen ik er net weer één zag in deze draad.

Het zijn denk ik niet alleen traenzovoortsen: Google geeft 461.000 hits op puberteit en 150.000 op pubertijd....
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Plaats reactie