gezocht transexuelen voor gewone portretten
Moderator: Moderators
- miss_kimberly1962
- ff weer wat posten
- Contacteer:
- ChantelleTV
- ff weer wat posten
Morbide schreef:
[/quote]
Ehm, wat draagt een expositie in een academie bij aan de maatschappelijke beeldvorming omtrent transseksualiteit? Bitter weinig is mijn ervaring. Ik heb ooit aan iets dergelijks meegewerkt. Foto's voor een eindexamen opdracht waaraan te zien moest zijn dat ik trans ben. Weet waar je aan begint. Als ik het weer zou doen, dan zou ik een aantal dingen heel anders willen hebben. Te beginnen met het copyright.[/quote]
Ik geef naar persoonlijke ervaring toe dat het maatschappelijke bereik c.q. effect gering is, maar je moet ergens (her)beginnen en alle beetjes helpen zou ik zo zeggen.
Trouwens, is het niet zo dat elke emancipatie, het maakt niet uit van wie of wat, homofiel, vrouw of trans is begonnen met één enkele persoon die zijn of haar nek durfde uit te steken, dus per definitie kleinschalig.
Uit mijn woorden hiervoor blijkt dat ik net als jij, zoiets ook al eens heb gedaan, een studente van de kunstacademie in R'dam, ook een eindexamenopdracht, ze heeft mijn hele overgang van man naar vrouw, dus van onderbroek tot pruik op foto's vastgelegd, e.e.a. op basis van vertrouwen zijn enkele foto's daar aan het publiek daar gepresenteerd. Bij mijn weten is dat vertrouwen niet beschaamd, en och, ik kan me niet eens voorstellen dat iemand voor een dergelijke foto 200€ over heeft, als een of andere idioot dat wel zou hebben, zelfs al zou die persoon daar nog winst op maken ook, kan ik me daar alleen maar gevleid door voelen.
Uit jouw woorden proef ik een beetje een misbruikt gevoel, als dat idd het geval is, dan spijt me dat, maar dat wil nog niet zeggen dat iemand dezelfde intentie heeft als de persoon die misbruik van jou heeft gemaakt.
Chantelle
[/quote]
Ehm, wat draagt een expositie in een academie bij aan de maatschappelijke beeldvorming omtrent transseksualiteit? Bitter weinig is mijn ervaring. Ik heb ooit aan iets dergelijks meegewerkt. Foto's voor een eindexamen opdracht waaraan te zien moest zijn dat ik trans ben. Weet waar je aan begint. Als ik het weer zou doen, dan zou ik een aantal dingen heel anders willen hebben. Te beginnen met het copyright.[/quote]
Ik geef naar persoonlijke ervaring toe dat het maatschappelijke bereik c.q. effect gering is, maar je moet ergens (her)beginnen en alle beetjes helpen zou ik zo zeggen.
Trouwens, is het niet zo dat elke emancipatie, het maakt niet uit van wie of wat, homofiel, vrouw of trans is begonnen met één enkele persoon die zijn of haar nek durfde uit te steken, dus per definitie kleinschalig.
Uit mijn woorden hiervoor blijkt dat ik net als jij, zoiets ook al eens heb gedaan, een studente van de kunstacademie in R'dam, ook een eindexamenopdracht, ze heeft mijn hele overgang van man naar vrouw, dus van onderbroek tot pruik op foto's vastgelegd, e.e.a. op basis van vertrouwen zijn enkele foto's daar aan het publiek daar gepresenteerd. Bij mijn weten is dat vertrouwen niet beschaamd, en och, ik kan me niet eens voorstellen dat iemand voor een dergelijke foto 200€ over heeft, als een of andere idioot dat wel zou hebben, zelfs al zou die persoon daar nog winst op maken ook, kan ik me daar alleen maar gevleid door voelen.
Uit jouw woorden proef ik een beetje een misbruikt gevoel, als dat idd het geval is, dan spijt me dat, maar dat wil nog niet zeggen dat iemand dezelfde intentie heeft als de persoon die misbruik van jou heeft gemaakt.
Chantelle
Durf jezelf te zijn, niemand anders doet dat!
- ChantelleTV
- ff weer wat posten
Als vrouwen en homofielen waren blijven hopen, hadden zij allebei nog hetzelfde recht, en dat is resp. aan- en geen.lightningbolt schreef:Je mag hopen dat het gewoon gebeurd, maar je kan niets "afdwingen".ChantelleTV schreef:Zoiets moet worden afgedwongen.
Ergo, knok voor het recht dat je wil hebben, want krijgen is er echt niet bij.
Chantelle
Durf jezelf te zijn, niemand anders doet dat!
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Nog steeds bezig om mensen zwart te maken?Lala Ferrari schreef:Je bent een paar maanden te laat. Vroeger resideerde hier een buitengewoon media en camerageile (inmiddels) post op TS, maar die komt hier niet meer.
Helaas voor jou, want ze zou zondermeer gehapt hebben.
Wat is de zin hiervan?
~zucht~
@Petra: ik heb vorig jaar ook meegewerkt aan een expositie van een fotograaf in opleiding. Ook die had het over bredere maatschappelijke acceptatie en daar heb ik toen graag aan meegewerkt. "We" hebben op het fotofestival in Naarden en in een wachtkamer van de bloedbank in Utrecht gehangen.
Ik heb die foto's zelf ook gekregen en alleen al omdat daar best een heel mooie foto tussen zit kan ik het mensen die daar zin in hebben het gewoon aanraden. Als je verder goede afspraken maakt over hoe je op de foto gaat komen (wat voor soort foto's gaat het? Sexueel getint of niet? Wat voor houdingen zoek je?) en waar die foto's voor gebruikt mogen worden (waar komen ze te hangen? hoe gaat 't met de publiciteit?) en buiten die doelstellingen -dus- geen toestemming geeft voor het gebruik van die foto's, dan is er niets aan de hand.
@Dinand: mijn hoofd staat er verder niet zo naar om nu weer op de foto te komen, ik wens je wel heel veel succes en alle betrokkenen veel plezier!
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
- Morbide
- Forumdiva
- Contacteer:
Ik vind niet dat wij zonodig geholpen moeten worden. En studenten mogen van mij wel ophouden met het overschatten van de impact van hun eindexamenprojecten.ChantelleTV schreef:
Yup, en dat bereik je het beste door gewoon deel te nemen aan de maatschappij.ChantelleTV schreef: Trouwens, is het niet zo dat elke emancipatie, het maakt niet uit van wie of wat, homofiel, vrouw of trans is begonnen met één enkele persoon die zijn of haar nek durfde uit te steken, dus per definitie kleinschalig.
Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand €200 voor een foto van mij over heeft maar ja mevrouw de fotograaf heeft ooit een prestigieuze kunstprijs in de wacht gesleept, vandaar.ChantelleTV schreef: Uit mijn woorden hiervoor blijkt dat ik net als jij, zoiets ook al eens heb gedaan, een studente van de kunstacademie in R'dam, ook een eindexamenopdracht, ze heeft mijn hele overgang van man naar vrouw, dus van onderbroek tot pruik op foto's vastgelegd, e.e.a. op basis van vertrouwen zijn enkele foto's daar aan het publiek daar gepresenteerd. Bij mijn weten is dat vertrouwen niet beschaamd, en och, ik kan me niet eens voorstellen dat iemand voor een dergelijke foto 200€ over heeft, als een of andere idioot dat wel zou hebben, zelfs al zou die persoon daar nog winst op maken ook, kan ik me daar alleen maar gevleid door voelen.
Vertel eens wat de maatschappelijke impact is geweest van het exposeren van jouw foto's?
Misbruikt is een te groot woord. Er zat een heel verhaal achter de de foto's. De fotograaf is zeg maar een Friezin in een Koreaans lichaam. Ze is geadopteerd en heeft daar problemen mee. Mensen kijken ook raar op als ze haar mond opentrekt omdat ze vloeiend Fries spreekt. Ze voelt zich niet geaccepteerd en heeft dat uitgebeeld in een serie zelfportretten waarin ze misplaatst lijkt. Toen ze van via via van mijn transigheid hoorde, herkende ze zichzelf in mijn "misplaatstheid" en wou ze mij als model hebben. Helaas bleek mijn uiterlijk te weinig transseksueel te zijn naar haar idee. Ik leek wel een vrouw op de meeste foto's en dat kon natuurlijk niet. Ze wou dus graag dat ik zo mannelijk mogelijk ging poseren en dat heeft geleid tot een aantal, in mijn ogen, spuuglelijke foto's. Daarom heb ik het niet zo op foto's van transen waarop de transigheid duidelijk zichtbaar moet zijn.ChantelleTV schreef: Uit jouw woorden proef ik een beetje een misbruikt gevoel, als dat idd het geval is, dan spijt me dat, maar dat wil nog niet zeggen dat iemand dezelfde intentie heeft als de persoon die misbruik van jou heeft gemaakt.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
- Morbide
- Forumdiva
- Contacteer:
Dat je er leuke foto's aan over kunt houden zal ik niet ontkennen. Maar ik denk dat de meeste transen liever foto's van zichzelf hebben waarop ze zo weinig mogelijk trans lijken. En daar wringt dus de schoen. Het belang van goede afspraken kan ik daarom ook alleen maar onderschrijven.Frederique_ schreef:
Ik heb die foto's zelf ook gekregen en alleen al omdat daar best een heel mooie foto tussen zit kan ik het mensen die daar zin in hebben het gewoon aanraden. Als je verder goede afspraken maakt over hoe je op de foto gaat komen (wat voor soort foto's gaat het? Sexueel getint of niet? Wat voor houdingen zoek je?) en waar die foto's voor gebruikt mogen worden (waar komen ze te hangen? hoe gaat 't met de publiciteit?) en buiten die doelstellingen -dus- geen toestemming geeft voor het gebruik van die foto's, dan is er niets aan de hand.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
- Morbide
- Forumdiva
- Contacteer:
Misschien wordt het tijd voor een extra lover hokje om je af te zetten tegen de geilaards die op zoek zijn naar the best of both worlds. =Pjohnn schreef: Ook vind ik het jammer (weer) als 'lover' neergezet te worden.
toegegeven, ik ben een 'lover' (gelet op mijn relaties (in het verlede en heden)) maar toch in een wat andere context dan wat hier over het algemeen als 'lover' wordt aangeduid.
Dat blijkt. Transigheid indelen in hobby's en activiteiten en het consequent met een x schrijven. Veel succes met je hyves.johnn schreef: Ondanks dus dat ik zelf geen T* ben, meen ik (door mijn (noem het maar) ervaring in de T*wereld)) wel enig inlevingsvermogen te hebben wat een T* voelt, beleeft, denkt, meemaakt enz enz.(let op: ik zeg enig inlevingsvermogen.....niet dus dat ik het allemaal weet)
Ik heb me ook door diezelfde meneer laten fotograferen, en dat is me uitstekend bevallen. Voor mij was het belangrijk dat ik er zoveel mogelijk uitzag als mezelf op dat moment, en dat is, mijn's inziens, goed gelukt.Morbide schreef:Dat je er leuke foto's aan over kunt houden zal ik niet ontkennen. Maar ik denk dat de meeste transen liever foto's van zichzelf hebben waarop ze zo weinig mogelijk trans lijken. En daar wringt dus de schoen. Het belang van goede afspraken kan ik daarom ook alleen maar onderschrijven.
Groetjes en liefs,
Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
In mijn geval? Misschien bij een stuk of 10-15 mensen die nu (mede dankzij het verhaaltje dat er bij hing) net iets meer over transen en travestieten weten dan ze daarvoor deden?Morbide schreef:Vertel eens wat de maatschappelijke impact is geweest van het exposeren van jouw foto's?
Maar zelfs als de impact niet groter is en zich beperkt tot die ene fotograaf (of andere eindexamen-student(en)) die nu net iets beter weet waar voor ons de schoen wringt: het zijn vaak mensen die met veel andere mensen in contact komen. Als zoiemand ook maar 1x durft te zeggen "wat jij nu aan vooroordelen hebt klopt niet, want ik ben ze in mijn opleiding tegengekomen en dit-en-me-dat vertelden ze mij" - zelfs dan is mijn doel al wel bereikt. Dit is ook de reden dat ik vrij vaak meewerk aan dit soort verzoeken (ik heb de afgelopen paar jaar om dezelfde reden ook meegewerkt aan interviews met mensen die -bijv- politicologie, psychologie of media aan het leren zijn).
In tegenstelling tot jou hoef ik er niet zoveel aan te doen om naar buiten toe duidelijk te krijgen dat ik als man geboren ben
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Dat is niet zo moeilijk! Ik kook een vurrukkullukke lunch, compleet met een mooi glas wijn, en daarna is het een fluitje van een cent om duidelijk te krijgen wat jij precies wilt...Morbide schreef:Het belang van goede afspraken kan ik daarom ook alleen maar onderschrijven.
Groetjes en liefs,
Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
- johnn
- Forum / Website Beheerder
- Contacteer:
In mijn ogen is voor mij zo'n 'hokje' niet echt nodig.Morbide schreef:Misschien wordt het tijd voor een extra lover hokje om je af te zetten tegen de geilaards die op zoek zijn naar the best of both worlds. =Pjohnn schreef: Ook vind ik het jammer (weer) als 'lover' neergezet te worden.
toegegeven, ik ben een 'lover' (gelet op mijn relaties (in het verlede en heden)) maar toch in een wat andere context dan wat hier over het algemeen als 'lover' wordt aangeduid.
Mijn ervaring heeft me geleerd dat over het algemeen 'jullie' daar heel goed zelf mee uit de voeten kunnen....en waar nodig draag ik daar mijn steentje bij.
Dat was een foutje mijnerzijds, heb ik ook direct erkend (toen ik daarop gewezen werd) en heb dat ook direct aangepast.Morbide schreef:Dat blijkt. Transigheid indelen in hobby's en activiteiten en het consequent met een x schrijven. Veel succes met je hyves.johnn schreef: Ondanks dus dat ik zelf geen T* ben, meen ik (door mijn (noem het maar) ervaring in de T*wereld)) wel enig inlevingsvermogen te hebben wat een T* voelt, beleeft, denkt, meemaakt enz enz.(let op: ik zeg enig inlevingsvermogen.....niet dus dat ik het allemaal weet)
(Nu is het wel zo dat Travestie daar wel onder zou kunnen vallen want voor velen is het idd een hobby (of activiteit)).
Aangezien die hyve voor alle T* groeperingen bedoeld is, klopte de categorie dus niet en was ik blij er op attent gemaakt te zijn.
Groetjes,
Eventuele spel of schrijffouten?? Vertel het mij en ik verbeter deze.
Ondertussen hoop ik dat u mij deze fouten kunt vergeven.......ik ben net een mens
Ondertussen hoop ik dat u mij deze fouten kunt vergeven.......ik ben net een mens
- johnn
- Forum / Website Beheerder
- Contacteer:
Dat is dus precies wat ik bedoelde in mijn vorige post:Morbide schreef:Ik vind niet dat wij zonodig geholpen moeten worden. En studenten mogen van mij wel ophouden met het overschatten van de impact van hun eindexamenprojecten.ChantelleTV schreef:
'IK vind niet dat WIJ enz enz' ........hoe denken anderen erover????
En, 'studenten mogen wel ophouden enz enz' vertaal ik naar ' ze moeten ophouden enz enz.......' nogal prestigieus om voor anderen te bepalen wat ze wel of niet moeten/mogen.
Is het niet zo dat ook fotografen (al dan niet in opleiding) deel uitmaken van diezelfde maatschappij?Morbide schreef:Yup, en dat bereik je het beste door gewoon deel te nemen aan de maatschappij.ChantelleTV schreef: Trouwens, is het niet zo dat elke emancipatie, het maakt niet uit van wie of wat, homofiel, vrouw of trans is begonnen met één enkele persoon die zijn of haar nek durfde uit te steken, dus per definitie kleinschalig.
En als iemand dan als individu daar dan wel voordeel bij meent te hebben (op wat voor manier dan ook)....waarom zou dat dan niet kunnen???
Dat er foto's uit die reportage zijn gekomen die in jouw ogen niet mooi waren (niet aan jouw verwachtingen voldeden) is jouw persoonlijke keuze (heb je ook recht op)maar lijkt mij ook dat zoiets een kwestie van afspraken zou zijn geweest ('die en die foto's wil ik niet dat gebruikt cq gepubliceerd worden')Morbide schreef:Misbruikt is een te groot woord. Er zat een heel verhaal achter de de foto's. De fotograaf is zeg maar een Friezin in een Koreaans lichaam. Ze is geadopteerd en heeft daar problemen mee. Mensen kijken ook raar op als ze haar mond opentrekt omdat ze vloeiend Fries spreekt. Ze voelt zich niet geaccepteerd en heeft dat uitgebeeld in een serie zelfportretten waarin ze misplaatst lijkt. Toen ze van via via van mijn transigheid hoorde, herkende ze zichzelf in mijn "misplaatstheid" en wou ze mij als model hebben. Helaas bleek mijn uiterlijk te weinig transseksueel te zijn naar haar idee. Ik leek wel een vrouw op de meeste foto's en dat kon natuurlijk niet. Ze wou dus graag dat ik zo mannelijk mogelijk ging poseren en dat heeft geleid tot een aantal, in mijn ogen, spuuglelijke foto's. Daarom heb ik het niet zo op foto's van transen waarop de transigheid duidelijk zichtbaar moet zijn.ChantelleTV schreef: Uit jouw woorden proef ik een beetje een misbruikt gevoel, als dat idd het geval is, dan spijt me dat, maar dat wil nog niet zeggen dat iemand dezelfde intentie heeft als de persoon die misbruik van jou heeft gemaakt.
Dat JIJ het niet zo hebt op foto's waar (zoals jij zegt) 'de transigheid' duidelijk zichtbaar is, is jouw goed recht.
Echter hoe denken anderen hierover....met name degenen die wel aan reportages meewerken??
Ook hier komt het op mij over alsof jij wil bepalen wat een ander moet/mag doen.
Groetjes,
- Morbide
- Forumdiva
- Contacteer:
Hehe, ik weet dat "wij" daar erg goed in zijn. Vandaar ook dat ik niet onder de transgender paraplu wil. Zie ook de door Janiek aangehaalde flyer. Ik vond het wel grappig dat je door mij liever niet als lover betiteld wilt worden terwijl je op je wesite wel iets dergelijks gebruikt om jezelf te classificeren.johnn schreef: In mijn ogen is voor mij zo'n 'hokje' niet echt nodig.
Mijn ervaring heeft me geleerd dat over het algemeen 'jullie' daar heel goed zelf mee uit de voeten kunnen....en waar nodig draag ik daar mijn steentje bij.
Travestie zou je inderdaad een hobby kunnen noemen. Ik weet niet of je de iets serieuzere tv daar een plezier mee doet maar dat zal me verder worst zijn. Het geeft echter wel aan dat alle t-enzovoorts niet zonder meer op één hoop te vegen zijn. Waarom dat steeds wel gebeurt kan ik wel een aantal redenen voor opnoemen maar dan moet ik weer op een aantal lange tenen gaan staan. Omdat ik vandaag een milde dag heb, heb ik daar niet zo'n zin in. Wat ik me nog afvraag is waarom jij het nodig vond om een travestie hyves te maken. En waarom ik me vervolgens geroepen moet voelen om daar lid van te worden omdat het ook een hyves is voor transseksuelen. (Met ks, niet met een x) Waarom bestaat jouw hyves Johnn?johnn schreef: Dat was een foutje mijnerzijds, heb ik ook direct erkend (toen ik daarop gewezen werd) en heb dat ook direct aangepast.
(Nu is het wel zo dat Travestie daar wel onder zou kunnen vallen want voor velen is het idd een hobby (of activiteit)).
Aangezien die hyve voor alle T* groeperingen bedoeld is, klopte de categorie dus niet en was ik blij er op attent gemaakt te zijn.
- Morbide
- Forumdiva
- Contacteer:
Heb ik net geschreven dat ik vandaag een milde bui heb, kom je hier mee op de proppen. Misschien moet je eens wat minder vertalen en gewoon lezen wat er staat. Verder moeten mensen het niet vreemd vinden dat wanneer ze transen als onderwerp voor van alles en nog wat gaan gebruiken, dat transen daar ook een mening over hebben.johnn schreef: Dat is dus precies wat ik bedoelde in mijn vorige post:
'IK vind niet dat WIJ enz enz' ........hoe denken anderen erover????
En, 'studenten mogen wel ophouden enz enz' vertaal ik naar ' ze moeten ophouden enz enz.......' nogal prestigieus om voor anderen te bepalen wat ze wel of niet moeten/mogen.
Tuurlijk kan het. Met alle plezier zelfs. Ik heb niet gezegd dat niemand mee moet doen met Dinand. Ik heb alleen maar gewaarschuwd dat je wel moet weten waar je aan begint. Mocht je bijvoorbeeld stealth ambities hebben, dan is het niet leuk om in een portfolio van een kunstenaar te belanden. Eindexamen projecten maken in eerste instantie deel uit van een micro maatschappij. Ouders en studiegenoten zullen er kennis van nemen. Als Dinand nou door mocht breken en the next big thing van de fotografie wordt dan pas heeft hij enige invloed op het maatschappelijke denken. En wat doet hij dan? Transen wegzetten als transen, als een geval apart en dus niet als lid van het gewenste geslacht.johnn schreef: Is het niet zo dat ook fotografen (al dan niet in opleiding) deel uitmaken van diezelfde maatschappij?
En als iemand dan als individu daar dan wel voordeel bij meent te hebben (op wat voor manier dan ook)....waarom zou dat dan niet kunnen???
Ik was pril en naïef. Wist ik veel dat die foto's een eigen leven gingen leiden.johnn schreef: Dat er foto's uit die reportage zijn gekomen die in jouw ogen niet mooi waren (niet aan jouw verwachtingen voldeden) is jouw persoonlijke keuze (heb je ook recht op)maar lijkt mij ook dat zoiets een kwestie van afspraken zou zijn geweest ('die en die foto's wil ik niet dat gebruikt cq gepubliceerd worden')
Onzin Johnn. Een trans is iemand die er alles voor over heeft om maar te kunnen leven in het gewenste geslacht. Transen willen geen trans zijn. Waar haal je het lef vandaan om mijn woorden vanuit jouw gekleurde lovers blik te gaan invullen? Dat jij er op kickt om een "parel" te zijn, om zoveel mogelijk transige kennisen te hebben, om mensen maar te blijven herinneren aan een verleden dat ze gestolen kan worden, dat is helemaal jouw zaak. Dat je mij wilt zien als "de broer van" veel plezier. Verwacht alleen niet dat je er veel vrienden mee maakt. En stop met mijn ambassadeur zijn.johnn schreef: Dat JIJ het niet zo hebt op foto's waar (zoals jij zegt) 'de transigheid' duidelijk zichtbaar is, is jouw goed recht.
Echter hoe denken anderen hierover....met name degenen die wel aan reportages meewerken??
Ook hier komt het op mij over alsof jij wil bepalen wat een ander moet/mag doen.