melina_r schreef:Mila schreef :
Voor wat betreft die vetgedrukte zin uit je postje......wat verwacht je eigenlijk? Niet dat die kapster je gaat vertellen dat haar collega's haar dat allang verteld hadden.
Ze geeft heel gewoon een voor de hand liggend 'diplomatiek' antwoord. Anders waren ze jou als (goede) (haarwerk) klant kwijt geweest namelijk.
.
Waarom zouden mensen niet gewoon uit hunzelf de waarheid kunnen zeggen ? Waarom zou een meisje van 18 jaar die enkel een stage doet voor zeer beperkte tijd en dan nog bij verschillende kappers zonodig diplomatiek moeten zijn ?
Omdat ze bij een kapperszaak werkt, en niet je vriendin is. Net zo min als ze de vriendin is van de overige kappersklanten. Een vriendin zou gewoon uitzichzelf de waarheid kunnen zeggen omdat ze je kent ( dat
hoop ik tenminste voor je) , een kapster niet.
Die gaat niet naar je persoonlijke leven vragen, of 'jou de waarheid gewoon vertellen' dat hoort namelijk niet in de dienstverlenende sector.
Tenzij jij natuurlijk afloopt als een TS wekker, hengelend naar 'feedback', en dan vind ik nog dat dat meisje het keurig en beschaafd heeft aangepakt door met een voor de hand liggend redelijk neutraal argument te komen.
Voorbeeldje:
Mw *T* gaat naar een manicure, bij wie ze vaste klant is.
De manicure pakt haar linkerhand en ziet dat de trouwring van mw *T* niet meer aan haar ringvinger prijkt.
Wat zou die manicure nou doen of zeggen, of juist
niet zeggen?
a: De manicure zegt 'Mw *T* u draagt uw trouwring niet meer, en verleden maand nog wel......zit u nu in een (zware) echtscheiding?
b: na a gezegd te hebben eens doorvragen waarom? Is haar man er vandoor met een ander? Heeft mw *T* haar man gedumpt omdat ie een drankprobleem heeft? Of misschien bleek de man van mw *T* zelfs wel een TS te zijn die inmiddels in transitie is?
c: de manicure is professioneel, net zoals de meeste mensen in de dienstverlenende sector en zegt niets over de missende trouwring.
d: de manicure, niet vies van een verzetje, vraagt hoe het met mw *T* is, die het aangrijpt en begint over haar (lopende) echtscheiding.
De manicure ziet een 'gesprek' ontwikkelen, en vraagt subtiel verder.
Oftewel: van medewerkers in de dienstverlenende sector kun je professionaliteit en omgangsvormen verwachten.
En je kunt verwachten dat de klanten achter hun rug om 'besproken' worden door de collega dienstverleners onderling.
Mila.