Vraagje bloos

Algemeen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Lala Ferrari schreef:Ja, klopt wel. Lees Nanette haar bericht nog maar eens goed door en dan dat van mij.
Hoi Mila,

Nannette schreef letterlijk: Maar als jij al meteen zegt ik geen SRS of ik twijfel er erg over zullen ze je niet 1 2 3 toelaten.

Dat laatste deel klopt dus niet. En verder weten we het niet, want de VU is erg onduidelijk over wat ze nu precies wel-of-niet doen (zie ook hun FAQ).

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Anja Lasagna
ForumFan
Berichten: 362
Lid geworden op: za dec 01, 2007 18:13

Bericht door Anja Lasagna »

Frederique_ schreef:
Lala Ferrari schreef:Ja, klopt wel. Lees Nanette haar bericht nog maar eens goed door en dan dat van mij.
Hoi Mila,

Nannette schreef letterlijk: Maar als jij al meteen zegt ik geen SRS of ik twijfel er erg over zullen ze je niet 1 2 3 toelaten.

Dat laatste deel klopt dus niet. En verder weten we het niet, want de VU is erg onduidelijk over wat ze nu precies wel-of-niet doen (zie ook hun FAQ).

Groetjes,

Frederique
Ja, het is een ingewikkelde toestand daar in de VU met dat protocol. Evengoed ben ik wel erg blij dat ik indertijd groen licht kreeg, dus hormonen, en dat ik dankzij mijn SRS weigering bij een zeer goede psychiater terecht kwam, heb ik heel, heel erg veel aan gehad.

Tegenwoordig krijg ik alles van mijn huisarts, een vrouw die heel veel van hormoongebruik ed af weet. (ik heb namelijk de zgn hoerendokter op de Wallen, dat scheelt dan ook weer een stuk....die hoef ik niets uit te leggen over TS en hormoongebruik enzo ;-)

Groetjes,

Mila.
Uw sterverslaggeefster :-)
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Het feit dat ze niet rechtstreeks zeggen "die-en-die behandelingen bieden we wel en die-en-die behandelingen bieden we niet aan" vind ik buitengewoon bizar.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Frederique_ schreef:(zie ook hun FAQ).
De VU zoekt het randje op, maar dat wil jij niet zien.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Petra,

Jij denkt dat ze het randje opzoeken. Waarom denk jij dat juist ->dat<- het randje is?

Weet je, toen ik als TG nog in de kast zat heb ik telkens gedacht dat ik op het randje liep. Toch bleek het randje veel meer ruimte te bieden en veel minder eng te zijn als ik ooit van te voren gedacht had... Het bleken vooral MIJN grenzen te zijn die telkens schoven en niet de grenzen van de samenleving...

Waarom zou dat bij de VU ook niet zo zijn? Dat die ene schreeuwert in Limburg maar 1 schreeuwer is die je gewoon kunt laten schreeuwen omdat hij erg alleen staat? Koudwatervrees is menselijk - en bij de VU werken mensen. Bange mensen. Geen halve goden die precies en loupezuiver weten waar het randje is en daar telkens -net- op balanceren... Het is HUN randje waar ze op balanceren, niet HET randje...

Een willekeurige uit-de-kast-TG/TS heeft meer lef dan de VU toont. Die uit-de-kast TG/TS heeft zichzelf volledig blootgegeven aan de maatschappij. Iedereen die wil kan er zijn/haar mening over geven en zijn/haar plas over doen. En dat gebeurt dan ook - in mijn geval minstens twee-wekelijks. De VU is nog niet zo ver. Die durft nog niet en zit nog half in de kast... De gemiddelde TG/TS gaat sneller vooruit dan de VU durft en gaat. Dat is ook logisch: de gemiddelde TG/TS heeft een interne drive om zichzelf te vertonen en om zichzelf zo te presenteren zoals men zelf is. Bij de VU is dat anders. De VU heeft geen interne, maar een externe drive: mensen die trekken en zeggen "wanneer mogen wij nu eens bestaan?". Waarbij men direkt de andere kant op getrokken wordt door eigen en andermans angsten: "pas op dat je niet je eigen glazen ingooit - of die van de 'echte' TS'en"...

Wat zouden ze bij de VU veel kunnen leren van TG's/TS'en. Bijvoorbeeld dat succes begint bij het accepteren en erkennen van je eigen angsten... En dat het daarna een kwestie is van in je eigen kracht en kunde te gaan staan omdat niemand je die af kan nemen...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Ik zie vooral veel projectie, hoor, Frederique, in je berichtje. Die mensen bij het VUmc staan in een heel andere positie dan jij en hebben met een veel breder en omvangrijker dynamiek te maken dan jij in je hoogstpersoonlijke worsteling.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

+1 Janiek.

Frederique, het genderteam is opgericht om mensen te srs-en. Iedere keer als ze iemand aan hormonen ofzo helpen terwijl diegene geen volledige gab wenst, dan zoeken ze het randje van hun mandaat op. Dat is geen waardeoordeel en dat zegt niks over wat ik wel of niet van dat randje vind, of dat ik vind dat het juist >dat< randje moet zijn. Het is gewoon een feit.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Babette
Forumdiva
Berichten: 1267
Lid geworden op: vr nov 08, 2002 11:32

Bericht door Babette »

off topic:

wat hoor ik, hebben ze in Drachten een disco-avond voor mensen met hun kamerplaten??? :D :D :D

Groetje en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Huh?
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Babette
Forumdiva
Berichten: 1267
Lid geworden op: vr nov 08, 2002 11:32

Bericht door Babette »

Sorry, off topic, ik weet het maar ik kon deze niet voorbij laten gaan!

Zie ook: http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/terugkijken.php

Een bijdrage van ene Sjef Meiman in het programma van afgelopen dinsdag... Hij organiseerde een disco waar mensen konden dansen met hun favoriete kamerplant... :D :D :D (Is in ieder geval positiever dan elkaar voor de kop schieten dunkt me :D ).

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Morbide schreef:Frederique, het genderteam is opgericht om mensen te srs-en. Iedere keer als ze iemand aan hormonen ofzo helpen terwijl diegene geen volledige gab wenst, dan zoeken ze het randje van hun mandaat op. Dat is geen waardeoordeel en dat zegt niks over wat ik wel of niet van dat randje vind, of dat ik vind dat het juist >dat< randje moet zijn. Het is gewoon een feit.
Dat een genderteam is opgericht om te SRS-en klopt. Maar de medische wetenschap gaat verder - en het VU-genderteam gaat langzamer vooruit dan de internationale medische ethiek.

En als mensen op de ene plek (nl: op de vergadering van de toenmalige HBIGDA) een tekst zitten te ondertekenen waarbij SRS niet voor iedereen het eindpunt hoeft te zijn en op een andere plek (nl: binnen hun eigen ziekenhuis) zes jaar later net doen alsof alleen transities die als eindpunt een SRS hebben zichzelf bewezen hebben - dan is dat in mijn ogen hypocriet.

En voor jouw begrip: mijn mening was -echt- heel anders geweest als ze me in oktober 2006 hadden verteld "we zouden u graag helpen maar ons mandaat verbiedt ons dat". Dat is open en eerlijk en duidelijk. Nu doen ze iets anders: ze suggereren iets, documenteren niet wat ze zeggen, vervolgens redt de psycholoog de situatie, vervolgens word ik toch geholpen als was ik TS waarbij men mijn wensen en gevoelens t.a.v. een SRS erkent - tot op het moment dat ik 14 maanden later bij die endocrinoloog kom die iets zegt dat neerkomt op "ik ga u niet helpen want u krijgt binnen 2 jaar een SRS en ik geloof er niets van dat uw diabetes binnen 2 jaar op orde is". Mijn reactie: "hoezo, SRS? Had ik daar dan al over besloten?"... Zijn antwoord: "wij gaan uit van ons aanbod en niet van uw vraag". Vervolgens had ik mijn psychologe nodig om de situatie -weer- te redden en mij alsnog via diezelfde endocrinoloog hormonen voor te laten schrijven...

Als men eerlijk en duidelijk is in wat men (niet) doet dan heb ik er minder moeite mee. Nu is men niet duidelijk, men lokt iedereen maar naar zich toe en de criteria waaronder men je wel-of-niet helpt zijn en blijven zeer onduidelijk... Dat is naar patiënten toe gewoon niet fair. Vanuit mij als patiënt ging dat ver OVER het randje van fatsoenlijk behandelen van patiënten...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Eén van de factoren lijkt mij hoe de medische zorg hier in Nederland geregeld is en gefinanciëerd wordt. Als een GAB niet in de pakketten van de meeste zorgverzekeraars zat, zou het al gauw een ander verhaal worden. Die SoC zijn internationaal en dat betekent dat men uitgaat van de situatie in de meeste landen en daar hebben ze met die hele zorgpolitiek niets van doen. Daar kan een Genderteam hier niet omheen.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Maruscha
Eredivisie
Berichten: 777
Lid geworden op: vr mei 17, 2002 20:32
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Weet je wat nou zo raar is Frederique, ik herken jouw verhaal helemaal niet. Mij is verteld dat ze wel degelijk bezig zijn te bekijken hoe transgenders (in de enge zin van het woord) geholpen kunnen worden, maar dat hun focus vooralsnog bij transseksuelen ligt. Wat ook logisch is, want daar zijn er meer van.
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Maruscha,

Als je net zo lang wacht tot je geen transseksuelen binnenkrijgt voordat je transgenders gaat behandelen, dan kun je lang wachten... En de logica van niet behandelen van transgenders is echt net zo logisch als het niet behandelen van patiënten met staar zolang je nog patiënten met vierkanten in hun blikveld binnen krijgt: zo'n redernatie is gewoon oneerlijk t.o.v. de patiënten met staar...

En het verhaal dat men aan het onderzoeken is of en hoe transgenders het beste kan behandelen stamt op z'n laatst uit 2004 (toen ik het voor het eerst van iemand bij Humanitas in Amsterdam hoorde).

Het schiet gewoon voor geen meter op. Men durft gewoon niet openlijk transgenders te behandelen. Peggy Cohen en Louis Gooren waren er bij in 2001. Peggy Cohen zit er nu nog steeds (en soms zie ik ook Louis Gooren z'n bordje nog ergens in de gang van de afdeling interne geneeskunde). We zijn nu 7 jaar verder. Hoe lang nog voordat ze openlijk transgenders willen behandelen?

Oh ja: de keuze om de vraag "transgenders wel/niet behandelen" af te laten van de vraag of de zorgverzekeraars de kosten van transgenders wel/niet vergoeden is een keuze. Er is geen enkele regel die ze daartoe verplicht...
Kijk ook eens op de genderkalender !
troeteltrans
Banned Lid
Berichten: 529
Lid geworden op: ma dec 03, 2007 21:46

Bericht door troeteltrans »

Frederique_ schreef: Oh ja: de keuze om de vraag "transgenders wel/niet behandelen" af te laten van de vraag of de zorgverzekeraars de kosten van transgenders wel/niet vergoeden is een keuze. Er is geen enkele regel die ze daartoe verplicht...
Even tussen neus en lippen door... een transgender kan toch ook hormonen vergoed krijgen via een welwillende huisarst enz?

En Frederique, ik kan me voorstellen dat je behoorlijk gefrustreerd bent over wat er allemaal is voorgevallen... wat ik wel wil zeggen is dat je het VU en de maatschappij ook wel een kans moet geven en voorzichtigheid lijkt me wel zo belangrijk... Je kunt wel lef hebben... maar tegenwoordig staat zelfs het homohuwelijk op het spel...we zijn *helaas* niet meer het *ruimdenkende* landje wat we waren... hippietijd is voorbij!

maar ik ben voor een tweede beweging, zin om mee te doen... mediteren, jointje roken... bloemetjes in mn ahum haar!

Ik zie het wel zitten.. the future is now! :)

xx
Plaats reactie