Morbide schreef:Frederique, het genderteam is opgericht om mensen te srs-en. Iedere keer als ze iemand aan hormonen ofzo helpen terwijl diegene geen volledige gab wenst, dan zoeken ze het randje van hun mandaat op. Dat is geen waardeoordeel en dat zegt niks over wat ik wel of niet van dat randje vind, of dat ik vind dat het juist >dat< randje moet zijn. Het is gewoon een feit.
Dat een genderteam is opgericht om te SRS-en klopt. Maar de medische wetenschap gaat verder - en het VU-genderteam gaat langzamer vooruit dan de internationale medische ethiek.
En als mensen op de ene plek (nl: op de vergadering van de toenmalige HBIGDA) een tekst zitten te ondertekenen waarbij SRS niet voor iedereen het eindpunt hoeft te zijn en op een andere plek (nl: binnen hun eigen ziekenhuis) zes jaar later net doen alsof alleen transities die als eindpunt een SRS hebben zichzelf bewezen hebben - dan is dat in mijn ogen hypocriet.
En voor jouw begrip: mijn mening was -echt- heel anders geweest als ze me in oktober 2006 hadden verteld "we zouden u graag helpen maar ons mandaat verbiedt ons dat". Dat is open en eerlijk en duidelijk. Nu doen ze iets anders: ze suggereren iets, documenteren niet wat ze zeggen, vervolgens redt de psycholoog de situatie, vervolgens word ik toch geholpen als was ik TS waarbij men mijn wensen en gevoelens t.a.v. een SRS erkent - tot op het moment dat ik 14 maanden later bij die endocrinoloog kom die iets zegt dat neerkomt op "ik ga u niet helpen want u krijgt binnen 2 jaar een SRS en ik geloof er niets van dat uw diabetes binnen 2 jaar op orde is". Mijn reactie: "hoezo, SRS? Had ik daar dan al over besloten?"... Zijn antwoord: "wij gaan uit van ons aanbod en niet van uw vraag". Vervolgens had ik mijn psychologe nodig om de situatie -weer- te redden en mij alsnog via diezelfde endocrinoloog hormonen voor te laten schrijven...
Als men eerlijk en duidelijk is in wat men (niet) doet dan heb ik er minder moeite mee. Nu is men niet duidelijk, men lokt iedereen maar naar zich toe en de criteria waaronder men je wel-of-niet helpt zijn en blijven zeer onduidelijk... Dat is naar patiënten toe gewoon niet fair. Vanuit mij als patiënt ging dat ver OVER het randje van fatsoenlijk behandelen van patiënten...
Groetjes,
Frederique