Vrijheid van gender - en waarom dit belangrijk is

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Frederique_ schreef:Als er in Amsterdam dingen niet goed gaan dan moet je dat kunnen en durven benoemen en dan is het goed om er energie in te steken om dat te verbeteren. En dat doe ik dus ook.
Niet goed gaan voor jouw persoonlijke situatie bedoel je...

En ja ik heb ook met ze in de knoei gelegen korte tijd. Ook het idee gehad dat ik dat wel even kon ombuigen in mijn voordeel... Droom lekker verder zou ik zeggen!
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ik bedoel: datgene wat ik denk wat er beter kan wordt door mij aangedragen. Natuurlijk ligt het volledig buiten mijn macht en verantwoordelijkheid wat men er verder mee doet. Maar het op de juiste plekken aangeven wat ik vind dat er mis gaat is wel het minste wat ik kan doen...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Frederique_ schreef:Maar het op de juiste plekken aangeven wat ik vind dat er mis gaat is wel het minste wat ik kan doen...
Ik heb jarenlang de fellste discussies daar gehad met de verschillenste psychs, endos en de opperhoofd Jos Megens en opgeleveert heeft het niks....en daarbij was mun insteek niet zozeer de wereld te verbeteren, nee ik wou gewoon enkel alleen maar dit ene belangrijke velletje papier wat ik nodig had in Essen voor de final cut :-?
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
San10
dagelijks aanwezig
Berichten: 126
Lid geworden op: zo aug 06, 2006 16:09

Bericht door San10 »

Ik ben wél terug bij het Genderteam gegaan.
Weliswaar heb ik als 'neutraal' of androgyn mens nu gesprekken met andere psychologen als
toen met de transseksuele route.

Toch is het zo, dat ik bij veel instanties nog steeds als vrouw sta; ondanks het moeilijk wordt als er paspoortcontrole of belasting tussendoorkomt;
die staan pertinent nog als "De Heer..."
Bij elke ziekenhuisopname moet ik verplicht tonen van paspoort en weer uitleggen met de hele oude brief, dat ik als mevrouw wil op het ponsplaatje.

Als ik nu van ziekenfonds zou wisselen en bij bv het speciale zilverenkruis/achmea pakket voor mensen met uitkering zou gaan,
ja, dan betaalt de gemeente die 150€ eigen risico,
maar... sta ik waarschijnlijk weer als "De heer" bij dat ziekenfonds
én kan dus geen gebruik meer maken bv ontharing, wat voor vrouwen alleen nog vergoed wordt.

Dus het is telkens kiezen of delen.
Administratief wbt instanties, maar goed,
met die psycholoog ga ik ook bespreken hoe ik me toch staande kan houden in deze maatschappij en het hoe of wat.

Maar ik kijk waar en bij wie ik wat kan halen; iig heeft het genderteam toch me ook geholpen bij het krijgen van een indicatie van het CIZ,
(indicatie die ik aanvroeg = voor begeleiding van mensen met een psychische of psychiatrische achtegrond)
en kan nu iig met uitstapjes van die indicatie mee; zit ik iig niet in een isolement.

Ik vind het wat betreft "Gendervrijheid" toch tegenvallen in de maatschappij.
Juist willen groepen mensen weer, ik zou haast zeggen , krampachtig een man- vrouw- kinderen- truttige- schijnzekerheid van de jaren 50 naar boven halen. Dat draagt nou niet echt bij aan positieve ontwikkeling van gendervrijheid. Ik vrees dat mensen toch weer gaan clusteren in 'besloten' subculturen. De homo's bij de homo's, de trava's bij de trava's, transsseksuelen bij elkaar, en transgenders een beetje daar tussendoor laveren.
Ik ben meer voor openheid... maar hoe?
Het gross van de mensen in de maatschappij is momenteel bezig
met heel andere dingen.
Ik droom, dus ik ben.
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Hallo San,

de maatschappij is helaas weer wat harder aan het worden, maar binnen de hele GGZ zorg zal er langzamerhand meer ruimte komen voor de tg en ts die behoefte hebben aan begeleiding. Bij tg zal dat iets moeilijker zij soms, en voor ts is vooral voor diegene die na de operatie om wat voor reden dan ook nog behoefte hebben aan nabehandeling. Hetgeen 10 jaar geleden in verschillende landen heel normaal was. Hoe het nu is weet ik niet, en tijd hebben om me daar nu in te verdiepen heb ik niet. De energie die ik heb gaat op aan vriend, kinderen huishouden, honden en cliëntenraad. En de cliëntenraad van BAVO Europoort slokt best wel wat tijd en aandacht op. Maar als behandeling van vanuit een ander zorgbedrijf in de organisatie dat soort zaken op tafel komen weet ik dat ik waarschijnlijk wel gevraagd wordt om mee te kijken. PSYQ heeft een seksualiteit tak, en het is goed mogelijk dat daarbinnen er meer aandacht komt voor hier boven gemelde zaken.
Gebruikersavatar
San10
dagelijks aanwezig
Berichten: 126
Lid geworden op: zo aug 06, 2006 16:09

Bericht door San10 »

Hai Nannette, helaas lijkt het wel af te brokkelen;
veel minder zaken worden nog vergoed,
en andere instellingen, zoals het erasmus , waar ik ook loop, moet ik gedwongen de pasjes en ponsplaatjes/stickertjes weer terug veranderen in dhr.
Ze wilden zelfs dat ik bij m'n ziekenfonds(pasje) het weer terug liet zetten
naar dhr., want sinds kort is alles gekoppeld en ben je overal verplicht exact zo in vermeld te staan zoals in je paspoort, waar in mijn geval nog dhr in staat,
andrs kunnen hun computers niet koppelen en niet (goed) kosten declareren enz. De ''verexcuseer brief'' van het vu van m naar v in de pasjes mag niet meer, of men wil dat niet, of het wordt zelfs als fraude gezien.
Lang leve de controlestaat, lang leve EUROPA :evil: .
Ik meende dat er zelfs een rechter was die zei dat de geslachtsaanduiding formeel best afgeschaft kon worden; hij staat in dat boek "man of vrouw, min of meer".
Maar als jij zegt dat er binnen de ggz wel weer meer ruimte komt,leg dat dan eens uit; bedoel je dan de ondersteuning/begeleiding,
want juist die maatschappelijke dingen zoals aanspreekvorm zijn wezenlijk voor mijn gevoel iig,
maar ja, oké, juridisch met dát EUROPA lijkt me dat wel moeilijk of dat dat ook versoepeld kan worden.

Liefs, Sanne
Ik droom, dus ik ben.
troeteltrans
Banned Lid
Berichten: 529
Lid geworden op: ma dec 03, 2007 21:46

Bericht door troeteltrans »

jij hebt een hele mooie website Sanne
een ware kunstenares zie ik
complimenten hoor!

liefs
Els
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Hallo Sanne,

wat ik bedoel met meer aandacht in de GGZ bedoel ik de hulpvraag, heel de maatschappelijke verandering van dat alles op papier moet kloppen kan de GGZ helaas ook niks aan doen, en zal ook bij die instellingen (helaas) gaan gelden, zelfs bij het genderteam vrees ik. Zolang je voor de wet man bent, zal het steeds meer moeite kosten om dit veranderd te krijgen ivm koppelingen die er lopen naar de bevolkingsadministratie. Eigenlijk ligt daar alle bron van de ellende, en zou het wettelijk dus langzamerhand tijd worden dat daar op bepaalde manieren anders met de genderidentiteit wordt omgesprongen. Maar ik vrees dat dat nog heel wat tijd zal kosten.

Wat betreft meer aandacht voor TG en TS, bij PSYQ staat er nu bij het behandelprogramma seksuologie letterlijk op de website "problemen met uw seksuele identiteit: bijvoorbeeld problemen met uw man- of vrouw-zijn," . Verwacht niet dat ze meteen iedereen zich maar bij hun kan aanmelden en terecht kan. Ik weet dat dit deel van het aanbod ook nog niet helemaal is uitgewerkt, en ik ben indirect gevraagd om in de toekomst mee te helpen dit onderdeel mede vorm te geven, kan ook zijn dat ik bv adviesaanvraag ter beoordeling krijg. Hoe dat precies zal gaan weet ik niet. Ik hoop alleen dat ze het ook echt gaan doen en goed, want dat betekent dat er een breder aanbod komt op dit gebied. Ik denk wel dat het puur en alleen om de psychische hulp gaat. Ze zullen de taak van het genderteam bv niet over kunnen nemen. Er is wel contact met het genderteam in ieder geval.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Let op: instellingen zijn NIET wettelijk verplicht om het geslacht over te nemen uit de GBA (bron: de juristen van stichting Nederlands Gender Centrum). Helaas zijn instellingen zelf zo eigenwijs om daar anders over te denken en is het dus een gevecht tegen de bierkaai om ze zover te krijgen dat je het zo mag laten staan (ja, ik heb 2x zo'n gevecht met mijn overigens begripvolle werkgever gehad).

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
San10
dagelijks aanwezig
Berichten: 126
Lid geworden op: zo aug 06, 2006 16:09

Bericht door San10 »

Update,.. zag juist de maatschappelijk begeleidster Els Ditvoorst in het programma Een vandaag http://www.eenvandaag.nl/index.php?modu ... 29,33127,0
Zij was in 2000 mijn begeleidster ook en ik ging daar ook wel eens naar de praatavonden.
Ik zat laatst te denken om weer bij Humanitas af te spreken.
Wellicht wordt deze hulp dus binnenkort niet meer vergoed.
Wat kan er nog meer uitgekleed worden? :evil:

Ik ga morgen naar Eindhoven naar die TG infodag.
Jos Megens en anderen van instanties zijn er ook. Ik ben heeeel benieuwd.
Want ik voel me toch een beetje in de steek gelaten.
Ik héb gesprekken bij het VU gehad speciaal voor TG begeleiding.
Er uit gekomen is, dat het niet duidelijk is hoe ze me kunnen begeleiden.
Feit is, dat officieel eigenlijk TGmensen nog steeds lichamelijk geen hulp mogen krijgen van het VU.
Dus ben benieuwd wat instanties via op deze pro TG dag nog wél voor ons kunnen betekenen.

Zodra ik er morgen daar langs geweest ben, laat ik het hier weten hoe het gegaan was.

Liefs, Sanne
Ik droom, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

San10 schreef:Ik ga morgen naar Eindhoven naar die TG infodag.
Jos Megens en anderen van instanties zijn er ook. Ik ben heeeel benieuwd.
Want ik voel me toch een beetje in de steek gelaten.
Ik héb gesprekken bij het VU gehad speciaal voor TG begeleiding.
Er uit gekomen is, dat het niet duidelijk is hoe ze me kunnen begeleiden.
Feit is, dat officieel eigenlijk TGmensen nog steeds lichamelijk geen hulp mogen krijgen van het VU.
Dus ben benieuwd wat instanties via op deze pro TG dag nog wél voor ons kunnen betekenen.
Informeel gebeurt het wel. En formeel zeggen ze geen nee. Formeel zeggen ze dit.

In mijn geval ben ik nog steeds niet duidelijk over de vraag wel/geen SRS: mijn verhaal in 1 zin is: korte termijn = geen SRS, lange termijn = geen idee met de voorkeur voor "niet" ivm diabetes. Men accepteert dat en schrijft inmiddels hormonen voor, maar noemt mij in hun formele papieren wel transseksueel. Wat mij toch best wel stoort, want zo heb ik mijzelf in ieder geval nog nooit benoemd...
San10 schreef:Zodra ik er morgen daar langs geweest ben, laat ik het hier weten hoe het gegaan was.
Ik wens je veel succes/plezier en ben benieuwd wat je hoort.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
San10
dagelijks aanwezig
Berichten: 126
Lid geworden op: zo aug 06, 2006 16:09

Bericht door San10 »

Hai Frédérique e.a.:

Mijn ervaringen persoonlijk van die dag zijn hierover:

Ik heb aan Catherine Keyl naar het panel toe ook nog 2 vragen gesteld.
Namelijk wbt het "geen aanhef hoeven hebben in je documenten, pasjes als transgender, wat er juridisch mogelijk is op dat vlak"
en over of Vumc en of UZGent nog transgenders echt fysiek gaan begeleiden.

Eerste antwoord, ja, zij waren allen geen juristen, maar en ook uit de zaal iemand gaven aan, dat verschillende intanties en overheden best bereid waren daartoe, maar dat wist ik al. Het unaniem elke instantie van verlangen dat toe te passen was moeilijk sinds nu alles aan paspoort gekoppeld is. Wist ik ook al.
Bij het gesprek met Tim de Jong was ook Bas Fels aanwezig en zei me dat mv Pot van de genderstichting met juridische zaken bezig hield, zei er echter ook wel bij dat GAB ed ja, als die volgens paspoort moeten werken, dat dat moeilijk is ...
.... na, wordt vervolgd.

2de antwoord, ja, Vumc en UZG zijn steeds meer in de kaart aan het brengen wbt transgenders om daar steeds meer in de (nabije) toekomst hulp aan te gaan bieden. Ik zal Jos eens vragen wat het inhoud op dit moment dan en of ik een verslag van hun "in de kaart brengen van TG's" zou mogen zien, teruglezen, hebben.

(Nu heb ik dit bovenstaande ook bij het topic van TG infodag geschreven; mocht je dit crossposting vinden, of vinden dat ik het van daar naar hier moet verplaatsen of anderszins dan hoor ik het wel he ) :wink:

Liefs, Sanne
Ik droom, dus ik ben.
Gebruikersavatar
San10
dagelijks aanwezig
Berichten: 126
Lid geworden op: zo aug 06, 2006 16:09

Bericht door San10 »

Frédérique: Informeel gebeurt het wel. En formeel zeggen ze geen nee. Formeel zeggen ze dit.

In mijn geval ben ik nog steeds niet duidelijk over de vraag wel/geen SRS: mijn verhaal in 1 zin is: korte termijn = geen SRS, lange termijn = geen idee met de voorkeur voor "niet" ivm diabetes. Men accepteert dat en schrijft inmiddels hormonen voor, maar noemt mij in hun formele papieren wel transseksueel. Wat mij toch best wel stoort, want zo heb ik mijzelf in ieder geval nog nooit benoemd...
Daar wou ik ook nog iets over zeggen, ja, blijkbaar staan ze er meer voor open.

Jouw verhaal komt bijna overeen met het mijne, bij mij is het dan niet diabetes, maar Crohn wat voor bij mij fisteling en verkleving ed zou kunnen zorgen ivm neovagina en wellicht incontinentie mocht ik een stoma en of rectumamputatie moeten in de toekomst. De hormonen die ik weliswaar nu via huisarts heb zouden volgens doktoren Crohn wel wat verergen ook... mmm...
M'n wens zou zijn de exacte begeleiding die ik in 2001 ook had toen ik in het VU toen had om die weer te hebben, want Jos zei wel eens ja, je hebt je hormonen toch via huisarts, baardonthaarmachtiging heb ik nog; waarom moeten we je hier daar dan mee begeleiden. Maar hij vergeet dat bloedprikken, dexa botmeting en meer zaken ik nu niet heb, die wel belangrijk zijn. Mijn huisarts wil namelijk niet laten bloed prikken zelf daarvoor, laat staan botmeting, dat moeten ze bij het Vu maar doe zegt ie. Het is dus eigenlijk meer zo, dat ik nu herhaalreceptjes haal bij de huisarts, wat je bij andere recepten ook wel heb he.

Nog iets eigenaardigs, Jos zei gister bij dat forum met Catherine dat de meesten, bijna allen van TG's van dat "in de kaart brengen" waaraan ik ook toen heb deelgenomen,
mensen waren die eigenlijk helemaal transseksueel waren, maar door omstandigheden afgehaakt hebben, of hebben moeten afhaken.

;) Sanne
Ik droom, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ik heb sterk de indruk dat meneer Megens graag alles-of-niets (lees: sterk genderdichotoom) denkt. Het wordt tijd dat die man met pensioen gaat en er een ander komt die opener staat voor de ontwikkelingen in genderland. En let op: daarmee zeg ik niets over wat hij in vroeger jaren heeft gedaan: hij is een van de pioniers van het VU-genderteam en daar moeten we hem ook dankbaar voor zijn. En als mens is hij best aardig.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
San10
dagelijks aanwezig
Berichten: 126
Lid geworden op: zo aug 06, 2006 16:09

Bericht door San10 »

Ja, idd, hij zou bij wijze van spreken zo een operatie aanpraten...is natuurlijk niet zo, maar ik botste ook zelfs bij Breeuwijs op tegen of het een of het ander. Ik ben benieuwd. En sowieso ook naar dat verslag.
Ik droom, dus ik ben.
Plaats reactie