Transgender Info Dag

Algemeen

Moderator: Moderators

Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

tanja-a schreef:Wat ik met mijn opmerking bedoelde te zeggen, is dat als er verhoudingsgewijs 10 transgenders en 1 "buitenstaander" (sorry voor het woord) komen, dat dan de doelstelling van deze dag niet gehaald wordt.
Iedereen is dus welkom.
Voor jullie info: mijn logopediste zou heel erg graag komen, maar deze dag valt ook precies in de voorjaarsvakantie... Daarom lukt het haar deze keer niet. Als jullie deze dag nog een keer organiseren wil ze graag komen!

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

"Van verschillende kanten bereikt ons de vraag of tijdens de Transgender Info Dag komende zaterdag in Eindhoven ook voor de inwendige mens wordt gezorgd. Het antwoord is een volmondig ja!

Buurtcentrum De Rondweg heeft tegen het middaguur drie soorten broodjes en twee soorten soep klaar staan. Dit uiteraard naast koffie en thee, frisdrank, enz. Koffie en thee zijn gratis. Munten kosten Euro 1,50 per stuk.

In het programmaboekje dat u bij binnenkomst krijgt uitgereikt treft u verder een lijst eetgelegenheden aan in de directe omgeving van De Rondweg.
Tenslotte, en wellicht ten overvloede maar ook daarover bereiken ons vragen: de toegang is gratis en u hoeft zich niet aan te melden!
Het is een Open Dag.

T&T Eindhoven
Yvon & Sylvia"

Bron: LKGT&T
eva 01
daar ben ik weer

Bericht door eva 01 »

ik ook na eidhoven maar zo eest even met mij haarwerk terug.

tot morgen

xxx
eva
Ajira
dagelijks aanwezig

Bericht door Ajira »

Dus.. wie was er (buiten mijzelf) allemaal ? :)

Ik vond het een geslaagt event! Organisatie was top, en de opkomst was nog beter :)

De onderwerpen waren mijner inziens iets teveel gefocussed op het fysieke aspect van de transitie, en ik zat ook voornamelijk uit te kijken naar de presentatie van Tanja (over het mentale gedeelte van de transitie). Die vond ik persoonlijk een beete tegenvallen; ik had gehoopt op iets meer verhaal. De foto's die her en der stonden (witte zuilen), zagen er goed uit. Van de mediatheek heb ik helaas niet veel mee gekregen.

Maar goed.. superdagje voor wat mij betreft, zeker voor herhaling vatbaar :D
San10
dagelijks aanwezig

Bericht door San10 »

Ik. :wink:

Mijn persoonlijke ondervindingen en gesprekken van die dag:

Ik heb aan Catherine Keyl naar het panel toe ook nog 2 vragen gesteld.
Namelijk wbt het "geen aanhef hoeven hebben in je documenten, pasjes als transgender, wat er juridisch mogelijk is op dat vlak"
en over of Vumc en of UZGent nog transgenders echt fysiek gaan begeleiden.

Eerste antwoord, ja, zij waren allen geen juristen, maar en ook uit de zaal iemand gaven aan, dat verschillende intanties en overheden best bereid waren daartoe, maar dat wist ik al. Het unaniem elke instantie van verlangen dat toe te passen was moeilijk sinds nu alles aan paspoort gekoppeld is. Wist ik ook al.
Bij het gesprek met Tim de Jong was ook Bas Fels aanwezig en zei me dat mv Pot van de genderstichting met juridische zaken bezig hield, zei er echter ook wel bij dat GAB ed ja, als die volgens paspoort moeten werken, dat dat moeilijk is ...
.... na, wordt vervolgd.

2de antwoord, ja, Vumc en UZG zijn steeds meer in de kaart aan het brengen wbt transgenders om daar steeds meer in de (nabije) toekomst hulp aan te gaan bieden. Ik zal Jos eens vragen wat het inhoud op dit moment dan en of ik een verslag van hun "in de kaart brengen van TG's" zou mogen zien, teruglezen, hebben.

Wat betreft de dag in z'n algemeen:

Het was heel druk; er werd gerookt; je moest soms uit 2 of 3 lezingen ed kiezen, omdat die tegelijkertijd waren.
Voor de rest vond ik het toch een zeer geslaagde dag, zeer zeker ook omdat deze dag speciaal voor omgeving, familie en vrienden was die ook aanwezig waren en deelnamen. Ik zelf heb behalve een broer toch ook mijn ouders in kennis gesteld en mijn moeder is langs geweest en zelfs mijn vader zat thuis de folders te bestuderen, wat toch al iets zegt, omdat ie toch moeite mee heeft.

Wat betreft publiciteit; het mocht wel nog iets vaker in de media komen, maar dan echt informatief; daarom was het een beetje jammer dat Catherine niet op gewone tv was (nu via internettv of onlinetv, hoe het heet, werkt alleen op windows en moet je ook een keer een bedrag betalen of zo), want als nu iemand op gewone tv is, zie je vaak niet altijd maar vaak helaas weer in en bepaalde context of in het belachlijke.

Liefs, Sanne
Ik droom, dus ik ben.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Hoi Sanne,

Allereerst hartelijk dank voor het delen van je informatie. Ik ben ook blij dat de sfeer goed was en de dag een succes!

Voor jouw info: ik ben in 2004 (!) naar Humanitas in Amsterdam gegaan om daar eens te kijken in hoeverre men transgenders accepteerde bij lezingen van Virgin. Uiteraard kwam daar mijn irritatie over het niet behandelen van TG's door de VU ook ter sprake. Henriëtte (werkt er nu helaas niet meer) vertelde me toen dat ze gesprekken had met de VU, waarbij de VU binnenkort (het was toen midden 2004) een onderzoek zou starten over transgenders. Ze raadde me dan ook aan om het gewoon via de VU te gaan proberen.

Dat onderzoek liep in ieder geval nog begin 2007 toen ik in het kader van dat onderzoek ook bevraagd ben door mevrouw Breweays. Daar is toen uitgekomen dat ik voor haar binnen de normale procedure viel (vermoedelijk doordat ik zei dat ik als er pief-paf-poef zonder risico's een verandering van piemel in vagina zou plaatsvinden ik dat graag zou willen).

Als het onderzoek nu nog loopt ben ik -heel- nieuwschierig wanneer men conclusies uit het onderzoek gaat trekken...

Ik zal mevrouw Breweays binnenkort ook vragen naar de status van dat onderzoek.

Groetjes,

Frederique
San10
dagelijks aanwezig

Bericht door San10 »

Breweays
Breeuwijs :wink:
Ahoewel, nu zie ik dat de secretaresse er ook een keer Bruways in gezet heeft.
Mmm, nu weet ik het helemaal niet meer.

Zelf twijfel ik over een operatie, omdat ik het ergens best wel cru vindt om het unox rookworstje er af te halen. Ik heb er toch ergens een band mee nog, terwijl ik ook een vagina zou willen; mmm tegenstrijdig.
Ik droom, dus ik ben.
San10
dagelijks aanwezig

Bericht door San10 »

Weet iemand de link naar dat internettv station dat bij Catherine Keyl gister aanwezig was, ik kan het nergens terugvinden via google.
Ik droom, dus ik ben.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Breweays is inderdaad een vrijwel onuitsprekelijke naam. Ze spreekt 't zelf zo uit dat je zowel de E als de A (na de w) nog hoort. Heel knap, ik doe 't haar niet na :wink: Ik weet zeker dat je het zo schrijft, omdat ik haar naam heb laten spellen door meneer Megens en er toen dit uitkwam. 't Staat in deze vorm ook op naambordjes binnen de VU.

Het is als mens een leuk mens. Maar wel 'n zakelijke tante (en in die zin soms ook wel hard).

Groetjes,

Frederique
MissViv
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Bericht door MissViv »

Ik was ook aanwezig, samen met mijn vriendin en nog een vriendin.
We vonden het alledrie heel interessant en geslaagd. Volgende keer neem ik mijn moeder mee! ;)
Ajira
dagelijks aanwezig

Bericht door Ajira »

Grootste minpuntje voor mij gisteren.. ikzelf.. ik was geloof ik zo ongeveer de enigste die in boymode gekomen was :-? Volgende keer toch maar niet doen :P
San10
dagelijks aanwezig

Bericht door San10 »

San10 schreef:Weet iemand de link naar dat internettv station dat bij Catherine Keyl gister aanwezig was, ik kan het nergens terugvinden via google.
Ah, ik heb het t & t Eindhoven gevraagd.
http://www.citytv.nl/stream.php?href=rt ... 08disc.mov

Mmm, nu weer wachten dat ik opnieuw ADSL heb.
Zondag had ik nog wel m'n oude ADSL, maar kon met geen mogelijkheid de link vinden via google.
Mmm, beetje balen.

;) Sanne
Ik droom, dus ik ben.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bedankt voor de link! Heel grappig om eerst Amsterdam en dan Gent over TG te horen...

Groetjes,

Frederique
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Vragenstelster: Wat kan het genderteam op dit moment bieden aan transgenderisten? Want ik heb zelf gemerkt dat eigenlijk komt het er op neer want ik had eerst groen licht maar toen ik de operatie net niet wou, dan merkte ik dat het toch eigenlijk meer afgesloten werd, dat het toch lijkt alsof het puur transseksueel of niet-transseksueel, het lijkt alsof er toch geen echte begeleiding is. Er is wel een inventarisatie geweest, en daar heb ik wat gesprekken gehad zeg maar...

Catherine: Maar wacht heel even, want ik ben de draad kwijt. Wat vraag je nu precies?

Vragenstelster: In hoeverre, of misschien ook in de toekomst, is het mogelijk dat het genderteam wel ook begeleiding kan bieden, ook misschien medisch of maatschappelijk of wat dan ook voor transgenderisten?

Megens: Welk genderteam wil je? België of Nederland?

<gelach>

Keyl: 't moet geen wedstrijd worden!

Vragenstelster: Ik wil ook wel naar Gent toegaan, hoor! Nee, maar misschien dat jullie allebei?

Megens: Dan zal ik eerst het standpunt van Amsterdam duidelijk maken. Tot een aantal jaren geleden was bij ons de deur dicht voor mensen die een gedeeltelijke geslachtsaanpassende behandeling wilden. Maar wij zijn er ook wel achter dat die groep mensen bestaat. Een van onze psychologen, Anne Breweays, heeft een onderzoek gedaan naar transgenderisten en daaruit blijkt dat de meerderheid van de transgenderisten, althans mensen die zich bij ons aanmelden vanwege transgendergevoelens eigenlijk transseksuelen waren maar door allerlei sociale problemen er niet aan toe konden komen. Wij zijn het protocol aan het herschrijven, het beruchte protocol waar zoveel transseksuelen zoveel moeite mee hebben denk ik, het protocol wordt herschreven daar zijn we mee bezig en daar zal zeker ook een passage in voorkomen voor transgenderisten. Dus ik denk dat we daar in de toekomst opener voor staan dan we er voor gestaan hebben. Maar nu naar Gent

UZ Gent: Ik denk dat bij ons het verhaal een beetje analoog is, er komen inderdaad vaker en vaker aanmeldingen, uiteraard zijn die mensen op zich welkom en ik denk dat ook in Gent de nadruk ligt bij elk individue gewoon gaan kijken wat voor iedereen de beste oplossing is. Houdt dat ergens op dan is dat ook zo. Niet iedereen is uiteraard verplicht om de hele procedure af te ronden. Waar Gent wel de nadruk op legt is dat zoals ik al tijdens de presentatie vertelde deze namiddag dat als men inderdaad hormonale interventies wenst dat de ervaring leert dat het toch wel beter is om de mensen ook te vragen om dan ook in die rol te gaan leven. Toen heb ik misschien net wel een vat aan discussie opengetrokken, maar da's momenteel uit ervaring het standpunt.

===
Ik denk dat het een -heel- ander verhaal is in Gent dan in Amsterdam...

In Gent zegt men openlijk "bij elk individue gewoon gaan kijken wat voor iedereen de beste oplossing is". In Amsterdam gaat men uit van eigen aanbod, eigen regeltjes, eigen protocolletjes... Patiënt? Oh ja, die vrutten we daar wel tussen...
San10
dagelijks aanwezig

Bericht door San10 »

Oké, op naar Gent!
Vragenstelster: Wat kan het genderteam op dit moment bieden aan transgenderisten? ...
Dat was ik dus inderdaad. 8)
( :eeks: Je hebt het ook wel letterlijk hier neergetikt he wat ik daar vroeg hihi,.)
Alleen ben ik die middag nog niet écht wijzer geworden, wat ons nu momenteel direct aan hulp geboden kan worden door hen.
Ik droom, dus ik ben.
Plaats reactie