Passabiliteit part 190...

Algemeen

Moderator: Moderators

Ben je passabel of kun je het worden?

Ik ben passabel, altijd al geweest
6
29%
Ik ben passabel, maar het heeft veel pijn en moeite gekost
3
14%
Ik ben niet passabel, maar ik zou het gemakkelijk kunnen worden
4
19%
Ik ben niet passabel, maar ik zou het met veel pijn en moeite kunnen worden
2
10%
Ik ben niet passabel, maar ik zou het kunnen worden al blijven er altijd wel een paar oneffenheden over
2
10%
Ik ben niet passabel en ik zal het ook nooit worden, maar daar zit ik niet mee
1
5%
Ik ben niet passabel en ik zal het helaas ook nooit worden
3
14%

Totaal aantal stemmen: 21

helen
ff weer wat posten

Bericht door helen »

Jawel,Esther schreef:
Frederique_ schreef:Hoi Nannette,

Ik zal het even afkloppen, maar ik ben tot dusver op geen enkel gebied mensen kwijtgeraakt in mijn transitie...

Groetjes,

Frederique
Kan ik me in jouw geval heel goed voorstellen, om iets of iemand kwijt te raken moet je eerst iets of iemand hebben, moet je liefde, warmte kunnen geven en kunnen ontvangen. Het enige dat jij kwijt kunt raken is jezelf.
Wat een vervelende opmerking weer,het is niet altijd nodig om je mening met anderen te delen als ie kant nog wal raakt.
Moest het even kwijt.

Bij ons om de hoek is vorig jaar een nieuwe kapsalon gevestigd waar ik nu al 4 keer geweest ben.
De laatste keer zijn onze kids meegeweest voor een knipbeurt.
pas toen de dames een paar keer hadden gehoord dat ik papa werd genoemd viel het kwartje,en kwamen de vragen.
als ik een beetje mijn best doe op mijn uiterlijk heeft niemand iets in de gaten,op mijn ietwatzware stem na.
Soms als ik geen zin heb iets aan mijn uiterlijk te doen (iets wat elke vrouw wel eens overkomt denk ik)en met een lichte baardgroei en een spijkerbroek de straat op ga,wordt er wel eens raar gekeken door mensen die me echt niet kennen,maar wordt niet per definitie aangezien voor man.
Ik kan me zelfs ongestoord met de kids in bikinie in het zwembad begeven.

Zelf vind ik het af en toe nog heel onwerkelijk omdat ik nog steeds af en toe die mannenkop zie in de spiegel.

Voor de buitenwereld ben ik dus vrij passabel al vind ik zelf van niet.

Gr Helen
Niemand
dagelijks aanwezig

Bericht door Niemand »

Jawel,Esther schreef:
Kan ik me in jouw geval heel goed voorstellen, om iets of iemand kwijt te raken moet je eerst iets of iemand hebben, moet je liefde, warmte kunnen geven en kunnen ontvangen. Het enige dat jij kwijt kunt raken is jezelf.
In een andere thread schrijf je:
Jawel,Esther schreef: Je vergeet hier "een behoorlijke dosis onbeschoftheid" te quoten.

Voor de zoveelste keer haal je mensen naar beneden, waarom?
Ik kan dit niet anders dan arrogant en onbeschoft vinden.
Richt je aandacht en je energie op jezelf, daar heb je je handen vol aan.
Practise what you preach... enzo... :P
Jawel,Esther
ff weer wat posten

Bericht door Jawel,Esther »

Een begrijpelijke reactie Joanie, en terecht dat je me met mijn eigen woorden confronteert. Deze Frederique brengt nu eenmaal het slechtste in mij boven. Als je op wat meer plaatsen zou lezen, zou je het misschien wat meer begrijpen. Van het blinde, irritante, egoistische drammen van deze Frederique op meerdere fora word ik soms erg moe. Het absolute ik-denken, het alles beter weten, het supernegatieve tov mensen met een ander idee, het de wijsheid in pacht hebben maakt bij mij heel soms zo'n reactie los. Misschien niet verstandig, maar soms ben ik net een echt mens. Als deze Frederique wat meer gevoel en warmte zou uitstralen, zou er waarschijnlijk ook wat meer gevoel en warmte terugkomen, nu bereikt zhij het tegenovergestelde. Maar waar maak ik me eigenlijk druk over?
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

en ook weer een ingwikkeld gebeuren dat passabel zijn want iemand die zichzelf clasificeerd als zijnde bijv transgender heeft wellicht niet de behoefte volledig als vrouw passabel te zijn want dat is niet de insteek etc

het antwoord op de passabiliteitsvraag is dan ook volledig individueel en daarbinnen is elke beleving individueel gezien de juiste ;)
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Hallo Esther,

probeer je niet druk te maken. Ik lees gelukkig alleen op dit forum at Frederique schrijft, en daar ben ik het al heel wat keer niet mee eens geweest, en soms wel. Niemand heeft de wijsheid in pacht. Wat betreft dat warmte en gevoel uitstralen kan ik je wel gelijk geven. Ik wil absoluut geen flame starten, maar ja, de ene schrijft nee eenmaal met meer warmte en gevoel dan de ander. Pas als je iemand in real life kent kun je 100% over iemand oordelen, en zelfs dan is dat soms nog moeilijk.
Maar ja, Esther, blijf bij jezelf. Maak je eigen inderdaad niet druk erover, het levert jou in ieder geval niets op om je er druk over te maken.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Esther en Nanette,

Ik realiseer me heel goed dat niet iedereen de mazzel heeft om familieleden, collega's of zelfs het werk dat hij/zij heeft te houden. Ik snap heel goed dat dat grote consequenties heeft en dat dat het leven absoluut niet gemakkelijk maakt. En ik weet ook heel goed dat dit lang niet altijd aan de T* zelf ligt.

Omgekeerd is het wel zo dat het beeld dat je per definitie problemen krijgt met je omgeving als je in transitie gaat ook niet waar. Daarom (en nergens anders om) schreef ik wat ik schreef.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Esther schreef:
Deze Frederique brengt nu eenmaal het slechtste in mij boven
Niet iedereen ligt elkaar even goed, ik ben het vaak niet eens met Frederique, maar kan goed omgaan met haar manier van schrijven, dat geldt zeker niet voor iedereen op dit forum. Ik ga bij diegene die mij niet liggen liever de confrontatie uit de weg, omdat het anders toch maar tot ordinaire scheldpartijen leidt. Het kost me ook wel eens moeite me in te houden, ik wacht dan gewoon even en dan hoeft het meestal niet meer.

Irene
Kleine stapjes
troeteltrans
Banned Lid

Bericht door troeteltrans »

pas maar op, voor je het weet: ;)

Afbeelding
dhiamara
ForumFan

Bericht door dhiamara »

Ik heb verkeerd gestemd. Moet zijn : ik wordt nooit passabel maar zit er ook niet mee. :)

Raar is het eigenlijk. Ondanks alle goede bedoelingen om over passabiliteit te schrijven gaat het op de één of andere manier na verloop van tijd steeds weer verkeerd. :cry:

Schijnbaar werkt dit onderwerp iets in ons wakker wat negativiteit uitlokt.

Zou passabiliteit onderling iets te maken hebben met één van onze kerngevoelens met name jaloezie???? Haal alle uiterlijke omstandigheden weg en kijk wat er blijkbaar overblijft. :D :cry:
With Love and Lightness.

"Wees er van bewust dat je een toeschouwer bent van het Universum"
"Besef tegelijkertijd dat je tevens een Deelnemer bent van het Universum
Niemand
dagelijks aanwezig

Bericht door Niemand »

dhiamara schreef: Schijnbaar werkt dit onderwerp iets in ons wakker wat negativiteit uitlokt.

Zou passabiliteit onderling iets te maken hebben met één van onze kerngevoelens met name jaloezie???? Haal alle uiterlijke omstandigheden weg en kijk wat er blijkbaar overblijft. :D :cry:
"Ik ben beter dan jij" haantjesgedrag.
Kortom, zo vrouwelijk zijn die oh zo passabele dames innnerlijk dan ook weer niet.

Ik neem innerlijke passabiliteit over uiterlijke any day.
Uiterlijk zegt tegenwoordig geen bal meer, maar innerlijk kan je niets laten verbouwen hè. :P
troeteltrans
Banned Lid

Bericht door troeteltrans »

Joanie schreef: "Ik ben beter dan jij" haantjesgedrag.
Kortom, zo vrouwelijk zijn die oh zo passabele dames innnerlijk dan ook weer niet.
Nou dat vind ik niet typisch mannelijk hoor...
Hertog Jan
dagelijks aanwezig

Bericht door Hertog Jan »

Elsie schreef:
Joanie schreef: "Ik ben beter dan jij" haantjesgedrag.
Nou dat vind ik niet typisch mannelijk hoor...
o vandaar dat ik het zeer herkenbaar vond :wink:
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Ik had gisteren voor de 1e keer fysiotherapie, ik zat op een gang te wachten. Zij kwam net voor tijd gehaast aangelopen (ze kwam uit een vergadering, dat wist ik want mijn afspraak was een half uur verzet daarvoor), een paar minuten na tijd roept ze mevr. Burger, ikke, ja. Toen ze de deur gesloten had zei ze, ja, ik aarzelde, want ik had hier meneer staan. Dus op 1e gezicht in ieder geval passabel (had een lange broek aan). En door de telefoon gaat het dus niet altijd goed, maar dat wist ik al.
Mik van Es
ff weer wat posten
Contacteer:

Bericht door Mik van Es »

Monica Dreamgirl schreef:.. ik geloof niet zo in de noodzaak om 100 % passabel en onopvallend te zijn. ... Ik ben passabel als een goed-uitziende, verzorgde, welgemanierde en zelfverzekerde transgender ... en dat is voldoende om ervoor te zorgen dat iedereen me aanspreekt als 'mevrouw' en me ook als zodanig behandelt. Natuurlijk zien mensen wel dat ik geen biologische vrouw ben, maar dat geeft niet.

Passabiliteit en het belang dat je daaraan hecht zit voor een groot deel in je hoofd. Als je er wat aan wilt doen zul je je dus niet alleen op je uiterlijk moeten richten, maar ook op hoe je jezelf ziet.
Helemaal eens met Monica. Het is helemaal niet meer nodig om passabel te zijn. Heel veel jaren geleden was dat anders omdat je in die tijd veel kans had op grote problemen zodra je als man herkend werd. Maar dat is al lang niet meer zo.

Wat wel belangrijk is, is dat je er leuk en goed uitziet. En of dat het geval is merk je aan de reacties van de mensen in je omgeving. Precies zoals Monica zegt.

De mensen interesseert het meestal niets of je echt man of vrouw bent. De enige die zich daar vreselijk druk over maaakt, is vaak de transgender zelf. Ik denk dat dat komt omdat de meeste transgenders nog heel erg zitten met het taboe: een man mag geen vrouwenkleren dragen. Dat hebben ze in hun jeugd geleerd en raken ze nooit meer helemaal kwijt.

En ook daar heeft Monica een punt. Dat idee zit in je hoofd. De wet is op dit punt al lang veranderd. Je hebt het volste recht er 'vrouwelijk' bij te lopen. Doe het gewoon, doe het leuk en met zorg en hou op met je zorgen te maken over dingen die er niet toe doen.

Zelf ga ik nog een stapje verder tegenwoordig. Ik wil juist bewust als man herkend worden. Dat is de enige manier om het idee dat mannen geen vrouwenkleren mogen dragen op termijn uit te roeien. Je kunt dat doen als stoere man in rok. Maar je kunt het ook doen op een wat vrouwelijker manier, die ik zelf leuker vind.

Kom uit de kast. Laat jezelf zien als t en hou op met dat verstoppertje spelen!
Bea-Smit.
Forumdiva

Bericht door Bea-Smit. »

Mik van Es schreef:
Monica Dreamgirl schreef:.. ik geloof niet zo in de noodzaak om 100 % passabel en onopvallend te zijn. ... Ik ben passabel als een goed-uitziende, verzorgde, welgemanierde en zelfverzekerde transgender ... en dat is voldoende om ervoor te zorgen dat iedereen me aanspreekt als 'mevrouw' en me ook als zodanig behandelt. Natuurlijk zien mensen wel dat ik geen biologische vrouw ben, maar dat geeft niet.

Passabiliteit en het belang dat je daaraan hecht zit voor een groot deel in je hoofd. Als je er wat aan wilt doen zul je je dus niet alleen op je uiterlijk moeten richten, maar ook op hoe je jezelf ziet.
Helemaal eens met Monica. Het is helemaal niet meer nodig om passabel te zijn. Heel veel jaren geleden was dat anders omdat je in die tijd veel kans had op grote problemen zodra je als man herkend werd. Maar dat is al lang niet meer zo.

Wat wel belangrijk is, is dat je er leuk en goed uitziet. En of dat het geval is merk je aan de reacties van de mensen in je omgeving. Precies zoals Monica zegt.
De mensen interesseert het meestal niets of je echt man of vrouw bent. De enige die zich daar vreselijk druk over maaakt, is vaak de transgender zelf. Ik denk dat dat komt omdat de meeste transgenders nog heel erg zitten met het taboe: een man mag geen vrouwenkleren dragen. Dat hebben ze in hun jeugd geleerd en raken ze nooit meer helemaal kwijt.

En ook daar heeft Monica een punt. Dat idee zit in je hoofd. De wet is op dit punt al lang veranderd. Je hebt het volste recht er 'vrouwelijk' bij te lopen. Doe het gewoon, doe het leuk en met zorg en hou op met je zorgen te maken over dingen die er niet toe doen.
Zelf ga ik nog een stapje verder tegenwoordig. Ik wil juist bewust als man herkend worden. Dat is de enige manier om het idee dat mannen geen vrouwenkleren mogen dragen op termijn uit te roeien. Je kunt dat doen als stoere man in rok. Maar je kunt het ook doen op een wat vrouwelijker manier, die ik zelf leuker vind.

Kom uit de kast. Laat jezelf zien als t en hou op met dat verstoppertje spelen!
Wat Mik hier schrijft ben ik BEa volledig mee eens.
Als je inderdaad goed verzorgt gekleed gaat krijg je dan zelfs complimentjes van sommige mensen, meestal bio vrouwen

en wat de wet zegt ja dat is gewoon geen probleem, als je er als vrouw gekleed bij wilt lopen. Ik heb dan ook een gewone pas voor als ik toch nog als man gekleed naar landen ga waar het T wereld nog niet is geaksepteerd, en een gewone indentiteitskaart voor als ik als vrouw gekleed ga, en dat is gelukkig wel grootste gedeelte.

Groetjes Bea.
ps nog 2 berichtjes.
beide sexen te kennen en daar vol van te genieten en te leven
Plaats reactie