Forum Transgender en Religie

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lindaR
ForumFan

Bericht door lindaR »

Het nieuws wat we zien laat alleen uitersten zien, kijk maar naar transen, en religie. Anders is het geen nieuws meer. Als je er niet in verdiept, is het dat beeld dat je krijgt van iets wat je niet weet. En dus verkeerd.

Een voorbeeld vind ik altijd nog de ouderen, die slecht ter been zijn. lezen de krant en zien het nieuws, en even later durven ze helemaal de deur niet meer uit, want de wereld is zo slecht geworden...

Niet dat ik iemand hier op het forum ervan beschuldig, maar we kennen denk ik allemaal mensen in onze omgeving die hun kennis uit oppervlakkige berichtgeving halen, en dan al klaar staan met hun mening.
Who, being loved, is poor? (Oscar Wilde)
Tara
dagelijks aanwezig

Bericht door Tara »

Nannette schreef:Tara, heel veel van wat jij gelooft vind je niet alleen in de bijbel terug, maar als je goed leest zijn de meeste godsdiensten op het zelfde principe gebaseerd. Sommige mogen dan meerdere Goden hebben, maar het basisprincipe blijft gelijk. Het geloof wordt ook vaak gebruikt als drogreden, en er zijn veel oorlogen gevoerd door of vanwege geloof. Is dat wat goed is voor iedereen ? Oorlog. En jouw geloof is anders dan van degene die naast je zit in de kerk, of die naar een andere kerk gaat. Geloven doe je zelf, en gelukkig hebben in Nederland de vrijheid om wat we willen te geloven, of niets.
Veel zaken, ook uit andere geloven, zijn overgenomen uit de bijbel (chronologie).
En ik heb toch duidelijk aangegeven dat sommige zaken uitwassen zijn (b.v. kruistochten).
Verder had ik ook al aangeven dat iedereen zelf een keuze mag maken.
Om iets van God te begrijpen is er meer nodig dan het kennen van bijbelteksten.
Er is overigens maar één kerk met diverse gebouwen en gewoontes.
De wereld is toch plat.
Te veel mensen vallen er van af.
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Dat ene kerk is maar net hoe je het bekijkt, want ze prediken en geloven acht niet allemaal hetzelfde in details. En juist die details maken voor bepaalde groepen de waarheid. Jehova's. mohammedanen, room-katholieken, protestanten etc etc. Elke groep heeft een eigen versie van de "waarheid". Alleen de basis is hetzelfde.

En het christelijke geloof met de bijbel is volgens mij samen met de islam een van de jongste geloven die grote groepen mensen hebben. Jehova's mormonen etc zijn relatief kleine groepen.
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Nannette schreef:Tara, heel veel van wat jij gelooft vind je niet alleen in de bijbel terug, maar als je goed leest zijn de meeste godsdiensten op het zelfde principe gebaseerd. Sommige mogen dan meerdere Goden hebben, maar het basisprincipe blijft gelijk. Het geloof wordt ook vaak gebruikt als drogreden, en er zijn veel oorlogen gevoerd door of vanwege geloof. Is dat wat goed is voor iedereen ? Oorlog. En jouw geloof is anders dan van degene die naast je zit in de kerk, of die naar een andere kerk gaat. Geloven doe je zelf, en gelukkig hebben in Nederland de vrijheid om wat we willen te geloven, of niets.
ik heb het al eerder gememoreerd, maar mijns inziens is een ieder's geloof diens intieme afspraak met een opperwezen van eigen keuze. Het is een illusie om te denken dat de gelovige naast je dezelfde beleving heeft.

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ik ben zelf gereformeerd opgevoed en ben daar ook nog blij mee (vanwege de verhalen die me destijds verteld zijn - ik vind het jammer dat ze de verhalen uit de Griekse mythologie er niet bij vertelden, had me op het gebied van het begrijpen en ervaren van de schilderkunst veel geholpen).

Als kind geloofde ik ook echt. Wie aan mijn God kwam, kwam aan mij. Later knelde het geloof te veel en heb ik het laten rusten (wat geen gemakkelijk proces was, maar waar ik nu nog steeds volledig achter sta). Tegenwoordig geloof ik allerlei dingen die in de kerk waar ik ben opgegroeid absoluut niet kunnen... En omgekeerd gelooft men daar dingen waarvan ik denk "goh, hoe kan een ander dat nou menen?"

Maar goed, ik heb geleerd dat je mensen best kunt respecteren, ook zonder dat je elkaar op geloofsgebied begrijpt.

Zoals je elkaar ook prima kunt helpen op gendergebied zonder dat je -alles- snapt wat een ander in zijn/haar/zhaar gendergevoel beweegt...
Zolang je maar niet oordeelt over iets wat je zelf niet begrijpt of niet zo aanvoelt gaat dat vaak best goed...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Tara
dagelijks aanwezig

Bericht door Tara »

Nannette schreef:Dat ene kerk is maar net hoe je het bekijkt, want ze prediken en geloven acht niet allemaal hetzelfde in details. En juist die details maken voor bepaalde groepen de waarheid. Jehova's. mohammedanen, room-katholieken, protestanten etc etc. Elke groep heeft een eigen versie van de "waarheid". Alleen de basis is hetzelfde.

En het christelijke geloof met de bijbel is volgens mij samen met de islam een van de jongste geloven die grote groepen mensen hebben. Jehova's mormonen etc zijn relatief kleine groepen.
Het gaat ook om de basis (en die is er al heel lang), maar daar wordt helaas te vaak van afgeweken.
De islam is veel jonger dan het christendom.
Mormonen hebben naast de bijbel het boek van Mormon.
Reken God en de kerk niet af op fouten van mensen (met hun vrije wil).
Onderzoek en houd vast aan de basis.
De wereld is toch plat.
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

De wereld is er al veel langer dan god.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Tara
dagelijks aanwezig

Bericht door Tara »

Morbide schreef:De wereld is er al veel langer dan god.
Dat zou de bijbel reduceren tot toiletpapier.
Aan het begin staat wat anders.
Niemand hoeft dat te geloven (heb ik al iets over geschreven).
Als de wereld ouder zou zijn dan God, dan zou God niet bestaan.
De wereld is toch plat.
Tara
dagelijks aanwezig

Bericht door Tara »

lindaR schreef:Niet dat ik iemand hier op het forum ervan beschuldig, maar we kennen denk ik allemaal mensen in onze omgeving die hun kennis uit oppervlakkige berichtgeving halen, en dan al klaar staan met hun mening.
Luister eens naar "Onder ons" van Boudewijn de Groot.
Had ik al ergens genoemd, maar weet even niet waar precies.
(tijd voor een dutje)
De wereld is toch plat.
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Tara schreef:Het gaat ook om de basis (en die is er al heel lang), maar daar wordt helaas te vaak van afgeweken.
De islam is veel jonger dan het christendom.
Mormonen hebben naast de bijbel het boek van Mormon.
Reken God en de kerk niet af op fouten van mensen (met hun vrije wil).
Onderzoek en houd vast aan de basis.
Welke basis ? Geboorte van jezus, of het voortborduren op het jodendom (ouder dan het christendom, boeddhisme en hindoeïsme zijn ook ouder, oftewel het grootste deel van de wereld heeft een oudere religie dan in het westen algemeen aanvaard is).

Vroeger waren de goden nodig om dingen te verklaren die men niet kon verklaren, en dat is eigenlijk nog steeds zo. Of het nu 1 of meerdere goden zijn waarin iemand gelooft maakt niet uit. Het is om dingen te willen verklaren hetgeen men op andere manier niet kan verklaren en niet gewoon als feit wil of kan accepteren.
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Tara schreef: Dat zou de bijbel reduceren tot toiletpapier.
Aan het begin staat wat anders.
Niemand hoeft dat te geloven (heb ik al iets over geschreven).
Als de wereld ouder zou zijn dan God, dan zou God niet bestaan.
Dat hoeft niet, tenzij je vindt dat ieder boek over levensbeschouwing dat niet door de here hemzelf is geschreven ook toiletpapier is. Uit het intro van de bijbel (in de beginne was de aarde woest en ledig) zou je ook op kunnen maken dat de aarde er al was voordat god zijn lichtje er op scheen.

Wat natuurlijk ook zou kunnen is dat de aarde echt maar ongeveer 5000 jaar oud is. Dat zou betekenen dat mijn vriendin, die geologie studeert aan de universiteit van Utrecht, haar hoofd vol zit te stampen met onzin. :roll:
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Morbide schreef:Wat natuurlijk ook zou kunnen is dat de aarde echt maar ongeveer 5000 jaar oud is. Dat zou betekenen dat mijn vriendin, die geologie studeert aan de universiteit van Utrecht, haar hoofd vol zit te stampen met onzin. :roll:
Ja ja, en gij geloofd dat 8) :roll:
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Nannette schreef:het grootste deel van de wereld heeft een oudere religie dan in het westen algemeen aanvaard is
*kuch* In 754 kwam Bonifatius Fryslân bekeren...

Tijd voor een leuke preek!

Bonifatius, de zelfverkozen martelaar
In de stijl van de kristelijke heiligenlevens (vitae) geschreven
door Boppo Grimmsma

Het is 5 juni 754. In de buurt van Dokkum vindt een kleine veldslag plaats tussen heidense Friezen en een zendeling uit den vreemde met een zwaar bewapend privé legertje.

De aanvoerder van het Friese volksgerecht is Poppo Witlok. De witte lok in het haar van Poppo is een teken dat hij onder het heil van de god Frô staat.

Na een hard en heldhaftig gevecht van man tegen man verslaan de van haat en woede vervulde Friezen de kristelijke cohort.

De tandenloze Bonifatius wordt jammerend en weeklagend uit zijn tent gesleurd en terecht gesteld. In zijn tent had hij zich verstopt onder een stapel boeken. In een hoek van de tent staan drie in fluweel gekleede "misdienaartjes" te bibberen.

Het Friese gelegenheidslegertje heeft het centrale heidense heiligdom bij Frâsakker behouden van de vernielzucht van de rancuneuze bejaarde. Deze gebeurtenis zal gevierd worden op het grote midzomerfeest!

De naam van deze "Britse paap" was Bonifatius. Zijn ouders gaven hem de naam Wynfreth. Wynfreth is te vertalen als "vreugde-vrede"; een niet erg toepasselijke naam voor de stichter van zoveel onheil.
De mooie Germaanse naam Wynfreth was nog te heidens voor onze missionaris, en hij verving hem door de naam Bonifatius die paus Gregorius II aan hem schonk.

Paus Gregorius II had zijn gretige blik op de heidense Germanen laten vallen. Deze opperinquisiteur wilde zijn klauw over de Alpen werpen, als volgende stap naar een wereldkristendom bestierd vanuit Rome.
Op 15 mei 719 benoemde Gregorius II Bonifatius tot één van zijn geestelijke stormtroepers. Nu wist Bonifoutius zich militair en financieel gesteund door Rome. Met de bijbel in de linkerhand en het zwaard in de rechter had hij een vrijbrief om te moorden. Moorden in de naam van zijn god en zijn zoon en de heilige geest. De Friezen zouden en moesten geestelijk geknecht worden. Het wereldvreemde geloof van de mannen in jurken moest erin gehakt worden.

Bonifoutius had in Friesland bitter weinig succes met bekeren. In 716 tijdens zijn eerste bezoek leefde de ijzervreter koning Redbad nog. Na een half jaar vertrok hij gedesillusioneerd terug naar Brittanië. Toen in 719 Redbad overleed, zag de prediker zijn kans schoon en onder de wapenrok van de Franken, die midden en west Nederland bezet hadden, verkocht hij zijn praatjes. Hij kapte heilige eiken om en vernielde heidense tempels, en dwong heidenen het wereldvreemde geloof aan te nemen. Ruzie met een andere missionaris (Willibrord), deed Bonifoutius in 721 naar Rome vertrekken.
Zijn slechte resultaten bij het bekeren van de Friezen, hebben Bonifoutius altijd parten gespeeld. Hij moet zich een "jehova" gevoeld hebben die altijd voor een dichte deur staat. Toen hij tegen zijn tachtigste levensjaar zijn einde voelde naderen heeft hij zijn plekje in de geschiedenisboekjes veilig stellen. Hij zou martelaar worden, en dan door Rome heilig verklaard.
Aldus geschiedde. De narcist kwam in 753 met 52 bewapende volgelingen in Utrecht aan. In het voorjaar van 754 trok hij naar het Noorden. Er werd vreselijk huisgehouden. Tempels en beelden werden vernield, heilige eiken gekapt en mensen onder dwang gedoopt. Mensen die zich niet wilden bekeren werden gedood, en hun bezittingen geroofd.
En toen was de maat voor de heidenen vol! De Friezen kwamen in opstand, en voldeden aan de laatste wens van Bonifoutius; ze maakten van hem een martelaar!

De regel uit het dogmaschrift de bijbel: "…keer de andere wang toe", ging ook in dit geval niet op. Er werd zoals gebruikelijk wraak genomen. De dood van Bonifoutius bracht een enorm kristenleger op de been. De mannen van god slachtten massaal en willekeurig mannen vrouwen en kinderen af. Kinderen werd levend gespiesd door ze in de lucht te werpen en met een speer op te vangen. Schamperend riepen de soldaten dat "deze kleine rat nu aan Wodan geofferd was". Zij die nog leefden werden naar Rome gesleept en verkocht aan de Moren. Het water van de Boorne kleurde bloedrood en de lucht was vergiftigd van de zwarte rook van brandschatten.

De Heidense Friezen hadden in de 5e 6e 7e en 8e eeuw het terpengebied een bloeiende volksgemeenschap. Na de turbulente volksverhuizingsperiode waren dit de economische hoogtijdagen. Frieslands "gouden eeuwen". De handel naar Scandinavië en Engeland vanuit het Saksische achterland was bijna geheel in handen van de Friese koopmannen.
De runentekens op dagelijkse gebruiksvoorwerpen bewijzen dat een grote groep heidenen kon lezen en schrijven. Zangers en dichters trokken van hoeve tot hoeve om de mythen en koningssagen te bezingen.
Er werd een begin gemaakt met het aanleggen van dijken. Er hadden nog nooit zoveel bewoners op het vruchtbare terpengebied gewoond. Kortom een volk dat met de seizoenen en de wereld om zich in harmonie leefde. Ze hadden een eeuwenoude geloofsvoorstelling en wereldbeschouwing, die volledig afgestemd was op hun omgeving.

Dit volk dat in harmonie met zichzelf leefde, mocht echter niet zo blijven leven. Nee, het kruis moest er een wig in drijven. Er moest verwoest worden. Zonen tegen vaders opgezet, vrouwen tegen mannen, broers tegen elkaar. Ontworteld. De gedachtenis aan de voorouders bezoedeld.
Gewoonten en zeden werden verboden. Vruchtbaarheidsgewoonten werden zondig verklaard, zodat iedereen altijd weer naar de kerk zou komen om zijn zonden te biechten. Eiken werden gehakt, raven, wolven, zwanen en heilige hengsten afgeslacht. Heilige bronnen vergiftigd en ontwijdt. De volksoverleveringen en het runenschrift werden taboe. Het was de "wolfstijd".

De donkere middeleeuwen begonnen in de achtste eeuw met de komst van de mannen in jurken. Brandstapels zouden volgen, en nog erger.

BONIFATIUS = MALEFATIUS
lindaR
ForumFan

Bericht door lindaR »

Tja, alles in naam van God. Was het Gods wil, hmmmm. Iedereen wilde dat toen graag geloven. Kruistochten, iedereen dood: God zoekt de zijnen er wel uit. En ga zo maar door.
En toch blijft geloven iets persoonlijks tussen jouw en God. En als jij het meer moet hebben van een of andere profeet, apostel etc, dan gaat het een keer mis. En dat alles nog steeds in de naam van God.

Dat deze tijd de genadetijd wordt genoemd is misschien wel waar, Gods naam wordt zo vaak misbruikt dat het wel weer eens tijd wordt voor bliksem :-? Of is dat Donar zijn handelsmerk.

Komt daar ook het spreekwoord, ergens op de bonnefooi naar toe gaan? :D .
Who, being loved, is poor? (Oscar Wilde)
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Fijn, zo'n geschiedenislesje! :wink:
'k Heb alleen wel het gevoel dat het niet helemaal objectief is...
In welke kerk heb je deze preek gehouden? :P

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Plaats reactie