Forum Transgender en Religie

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Natassia
ff weer wat posten
Contacteer:

Bericht door Natassia »

Tara schreef:Mijn geloof is het resultaat van ervaringen (had ik al aangegeven) en onderzoek, dus daar zit toch wel iets wetenschappelijks in.
Het was dus geen vooraf vaststellen.
En hoe zit het met het onwrikbare geloof van wetenschappers t.g.v. hun bevindingen?
Worden hun bevindingen dan voor zoete koek geslikt?
Het lijkt er wel op gezien de reacties.
Nou.. nog net voor het slapen gaan.. laat ik maar effe als wetenschapper happen.. ik bedoel.. reageren dan..

De meeste goede wetenschappers.. en in ieder geval, de wetenschappers die ik ken.. die gaan er vanuit dat hun resultaten geldig zijn, totdat ze op iets stuiten hetgeen niet met de bestaande kennis te verenigen is.

Dan kan je twee dingen doen..
  1. of je gaat er vanuit dat de huidige kennis correct is.. en dat er iets anders aan de hand moet zijn: foute apparatuur, rekenfout of je theorie aanpassen... zo is er bv. flink wat kennis gevonden omdat de wet van behoud van energie zo mooi klopt.. "rare meting? dan moet er iets anders zijn --> nieuw deeltje!" yay!
  2. of.. als je alle mogelijkheden hebt uitgeput.. dan kom je tot de conclusie dat de huidige kennis incorrect is.. en dan ga je op zoek naar iets anders.. --> bv. quantumtheorie! double yay!
Dus onwrikbaar is 't geloof in de eigen kennis niet, hoor.. dat zijn juist gelovigen. Alles kan dan glad gestreken worden met holle beweringen als ondoorgrondelijke wegen etc.

Wat wel onwrikbaar bij mij is, btw.. het geloof en het vertrouwen dat we met de wetenschappelijke methode 'n flink deel van de vragen die op deze wereld betrekking hebben kunnen beantwoorden.
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Tara schreef:Volgens de bijbel zijn ook de hetero's zondig (iedereen, dus).
nog zo'n lekker uitgangspunt. Iedereen is zondig! Speak for yourself, sweetheart! Ik heb me m'n hele leven nog geen seconde zondig gevoeld en ik ben dan ook geenszins van plan om daar nu nog mee te beginnen. Zelden zo'n onzinnig uitgangspunt gehoord. Ik vind het geen teken van gevorderde inzichten en relativeringsvermogen... Uiterst mens-onvriendelijk bovendien. Prima methode om het volk er onder te houden... Schandelijk ook dat daar kleine kinderen mee opgescheept worden!
Tara schreef:Mijn geloof is het resultaat van ervaringen (had ik al aangegeven) en onderzoek, dus daar zit toch wel iets wetenschappelijks in. Het was dus geen vooraf vaststellen.
Dat is niet echt objectief te noemen, omdat je, zoals Morbide ook al aangaf, van een van te voren vastgesteld uitgangspunt vertrekt. Het accepteren van een opperwezen is van te voren vastgesteld, al dan niet door indoctrinatie van ouders/school/omgeving...
Tara schreef:Zou God zich mischien niet weg laten poetsen?

Het spijt me, maar ik kan een dergelijke opmerking niet echt serieus nemen. Het idee van een almachtig opperwezen is zo menselijk, kinderlijk eigenlijk. Een soort grote papa waar we lekker onze ellende tegen kunnen spuien, die goed op ons past, maar ook straft als dat nodig is... Diepe, diepe zucht! Het idee alleen al dat dit opperwezen als mannelijk wordt aangeduid, is een gruwel op zich en zegt genoeg...

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

tara, doe ff wat voorbeelden van je ervaringen, ben wel benieuwd

overigens is er niets mis met religie, er is wel wat mis met de interpretatie van door zij die de door hen gekozen religie aanhangen

zelf zie ik God iedere morgen in de spiegel en dat bevalt me erg goed

nog een hint: goed en fout bestaan heelmaal niet
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Tara schreef: Worden hun bevindingen dan voor zoete koek geslikt?
Ik vind dat ik voorlopig wel genoeg reli onzin geslikt heb.

Afbeelding
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Morbide, je bent niet verplicht om alles te lezen. Leuk plaatje dat je gevonden hebt, voor sommigen misschien schokkend, maar de tekst daar kan niemand omheen.

Misschien ook vanwege dat door de strot duwen van geloof, dat ik wel geloof in god (zonder hoofdletter !) of iets wat misschien een macht is. Maar ik geloof ook wel in wedergeboorte. Misschien moet ik mijn eigen godsdienst maar oprichten dan.
Vroeger als misdienaar geen verkrachtingen of zoiets meegemaakt of gemerkt zoals in Amerika, maar wel genoeg om te zien en te merken dat het ook een zoethoudertje is voor mensen, een houvast. Een ander zoekt dat houvast in andere zaken. De kerk waarin ik misdienaar ben geweest heeft een pastoor gebouwd, in de jaren 50, hij heeft ook nog de afbraak meegemaakt, nu staan er bejaardenwoningen (nee, hij is er zelf niet gaan wonen). Geloof is een persoonlijk iets, en laat het dat ook alsjeblieft blijven. Er is al genoeg ellende veroorzaakt uit naam van geloof, en wordt nog gedaan, kijk naar 11 september aanslagen, ook vanuit geloofsovertuiging gedaan. Een betere wereld zonder ellende, afgunst oorlogen, enz., tja, ik zal het zeker niet meemaken, mijn kinderen waarschijnlijk ook niet, maar hopelijk dat het wel ooit zover komt. Maar zoals eerder gezegd, ik denk dat de voorwaarde is dat iedereen elkander in de waarde laat. Wil niet zeggen dat er geen onenigheid mag en kan zijn, maar dat hoeft niet te leiden tot ellende die er nu is, en ook vaak genoeg uit naam van het geloof. Het geloof zij geloofd............
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

ik geloof dat aanhangers van wat voor religie dan ook meer ellende veroozaken dan dat het goed doet

van mijn part bestond het niet eens
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Nannette schreef:Morbide, je bent niet verplicht om alles te lezen. Leuk plaatje dat je gevonden hebt, voor sommigen misschien schokkend, maar de tekst daar kan niemand omheen.
Nee, natuurlijk niet maar ik ben een nieuwsgierig mens dat het behoorlijk naar haar zin heeft op dit forum. De aanreikingen van Tara begonnen me echter ietwat de keel uit te hangen. De continue verongelijktheid die zij tentoonspreidt met haar je hoeft niet te geloven, ik probeer niemand te bekeren maar ik weet wel dat als je niet gelooft wat ik geloof dat je dan lekker naar de hel gaat waar je tot in de eeuwigheid mag branden terwijl ik vanaf mijn wolkje in de hemel met een zie je nou wel grijns toekijk houding die haar postjes als een verstikkend stinkend parfum omringt hangen me ongeveer net zover de keel uit als de crucifix bij het meisje op de foto hier boven. Dat terwijl ik een raar mens ben die het leuk vindt om Jehova's aan de deur te krijgen met hun altijd vriendelijke goedemorgen mevrouw.

Tijd voor een filmpje.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Morbide, je bent net een mens :lol: :lol: , maar ik begrijp exact wat je bedoelt, is ook hetgeen ik persoonlijk tegen gemeenschappelijk geloven heb, het zet vaak aan tot "bekering" van anderen. Gelukkig niet altijd. Er is hoop,

groetjes, Nannette
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Nannette schreef:Vroeger als misdienaar geen verkrachtingen of zoiets meegemaakt of gemerkt zoals in Amerika...
Dan heb je misschien mazzel gehad, want misbruik van kinderen door katholieke geestelijken gebeurde overal. Alleen in Amerika lukt het niet om in de doofpoot te stoppen. Ruim 15 jaar geleden moest de pastoor van een aangrenzend dorp plotseling het veld ruimen, nadat een paar misdienaren aangifte hadden gedaan van misbruik. Maar het haalde geen enkele krant. De invloed van bovenaf op de kranten in Nederland is misschien te groot voor. Want ook de koninklijke familie wordt niet bejegend zoals in bijvoorbeeld Engeland gebeurt.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Lisa, misschien was ik toen ook veel te naïef als het wel gebeurd was of is.

groetjes, Nannette
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Nannette schreef:Morbide, je bent net een mens :lol: :lol: , maar ik begrijp exact wat je bedoelt, is ook hetgeen ik persoonlijk tegen gemeenschappelijk geloven heb, het zet vaak aan tot "bekering" van anderen. Gelukkig niet altijd. Er is hoop,
Religie staat gelijk aan xenofobie. Punt. Niet iedere gelovige draagt dat even sterk uit maar als het puntje bij het paaltje komt dan is geloven wel juist dat. Ik ga naar de hemel want ik geloof in god. Als jij daar anders over denkt, prima, dan ga je naar de hel.

Nog een filmpje?
lindaR
ForumFan

Bericht door lindaR »

Dat vindt ik nou weer erg zwart wit geredeneerd. Het ene draadje word je verweten te zwart te kijken, en vrolijk in het andere draadje zelf de tectiel ter hand nemen, en de pek en de veren. Hmmm Misschien is er toekomst als gelovigen transen en anderen als normaal gaan zien.
Dan sla je twee vliegen in een klap. En kunnen we de draadjes aan elkaar knopen.
Who, being loved, is poor? (Oscar Wilde)
ik ben hier niet meer
Forumdiva

lindaR schreef:Misschien is er toekomst als gelovigen transen en anderen als normaal gaan zien.
Ik hoop wel dat dat ooit gebeurt, maar ben bang dat daar veel tijd over heen zal gaan, minimaal enkele generaties, en dan nog blijf je waarschijnlijk vervolgers en haters houden. Als je ook kijkt binnen de de islam hoe verschillend de koran wordt uitgelegd, dat gebeurt bij de bijbel ook. Mensen mogen geloven waarin ze willen, maar dat anderen die niet hetzelfde gelooft evenveel 'waard' is (bemind uw naaste) dat wordt vaak niet geleerd of toegepast.
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

lindaR schreef:Dat vindt ik nou weer erg zwart wit geredeneerd. Het ene draadje word je verweten te zwart te kijken, en vrolijk in het andere draadje zelf de tectiel ter hand nemen, en de pek en de veren. Hmmm
Ga ik dan als ongelovige trans ook naar de hemel? Dat jij moeilijk een oordeel kunt vellen over hoe het zit met de acceptatie van traennogveelmeer zolang je vrouwelijke alter ego nog geen stap buiten de deur heeft gezet, daar blijf ik bij.
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Nannette schreef: Ik hoop wel dat dat ooit gebeurt, maar ben bang dat daar veel tijd over heen zal gaan, minimaal enkele generaties, en dan nog blijf je waarschijnlijk vervolgers en haters houden.
Dwarskoppen hou je altijd maar het heeft voor homo's ook geen generaties geduurd voordat ze een poot aan de grond kregen. Zit niet zo te somberen zeg.
Plaats reactie