Forum Transgender en Religie
Moderator: Moderators
Ik vind het vooral ingewikkeld dat iets wat eigenlijk een "intieme relatie" is, zo dominant in het openbare leven aanwezig is, nog even los van al die andere argumenten. Als mensen hun geloof willen belijden, alle respect en hartstikke prima, maar laat andere mensen (er zijn echt andersdenkenen) er buiten. Helaas schijnt dat een onmogelijkheid te zijn, en worden we dag in dag uit geconfronteerd met het afzichtelijke calvinisme en reli-waffel in deze samenleving, en ik ervaar dat van tijd tot tijd als buitengewoon storend.
Groetjes en liefs,
Babette.
Groetjes en liefs,
Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
In mijn geval komt dat omdat ik zie dat het geloof en gelovigen de mensheid alleen maar kwaad doen en in het algemeen achterhouden.Irene schreef:Wat ik vind is niet zo belangrijk Babette, ik constateer echter (en dat is mijn observatie) dat de aversie tegen religie mede door jou nogal fanatiek wordt beleden. Ik bespeur bij mezelf de laatste jaren meer relativering of gelatenheid als je wilt.
Irene
Als er geen geloof zou zijn zouden ALLE bevolkingsgroepen gewoon kunnen doen wat zij willen.
Er zouden een stuk minder mensen zijn die anderen zouden veroordelen voor hun daden (T's in de buitenlucht etc, ik heb het niet over verkrachters en moordenaars) vanuit hun zelf verkregen inzichten, in plaats van aannemen dat iets niet rein is omdat het in een boekje staat dat door een stel mannetjes is geschreven die graag de macht en het geld in eigen hand hebben.
Hier is nog een filmpje.
Als je als gelovige dit gezien hebt en nog steeds gelooft in god, dan spoor je niet volgens mij.
http://www.youtube.com/watch?v=zDHJ4ztnldQ
Trouwens, als ik zeg dat er de hele dag een koalabeer om mij heen hangt die mijn vragen en gebeden beantwoord krijg ik een wit jasje zonder mouwen aan.
Er wordt dus ook gesuggereerd dat gelovigen leiden aan waanvoorstellingen.
Dat denk ik ook en vraag me af waarom zij geen wit jasje zonder mouwen dragen...
@morbide Jehovas zijn cool, ik leid ze de hele tijd af van hun taak en praat over hun hobbies, zoals muziek.
Mochten ze toch "een voet tussen de deur" krijgen heb ik wel wat vragen voor ze.
Ze komen hier nooit meer aan de deur, vreemd...
ik heb nog een tijdje over deze discussie na lopen denken, en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik niet gelaten over religie/geloof kan zijn als christen-fundi's morrelen aan verworven vrijheden zoals abortus, euthenasie, vrouwenrechten en persoonlijke vrijheden... Ik hoef ook niet persee de barricades op, maar als het moet, dan doe ik het wel. M'n partner en ik voelen er niets voor om een vrije maatschappij te zien verworden naar een griezelig, bekrompen en klein denkramerig landje. Ook vind ik het fascinerend dat veel gelovigen niets van intellectuelen en wetenschappers moeten hebben... Hoe zou dat toch komen?Irene schreef:Ik bespeur bij mezelf de laatste jaren meer relativering of gelatenheid als je wilt.
Groetjes en liefs,
Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
- Morbide
- Forumdiva
- Contacteer:
Kippenabortus, gatverdamme! Dat wil je toch niet eten? Wat er verder op eieren eten tegen is kun je hier lezen.Tara schreef: Anderen vinden dat je geen beestjes moet eten en een ei kan soms ook al niet.
Hoe zouden planten het vinden om opgegeten te worden?
Het zielige plantjes argument in stelling brengen tov vegetarisme of veganisme gaat niet op omdat een koe ongeveer 16 kilo voedsel nodig heeft voor de "productie" van 1 kilo vlees.
Stel je eens voor wat het voor de wereldvoedselsituatie zou betekenen als iedereen op plantaardige voeding over zou stappen. Dát is pas naastenliefde.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
- Morbide
- Forumdiva
- Contacteer:
Ik had jou wel eens willen horen als de VU zoiets ging voorstellen als "behandeling"...Frederique_ schreef:Ik weet van een groep dominee's op de Veluwe die transen met liefde opvangt en probeert om ze te bewegen vooral te leren omgaan met hun gendergevoelens zonder dat dat voor anderen aan de buitenkant zichtbaar is.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
sory, zit weer eens niet op te lettenBabette schreef:Schat, dat staat in Hoofdstuk 1... En je vergeet het tijdsbestek...Joyy schreef:rest nog een vraag voor de helderheid:
geloof jij dat een oppermachtig wezen de aarde en het heelal en alles daarbuiten heeft geschapen?
of bedoel je met schepping, alleen moeder aarde met alles wat er op leeft?
Groetjes en liefs,
Babette.
het pushen begint hier al mbt het geleuf iig
Tara schreef:
Vreemd dat er verder geen reacties zijn (oppervlakkigheid of vakantie?).
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Het hangt volledig van de geloofsgemeenschap af of wat je hier schrijft klopt - of niet. Ik ben zelf in een redelijk "links" gelovig dorp opgegroeid en hoewel "rechts" vond dat er van alles niet kon was er toch op geloofsgebied van alles mogelijk. Er was een soort "gelovig activisme" waarbij gelovigen bijvoorbeeld Amnesty International-materiaal in de kerstnacht doorgaven. Nu schrijf ik al jaren voor AI zonder dat ik geloof en ik doe dat vanuit "medemenselijkheid" maar als er mensen zijn die dat vanuit hun geloof doen waarbij die mensen spreuken als "heb de naaste lief als u zelf" gebruiken om hun activisme te verklaren - wie ben ik dan om zoiets te veroordelen? 't Is alleen maar mooi dat men zoveel energie steekt in het helpen van een ten onrechte gevangen of gemarteld medemens... Anderen bezochten vanuit hun geloof oudere mensen die de hele week alleen zijn. Weer een ander geeft veel geld uit aan allerlei goede doelen of kiest er vanuit zijn of haar geloof voor om naast betaald werk ook vrijwilligerswerk te doen.Saartje schreef:In mijn geval komt dat omdat ik zie dat het geloof en gelovigen de mensheid alleen maar kwaad doen en in het algemeen achterhouden.
Als er geen geloof zou zijn zouden ALLE bevolkingsgroepen gewoon kunnen doen wat zij willen.
Er zouden een stuk minder mensen zijn die anderen zouden veroordelen voor hun daden (T's in de buitenlucht etc, ik heb het niet over verkrachters en moordenaars) vanuit hun zelf verkregen inzichten, in plaats van aannemen dat iets niet rein is omdat het in een boekje staat dat door een stel mannetjes is geschreven die graag de macht en het geld in eigen hand hebben.
Gister las ik nog in de Volkskrant een verhaal van een Joodse geestelijke verzorger die een Islamitische vrouw die er van verdacht werd om lid te zijn van een verboden terroristische organisatie steun gaf in de tijd dat ze in de gevangenis zat en ook een (positieve) karakterbeschrijving heeft gegeven ten behoeve van haar hoger beroep. Het -kan- dus heel erg goed, dat over eigen geloofshokjes heenkijken. Het probleem van mensen die het geloof van anderen verketteren is dat ze die mooie voorbeelden van wat mensen (vanuit hun geloof) voor anderen doen vaak niet zien...
Mijn oproep is dan ook: kijk eens verder dan enkel de negatieve voorbeelden van geloven die je nu ziet (en die er -zeker- ook zijn) en kijk ook naar de positieve voorbeelden. Zodat je een veel genuanceerder beeld krijgt dan wat er nu in deze thread geschreven wordt: alsof je alleen maar -voor- of -tegen- het geloof kunt zijn. Ik ben het beide: ik ben tegen negatieve uitwassen van godsdiensten (zoals Babette en Saartje beschrijven) en tegelijkertijd weet ik dat er vanuit diezelfde godsdiensten ook veel goeds gebeurt, er veel medemenselijkheid en acceptatie van wie anders is is. En nogmaals: ik weet dat dit niet -overal- en -altijd- zo is. Geloven is mensenwerk. Om met Kuitert te spreken
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Dan was ik nooit naar de VU gegaan.Morbide schreef:Ik had jou wel eens willen horen als de VU zoiets ging voorstellen als "behandeling"...Frederique_ schreef:Ik weet van een groep dominee's op de Veluwe die transen met liefde opvangt en probeert om ze te bewegen vooral te leren omgaan met hun gendergevoelens zonder dat dat voor anderen aan de buitenkant zichtbaar is.
En ik denk dat je nu een van de punten te pakken hebt die voor mij heel belangrijk zijn: vanuit hetzelfde geloof en vanuit dezelfde bijbel reageren verschillende mensen heel anders.
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
- Morbide
- Forumdiva
- Contacteer:
Waarom haal je het dan aan als positief voorbeeld? Dat is het allerminst.Frederique_ schreef:Dan was ik nooit naar de VU gegaan.Morbide schreef:Ik had jou wel eens willen horen als de VU zoiets ging voorstellen als "behandeling"...Frederique_ schreef:Ik weet van een groep dominee's op de Veluwe die transen met liefde opvangt en probeert om ze te bewegen vooral te leren omgaan met hun gendergevoelens zonder dat dat voor anderen aan de buitenkant zichtbaar is.
@ Frederique
Da's nou juist het mooie.
Ik heb geen geloof nodig om me fatsoenlijk te gedragen en mijn medemensen te willen helpen.
Zoals ik al eerder zei, de bijbel staat vol met leuke verhaaltjes over hoe je fatsoenlijk te gedragen en die heb ik dan ook meegenomen in mijn leven.
De bijbel staat ook vol met onzin en dat heb ik verworpen.
Kortom, een beetje normaal denkend mens heeft die hele bijbel/geloof niet nodig om normaal met andere mensen om te gaan.
Er zijn trouwens zat mensen waar je altijd voor klaar staat en die je een trap in je rug geven als het een keer niet gebeurt omdat je zelf ergens mee zit of er even geen zin in hebt en dat eerlijk zegt.
Dat maak ik vaker mee dan je denkt.
Maar da's weer iets anders...
Ego ftw!
Da's nou juist het mooie.
Ik heb geen geloof nodig om me fatsoenlijk te gedragen en mijn medemensen te willen helpen.
Zoals ik al eerder zei, de bijbel staat vol met leuke verhaaltjes over hoe je fatsoenlijk te gedragen en die heb ik dan ook meegenomen in mijn leven.
De bijbel staat ook vol met onzin en dat heb ik verworpen.
Kortom, een beetje normaal denkend mens heeft die hele bijbel/geloof niet nodig om normaal met andere mensen om te gaan.
Er zijn trouwens zat mensen waar je altijd voor klaar staat en die je een trap in je rug geven als het een keer niet gebeurt omdat je zelf ergens mee zit of er even geen zin in hebt en dat eerlijk zegt.
Dat maak ik vaker mee dan je denkt.
Maar da's weer iets anders...
Ego ftw!
- Morbide
- Forumdiva
- Contacteer:
Grappig dat je dat vraagt, ik ben net van plan om zondag te gaan. De laatste keer was in 2006, toen werd mijn tantezeggertje gedoopt. Dat was wel een leuke dienst en ik heb me keurig netjes gedragen. Rechtop zitten, staan wanneer iedereen dat doet en doen alsof je meezingt.