Tara schreef:
Als het zich allemaal binnen je bovenkamer afspeelt, dan zou het een hersenspinsel kunnen zijn, maar als zaken constant samenvallen, dan wordt het een ander verhaal, zeker als er geen beïnvloeding heeft plaatsgevonden en dat samenvallen heb ik nu dus al te vaak meegemaakt.
En het wordt helemaal wat als er vooraf al wat op papier staat (mijn papier, dus).
Daarnaast nog wat zaken die o.a. via een duidelijke stem aangereikt werden en die ik niet had kunnen weten en ook nog eens een onmiskenbare link hadden met iets wat kort daarvoor had plaatsgevonden.
Het speelt zich ook niet allemaal af in de bovenkamer. De mens is op een bepaalde manier gepreconditioneerd om in god te geloven, dat is nu eenmaal een erfenis die we van onze voorvaderen hebben meegekregen.
Het is voor mij zo duidelijk dat god in het verleden is verzonnen om vooral natuurverschijnselen te verklaren. Toen god eenmaal bestond, zijn er allemaal verbanden gelegd tussen slecht gedrag en slechte oogsten of ziektes. Een verband dat heel onaannemelijk als je dat verklaard met de huidige kennis van zaken.
Tara schreef:
Als zoiets één keer voorkomt, zou je het nog toeval kunnen noemen, maar na verschillende keren wordt dat wat moeilijk vol te houden.
Jammer dat er dan geen cameraploegen bij zijn.
Toeval is toeval, en vaak blijkt het niet eens echt toeval te zijn. Ik "geloof" in de banaliteit van het leven, de zinloosheid, of hoe je het noemen wil.
Tara schreef:
Ik verdiep me ook o.a. regelmatig in wetenschappelijke zaken en ook op het gebied van de psychologie, dus er is bij mij al gauw herkenning als er sprake is van bepaalde effecten op de psyche.
Daarbij komt nog dat onderzoeksresultaten nooit als vaststaand aangenomen mogen worden, want die worden regelmatig onderuitgehaald door nieuwe bevindingen.
Dat onderzoeks resultaten nooit als waarheid mogen worden aangenomen is natuurlijk kul. Daarvoor doet men onderzoek. Om dingen te weten te komen en ze vervolgens toe te kunnen passen. Je moet wel altijd rekening houden met het feit dat onderzoeksresultaten bijna altijd beperkt geldig zijn.
Tara schreef:
Jammer genoeg wordt meestal op voorhand al aangenomen dat iets nooit van God afkomstig kan zijn.
Dat is een onwetenschappelijke houding gezien de voortschrijdende inzichten.
Ik krijg de indruk dat veel gelovigen juist het tegenovergestelde hebben, meestal word op voorhand uitgesloten dat het iets anders kan zijn dan god.
Al met al een heel verhaal, ik zal niet zo snel gaan geloven in een god/super wezen. Als ik morgen nu wakker word als een biologische vrouw, dan plaats ik hier wel een berichtje en word ik spontaan gelovig...
Ik dwaal een beetje af naar een discussie tussen het wel geloven of niet geloven. vind ik persoonlijk heel boeiend.