Transseksualiteit en religie.

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

AM_ber_79
Forumdiva
Berichten: 1746
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 12:12

Re: Transseksualiteit en religie.

Bericht door AM_ber_79 »

Nannette schreef:
Joyy schreef:
Amber79 schreef:
Even wat punten die mij altijd zijn bij gebleven:

* God schiep man en vrouw. er is ......
Joy
Wat is het nut en doel van deze quote ? Het staat toch al duidelijk aan het begin ? Waarom dan herhaling zonder enige toevoeging ?
Hmmmzzz...beetje opletten Nannette, dan had je de antwoorden inderdaad kunnen zien staan. Dit heeft eerlijk gezegd namelijk ook weinig toevoeging. :wink:

@Lisa: Over het gedeelte van deut22 heb ik ook andere verhalen gehoord. Zo zou het in die tijd gebruikelijk zijn dat mensen zich kleden als het andere geslacht voor prostitutie en dat het daarom een gruwel in Gods ogen zou zijn.

@ Joan: Het bestaan van interseksualiteit, transseksualiteit, etc is ook niet te ontkennen. Dat doen ze ook niet. Alleen verklaren ze t als een product van de "zondeval" en zien het als werk van de satan.

@ Claudia: het overgrote deel van christelijk Nederland is helaas niet zo ruimdenkend als jouw omgeving. En een beweging hierin is ook niet te merken. Misschien in jouw kring, maar daarbuiten (nog) niet.


Hoe ik het zelf zie? Als n gift van God. Alhoewel, ik geloof wel dat er meer is tussen hemel en aarde, wat het precies is, weet ik niet. Maar om alles op toeval af te schuiven gaat mij te ver.
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
Gebruikersavatar
Claudia K
dagelijks aanwezig
Berichten: 207
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 9:36
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Bericht door Claudia K »

Amber, misschien een reden om als je enig contact met een religieuze gemeenschap wilt houden om toch eens om je heen te kijken, je bent niet gedwongen om bij datgene te blijven waarin je bent opgevoed toch?
En aangezien mijn ervaringen uit de PKN komen, (het samengaan van hervormd en gereformeerd) en daarmee uit de grootste protestante kerkgemeenschap van Nederland lijkt het mij toch ook niet dat ik nu net lid ben van de enige kerk in geheel Nederland waarin er wel pogingen worden gedaan om tot acceptatie en respect van mensen die "anders" zijn te komen.
Een heel ander verhaal is inderdaad de acceptatie door de gemiddelde kerkganger. Die zoals blijkt nog veelal in de oude traditie blijft denken, en waar nog heel veel werk te verzetten valt voordat die ook in staat zal zijn wat ruimer te denken. In hoeverre wij daar een actieve rol in zouden moeten spelen is nog de vraag. In ieder geval onderhoud ik er contact over met de predikant, die waarschijnlijk eerder wordt geloofd dan ik zelf. En die dus als het ter sprake komt daar ook zijn zegje over zal kunnen doen, want ik ben idd bang dat we het alleen niet redden.
Ja...een gift van God, dat ben ik met je eens, ik zie mijn 2-genderigheid als een extraatje in plaats van als een handicap.
Dit is trouwens Clau #100..k heb het toch nog gered.
Claudia Zomer
Op reis is de eindbestemming niet belangrijk, wel de plaats waar je nu bent.
AM_ber_79
Forumdiva
Berichten: 1746
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 12:12

Bericht door AM_ber_79 »

Claudia Zomer schreef: Dit is trouwens Clau #100..k heb het toch nog gered.
Claudia Zomer
Dat wordt een feestje! Zaterdag? :lol: :lol:

Sja,ik kan me wel gaan aansluiten bij een gemeenschap,maar voorlopig ben ik zelf nog aan t uitzoeken wat dat "iets" nu is. Ging mij ook meer om een houding en een antwoord tegenover mn ouders en hun christelijke vrienden. Waarbij natuurlijk de vraag is of ik uberhaupt een antwoord moet hebben.

Kheb zin om een keer met jou mee te gaan. Mag dat?
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
Gebruikersavatar
Claudia K
dagelijks aanwezig
Berichten: 207
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 9:36
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Bericht door Claudia K »

Wat jij zoekt is dus precies het moeilijkste wat er te vinden is. Waar er in de top van de kerk best wel op een aantal plaatsen begrip en acceptatie is, zijn de "gewone" gelovigen heel andere koek. Die zijn meestal nogal simpel van manier van denken, stammen uit het tijdperk waarin je "het gewoon moest geloven", en hangen nog steeds hun oude richtlijnen aan. Die niet verder gaan als lezen wat er geschreven is. De tijd waarin het geschreven is en de redenen daarvoor, alsmede de vele mogelijke interpretaties ontgaan hen volledig. In ieder geval ben jij zelf niet de aangewezen persoon om anderen van mening te laten veranderen. Ze zullen je eerder nog meer als "verdorven en verloren" zien. En binnen de geloofsgemeenschap waar je familie in verkeert waarschijnlijk ook erg weinig kans. Kortom.....geen oplossing
Maar als jezelf zoekende bent kan het natuurlijk geen kwaad om rond te kijken.....ook voordat je beslist hebt, je hoeft je nog nergens bij aan te sluiten. En natuurlijk ben je welkom om een keer mee te gaan, ik denk dat de predikant in kwestie bijzonder vereerd zou zijn.
Claudia Zomer
Op reis is de eindbestemming niet belangrijk, wel de plaats waar je nu bent.
AM_ber_79
Forumdiva
Berichten: 1746
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 12:12

Bericht door AM_ber_79 »

Claudia Zomer schreef:En natuurlijk ben je welkom om een keer mee te gaan, ik denk dat de predikant in kwestie bijzonder vereerd zou zijn.
Claudia Zomer
Licht m maar in, dan kom ik wel mee. Nodig je m ook uit voor de koffie? Kan ik m daarna nog even spreken :lol:
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
Gebruikersavatar
Joyy
Forumdiva
Berichten: 1198
Lid geworden op: di feb 26, 2008 0:44
Locatie: Eindhoven

Bericht door Joyy »

Claudia Zomer schreef: In ieder geval ben jij zelf niet de aangewezen persoon om anderen van mening te laten veranderen. Ze zullen je eerder nog meer als "verdorven en verloren" zien.
Ik denk dat je dan hetzelfde aan het doen bent, als degene die je juist willen overtuigen dat zij het bij het rechte eind hebben

Joy
AM_ber_79
Forumdiva
Berichten: 1746
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 12:12

Bericht door AM_ber_79 »

Ben je ook. Maar de vragen zullen toch wel komen en ik ben benieuwd hoe anderen het zien en ervaren. Om op die manier mijn eigen antwoord klaar te hebben. Niet om een ander te overtuigen, maar om zelf een antwoord te hebben.
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
Yvo
is nieuw hier
Berichten: 5
Lid geworden op: di jan 13, 2009 23:04
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Yvo »

Beste vrienden(innen),

Mijn naam is Yvo ben een transseksuelen man, voor de wet nu ook man, boeddhist, oprichter, casemanager en public relations manager van
De werkgroep transgender, religie, levensbeschouwing en ethiek, Transgender Religion global Network en Transgender and Art.

Ik geef zowel nationaal als internationaal voorlichting en advies op het gebied van transgender en religie om de positie van transgenders binnen de verschillende religieuze stromingen te verbeteren.

Als transseksuelen kunstenaar heb ik een internationaal transgender kunstenaars netwerk opgericht om transgender kunst zichtbaar te maken.

Voor informatie zie links. Tips zijn van harte welkom.

Liefdevolle groet,

Yvo

Links

Transgender Religion Global Network
http://transgenderandreligion.ning.com

De werkgroep transgender, religie, levensbeschouwing en ethiek
http://transenreligie.blog2blog.nl

Transseksualiteit en Religie
http://net.clubs.nl/transseksualiteitenreligie

Transgender Religion Global Network on YouTube
http://www.youtube.com/YvoManuel

Transgender and Art
http://net.clubs.nl/transgenderandart

Transgender and Art
http://transgenderandart.ning.com

Transgender and Art Hyves
http://transgenderandart.hyves.nl
joandelynn
Eredivisie
Berichten: 529
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 12:34

Bericht door joandelynn »

En hoe kunnen we er voor zorgen dat transseksualiteit in de kerk ook geccepteerd wordt?
Ehm, door ze te vragen hun bijbel eens goed door te lezen? Ik kwam deze bijbeltekst gisteren tegen in een boek over transseksualiteit. Het gaat om Matteus 19 verzen 4 & 5 en verzen 11 & 12: Waarin Jezus spreekt over de plicht van een man om 'heen te gaan en zich te vermenigvuldigen':
4. Hij antwoordde en zeide: Hebt gij niet gelezen, dat de Schepper hen van den beginne als man en vrouw heeft gemaakt? 5. En Hij zeide: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot een vlees zijn.

...

11. Doch Hij zeide tot hen: Niet allen vatten dit woord, alleen zij, aan wie het gegeven is. 12. Er zijn immers gesnedenen, die zo uit de moederschoot geboren zijn, en er zijn gesnedenen, die door de mensen gesneden zijn, en er zijn gesnedenen, die zichzelf gesneden hebben, ter wille van het Koninkrijk der Hemelen. Die het vatten kan, die vatte het.
Het staat er nogal ouderwets, maar gesnedene is een ander woord voor eunuch. Als ik de tekst goed begrijp staat hier dat alle mannen heen moeten gaan en zich moeten vermenigvuldigen, met uitzondering van interseksuelen en transseksuelen omdat dit voor hen niet mogelijk is. Er staat ook dat het bestaan van interseksuelen en transseksuelen de wil van god is (als mijn interpretatie tenminste klopt).

Ik heb op een christelijke lagere en middelbare school gezeten, maar ik geloof dat deze tekst altijd overgeslagen werd bij de godsdienstlessen want ik kan 'm me niet herinneren ;-)
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
AM_ber_79
Forumdiva
Berichten: 1746
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 12:12

Bericht door AM_ber_79 »

De vraag voor mij blijft dan alleen: hoe goed was men met interseksualiteit en transseksualiteit bekend in de tijd dat dit geschreven werd? Interseksualiteit zal ongetwijfeld bekend zijn geweest, maar de vraag is of transseksualiteit dat ook was. Helemaal op de manier zoals dat heden ten dage is. Dit evangelie is geschreven rond 50 n.Chr.

Eunuchen zijn overigens mannen die gecastreerd zijn om politieke redenen, bv de hofhouding. Op deze manier verzekerde een machthebber zich er van dat de kinderen die zijn vrouw(en) baarde ook echt zijn kinderen waren. In hoe verre kan je n, om politieke redenen, gecastreerde man vergelijken met een mens die de persoonlijke wens heeft om van sexe te veranderen?
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Ik weet niet in hoeverre dat bekend was. Ik heb wel ooit van iemand gehoord dat mensen die toen transseksueel of interseksueel waren vaak een bijzondere functie kregen, bij de indianen bv medicijnman. Maar waarop dit gegeven of deze kennis gebaseerd is weet ik niet.
joandelynn
Eredivisie
Berichten: 529
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 12:34

Bericht door joandelynn »

Eunuchs werden ook gecastreerd om andere redenen. Seneca beschrijft b.v. dat er welgestelde Romeinen waren die zich omringden met jonge slaven die als meisje gekleed waren en vaak gecastreerd werden om hun 'houdbaarheid' te verlengen.

De bijbeltekst heeft het ook over mensen die 'zichzelf gesneden hebben', en ik kan me best voorstellen dat voor transseksuelen in die tijd bewust kiezen voor een functie waarvoor je een eunuch moest zijn (bewaker aan het hof, priester, etc) een mogelijke uitweg was.

Ik heb begrepen dat de genderrollen in de klassieke beschavingen ook veel minder binair waren dan bij het Jodendom, het Christendom en de Islam, dus het zou me niets verbazen als het verschijnsel transseksualiteit in die tijd al bekend was.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
AM_ber_79
Forumdiva
Berichten: 1746
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 12:12

Bericht door AM_ber_79 »

joandelynn schreef: Ik heb begrepen dat de genderrollen in de klassieke beschavingen ook veel minder binair waren dan bij het Jodendom, het Christendom en de Islam, dus het zou me niets verbazen als het verschijnsel transseksualiteit in die tijd al bekend was.
Klopt. De regel die vaak uit het OT gebruikt wordt (een man zal geen vrouwklederen dragen) is daar een voorbeeld van. Het verkleden als t andere geslacht werd in die tijd door sommige bevolkingen gebruikt voor de prostitutie. Ik heb ooit gehoord dat het ook ging om afgoderij. Omdat dit door andere volkeren (zoals bv de Joden) als goddeloos en onrein gezien werd, gebruikten ze deze regel. Travestie was in de oudheid dus vrij gewoon. Net zoals homofelie en bisexualiteit (Alexander de grote was uitgesproken bisexueel) Maar hoe zit dat met bv transseksualiteit?

In Iran is het bv niet verboden, simpelweg omdat er niks van de Koran staan. Was het toen nog niet bekend?

ps: bij "die zichzelf gesneden hebben" denk ik ook aan mensen die aan automutilatie doen. Ofwel, mensen die hun geestelijke pijn omzetten in lichamelijke pijn door krassen en snijden van het eigen lichaam. Zou dit er misschien ook mee bedoelt kunnen worden?
Gebruikersavatar
Joyy
Forumdiva
Berichten: 1198
Lid geworden op: di feb 26, 2008 0:44
Locatie: Eindhoven

Bericht door Joyy »

automutilatie lijkt mij een heel ander vlak dan jezelf besnijden tussen de beentjes vanwege genderdysforie
dhiamara
ForumFan
Berichten: 489
Lid geworden op: ma dec 19, 2005 19:34
Locatie: Groningen (dorpje in groningen)

Bericht door dhiamara »

Wat ik mij weet te herinneren is het inderdaad zo dat in vroegere tijden en zoals gezegd ook bij de indianen (zelf iets gelezen over de Hopi - indianen) er vaak medicijnmannen aangesteld werden waarbij hij (of zij )een grote vrouwelijke kracht in zich hadden. Op zich niet vreemd. De strikte verdeling tussen jagers en verzorgers was toen erg aanwezig. De vrouwen zorgden voor thuis en de mannen gingen jagen e.d. Vanuit hun jeugd wordt al door de ouderen gekeken waarin de jongeren het beste functioneren en dan geplaatst in een groepje waar ze van de ouderen kunnen leren. Op die manier worden iemands capaciteiten al vroeg ontdekt en komen beide krachten naar voren dan werd er vaak door de medicijnman of vrouw besloten om hen op te leiden. Ook is dit het geval in het shamanisme. Ook hier wordt gebruik gemaakt van de mannelijke en vrouwelijke kanten die zo iemand in zich heeft. We kunnen tegelijkertijd de vrouwelijke kracht en de mannelijke kracht begrijpen en gebruiken. Vandaar een plaats in de genezing/geestelijke/ spirituele groepering. Op deze manier konden ze zich ook nuttig maken voor de leefgemeenschap om zich heen en tevens zichzelf voorzien van levensbenodigheden. De leefgemeenschap zorgde voor zij/haar onderhoud en hij/zij leverde zijn spirituele/geestelijke/genezende krachten om de leefgemeenschap bij te staan.
Overigens werd er vaak over deze personen gezegd dat ze door de goden aangeraakt zijn. :)
With Love and Lightness.

"Wees er van bewust dat je een toeschouwer bent van het Universum"
"Besef tegelijkertijd dat je tevens een Deelnemer bent van het Universum
Plaats reactie