Morbide schreef:voortschrijdend inzicht
Weet je wat ook voortschrijdend inzicht is? Dat vrijwel niemand nog gelooft in de Romeinse/Griekse/Egyptische goden. Aan dat voortschrijdend inzicht zal ook jouw god niet ontkomen. Secularisering heet dat en het is (goddank) in volle gang.
In het verleden heeft men God op diverse manieren geprobeerd weg te poetsen en ook binnen de kerk heeft men daaraan meegewerkt middels fout gedrag, maar het is al duizenden jaren niet gelukt.
Zou God zich mischien niet weg laten poetsen?
(zie ook het bericht van Frederique)
Morbide schreef:
Al die boude beweringen van je, wetenschappers die zoeken naar de ark van Noach, laat ik maar voor wat ze zijn zolang je ze niet kunt onderbouwen met bronnen. Al was het alleen maar omdat
youtube barst van de filmpjes waarin "wetenschappers" beweren dat ze die ark al lang gevonden hebben.
Mooie "wetenschappers" dan op Youtube.
Ben benieuwd naar hun "tastbare" resultaten.
Youtube komt overigens op mij niet over als een bron voor wetenschappelijk bewijs.
Ik houd (helaas) geen overzicht van bronnen bij, maar ik ben "gezegend" met een vrij goed geheugen, al is het niet altijd tot in detail (de details zitten dus wel in onze bovenkamers, maar zijn meestal niet vrij toegankelijk).
Dat geheugen betekent ook het veel te goed herinneren van ellende uit het verleden en daar dus geen hang naar hebben, maar dat is een heel ander verhaal.
Verder ga ik nooit uit van één bron, maar toets door verder te zoeken naar andere bronnen en let dan ook op of teksten niet letterlijk overgenomen zijn, want dan zit je waarschijnlijk weer bij dezelfde bron.
Morbide schreef:
Geloof en wetenschap gaan sowieso niet samen. Wetenschap bedrijven is proefondervindelijk kennis vergaren. Als je dan vooraf voor jezelf al vastgesteld hebt dat god bestaat en dat je geloof daar in onwrikbaar is, dan ben je dus bezig met geloven, niet met onderzoeken..
Mijn geloof is het resultaat van ervaringen (had ik al aangegeven) en onderzoek, dus daar zit toch wel iets wetenschappelijks in.
Het was dus geen vooraf vaststellen.
En hoe zit het met het onwrikbare geloof van wetenschappers t.g.v. hun bevindingen?
Worden hun bevindingen dan voor zoete koek geslikt?
Het lijkt er wel op gezien de reacties.
Morbide schreef:
Verder vind ik het frappant dat je niet op onderstaande zin reageert.
Dat hoeft niet, tenzij je vindt dat ieder boek over levensbeschouwing dat niet door de here hemzelf is geschreven ook toiletpapier is.
Mag ik daaruit concluderen dat je alle boeken over filosofie etc inderdaad toiletpapier vindt?
Antwoord:
Nee hoor (ik houd me bij de supermarktprodukten) , maar ik kom binnen de filosofie toch wel zaken tegen die ik in de bijbel al gevonden had.
Zelf filosofeer ik ook wel graag (geen dagdromen, dus) en het resulteert in een wat andere kijk op zaken dan die je gewoonlijk aantreft bij de mens.
De wereld is toch plat.
Te veel mensen vallen er van af.