Lisa met een S schreef:De discussie met Violet over travestie en transseksualiteit, hun raakvlakken en verschillen, zal ik proberen om buiten te blijven. Ik ben bekend met haar mening, en zij met de mijne, wij begrijpen hoe wij daar van elkaar verschillen (zowel in onze mening over het onderwerp, als in onze beleving van onze identiteiten). Ik denk ook niet dat wij tot een gemeenschappelijke mening zouden kunnen komen, omdat er zo veel grijs gebieden tussen ons in zitten (en bij grijs bedoel ik niet in dit geval, het overlopen van zwart naar wit, dus, een gradatie, maar de grijs van onbekend, dus gebrek aan kennis over wat daar feitelijk staat). Op een gegeven moment, komt het uit op geloof, of gevoel. Omdat wij allebei vanuit onze eigen situaties moeten redeneren, zullen wij altijd uitkomen op een afstand van elkaar, en omdat de twee punten gescheiden zijn door een grijs gebied waarover wij geen inzicht hebben, is overbrugging daarvan niet mogelijk. Bovendien is het geen eens zeker dat het wenselijk of nodig is.
Verstandig, het is een discussie met een hoog déjà vu gehalte.
Lisa met een S schreef:
Ik vind wel dat haar uitspraken hier over travestie meer laatdunkend overkomen dan wanneer wij met elkaar erover praten; of dat aan mij ligt of aan haar durf ik niet te zeggen, maar ik kies om (voorlopig in ieder geval) erbuiten te blijven.
Dat ligt aan de plek waar de geprekken plaatsvinden, de chatbox of het discussieforum.
Lisa met een S schreef:
Wel wil ik deelnemen aan het deel van het gesprek over de LKG. Ook hier vind ik Violet erg laatdunkend, maar vind ik dat ze onterecht oordeelt.
Noem eens iets wat de lkg bereikt heeft voor transen?
Lisa met een S schreef:
Ze verwijt de LKG dat het de vergoeding voor ontharingen niet heeft weten tegen te houden, maar geeft de genderteam alle eer voor het vergoeding voor de SRS. Als dat inderdaad alleen hun verdienste was, is het ook niet terecht om hun te verwijten dat ontharingen niet meer worden vergoed? Misschien hebben ze helemaal niets gedaan om dat tegen te houden; immers komt delen van de vergoedingen voor de SRS bij hun terecht, in plaats van je spaargeld te gebruiken om in Thailand te laten opereren, terwijl een vergoeding voor epilatie ergens anders terecht komt. Misschien staan ze er zelfs achter -- als er bezuinigd moet worden, dan door de epilatievergoeding af te schaffen, in plaats van een algeheel vermindering van het budget, waardoor er minder transen per jaar kunnen worden geholpen? Hun overwegingen als overlegpartner zijn niet noodzakelijkerwijs alleen in het belang van hun doelgroep -- ook hun eigen belang telt mee.
Ik verwijt de lkg dat ze het niet eens geprobeerd hebben. De vu heeft wel een poging gewaagd. Ze hebben me gevraagd of ik mee wou doen met een rechtszaak aanspannen maar omdat er nog ongeveer €200 euro over was van mijn machtiging, heb ik er vanaf gezien.
Lisa met een S schreef:
Maar los van of ze er wel of niet erbij betrokken zijn, ze MOGEN niet optreden als belangenbehartiger voor transseksuelen, want ze zijn hulpverlenende instantie; voor dezelfde reden mag Humanitas dat ook niet. Bij gebrek aan beter dus, is er momenteel alleen de LKG, of je het wel of niet leuk vinden. Dat er zo weinig leden zijn in de LKG geeft het alleen weinig invloed op het besluitvorming, want hoewel het is verplicht dat men overlegt met belangenbehartigers (in Nederland heerst nou eenmaal een overlegcultuur), concludeert men terecht dat de LKG, omdat het zo klein is, niet echt veel te zeggen heeft, dus naar hun mening hoeft men niet te luisteren. Wij zijn dus zelf allemaal debet aan het gebrek aan invloed van de LKG, doordat wij niet met z'n allen op de ledenlijst staan.
Ik ben dus niet de enige die het niet wenselijk vind om vertegenwoordigd te worden door de lkg.
Lisa met een S schreef:
Of anders moet er een andere belangenorganisatie opstaan om de transen in Nederland te vertegenwoordigen in zulke gesprekken. Het moet toch niet moeilijk zijn, met al die duizenden transen in Nederland, om een vereniging alleen uit transseksuelen te vormen met een grotere omvang dan de paar honderd leden van de LKG, en hun plaats aan de gesprekstafel over te nemen?
Zoveel transen zijn er niet, iets van 3000 meende ik. Veel daarvan zullen zich niet bezig willen houden met de problemen van pre opjes.