Leesvoer

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Chloe'tje
ForumFan

Leesvoer

Bericht door Chloe'tje »

Nu ik in wat rustiger vaarwater gekomen ben, heb ik wat meer behoefte om wat meer te lezen over transsexualiteit, waarmee ik bedoel dan mensen die (het voornemen hebben om) het volledige traject tot en met SRS (te) doorlopen (hebben). Daarbij gaat het mij niet zozeer om het medisch traject van begin tot 'einde' transitie, maar wel om de sociale aspecten die erbij horen alsook een (qua verdieping niet meer dan) een soort populair wetenschappelijk relaas over het hoe en waarom van transsexualiteit (omdat ik niet voldoende medisch onderlegd ben om een puur wetenschappelijk verhaal te waarderen).

Dus zeg maar, een boek met real life stories met een (semi-) wetenschappelijk sausje.

Ik heb wel lijstjes gezien, maar kan iemand mij een aanbeveling doen (bij voorkeur van een boek dat nog leverbaar is ;-) ) , ook in gedachten houdend dat ik een mtf ben en mij daarmee het gemakkelijkst associeer?

Alvast bedankt.

Chloe
joandelynn
Eredivisie

Re: Leesvoer

Bericht door joandelynn »

Chloe'tje schreef:Dus zeg maar, een boek met real life stories met een (semi-) wetenschappelijk sausje.
Je zoekt een soort verhalenbundel of zo? Of mag het ook het verhaal van 1 persoon zijn?

Mijn persoonlijk favoriete boek tot nu toe is Right Side Out: In-tune Within, To Be In Harmony With The World van Annah Moore.

Ze besteedt niet overdreven veel aandacht aan de transitie zelf, wel heel veel aan haar leven voor de transitie. Wat ik zo goed vind aan dit boek is dat ze heel goed weet uit te leggen hoe het is om op te groeien en te leven als transseksueel. Het is jammer dat het een Engelstalig boek is want ik zou het graag aan mijn ouders geven.

Het boek lijkt ook duidelijk gericht op andere transseksuelen, ze bespreekt niet alleen haar eigen leven maar ook transseksualiteit in het algemeen en hoe er mee om te gaan als transseksueel zijnde. Hier en daar voelt het boek zelfs een beetje therapeutisch aan.

Op Amazon.com kan je een paar pagina's uit het boek lezen.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
Chloe'tje
ForumFan

Bericht door Chloe'tje »

@joandelynn

Dank je, ik bestel hem.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

"De vrouw van mijn leven: Ulrich werd Ulrike" vond ik zelf heel goed. 'k Heb hem ook aan mijn ouders laten lezen en hij is daar goed ontvangen.

En natuurlijk de verhalenbundel "Man of vrouw, min of meer" van Tim de Jong.

Het tweede boek is (nog) vrij algemeen verkrijgbaar. Het eerste boek heb ik rechtstreeks bij de auteur gekocht. Ik stuur je per PM of e-mail graag haar e-mail adres als je belangstelling hebt.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
adriana
Eredivisie

Bericht door adriana »

Cloe

nog wat info:
Enkele van de boeken die ik heb en gelezen:
Nederlandse schrijfster uitgegeven in 2006:
Loes Vlaming (transvrouw) – boek: “Leven tussenin” – verlangens en frustraties van een transseksueel. Uitgeverij Filatrop – ISBN-10: 90-803027-7-5

In het Engels:
Liz Hodgkinson (Engelse journaliste) 1991 – boek “Bodyshock”- The truth about changing sex”
ISBN 0-86287-317-7

Helen Boyd (Engels) (partner van een cross-dresser) – “My husband Betty” – Love,sex, and life with a crossdresser. ISBN-13 978-1-56025-515-4
Het ging mij eigenlijk om het 2de boek van haar, maar omdat beter te kunnen plaatsen wilde ik ook eerst het eerste lezen over de travestie fase.

Een van de meest bekende gender psychologen Dr. Anne Vitale (zelf al 30 jaat post-up en ouder) in Californie (heb 2 sessies bij haar gehad) heeft ergens geschreven dat ze nog nooit een TS had meegemaakt die niet een travestie fase had doorgemaakt. Wil niet zeggen dat men TV is/was maar dat dit het begin was met het experimenteren met het vrouwelijke.

Helen Boyd (Engels) (partner van een transgender) –She’s Not The Man I Married – my life with a transgender husband: ISBN-13 978-158005-193-4
In feite een "glijdende schaal" in de praktijk.

Amerikaanse transvrouwen:
Bekend en goed verder van TS : Jennifer Finney Boylan – She’s Not There: a Life in Two Genders
Wat ik nog wil lezen van TS: Donna Rose het boek: Wrapped in Blue – ik vind haar site
http://www.donnarose.com/index.html een absolute top van info en ze is verwoord vele zaken die met TS temaken hebben op een zeer duidelijke overtuigende en en krachtige wijze.

--------------
Man beleving door een vrouw:
De journaliste Amerikaanse journaliste Norah Vincent – Self –Made Man – one woman’s journey into Manhood and Back Again.
Zij wilde zelf ondervinden wat het was om man te zijn. Veel vrouwen zijn er sinds lang van overtuigd dat mannen in alle opzichten het beter hebben. Zij heeft 18 maanden als man gewerkt/geleefd zonder dat ze als vrouw werd herkend.
Haar eind konklusie over het man zijn bevestigde in feite wat ik zocht en verwachte, wil de uitkomst hier niet verraden.

Adriana
Chloe'tje
ForumFan

Bericht door Chloe'tje »

@Frederique @adriana

Bedankt voor jullie suggesties. Ik ga eens een boekenlijstje maken met boeken die ik eerst wil lezen.
joandelynn
Eredivisie

Bericht door joandelynn »

Dat boek van Jennifer Finney Boylan is inderdaad ook een aanrader, je kan merken dat ze al schrijfster was en niet voor het eerst een boek schrijft.

Dat boek van Donna Rose heb ik ook gelezen, was wel aardig, gaat vooral over de transitie zelf en de problemen die ze daarbij moest overwinnen (angsten, ruzie met de vrouw, etc.)

Die van Loes Vlaming vond ik een beetje matig.

Een boek wat ik ook nog kan aanbevelen is Crossing van Deirdre McCloskey. Dit Engelstalige boek heeft namelijk een Nederlands tintje omdat ze tijdens haar transitie hoogleraar geweest is bij de Erasmus universiteit in Rotterdam. Ze schrijft ook over de VU en met name het hoofdstuk met de titel 'vriendinnetjes' is erg leuk om te lezen.

En een ander goed Nederlands boek is dat van Renate Stoute: Uit een oude jas vol stenen, nog wel te koop via de 2e-hands boeken bij bol.com. Dit boek gaat ook voor een groot deel over de worsteling vooraf om er achter te komen wie ze nu daadwerkelijk is en het wachten op het groene licht. Een erg herkenbaar verhaal.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
Chloe'tje
ForumFan

Bericht door Chloe'tje »

Ik heb
Right Side Out: In-tune Within, To Be In Harmony With The World van Annah Moore
Wrapped in Blue van Donna Rose
besteld. De eerste had ik direct al besteld en de tweede omdat wat ik op de website las, mij erg aansprak.

Nogmaals bedankt voor de suggesties en de andere komen hierna zeker aan bod.
Plaats reactie