Hoger sterfte risico na sekse verandering

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Frederique citeerde:
die vrouw werd maar zijn baan kwijtraakte en vervreemd raakte van vrouw, kinderen en vrienden. Die zat helemaal alleen met een uitkering op een flatje. De vraag is dan, achteraf: had zij niet beter kunnen blijven zoals ze was? Wat brengt het meeste ongeluk? Tevreden zijn over je lichaam maar alles om je heen verliezen, of ontevreden zijn over wie je bent maar toch een sociale structuur hebben?
Toch is die angst bij mij groter dan de angst om een paar jaar korter te leven.

Irene
Kleine stapjes
tijgertje
ForumFan

Bericht door tijgertje »

Zelfs als ik erdoor korter zou leven heb ik het ervoor over
Liever 10 jaar korter gelukkig leven dan ongelukkig oud worden
Chloe'tje
ForumFan

Bericht door Chloe'tje »

Zonder een oordeel te vellen over iedereen die er iets over gezegd heeft (want dat kan ik natuurlijk niet), vind ik dat uitspraken die makkelijker gedaan zijn op het moment dat het er nog niet echt toe doet.

Ik heb wel van die scenario's in gedachten, dat je op je sterfbed de keuze zou krijgen de laatste xx jaar over te doen, waarbij je 10 jaar langer zou leven als je iets uit je leven zou weglaten. Ik denk dat de afweging tegen de laatste adem aan toch wel wat genuanceerder wordt.

Ik vind het sowieso niet te bevatten dat er niets van je xx jaar leven overblijft als je dood gaat. Dat is het 'kruis' van de agnost denk ik :-? . Maar dat is wellicht iets te OT :wink:
Saartje
Eredivisie

Bericht door Saartje »

@ Chloe'tje

Dood is dood en weg is weg.
Who cares?

Eventuaal mensen die achterblijven maar zelf weet je niets meer.
(uiteraard vanuit mijn overtuiging als atheiste)

Mocht er toch iets zijn ga je toch helemaal uit je dak? :D
En dan even een praatje maken met het opperhoofd, ik heb wel wat vragen.. ;)

@Irene

Ik heb zelf gemerkt dat zodra je bereidt bent alles op te geven, vrienden, familie, etc, dat je dan pas echt kan gaan leven zoals je wil.
Het grappige is overigens dat het, in mijn geval, allemaal wel mee valt.
Zeker als je er bij verteld, ik zou het jammer vinden maar, ik heb er rekening mee gehouden dus..
Hoeft een ander zich ook niet zo schuldig te voelen.
Sommige mensen zeggen, "ik kan er niets mee/het niet aan."
Anderen vinden, gisteren nog aan de telefoon, "zulk gedrag verwerpelijk."
(het verbreken van contact omdat iemand t* is)

Mooie kans om te zien wie nu eigenlijk je vriend(in)en zijn. =)

Even voor de goede orde:
Atheisme is een geloof zoals het niet verzamelen van postzegels een hobby is. :)
Men run on testosterone, women on toblerone.

Jo Brand
Chloe'tje
ForumFan

Bericht door Chloe'tje »

@Saartje

Mmm, ja, is ook een benaderingswijze, maar dat heb je of dat heb je niet. Lijkt mij lastig om 'aan te leren'. Net zoiets als bidden als je niet gelovig bent. Voor de zekerheid of zo.
Chloe'tje
ForumFan

Bericht door Chloe'tje »

@Irene

In het verleden had ik al gezien dat wij in een vergelijkbare situatie zitten.

Mijn ervaring tot op heden na het zetten van de volgende stap (medicatie) is, dat:
- je grenzen met de ervaring meegaan. wat nu eng is, is dat na een half jaar niet meer. en de reacties vallen altijd mee tov de eerste angst daarvoor.
- angst je nergens brengt. weet ik, is gemakkelijk gezegd en ik mag mijn eigen advies ter harte nemen. maar het stemmetje dat mij dat steeds vertelt, helpt mij wel steeds iets verder.

Daarnaast ben jij natuurlijk de enige die over jouw eigen situatie oordeelt en beslist :p
Saartje
Eredivisie

Bericht door Saartje »

Chloe'tje schreef:@Saartje

Mmm, ja, is ook een benaderingswijze, maar dat heb je of dat heb je niet. Lijkt mij lastig om 'aan te leren'. Net zoiets als bidden als je niet gelovig bent. Voor de zekerheid of zo.
Het was voor mij een soort besef nadat ik besloot dat er, net zo min als sinterklaas, kerstman of de paashaas, geen god bestaat.

De jury is nog aan het beraadslagen over universeel evenwicht... ;)
Men run on testosterone, women on toblerone.

Jo Brand
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Saartje schreef:
Ik heb zelf gemerkt dat zodra je bereidt bent alles op te geven, vrienden, familie, etc, dat je dan pas echt kan gaan leven zoals je wil.
Ik geloof je op je woord; die bereidheid heb ik (nog) niet en dus ga ik ook niet proberen of het wel meevalt ;-)

Maar ik verleg wel steeds mijn grenzen, zoals Chloe dat ook al opmerkte.

Irene
Kleine stapjes
antoinette41
dagelijks aanwezig

Bericht door antoinette41 »

Is er niemand op het forum , die in de begintijd (30-40jaar terug)geopereerd werd?
Dan hebben we een leidraad, van hoe oud je ongeveer kan worden.
Ook die bloedonderzoeken bij de Vu zijn van belang,als alle waardes goed zijn, zeker prolactine,is deze te hoog dan is er iets ernstigs aan de hand.
Ik wil dit persoonlijk toch een aantal keer per jaar laten doen.
Mochten we toch eerder dood gaan als gangbaar, dan reincarneren we als een biomeisje:)
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Dat laatste vind ik wel een erg goed idee :P

En verder... Als je kijkt hoe snel de medische wetenschap zich ontwikkelt, dan denk ik dat het geen zin heeft om gegevens van mensen die 30-40 jaar terug behandeld zijn te gebruiken om daaruit conclusies te trekken hoe het gaat met mensen die nu onder behandeling zijn. Die behandelingen verschillen dag en nacht, de medicijnen die zij gebruikten waren anders dan wat wij nu gebruiken.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
antoinette41
dagelijks aanwezig

Bericht door antoinette41 »

Dat van die medicijnen klopt, dat stond eerder in de discussie,ik blijf ook bij die bloedonderzoeken, die zijn na de srs minder frequent,al moet ik het zelf onderzoeken(biochemie gestudeerd), maar ik zal het weten.
Verder roken doe ik al niet meer, deze stop was minder moeilijk dan eerdere pogingen, roken helpt ook mee aan een minder lang leven, i.c.m. hormonen.
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

antoinette41 schreef:Is er niemand op het forum , die in de begintijd (30-40jaar terug)geopereerd werd?
Dan hebben we een leidraad, van hoe oud je ongeveer kan worden.
Is t heel wreed om te denken dat het een misschien verband houdt met het andere?
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Ik ken iemand die ruim 25 jaar geleden geopereerd is, en die is nog in goede gezondheid. Wat betreft prolactine, als dat te hoog kun je zelf ook merken, in de melkklieren knijpen en dan heb je melkafgifte. Heb ik zelf een aantal jaren geleden ook gehad, en toen was prolactine te hoog, maar daar werd voor de rest niets aan gedaan. Is vanzelf weer hersteld.
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Nee hoor.....andersom is het geval......de hormonen hebben me nu al vele jaren gegeven, die ik zonder ze nie had gehad.....zonder de hormonen was ik nu niet meer.....feit....

Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
joandelynn
Eredivisie

Bericht door joandelynn »

Deze reactie stond vandaag in de Volkskrant:
Sekse ouder geen kwestie voor kind

Zijn pruik werd van zijn hoofd gerukt en bij haar in de kinderwagen gegooid. Maar haar zat zijn transseksualiteit nooit in de weg, schrijft dochter Nora Uitterlinden.

NORA UITTERLINDEN.

Emeritus hoogleraar transseksuologie Louis Gooren snapt de onontkoombaarheid van transseksualiteit als geen ander: ‘Zo vaak al heeft hij in die 30 jaar zijn patiënten verdedigd als er weer eens kritiek kwam omdat ze psychisch gestoord zouden zijn, omdat hun behandeling verminkend zou zijn, of juist het toppunt van luxe’, schrijft Ellen de Visser in een sympathiek interview met Gooren (Intermezzo, 18 juli).

Goorens respectvolle benadering spreekt ook uit zijn begrip voor het feit dat transseksuelen vaak een moeilijk leven hebben. ‘Het is toch vreselijk als je tegen je eigen vrouw moet zeggen: ik ben eigenlijk ook een vrouw. En wat doe je als kind met een transseksuele ouder? Dat is niet te behappen.’ Het interview eindigt met Goorens wens dat transseksualiteit ooit niet meer zal bestaan. Respect of niet, het lijkt erop dat Goorens eigen normen over een goed leven naar voren komen.

Dat zelfs een hoogleraar transseksuologie normatieve ideeën over gender en seksualiteit heeft, is niet nieuw voor mij. Een kwart eeuw geleden was mijn vader enige tijd onder behandeling bij Louis Gooren en de psycholoog Anton Verschoor. Mijn ouders wilden de mogelijkheid houden om kinderen te krijgen. Daarvoor moest mijn vaders zaad voordat hij hormonen kreeg, worden ingevroren. Helaas werd mijn vaders ‘vaderwens’ door Gooren en Verschoor gezien als een teken dat hij niet toe was aan geslachtsverandering. Waarom werd zijn kinderwens als vaderwens gezien en niet als een lesbische moederwens? Of als een seksloze wens tot het opvoeden van kinderen samen met een vrouw die hij waardeert? Het is lastig om buiten bestaande ideeën over gender en seksualiteit te denken. Ook de eerste en enige hoogleraar transseksuologie lukt dat blijkbaar niet.

Erg vruchtbaar was de strijd van mijn ouders tegen dit normatieve idee over een kinderwens niet. Ik ben er nog wel van gekomen, maar broers of zussen kreeg ik niet. Uiteindelijk is mijn vader met zijn behandeling gestopt, toen hij steeds vaker op straat werd lastiggevallen. Daar liep een lange man in vrouwenkleren achter een kinderwagen. Zijn pruik werd van zijn hoofd gerukt en bij mij in de kinderwagen gegooid. Mijn vader koos voor mijn veiligheid en ging voortaan in mannenkleren met mij naar buiten. Als ‘man’ moest hij weer aan mannelijke normen voldoen, dus liep hij krom om zijn borsten te camoufleren.

Mijn vader zei deze week dat hij het interview met Gooren goed vond. ‘En vind je het dan oké dat Gooren wil dat transseksualiteit niet meer bestaat?’, vroeg ik verontwaardigd. ‘Ja, want je wenst het niemand anders toe.’ ‘O,’ zei ik beteuterd, ‘ik wel.’ Mijn schaamte over mijn vaders transseksualiteit is voorgoed verdwenen toen ik allerlei leuke gay-, trans- en queerscenes tegenkwam. Ik hield een gloedvol betoog over de rijkdom van mensen die niet thuis zijn in één cultuur, één gender of één vakgebied, iets waarvoor mijn intellectuele vader toch gevoelig zou moeten zijn. Die grensgebieden, dat is toch waar nieuwe inzichten ontstaan? ‘Er is niets aantrekkelijks aan transseksueel zijn’, zegt Gooren in het interview. In ieder geval wel iets, vind ik, zonder dat ik het zware proces van geslachtsverandering wil miskennen.

Nog meer vraagtekens zet ik bij Goorens idee dat de transseksualiteit van een ouder onbehapbaar voor een kind zou zijn. Toegegeven, ik heb wel eens andere, ‘normalere’ ouders gewild, maar wie niet? De transseksualiteit van mijn vader heeft mijn opvoeding niet in de weg gezeten, maar heeft er onderdeel van uitgemaakt. Andersom lijkt het mij voor transseksuelen goed om nieuwsgierige, onbevangen kinderen om je heen te hebben. Een kind kan makkelijker vertaalslagen maken. Zo wist ik als kleuter precies wanneer ik mijn vader bij zijn mannen- en bij zijn vrouwennaam moest noemen, zonder de ongemakkelijkheid die volwassenen zouden voelen. Transseksualiteit is voor mij altijd prima te behappen geweest.

Gooren hoopt dat de medische wereld ooit kan voorkomen dat er transseksuelen bestaan: ‘als de oorzaak van die afwijkende hersenstructuur wordt gevonden, kan transseksualiteit in de toekomst mogelijk voorkomen worden’. Dat neigt naar eugenetica: transseksuelen hadden beter niet geboren kunnen worden. Bovendien gaat Gooren voorbij aan de culturele betekenis van transseksualiteit. Die queerscenes met hun muziek, literatuur en kunst had ik nooit willen missen. En de vrije geest die mijn vader is, heeft mijn leven verrijkt.

De verandering die we moeten bewerkstelligen, is wat mij betreft een culturele. Racisme wordt ook niet opgelost door voortaan nog maar één ras geboren te laten worden. Onze geschiedenis en het heden leren dat we hard moeten blijven werken om elkaar gelijkwaardig te vinden ondanks verschil in geloof, gebruik of huidskleur. Leer er maar mee leven: we zijn niet allemaal hetzelfde en dragen verschillende geschiedenissen met ons mee. Een transseksueel wat zichtbaarder dan de meeste anderen.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
Plaats reactie