Weer transen bij MBH

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

quintytamara schreef:En ik wil helemaal niet dat mensen achter de geraniums blijven zitten. Ik vind het alleen geen goede zaak dat de meest eigenaardige transen altijd in de media te bezichtigen zijn. Das weer een ander uiterste. En waar ik nou echt gelijk in denk te hebben is dat dat niet leidt tot een groter begrip voor ons als groep.
Over dit stukje zijn we het niet eens. Ik denk dat jij er persoonlijk geen enkele last van gehad hebt dat Kitty of Miss Romy op TV geweest zijn. Ik denk ook dat transen en transgenders mens genoeg zijn om te vertellen waar voor hun de overeenkomsten en verschillen zijn als het mogelijkerwijs toch eens aan de orde komt.

Ik weet uit ervaring dat de outing van een niet-echt-100%-passabel trans ("de Wandeling") alleen maar positief voor mij gewerkt heeft omdat in die reportage deze trans niet het uiterlijk, maar haar gevoelens als basis nam om haar verhaal te vertellen. Was niet zij, maar Kelly vaak in beeld geweest in die periode dan had ik vaker moeten uitleggen waar de verschillen en overeenkomsten tussen Kelly en mij liggen. Daar had ik ook geen moeite mee gehad.

Ik denk dat het goed is tegen steriotypen over transen dat zoveel mogelijk mensen hun verhaal vertellen. De grote lijnen zijn (erg vaak) hetzelfde, het verschil zit maar in details. Wie meer van die documentaires enzo ziet, die herkent dat. Juist daarom denk ik dat het heel bevrijdend werkt als mensen die het anders aanpakken dan jij of ik ook op TV komen. En daarom denk ik ook niet dat het schadelijk is als niet-passabel mensen of mensen met een andere dan gemiddelde invulling van hun trans zijn toch op TV komen.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

mila schreef:En ik heb voor wat dat betreft even veel 'vooroordelen', of liever gezegd pavlov-reacties als de gemiddelde, doorsnee nederlander.
Als ik het vergelijk met mijn omgeving dan heb jij meer dan gemiddeld last van vooroordelen en pavlov-reacties. Zo fel als jij het verwoord heb ik het in mijn omgeving nog nooit gehoord. Maar misschien ben ik een bevoorrecht mens?

Overigens kom ook jij niet met concrete voorbeelden uit je omgeving, ik denk dus nogmaals dat je te sterk overdrijft en je eigen angst als leiddraad neemt voor je afkeurende berichten op dit forum.

Groetjes,

Frederique
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Quinty schreef:
Ik vind het alleen geen goede zaak dat de meest eigenaardige transen altijd in de media te bezichtigen zijn.
Los van het vinden kun je voor trans mens invullen en dan klopt het ook. Het zijn altijd de uitvergrotingen die je op televisie ziet. Een televisieprogramma met heel gewone mensen die heel gewone dingen doen op een heel gewone manier zal heel gewoon heel erg weinig mensen trekken.

Irene
Kleine stapjes
mina
Eredivisie

Bericht door mina »

mila schreef: En ik heb voor wat dat betreft even veel 'vooroordelen', of liever gezegd pavlov-reacties als de gemiddelde, doorsnee nederlander. Als ik de spreekwoordelijke bouwvakker in dameskleren zie, die zich hoekig en mannelijk beweegt, en die ook nog een basstem blijkt te hebben, en nou niet bepaald als een vrouw redeneerd, dan denk ik, net als de gemiddelde nederlander ".............." vul zelf maar in.
Mila!!!

Fijn dat je graag een gemiddelde nederlander wil zijn (met vooroordelen en alles) en als nederlandse vrouw geaccepteerd en opgenomen wilt worden in de maatschappij!!
Maar bedenk wel dat niet iedereen is zoals jij! Ookal zou je dat graag zien en willen.

Mina
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Het heeft veel moeite gekost, maar ik begin Mila steeds beter te begrijpen, dat wil niet zeggen dat ik het er altijd mee eens ben.

Irene
Kleine stapjes
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

Hoi Mina,

nee, niet iedereen is zoals ik, jij leeft als man, ik leef als vrouw. idd.

Doedoei,

Mila.
mina
Eredivisie

Bericht door mina »

ik leef niet als man, ik leef als mijzelf!

groeten,
Mina
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

Hoi Mina,

dat is fijn dat jij als jezelf leeft. En hoe word je in het dagelijks leven gezien en aangesproken dan? Met 'mij'? Of draag je een naambordje zodat bv de caissiere van de AH je met "Mina" aan kan spreken?

Groetjes Mila.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Hoi Mila,

Ik heb geen naambordje op, toch word ik zelden meneer genoemd. Ook zelden mevrouw, trouwens.
AH-medewerkers spreken me geslachtsloos aan met "u" of met "je". En dat werkt ook.

Genderdysforie is niet het verschil tussen hoe passabel iemand is vs hoe passabel iemand zonder-kleren is. Genderdysforie is het verschil tussen iemands lichaam en iemands gevoel. En dat verschil zie je niet aan de buitenkant en meet je ook niet af aan hoe de AH je benoemt.

Overigens dwalen we af.

Groetjes,

Frederique
mina
Eredivisie

Bericht door mina »

Hey Mila,

Ik ben transgender (en voel me meer vrouw dan man) en ben dus geen transseksueel, maar ik vind mijzelf geen freak en ik wil net als jij ook gewoon geaccepteerd worden zoals ik ben! Mijn vrienden spreken mij aan met mijn meisjesnaam, maar op mijn werk kan dat niet.

Maar vind jij dan dat als iemand meer binnen "het algemene heteroseksuele beeld van vrouwelijkheid" valt, hij of zij meer recht heeft op acceptatie als een ander?

Kijk dan eens om je heen en en zie hoeveel mannelijke vrouwen er zijn! Dan zouden die ook allemaal gecorrigeerd moeten worden... :)

Mina
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

Jeetje Mina!

Jij bent een supersnelle beslisser zeg! Vier dagen geleden postte je het bericht 'Ik weet niet wat ik ben', en nu transgender dus, knap, heel erg knap, zo'n beslissing in vier dagen tijd, chapeau!

Overigens had ik het over de docu transen die zo nodig op T-E-L-E-V-S-I-E het nederlandse volk zo nodig moeten vertellen dat ze altijd vrouw waren, en het nu worden dmv een behandeling, terwijl in de regel hun hele voorkomen en verschijning iets heel anders *schreeuwt* namelijk..........MAN!

Hoe iemand leeft, dat moet hij of zij weten, maar die uitzendingen op tv...godverhoede en de hemel beware! Het zijn in de regel niet de meest toonbare transen, en vaak, heel erg vaak worden ze gewoonweg voor schut gezet dankzij camera en regievoering.

Klein voorbeeldje: een docu van Frans Bromet over trans Tina en haar vrouw, een paar jaar geleden.

Ons aller Tina werd zo belicht en gefilmd, dat haar mannelijke gezicht en haar kalende hoofd goed uitkwamen.
Op een gegeven moment vroeg Frans Bromet of hij het trouwportret van Tina en haar vrouw mocht zien, en Tina werd mannelijk, wijdbeens wegstampend in een rok om het trouwportret te halen gefilmd, en Tina zette het gevraagde trouwportret met een ferme klap op tafel.

Kleine rondleiding door het huis van beide echtelieden, die gescheiden sliepen in verschillende slaapkamers: de slaapkamer van de vrouw, opgeruimd, met een opgemaakt bed.
De slaapkamer van Tina: rommelig, en een onopgemaakt bed. Impliciete boodschap: hier woont een man.

En toen Tina's vrouw met een pijnlijk gezicht zei/toegaf dat ze bij Tina bleef uit eenzaamheid, toen heb ik met kromme tenen pijlsnel een andere tv zender opgezocht.

Tijdens het doorzappen besloot ik NEVER NOOIT MEER naar dit soort 'documentaires' te kijken, waarin (zeer mannelijk ogende/bewegende etc) transen zichzelf goed en wel voor schut zetten voor het oog van de tv kijkers en daarbij hun vrouw/vriendin er in mee slepen. Te pijnlijk voor mij, Frans Bromet smulde, en de gemiddelde kijker ook.

Soms denk ik dat dit soort transen tegengehouden moeten worden, al was het maar ivm hun vrouw/vriendin en/of kinderen, die er vrijwel altijd lamgeslagen en beduusd bij zitten.
Dat zo'n trans zo nodig haar transsexualiteit op tv uit moet venten vind ik nog tot daar aan toe, maar die echtgenotes en kinderen die er in meegesleept worden!

Ik heb diep medelijden met ze, met die vrouwen en kinderen van transen dan, die door ts/vader een tv uitzending in gesleept worden, met alle gevolgen van dien, voor hun dagelijks leven.

En zoals ik al eerder postte: neem eens een kijkje op de site van tv diva mayday. Zo kan het ook, unfreaky, *omdat* ze in alle opzichten vrouwelijk is, en zich weet te presenteren, en daarbij nog een getalenteerd visagiste/party hostess/'roddeljournaliste' is.

Waren ze allemaal maar zo ;-)

Groetjes Mila.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Hoi Mila,

Wie zich door Frans Bromet laat interviewen weet waar'ie aan begint. Maar om dit nu als representatief voor alle documentaires te nemen vind ik wel wat ver gaan. Net zo goed als de passability van diva mayday niet representatief is voor alle transen en het mijns inziens tijd wordt dat ook jij dat onder ogen gaat zien. Je kunt hier proberen om iedereen op dat beeld aan te gaan passen maar naar mijn bescheiden mening gaat je dat niet lukken (en dat is mijns inziens ook niet wenselijk, omdat je mensen dan in jouw "vrouw-beeld" zit te persen in plaats dat je mensen een uiterlijk en gedrag laat zoeken dat bij hen past).

En verder... als die trans zo is, dan is die trans zo. Mijns inziens is de enige relevante vraag "is die trans tevreden met de manier waarop ze dat aanpakt of is ze dat niet".

Dat een camera zo overdonderend kan zijn dat je uitspraken doet die je niet wilt doen -> da's bekend en je zult van te voren dus heel goed na moeten denken hoe je dat oplost.

Groetjes,

Frederique
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

Frederique,

Diva Mayday is een *TV* en nogal onpassabel als man.

Voorts wil ik even zeggen dat jij zo ongelooflijk kunt doorzagen, dat ik het werkelijk meende een paar berichtjes geleden: dit is het laatste bericht aan jou. Lees maar.

Mila.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Mila,

Het is jouw keuze om wel-of-niet mijn berichten te beantwoorden.
Het is mijn keuze om wel-of-niet jouw berichten te beantwoorden.

Groetjes,

Frederique
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Stelling, om zo vlak voor de kerst nog wat olie op het vuur te gooien: :-)

Een volledig passabele trans op TV is helemaal geen goed nieuws voor de T-gemeenschap, want die valt niet op als zodanig :-)

En ze zou wel gek zijn als het op TV ging verkondigen!

Irene
Kleine stapjes
Plaats reactie